צחוק מהעבודה: המשרד להגנת הסביבה תוקע את הדיזל

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

תואר "אם הטיפשות הייתה מחלה כואבת" מוענק השבוע בקלות רבה למשרד להגנת הסביבה: בהודעה לעיתונות שפרסם אתמול המשרד מוסבר במילים ברורות מדוע היא לא יכולה להתממש. אבל זה רק החלק המצחיק.
החלק הממש-לא-מצחיק הוא שהמשרד מבזבז כרגע מאות אלפי שקלים של כסף ציבורי על מסע פרסום, ובתוך כדי כך גם תוקע אלפי בעלי רכב בעלי מנועי דיזל אשר ייאלצו להשבית אותם – אלא אם יימצא פתרון מהיר לבעיה שנוצרה.

 

 

כרגיל, הכל התחיל עם רעיון טוב וביצוע גרוע: במשרד להגנת הסביבה החליטו להוריד מן הכביש כלי רכב שמזהמים את האוויר באופן חריג לרעה, או לצמצם את הזיהום שלהם. מדובר בכלי רכב מסחריים שמונעים במנועי דיזל ישנים, והפתרון שנהגה על-ידי המשרד הוא גריטה (הפיכה לגרוטאה) של חלק מהם תמורת פיצוי כספי, והתקנת מסנני חלקיקים בכלי הרכב היותר חדשים ו/או יקרים תמורת סבסוד של המדינה.

על התוכנית הזאת עובדים במשרד להגנת הסביבה מזה כשש שנים, ותאריך היעד שנקבע לה הוא ה-1 בנובמבר, כלומר בשבוע הבא. המשרד להגנת הסביבה השקיע סכום כסף ציבורי לא מבוטל בהכנת מסע פרסום שמסביר את פועלו, ואת רעיון הורדת רכבי הדיזל המזהמים מן הכבישים, וכבר שידר אותו בעבר במדיות השונות בשני גלים ובהפרש של מספר חודשים זה מזה.

עד לכאן הכל רגיל, והטענות המשמעותית היחידות כנגד התנהלות המשרד הן משך הזמן הרב שהיא ארכה (6 שנים), התקציב הצנוע יחסית שהוקצה לה (100 מיליון ש"ח בשנת 2016, מה שמאפשר כרגע טיפול רק בקבוצה מסוימת של כ-13 אלף כלי רכב מסחריים מתוך כ-80 אלף מזהמים כבדים), ההתעלמות ממכוניות מונעות במנועי בנזין, והבחירה בפתרון של מסנני חלקיקים.

רוב התקציב של התוכנית, לאחר ניכוי עלויות הקמפיין התקשורתי, הוקצה לגריטה של קרוב ל-10,000 כלי רכב והתקנת מסנני חלקיקים בקבוצה של בין 3,000 ל-4,000 כלי רכב שבהם יותקנו מסנני חלקיקים. המספר המדויק של אלה לא ידוע היות שכל מסנן חלקיקים, אחרי סבסוד, עולה לבעל הרכב אלפי שקלים ולא ברור כמה מבעלי הרכב יבחרו בפתרון המסנן או בגריטת רכבם.

יש רק בעיה אחת, והיא לא כל כך קטנה: לאחר שהותקנו מסננים בכ-500 כלי רכב (לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה) הסתבר שקיים כרגע ביקוש עולמי נרחב לרכיבים הללו, בגלל החמרת תקנות זיהום האוויר במדינות רבות בעולם. התוצאה: הספקים המורשים של מסנני החלקיקים לא מצליחים לשים יד על סחורה, ולא מסוגלים לספק אותה ללקוחות. המשמעות: מי שרוצה להתקין מסנן חלקיקים כדי לעבור את מבחן הרישוי השנתי החל ב-1 בנובמבר לא יכול לקנות כזה ולא יכול לעבור טסט.

צריך לומר להגנתם של אנשי המשרד להגנת הסביבה שהם לא אשמים בבעיה שנוצרה, ושאולי אי אפשר היה לחזות אותה מראש. אמנם יכול להיות שאם התוכנית הייתה יוצאת לדרך לפני שלוש או ארבע שנים לא הייתה בעיה, אבל אלה כבר "מים מתחת לגשר" – מה שהיה היה.

השאלה היחידה היא כיצד להתמודד עם העובדה שאי אפשר להשיג מסנני חלקיקים, וכיצד למנוע מצב שבו אלפי בעלי רכב מסחרי, אשר משמש אותם לביצוע עבודה, נתקעים ללא פתרון. התשובה הפשוטה היא לאפשר לכל מי שמעוניין לדחות את ההתקנה להציג למשרד חשבונית על רכישת מסנן חלקיקים (שלא סופק לו עדיין ולכן לא הותקן בכלי הרכב), וכך לעבור את מבחן הרישוי או לכל הפחות לקבל רישוי זמני למשך מספר חודשים.

אלא שבמקום למצוא פתרון מהיר לבעיה וליישם אותו מיהרו אנשי המשרד להגנת הסביבה לחדש את מסע הפרסום במדיות השונות, ואתמול הם אף שלחו הודעה לעיתונות שכותרתה: "החל מ-01.11.2018 ייכנסו לתוקף תקנות חדשות של המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום אוויר מכלי-רכב: משאיות, אוטובוסים ומיניבוסים ישנים בעלי מנוע דיזל לא יוכלו לחדש רישיונם אלא אם יתקינו מסנן".

