• Ad
  • שלום ל-2014: האירועים החשובים בענף הרכב בישראל

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שנת השיא במכירת רכב בישראל היא גם שנת השיא בחילופי מנהלים, במכירות ללקוחות פרטיים דרך חברות ליסינג וטרייד-אין, ובמעורבות של מוסדות מימון. כל הפרטים אודות שנה סוערת בסדרת כתבות שמסכמת את האירועים החשובים בשוק הרכב הישראלי ב-2014

    כל מי שחי את ענף הרכב בישראל מספיק שנים יודע שאף פעם לא משעמם בו. למרות שמדובר בענף גדול וכבד, שמגלגל סכומי כסף אדירים בשיטות שאולי נראות שמרניות ביחס לענפים אחרים – כמעט בכל שבוע קורה דבר מה שדורש התייחסות ותשומת לב.
    טעויות בשיקול דעת בענף הזה, בעיקר בכל הקשור להזמנת מלאי ולהימור על התנהגות המטבעות, מתבטאות בהרבה מאד כסף, ומעל הראש מרחפת עננת רגולציה לא פשוטה.

    לכאורה, שנת 2014 אמורה הייתה להיות שנה רגועה יחסית, ולו מכיוון שכל התהליכים החיצוניים לתעשייה ולענף נמצאו כבר בעיצומם, ומכיוון שנחסכו מאיתנו אסונות ואירועים מפתיעים כמו קריסה כלכלית, צונאמי, או פיחות מפתיע ופתאומי בשער המטבע. למרות זאת, גם 2014 תיזכר כשנה סוערת במספר תחומים, ונכון לעכשיו גם כשנת השיא של כל הזמנים במכירת מכוניות חדשות בישראל.

    היום (א') צפוי איגוד יבואני הרכב לפרסם את דו"ח הרישוי הרשמי שלו, אבל כבר במחצית 2014 היה ברור שאנחנו מתגלגלים לקראת שנת שיא, ובתחילת דצמבר הבנו שהשיא הזה יסתכם ביותר מרבע מיליון כלי רכב שיעלו על כבישי ישראל.

    פילוח המכירות בין המותגים והדגמים השונים יובא כאן בנפרד, והוא נובע, כרגיל, לא רק מן הכישרון של יבואן זה או אחר אלא גם מנסיבות חיצוניות, בהן בעיקר שערי מטבעות, מחזורי חיים של דגמים, מצב הלחץ אצל היצרנים השונים וגם מצבם של שווקים בינלאומיים.

    מה שמעניין במיוחד לסיכום 2014, כאמור, הוא היקף המכירות העצום, וזה נובע ממספר סיבות – החשובה בהן היא ככל הנראה העלות הנמוכה של הכסף בזכות ריביות נמוכות. לכך חבר ב-2014 גם מספר רב של גורמים שמבקשים לנצל את שוק הרכב כאפיק השקעה, לפעמים בלי לשים לב לרמת הסיכון שהם לוקחים על עצמם.

    רעיון ה"ליסינג לפרטיים", אשר נוסה בחוסר הצלחה כבר לפני כעשור על-ידי חברת הליסינג התפעולי הראשונה, 'אלבר', חזר במהלך 2014 כאשר כמה חברות גדולות, שלמה סיקסט בראשן, ניסו לקלוט לקוחות פרטיים שהתרגלו לחיים הטובים וחסרי הדאגות של "מכונית צמודה" אבל מאסו בתשלום מס 'שווי השימוש' הגבוה. בפועל, שיטה זו היא בעצם חבילת מימון ותפעול שכרוכה בעלויות שונות, אבל ההנחה של מי שמקדם אותה היא שיש מי שיהיו מוכנים לשלם תמורתה.

    כסאות מוזיקליים או צפירת התראה?

    בשנת 2014 נרשם מספר שיא של שינויים פרסונליים בקרב הנהלות של חברות בענף הרכב. חלק מן השינויים אמנם קשורים ונובעים זה מזה, אבל זה לא משנה את התמונה הכוללת וככל הנראה גם את הסיבות ואת המשמעויות העתידיות שלה. לא יהיה זה מופרך להניח שחלק מחוסר השקט בהנהלות נובע משינויים לא פשוטים שצפויים להתרחש על הענף, אולי גם על המדינה כולה, במהלך 2015 והלאה. אבל גם אם לא – עצם המעבר של כל כך הרבה מנהלים מצד לצד וממקום למקום ישפיע בוודאות על ענף הרכב בישראל בעתיד הקרוב.

    בתחילת יולי נפרדנו במפתיע ובטרם עת משלמה שמלצר ז"ל, והוא בן 67 בלבד.
    שמלצר לא היה רק הבעלים של חברת הליסינג הגדולה בישראל וחברת היבוא של אופל, כמו גם של מספר רב של חברות מחוץ לענף, אלא גם אחת הדמויות החזקות והמדוברות ביותר בענף הרכב, והוא הותיר אחריו חלל גדול.

    רגולציה וליסינג

    ככל שהדברים נוגעים לרגולציה הייתה 2014 אירוע מתגלגל לכל אורכה, עם אינספור דיונים מייגעים של ועדת הכלכלה במאות סעיפיו של חוק שירותי רכב.
    גם רשות המיסים תרמה את חלקה, בעיקר עם שתי החלטות צפויות אך בעלות משמעות – העלאה אפקטיבית של גובה המס הירוק שנכנסה לתוקף בתחילת החודש, והמשך הפארסה של הטבה ייעודית למכוניות היברידיות למשך שלוש שנים נוספות.

    בשנת 2014 נפתח, למעשה, אופק חדש ליבוא המקביל. בשונה מחברת איילון מוטורס, שמנסה מזה כשנתיים לייבא יבוא מקביל של פורד, הפעם הגיעה הבשורה מאחד הגורמים היותר משמעותיים בענף: חברת הליסינג אלבר שהיא השנייה בגודלה בארץ. למרות שמוקדם עדיין להעריך לאן תגיע אלבר עם יבוא מכוניות מתוצרת הונדה וטויוטה מארצות הברית – ברור שמדובר בנקודת ציון חשובה.

    שנת 2014 נפתחה עם מחירי דלק גבוהים יחסית ומסתיימת עם קריסת מחיר הנפט העולמי – אשר לא באה לידי ביטוי מלא במחירי הדלק בישראל. רוב הסיכויים שמחירי הנפט הנוכחיים הם תוצאה של תככים מדיניים ולכן אולי לא יישארו נמוכים גם במהלך השנה הזאת. השאלה המעניינת שעולה היא כיצד תשפיע רמת המחירים הנוכחית – בעיקר בארה"ב, על התנהגות הצרכנים והביקוש לכלי רכב גדולים ובזבזני-דלק.

    בסדרת הכתבות שנפרסם כאן במהלך השבוע נסכם בהרחבה את האירועים המשפיעים ביותר על שוק הרכב הישראלי בשנת 2014.
    ואלה הפרקים הצפויים השבוע:
    פרק ראשון: סיכום ופילוח המכירות ב-2014
    פרק שני: המנוע של 2014
    פרק שלישי: הבועה
    פרק רביעי: האנשים
    פרק חמישי: הנדנדה
    פרק שישי: הרגולטור

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.