• Ad
  • רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל
    כדי להצדיק מחירים גבוהים יותר כלי הרכב מתרחבים בעשורים האחרונים בקצב ממוצע של 0.5 ס"מ בשנה. דוח חדש קורא להגבלת מכירה של כלי רכב גדולים, והוא רלוונטי במיוחד לערים ולשכונות הוותיקות שלנו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רוב הקרוסאוברים הגדולים שנמכרים כיום באירופה ובישראל, במיוחד בפלחי השוק היוקרתיים, הגיעו כבר לרוחב של שני מטרים, וזאת בעקבות "גידול זוחל" בממדים ובמשקלים של "רכבי שטח" או "קרוסאוברים" בעשורים האחרונים. כך עולה מדוח חדש שפורסם השבוע על-ידי ארגון 'תחבורה וסביבה' שמתאמץ לצמצם את הפגיעה של כלי רכב באקלים כדור הארץ.

     

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

     

    גידול בממדים של רכבי שטח, ובמיוחד ברוחב שלהם, דורש הגדלה של שטחי החניה שבהם הם חונים. דבר כזה לא אפשרי באזורים עירוניים רבים ולצד כבישים צרים שנסללו לפני עשרות שנים. הפתרונות, לכן, הם אחד משנים: או להוציא את כל כלי הרכב מאזורים עירוניים ספציפיים וממרכזי אוכלוסייה כפריים, או להגביל את הממדים המרביים של כלי רכב חדשים, בדגש על הרוחב שלהם.

    מחברי הדוח בחנו את הדגמים שנמכרים באירופה, אשר מייצגים באופן מובהק גם את הדגמים שנמכרים בישראל מפני שגם יצרנים יפנים וקוריאנים עוקבים אחר אותן מגמות, ומצאו שמאז שנת 2001 חלה התרחבות ממוצעת של כלל צי הרכב בכחצי סנטימטר בשנה. מחברי הדוח אמנם לא מציינים באופן מפורש את הסיבה לגידול בממדי הכלים אבל כל מי שמכיר את תעשיית הרכב מבין שכלי רכב גדולים נמכרים במחירים גבוהים יותר ומייצרים רווחים הרבה יותר גדולים ליצרניות הרכב. בהיעדר תקינה מתאימה אין רף עליון למגמה הזאת, והתקינה הרלוונטית היחידה כרגע, כך מסתבר – נועדה למשאיות.

     

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

     

    המוטיבציה של אנשי 'תחבורה וסביבה', שעוסקים בדרך כלל ברמת הזיהום שנפלטת על-ידי כלי רכב, היא להפעיל לחץ על הציבור, על הרגולטורים ועל מקבלי ההחלטות לפעול כנגד מגמות שלדעתם פוגעות באקלים כדור הארץ, וזאת באמצעות שיקוף נתונים, עובדות וידע.

    הגידול בממדים של כלי רכב, שבהכרח צמוד לזינוק במשקל שלהם – גורם באופן מובנה לזינוק בכמות האנרגיה שנדרשת להניע אותם, ובכמות החלקיקים המזהמים שנפלטים לאוויר מדיסקיות בלמים ומצמיגים שצריכים להתמודד עם העלייה במשקל.

     

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

     

    "רכב שטח" או משאית?

    הרוחב המרבי המותר לכלי רכב לפי התקינה שנהוגה באיחוד האירופאי הוא 255 סנטימטרים, וזאת תקינה שיושמה לראשונה באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת במטרה להגביל את הגודל המרבי של אוטובוסים ומשאיות שנדרשים לתמרן בין השאר גם בכבישים כפריים צרים, בכפרים עתיקים ובמרכזי ערים בנות מאות ואף אלפי שנים.

    אלא שהרגולטורים האירופאים מעולם לא טרחו לתקן תקנות דומות לכל רכב להסעת נוסעים ("מכוניות פרטיות"), ולטענת עורכי המחקר זה מנוצל לרעה על-ידי יצרניות הרכב שמתכננות ומשווקות דגמים שברור שהם גדולים מדי לכבישי אירופה (וישראל).

