• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שר התחבורה מבשר בפייסבוק שלו על כך שישראל "עלתה" אל המקום החמישי בין המדינות הבטוחות באיחוד האירופי בכל הנוגע למספר הרוגים למיליון תושבים. האמת היא שלעומת שנת 2012 מצבנו דווקא התדרדר בשנת 2013, ונהרגו כאן יותר בני אדם בתאונות

    "הנה בשורה לה חיכינו", מבשר היום (ה') שר התחבורה, ישראל כץ, בעמוד הפייסבוק שלו. "(יש) הוכחה חותכת כי הכבישים בישראל בטוחים יותר. אם ההערכה שלנו לא מספיקה, אז הנה קיבלנו אישור גם מהאגף האירופי".

    על-פי הודעת שר התחבורה, "לפי דו"ח האיחוד האירופי שפורסם בימים אלה, ישראל עלתה למקום החמישי בדירוג הבטיחות האירופי, עם 38 הרוגים בתאונות דרכים לכל מיליון נפש, לעומת ממוצע של 52 הרוגים באירופה".

    כדי שלא נקלקל מיד את שמחת החג של השר, נתחיל ונציין לחיוב את השיפור בבטיחות בדרכים שניכר בישראל בשנים האחרונות. שיפור זה הוא תוצאה של גורמים רבים, כמו למשל שדרוג תשתיות (ועל כך אכן אחראי השר ומשרדו) אך בעיקר נובע משיפורים טכנולוגיים במכוניות (להם לא הייתה לשר תרומה כלשהי) ושירותי רפואת חירום מתקדמים (שגם אותם אי אפשר לזקוף לזכותו של השר).

    מאידך, חשוב להזכיר לשר התחבורה ופקידי משרדו כמה וכמה נתונים שמציגים את ההכרזה שלו באור שונה:

    1. לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשנת 2012 נרשמו בישראל 3.3 הרוגים ל-100 אלף תושבים (או 33 הרוגים למיליון). מכאן שנתון של 38 הרוגים למיליון בשנת 2013 משקף הרעה במצב הבטיחות יחסית לאשתקד, ולא שיפור, וזה בטח לא משהו שכדאי לרוץ ולספר עליו לחבר'ה.

    2. מדד של מספר הרוגים למיליון תושבים נחשב לבעייתי בכל הנוגע למדינת ישראל, מאחר ששיעור המינוע (מספר כלי רכב ל-1,000 תושבים) אצלנו נמוך משמעותית מזה שבמדינות אירופה. ברוב מדינות מערב אירופה, למשל, שיעור המינוע כמעט כפול מזה שבישראל.

    3. שיעור מינוע נמוך מציב את ישראל יחד עם לא מעט מדינות "בטוחות" מזה לא מעט שנים, לפחות בכל הנוגע למדד של מספר הרוגים למיליון תושבים: כבר באמצע העשור הקודם (2006) מוקמה ישראל במקום השמיני. קשה יהיה למצוא מומחה בטיחות (שבאמת מבין את עבודתו) שיטען ברצינות שמצב הבטיחות בישראל באמצע העשור הקודם היה טוב, או אפילו סביר.

    כדאי גם להזכיר לשר כץ ופקידי משרדו את העניין הבא: בשנת 2012 הוכרז האי הקטנטן מלטה כמדינה הבטוחה ביותר באירופה, עם 27 הרוגים למיליון תושבים (או 2.7 ל-100 אלף). שנה אחת מאוחר יותר הוכפל במלטה מספר ההרוגים למיליון תושבים והגיע ל-54 (גרוע מהממוצע האירופי, שמצוטט בידענות על-ידי השר כץ).

    כיצד זה יתכן? פשוט מאוד: מספר התושבים במלטה נמוך מחצי מיליון נפש, וכל הרוג בתאונת דרכים משנה באופן דרמטי את הנתונים הסטטיסטיים. בשנת 2012, למשל, נהרגו שם תשעה בני אדם בלבד לעומת 17 בשנת 2011 – ירידה של 50% בתוך שנה. זאת כמובן סטייה סטטיסטית, ולאו דווקא פועל יוצא של שיפורי בטיחות.

    לאור כל זאת מוטב ששר התחבורה – ואנשי המקצוע במשרדו – יבחנו היטב את הסטטיסטיקה לפני שהם ממהרים לטפוח לעצמם על השכם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    האם שר התחבורה צריך שיעור בחשבון?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.