רשות התחבורה הפדרלית בגרמניה (KBA) פרסמה החודש שלושה ריקולים מעניינים שאנחנו לא מצאנו בישראל. הריקול הנרחב והמשמעותי מבין השלושה הוא ליותר מ-390,000 כלי רכב מדגם ניסאן קשקאי שנקראו לתיקון באירופה בגלל חשש מדליפת דלק שעלולה לגרום לשריפות ולתאונות.

בעיון באתר האינטרנט של משרד התחבורה הישראלי לא מצאנו זכר לשלושת הריקולים האלה (וגם לרבים נוספים), אך לפי זה אי אפשר באמת לדעת אם תקלות אלה קיימות או לא קיימות גם בכלי רכב שעלו על כבישי ישראל.
נסביר: השיטה המעוותת של משרד התחבורה הישראלי מטילה על יבואניות הרכב את מלוא האחריות ליידע את המשרד כאשר ריקול מוכרז גם בישראל, וזה למרות שליבואניות לא יכול להיות מידע כזה אלא אם קיבלו אותו מן היצרניות.
כתוצאה מכך – אם יצרנית רכב, משיקוליה שלה, מחליטה שלא ליידע את יבואנית הרכב הישראלית על ריקול שצריך להיות מבוצע בישראל – היבואנית לא יכולה להודיע על כך למשרד התחבורה שלנו.
לנו אין ראיות לכך שהתקלות האלה (ואחרות) חלות בהכרח גם על כלי רכב שנמכרו בארץ, אבל לפי עקרון "הזהירות המונעת" חשוב שבעלי רכב רלוונטיים יהיו מודעים למה שמתרחש באירופה, ואם מתעורר אצלם חשש עליהם לפנות ליבואנית הרלוונטית.
ניסאן קשקאי: חיכוך של צינור דלק וסכנת שריפה
ניסאן, כאמור, קראה לתיקון באירופה ל-390,595 כלי רכב מדגם קשקאי שיוצרו בין מאי 2021 לבין אוקטובר 2024. התקלה מתוארת כך: "שחיקה בצינור הדלק עקב חיכוך. הסיכון: דליפת דלק בתא המנוע, מגע אפשרי עם חלקים חמים וסיכון לשריפה".
במסגרת הריקול, שמבוצע במוסכי רשת השירות של ניסאן באירופה, מחפשים סימני בלאי קלים ובמידת הצורך מוסיפים שרוול מגן לצינור. אם השחיקה משמעותית מחליפים את צינור הדלק כולו.
צינור הדלק שבו מדובר הוא קו (Fuel Line) שמזרים בנזין ממיכל הדלק למנוע. בכל מקום שבו הצינור נוגע בקלות בצמה, תושבת או בחלק מתכתי קיים פוטנציאל לשחיקה ולפי התיאור קיים שילוב של מסלול צנרת קרוב מדי לרכיב אחר לבין רטט של המנוע. זה גורם לכך שעם הזמן עלולה להתקיים שחיקה של צינור הדלק ובתרחיש קיצון נוצר חור שמאפשר לבנזין לדלוף החוצה.
בשונה מתקלות מורכבות כאן מדובר בבעיית אינטגרציה פיזית לקויה: נראה שמהנדסי ניסאן לא לקחו בחשבון את מרחב תנודות הצינור או שלא עיגנו אותו למקומו כראוי, וכתוצאה מכך הצינור עלול להיחתך. במקרה כזה – מספיק שזרזיף זעיר של תרסיס דלק יגיע אל סעפת פליטה לוהטת, מגדש טורבו או כל חלק חם אחר במנוע כדי להצית שריפה. אם זה קורה במהלך נהיגה על כביש מהיר זה עלול לגרום לתאונה רבת נפגעים.
היקף התקלה, כ-390,000 כלי רכב שיוצרו לאורך יותר משלוש שנים, מצביע על כך שלא מדובר בטעות נקודתית של עובד על קו הרכבה אלא בכשל הנדסי מערכתי. לכן – לבעלי קשקאי שעלו על כבישי ישראל מאמצע שנת 2021 ועד היום כדאי לשלוח שאלה ליבואנית באמצעות שירות הלקוחות של החברה ולוודא שברכב שלהם אין בעיה.