    בשונה מארה"ב, שם נבנו כבישים ומרכזי קניות סביב בעלות על רכב ושימש בו, באירופה ובישראל ישנם כבישים צרים רבים ובשכונות וישובים כפריים רבים אין מקומות חניה ייעודיים. בעלי רכב רבים חונים במעט מקומות החניה הציבוריים ובעלי "רכבי שטח" או קרוסאוברים גדולים חונים על מדרכות או במקומות חניה סטנדרטיים שתוכננו במקור עבור כלי רכב שרוחבם המרבי הוא 180 סנטימטרים. מקומות חניה כאלה לא מתאימים לכלי רכב ברוחב גדול יותר ולכן בהכרח הם חוסמים חלק מן השטח שאמור לשמש את שאר משתמשי הדרך.

    נכון לתחילת העשור הנוכחי – הרוחב הממוצע של מכוניות חדשות באיחוד האירופאי עולה כבר על 180 סנטימטרים וכמחצית מן המכירות של רכב חדש עולות כעת על נתון זה.

     

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

     

    רשימת הדגמים (המאוד חלקית) של כלי רכב שהרוחב שלהם נמצא על גבול ה-2 מטרים או מעבר לו כוללת את ב.מ.וו XM (200.5 ס"מ), X5, X6 (200.4 ס"מ), X7 (200 ס"מ), מרצדס EQS (195.9 ס"מ), GLS (195.6 ס"מ), אאודי Q8 (199.5 ס"מ), פורשה קאיין (198.3 ס"מ), לנד רובר דיפנדר (199.6 ס"מ), ריינג' רובר ספורט (199 ס"מ), פולקסווגן טוארג (198.4 ס"מ), וולוו EX90 (196.4 ס"מ), קיה EV9 (198 ס"מ). במילים אחרות, לא מדובר רק בקרוסאוברים וב"רכבי שטח" אלא גם במכוניות יוקרה, ובקרוב גם במכוניות "חצי-יוקרתיות" חשמליות.

    מחברי הדוח כותבים ש"בחינת מגבלת הרוחב המרבית של כלי רכב קלים (מכוניות, קרוסאוברים, רכבי שטח ואנים וטנדרים) חיונית כדי להגן על המרחב הציבורי מפני הסגת גבול נוספת, כולל (לתוך) שבילים, כבישים ו(מתוך) חניה צמודה. בחינה כזאת חייבת לקחת בחשבון גם את הסיכונים הבטיחותיים שנגרמים בדרכים על ידי רכבי שטח רחבים יותר ויותר, במיוחד לאור העובדה שרוחב מוגדל מאפשר הגבהה נוספת של גובה הרכב. (כאשר) חזית כלי רכב גבוהה יותר ב-10 סנטימטרים גדלים הסיכונים לפגיעה קטלנית בהולכי רגל וברוכבי אופניים ב-30%".

     

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

     

    קריאה לפעולה: הגבילו מכירת כלי רכב גדולים!

    מחברי הדוח לא עוצרים רק בתיאור הבעיה אלא מציעים פתרונות מעשיים שאפשר ליישם תוך מזעור הנזק לציבור ולתעשיית הרכב. לדבריהם, הנציבות האירופאית יכולה וצריכה למנוע את האפשרות לרישום כלי רכב חדשים שרוחבם המרבי עולה על כ-192 סנטימטרים, ונתון זה – לדבריהם – לוקח בחשבון גם את ההשלכות האפשריות על כלי רכב חשמליים.

    תקנות חדשות צריכות להקל על כלי רכב מיוחדים כמו קרוואנים ורכבי עבודה שיוכלו להגיע לרוחב מרבי של 207 סנטימטרים. "פעולה מהירה (של הרגולטורים וקובעי המדיניות) תספק אמצעי חיוני לעצירת מגמת ההתרחבות במכירות רכב עתידיות" – אומרים מחברי הדוח – "תוך השפעה מזערית בלבד על השוק".

    המועד הקרוב שבו אפשר יהיה להשפיע על המדיניות בנושא הוא הדיונים אודות "עדכון דירקטיבת המשקולות והמידות" שצפויים בפרלמנט ובמועצה האירופאית ברבעון הקרוב.

     

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

     

    לקריאה נוספת:

    כל טכנולוגיות המנועים המתקדמות והמסובכות לא מועילות: מכוניות פולטות זיהום בדיוק כמו לפני 12 שנים

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רכבי השטח הגדולים סותמים את הכבישים הצרים של אירופה ואת רחובות הערים והישובים בישראל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.