בגוף ההודעה נכתב ש"המשרד להגנת הסביבה יוצא בגל פרסום והסברה נוסף תחת הכותרת: "דיזל ישן מקצר חיים", במטרה להזכיר לציבור בעלי רכבי הדיזל על כניסתן לתוקף של תקנות חדשות בעוד כמה ימים, ב-1 בנובמבר 2018… בהתאם לתקנות, כלי הרכב בישראל דורגו לפי רמת זיהום האוויר הנגרם מהם. רישיונות הרכב החדשים המונפקים בימים האחרונים על ידי משרד התחבורה כבר כוללים דירוג זה. כלי רכב מזהמים יסומנו במדבקה בעת הליך הרישוי השנתי (ה"טסט"). הקבוצה המזהמת ביותר המורכבת מ-13,000 אוטובוסים, מיניבוסים ומשאיות כבדות הוגדרה בתקנות "רכב כבד ישן". כלי רכב אלו לא יוכלו לחדש את רישיונם אלא אם יתקינו מסנן. המשרד מציע לבעלי רכב אלו סבסוד של עד 100% מעלות ההתקנה בהתאם לסוג הבעלות על הרכב. כמו כן המשרד מציע לבעלי רכב אלו מענקי גריטה בהיקף של עד 21,000 שקלים לרכב, כתלות בשנת הייצור ובסוג הרכב.

יצוין כי בחודש האחרון נמסרו לגריטה כ-150 משאיות ואוטובוסים מזהמים ישנים. המנוע המזהם מושמד ומועבר לשמש ברזל ממוחזר, וחלקי הרכב האחרים נשלחים לשימוש חוזר או למחזור חומרי הגלם… בעלי רכב מזהם יכולים להתקין מסנן ובכך לשנות את דרגת זיהום האוויר של רכבם ל"מופחת זיהום". גם כלי רכב אלו זכאים לסבסוד חלקי (עד 50%) להתקנת מסנן ברכבם… במסגרת הפעילות עד כה, הותקנו מסננים על יותר מ-500 אוטובוסים ומשאיות ישנים".

וכעת לחלק המבדח

בהמשך ההודעה לעיתונות מדגישים אנשי המשרד את הבעיה שנוצרה: "יצוין כי בעקבות עומס בייצור מסנני חלקיקים למנועי דיזל עקב עלייה בביקוש העולמי, דיווחו מוסכים על מחסור במסנני חלקיקים לרכבי דיזל מזהמים אף בישראל. כדי לאפשר לבעלי הרכבים הישנים לעמוד בתקנות – שלפיהן נדרשת התקנת מסנן תנאי לחידוש רישיון הרכב החל מ-01.11.18 או גריטת הרכב – המשרד בוחן בימים אלה עם משרד התחבורה את הבעיה למציאת פתרונות אפשריים. החלטה בנושא תתקבל בימים הקרובים ותפורסם".

נדמה שאין צורך להוסיף מילים לדברים אלה, אבל אנשי המשרד מתעקשים להמשיך: "בד בבד הרחיב המשרד בימים האחרונים את השירות לציבור בעלי הרכב כך שיתאפשר להתקין מסננים מסובסדים במוסכים נוספים בפריסה ארצית ובשבועות הקרובים השירות יורחב אף יותר. יודגש כי אפשר להתקין מסננים גם בלא סבסוד המשרד במוסכים המורשים לכך על ידי משרד התחבורה".

אז מה היה לנו? תקנות שמונעות מרכבי דיזל לעבור טסט, הבנה של אנשי המשרד להגנת הסביבה ושל אנשי משרד התחבורה שאין מסננים להתקנה, הבטחה ש"המשרד בוחן בימים אלה עם משרד התחבורה את הבעיה למציאת פתרונות אפשריים. החלטה בנושא תתקבל בימים הקרובים ותפורסם", והרחבת הפרישה של נקודות להתקנת מסננים שאין להשיג…

אם לא די בכך, ההודעה מסתיימת בפיסקת המחץ: "המשרד מזכיר כי תהליך ההזמנה וההתקנה של המסנן ממושך מכיוון שיש להתאים אותו לרכב ובמקרים רבים להזמינו מייצור בחו"ל. מאחר שהתהליך צפוי להימשך כמה שבועות עד כמה חודשים, המשרד קורא לבעלי הרכבים להיערך לכך מבעוד מועד". נדמה שכל מילה נוספת מיותרת.

פנינו למשרד להגנת הסביבה ושאלנו האם במשרד מודעים לבעיה וכיצד בכוונתם לפתור אותה. תשובת המשרד: "במסגרת הפעילות עד כה, הותקנו מסננים על יותר מ-500 אוטובוסים ומשאיות ישנים. יצוין, כי בעקבות עומס בייצור מסנני חלקיקים למנועי דיזל עקב עלייה בביקוש העולמי, דיווחו מוסכים על מחסור במסנני חלקיקים לרכבי דיזל מזהמים אף בישראל. על-מנת לאפשר לבעלי הרכבים הישנים לעמוד בתקנות, שלפיהן נדרשת התקנת מסנן כתנאי לחידוש רישיון הרכב החל מה-1.11.18 או גריטת הרכב, המשרד בוחן בימים אלה יחד עם משרד התחבורה את הבעיה ופתרונות אפשריים. החלטה בנושא תתקבל בימים הקרובים ותפורסם".

אז מילא שעדיין לא פתרתם את הבעיה, אבל מדוע להמשיך ולשפוך כסף על מסע פרסום חסר תכלית, והאם זה קשור, או לא קשור לבחירות שבפתח או סתם לאטימות?

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.