1,081 בעלי מכוניות הגישו תביעות נזק שקשורות ל'צוק איתן'. בענף מעריכים שמספר המכוניות שניזוקו במהלך המבצע גדול יותר, אולם שלא צפויה השפעה משמעותית על קצב המסירות השנתי
הערכה ראשונה של ענף הרכב: סך המסירות של מכוניות חדשות ומשומשות במהלך חודש יולי לא השתנה באופן דרמטי במהלך מבצע 'צוק איתן'.
בכירים בחברות שונות בענף הרכב מסרו ל'thecar' הערכות שונות בנוגע לקצב המכירות של מכוניות חדשות ומשומשות במהלך ימי המבצע בעזה.
אחדים דיווחו על ירידה של עד 20% בתנועה באולמות התצוגה ובמכירות ללקוחות פרטיים, ואחרים טוענים שכמעט ולא הייתה השפעה, למעט ירידה קלה במכירות באולמות מקו אשדוד ודרומה.
עם זאת, רוב הגורמים איתם שוחחנו סבורים שגם אם הייתה ירידה קלה במכירות היא תתבטא לכל היותר בדחיית קניות, וקצב המסירות השנתי בסיכום השנה יהיה הגבוה ביותר מאז ומעולם בישראל.
מספר גורמים פעלו בכיוונים מנוגדים על המכירות של מכוניות חדשות במהלך יולי: מצד אחד המצב הביטחוני בכלל, ואיום הרקטות בפרט, פגע בתחושת הביטחון ובמצב הרוח, ובעיקר לאחר תחילת המהלך הקרקעי בעזה "וללא מצב רוח לא קונים מכונית", כפי שמסר אחד הגורמים.
מצד שני, לא מעט ישראלים ביטלו חופשות בחו"ל ונשארו בארץ, וחלקם אף השקיע זמן בחיפוש אחר מכונית חדשה.
מנגד, במהלך יולי ועד לתחילת אוגוסט הייתה תקופת "בין המצרים" שבה יש מי שלא מבצעים עסקאות חדשות, וממילא חודש יולי נחשב לחלש יחסית.
בתוך כל זאת, קצב המכירות לחברות הליסינג, ההשכרה וציי הרכב, אשר עדיין מהווים את הכח המניע ברכישת מכוניות חדשות בשוק, כמעט ולא הושפע מן המצב.
גם המכירות של מכוניות משומשות כמעט ולא נפגעו מן המצב, כך מדווחים רוב העוסקים בתחום, חלקם אמנם מדווחים על ירידה של בין 10-20% בהתאם לפרישת המגרשים שלהם, אולם גם הם מעריכים שמדובר בדחיית רכישות. אחרים, לעומת זאת, מדווחים דווקא על גידול לא צפוי במכירות בחודש יולי.
גורמים בענף הרכב העריכו שפגיעות ישירות ועקיפות של פצצות מרגמה, קסאמים, פאג'רים ושאר הברכות שהמטירו עלינו אנשי החמאס והגיהאד בחודש שחלף גרמו לנזקים ברמות שונות לכ-1-2% מכלי הרכב בדרום הארץ, כך שמדובר בפוטנציאל נזק לעשרת אלפים מכוניות לפחות.
עם זאת, מרשות המיסים נמסר לנו היום שעד לשעות הבוקר התקבלו אצלם רק 1,081 תביעות בשל נזקים ישירים שנגרמו לכלי רכב במהלך מבצע "צוק איתן".