• Ad
  • שוחד בחירות או הטבה מוצדקת? השר כ"ץ מסיע ברכבת בחינם

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הסעת תושבי הדרום ברכבת בחינם עלתה עד עתה לשאר אזרחי ישראל עשרות רבות של מיליוני שקלים. האם לגיטימי להמשיך להעניק את ההטבה הזאת ערב הבחירות לכנסת?

    בערב יום שלישי השבוע הורה שר התחבורה ישראל כ"ץ לרכבת ישראל להאריך בפעם הרביעית את ההטבה שמוענקת לתושבי הדרום, במסגרתה הם יכולים לנסוע בחינם ברכבת מתחנת שדרות לכל רחבי הארץ. תוקף הטבה זו עמד לפוג אתמול (ד').
    בהודעה שפרסם השר בעמוד הפייסבוק שלו נכתב בין השאר: "בשורת חג לתושבי שדרות והסביבה: נסיעת החינם ברכבת תימשך גם בחודשים הבאים וזאת עד להתבססות והתארגנות הקו החדש".

    מן ההודעה לא ברור מהי "התבססות והתארגנות" של קו רכבת שפעיל כבר מזה כשנה, אבל אם הקו עדיין "לא מאורגן" כנראה שנדרשת חקירה דחופה של מבקר המדינה בעניין זה.
    חקירת מבקר מתבקשת גם לנוכח העובדה שההוראה האחרונה להסיע נוסעים בחינם בכלי תחבורה ששייך למדינת ישראל ומומן מתקציב אזרחיה לא התקבלה על ידי כנסת ישראל או ממשלת ישראל, אלא בהחלטה של שר אחד, ובשעה שמערכת הבחירות לכנסת הבאה נמצאת בעיצומה.

    במקור החליט כ"ץ לאפשר לתושבי הדרום לנסוע מתחנת שדרות בחינם כבר לפני שנה, בעת חנוכתה של תחנת הרכבת החדשה שנבנתה בעיר, ומשך ההטבה נקבע לשלושה חודשים.
    מאז מוארכת ההטבה הזו בכל פעם בטיעון אחר, ומי שנהנים ממנה הם עשרות אלפי תושבי שדרות, נתיבות, אופקים ותושבי המועצות האזוריות שדות נגב, שער הנגב, מרחבים, אשכול ובני שמעון, כמו גם סטודנטים במכללת ספיר.
    בסוף חודש דצמבר שעבר הודיע דובר משרד התחבורה ש”יותר מ-15 אלף מתושבי שדרות והסביבה הנפיקו עד כה רב-קו המאפשר להם לנסוע בחינם ברכבת משדרות”, וההיגיון מחייב שמאז נוספו אליהם עוד תושבים כדי ליהנות מן ההטבה.

    בחודש מרץ השנה הכריז כ"ץ על הארכת "המבצע" לשלושה חודשים נוספים: “ביקשתי להאריך את הזמן בו תושבי שדרות ייסעו ללא תשלום בשלושה חודשים נוספים", הוא הכריז בשעתו, "על מנת לחזק אותם בתקופה הקשה בעוד הם עומדים בפני מתקפת טילים ושגרת חייהם משתבשת. אנחנו נמשיך לעודד את התושבים להשתמש בשירותי הרכבת ולהגיע לכל איזורי הארץ ללא תשלום”.
    בהזדמנות הבאה הוארך משך ההטבה לשלושה חודשים נוספים "כדי לאלץ את משרד האוצר להוזיל את מחירי הנסיעה ברכבת", ומיד לאחר חטיפת הנערים לפני מבצע 'צוק איתן' כתב כ"ץ בחשבון הפייסבוק שלו: “החיפושים ביהודה ושומרון נמשכים ומעזה מתגבר ירי הרקטות. יש להגיב בתקיפות. הוריתי להמשיך את נסיעות החינם ברכבת לתושבי שדרות והסביבה עד להוראה חדשה”.

    כמה זה עולה לנו?

    לפני כחצי שנה פנינו אל דובר משרד התחבורה בבקשה לקבל מידע אודות סכום הכסף שגורעת ההטבה של כ”ץ מתקציב הרכבת, ומתקציב המדינה, אולם נתקלנו בהתעלמות מפנייתנו.
    אפילו אם מניחים שרק 15 אלף תושבים הנפיקו כרטיסים שמקנים להם נסיעה חינם ברכבת, וכל אחד מהם נוסע ארבע פעמים בשבוע לתל-אביב ובחזרה (עלות נסיעה של 54 ש”ח), הרי שבכל שבוע נגרע מתקציב הרכבת 3.24 מיליון ש”ח, או כ-13 מיליון ש”ח בחודש וכ-156 מיליון ש"ח בשנה.

    הטבות לתושבי הדרום אולי מוצדקות לנוכח האיום הביטחוני המתמיד שבו הם נאלצים לחיות, והנזקים הכבדים שנגרמו להם בתקופת 'צוק איתן'. השאלה היא האם סביר שאלה יינתנו בתחום אחד וללא אישור הכנסת, ודאי בתקופת בחירות, ובאופן מפלה ביחס לתושבי אשקלון ובאר שבע, למשל. אם המטרה היא לעודד את השימוש בקו הרכבת לשדרות, ולעודד את הכלכלה בדרום, מדוע לא לאפשר גם לתושבי תל-אביב לנסוע בחינם לשדרות?

    מעבר לאובדן ההכנסות לרכבת, נסיעה בחינם פוגעת כלכלית במפעילי התחבורה הציבורית האחרים אשר זכו במכרזים מטעם המדינה והשקיעו כספים רבים בציוד ובעובדים. פגיעה בהכנסותיהם לנוכח התחרות הלא צפויה עשויה להעמיד להם עילת תביעה נזיקית כנגד המדינה. מנגד, הערך הפוליטי שנוצר לשר כ”ץ מן ההטבה הזו לאורך השנה האחרונה ברור מאליו.

    תגובתם של דובר משרד התחבורה ודוברת השר כ"ץ לא התקבלה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.