סוזוקי ויטארה ו-S-Cross: אובדן סיוע הגה כוח
ריקול אחר שפורסם ב-KBA החודש נוגע לקרוב ל-16,000 כלי רכב מדגמי ויטארה ו- S-Cross משנת ייצור 2024, ומדובר בתקלה ביחידת בקרת ההגה החשמלי (EPS) אשר עלולה לגרום להפסקה פתאומית של הגברת ההיגוי. זה לא יגרום לנהגים לאבד את יכולת ההיגוי, אבל במצבים שונים עלול לגרום לבהלה ולתאונה בגלל שתחושת ההיגוי תהפוך להיות כבדה מאוד.
ככל שאפשר להבין מפרסומים בעולם התקלה נגרמת מכשל תוכנה שגורם למחשב שאחראי על הגברת ההיגוי לזהות תקלת שווא ולהכניס את המערכת למצב חירום שמנתק את הסיוע החשמלי כדי למנוע מן ההגה "להשתגע" או לפעול עצמאית.
הבעיה היא שנהג של רכב מודרני לא רגיל למשקל של היגוי ללא תגבור, וכאשר הגה הופך כבד באופן קיצוני נדמה לנהג לא מנוסה שהרכב מאבד שליטה או שההגה ננעל. אמנם לא זה מה שקורה במציאות אבל נהג עלול להיבהל, לא להפעיל את הכוח שנדרש כדי להשלים פנייה, ומכאן קצרה הדרך לתאונה. לכן הכי חשוב זה לא להילחץ אלא לקחת בחשבון שזה אפשרי, ורק נדרש מאמץ רב יותר לסיבוב ההגה. קבוצת הסיכון העיקרית: נהגים מבוגרים או צעירים חסרי ניסיון.
תיקון הכשל מבוצע באמצעות עדכון של תוכנת מודול בקרת ההיגוי במוסך מורשה.
ויטארה ו- S-Cross הם דגמים פופולריים בישראל אבל – כאמור – באתר של משרד התחבורה שלנו אנחנו לא מצאנו את הריקול הזה ולא ידוע לנו באופן פוזיטיבי שהכשל חל גם בכלי רכב שנמכרו כאן. ליתר ביטחון – פנו ליבואנית ותשאלו.

תיקון עתיק בהונדה אקורד: חלודה בציריה
החשיבות של הריקול השלישי, שגם הוא פורסם באירופה החודש, לא נובעת מהיקף התופעה – בארץ נמכרו בסך הכל כמה מאות מכוניות בתקופה הרלוונטית, ונכון להיות לא מצאנו קריאה שלהן לתיקון – אלא בגיל של המכוניות. הריקול הוא למכוניות בנות 12-13 שנים, ולמרות זאת חלה על היצרנית חובה לתקן אותן.
הונדה הכריזה באירופה על קריאה לתיקון של 80,796 כלי רכב מדמי אקורד שיוצרו בין אוגוסט 2012 ועד לינואר 2013, וזה בגלל שגל ההינע בציריה עלול להחליד ולהישבר. שבירת ציר הינע במהלך נסיעה עלולה לגרום לאובדן הנעה ולתאונה, ואם זה קורה כאשר המכונית חונה בשיפוע ובלם החנייה שלה לא מופעל היא עלולה להתדרדר.
כשל זה חושף כיצד החלטה שולית בשרשרת האספקה לפני יותר מעשור חוזרת לרדוף כיום את היצרנית: ריקול דומה וקודם, לדגמי אקורד 2013-2015, תאר שימוש בחומר סיכה ספציפי בעת הרכבת הציריות למנוע ולגיר, וזאת כדי להקל על החדרת הרכיבים למקומם על קו ההרכבה. בדיעבד התברר שההרכב הכימי של חומר הסיכה אגרסיבי מדי כלפי ציפוי המגן של הציריה: לאורך השנים עיכל החומר את הציפוי, גרם לו להתנפח ולהתקלף, והותיר את המתכת חשופה ופגיעה לחלודה. החלשת מבנה הציריה בנקודה ספציפית יצר שם נקודת גזירה, ותחת עומס פיתול גבוה – למשל בעת זינוק ברמזור, הציריה המוחלשת נגזרת לשניים.

צריך להניח שכמה מאות אקורדים מדגמי 2012-2013 עדיין מתגלגלים על כבישי ישראל וכדי לדעת האם הם כלולים או לא כלולים בתיקון יכולים בעלי הרכב לפנות ליבואנית הונדה ולשאול אם התקלה הזאת קיימת אצלם או לא.
כאמור, חלק מיבואניות הרכב טוענות שכל עוד שיצרנית רכב לא הכריזה באופן מפורש שריקול כלשהו חל על מכוניות שנמכרו בישראל הן לא חיבות לדווח על כך למשרד התחבורה או לתקן על חשבון היצרניות את הכשלים הסדרתיים.
העמדה שלנו שונה: החוק מחייב את יבואניות הרכב לדווח למשרד התחבורה על כשלים "גם אם נודע להן בדרך אחרת" על ריקול (למשל באמצעות כתבה באתר TheCar או כתבה מן העולם), אבל כרגיל הטענה שלנו היא לא ליבואניות אלא למי שאחראי על הביטחון שלנו – ממשלת ישראל באמצעות משרד התחבורה. ברגע שמפורסם ריקול באירופה שנוגע לדגמים שנמכרו גם בישראל – פקידי משרד התחבורה חייבים להניח בצד את כוס התה ולפעול כדי להגן עלינו.
נתקלתם בתקלה דומה או בכל תקלה סדרתית אחרת? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

לקריאה נוספת:
חלק מבעלי אופל בישראל נדרשים להשבית את הרכב שלהם באופן מיידי. אז איך זה שאתם לא שמעתם על זה?
תביעה ייצוגית: כשל סדרתי במנועי אלפא רומיאו ג'וליה וסטלביו גורם לנזק של 55,000 שקלים
בעלי הונדה סיוויק 1.0 ליטר צריכים מנוע חדש. בינתיים הם יקבלו 4 ליטר שמן מנוע
















