• Ad
  • פורמולה 1: תקנות חדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על כל תעשיית הרכב
    הגוף שמנהל את הספורט המוטורי שינה את מבנה מכוניות פורמולה 1 ואת מערכות ההנעה. הן יהיו קלות, תחרותיות, בטוחות וירוקות יותר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ההתאחדות הבינלאומית לספורט מוטורי (FIA), אשר שוקדת מזה מספר שנים על מהפכת חקיקה דרמטית שתשנה החל מעונת 2026 את זירת הפורמולה 1 מקצה לקצה, פרסמה אתמול (ה') את התקנות שנוגעות למבנה המכוניות כפי שנוסחו בשיתוף פעולה עם הנהלת הפורמולה.

    התקנות פורסמו ערב המירוץ במונטריאול, קנדה, וכצפוי, יש כבר מי שמתרעמים על חלק מהן.

     

    פורמולה 1: התקנות החדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על תעשיית הרכב כולה

     

    בשורה תחתונה, מכוניות פורמולה 1 החדשות שונות מן המכוניות שמוכרות לנו כיום בכל הקשור לשלדה, למרכב ולמערכות ההנעה, כשהמטרה העיקרית היא להעצים את העניין בספורט באמצעות הגברת התחרותיות בין הקבוצות, ובין השאר גם להגדיל את מספר המשתתפים וספקי המנועים.

    עיקר החדשות: המכוניות יהיו קלות ב-30 קילוגרם, קצרות בכ-20 סנטימטרים, צרות יותר, תהיה שליטה ידנית באירודינמיקה חדשה שתחליף את ה-DRS, ושיטת ההגנה הפאסיבית על הנהג תשופר.

    ה-FIA והנהלת הליגה פרסמו כבר לפני כשנתיים את התקנות שנוגעות למערכת ההנעה, וכעת הן "ניצלו את ההזדמנות" ושינו גם את מבנה המכוניות עצמן. כפי שפורסם זה מכבר – מנוע הבעירה יוזן בדלק אחיד, סינטטי, שיופק בתהליך שסופח דו-תחמוצת הפחמן (CO2) מן האטמוספירה. מדובר ב"בנזין" שמיוצר באופן מלאכותי ולא כתוצר זיקוק של נפט, וזה אמור להציב דוגמה לכלל תעשיית הרכב ולצי הקיים של כמיליארד ו-200 מיליון מכוניות על פני כדור הארץ.

    FIA פרסמה תמונות קונספט של המכונית החדשה, והמאפיין העיצובי הבולט ביותר לעין הוא כנף קדמית שמזכירה את העיצובים של תחילת שנות האלפיים. הכנף הזאת צרה ב-10 סנטימטרים מזו שקיימת כיום ויש לה דש אקטיבי שבנוי משני רכיבים.

     

    פורמולה 1: התקנות החדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על תעשיית הרכב כולה

     

    מערכת הנעה

    כאמור, תקנות שנוגעות למערכת ההנעה פורסמו עוד באוגוסט 2022 והרפורמה של מערכת ההנעה מצמצמת את תפקידו של מנוע הבעירה ומגדילה את הנטל על מנוע חשמלי בתוך כדי הגדלת ההספק הכולל של המכונית. לצורך זה תהפוך מערכת ההנעה ההיברידית-מתונה שקיימת כיום להיברידית מלאה.

    הספק מנוע הבעירה מופחת מגזרת ה-750-760 כוחות סוס ל-543 כוחות סוס בלבד ובמקביל מוגדל ההספק של המנוע החשמלי מ-163 כוחות סוס כיום ל-475 כוחות סוס. מנגד, המערכת ההיברידית תהיה חזקה יותר אך גם פחות מסובכת, בין השאר לנוכח הסרת יחידת ה- MGU-H ("יחידת גנרטור – חום מנוע") אשר ממירה חום לאנרגיה חשמלית שמשמשת בחלקה להנעת מגדש הטורבו. במקביל מוכפלת כמות האנרגיה החשמלית שתופק באמצעות רגנרציה בעת בלימה.

    בהנהלת הפורמולה מאמינים שבעונת 2026 יהיה "מספר שיא של ספקי מנועים", מה שיפתור את אחת מנקודות התורפה הנוכחיות. עד כה כבר הובטחה אספקת מערכות הנעה מתוצרת פרארי, מרצדס ואלפין שכבר נמצאות בזירה לצד חזרה מלאה של הונדה כיצרנית (ולא בעקיפין דרך רד בול) והצטרפותן של אאודי ופורד (באמצעות רד בול).

     

    פורמולה 1: התקנות החדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על תעשיית הרכב כולה

     

    מבנה המכונית

    אורך בסיס הגלגלים המרבי של המכוניות מקוצר מ-360 סנטימטרים כיום ל-340 סנטימטרים, וזאת במטרה להתאים לקונספט 'המכונית הזריזה' שבלב הרפורמה, ואילו הרוחב של המכנית קוצר מ-200 סנטימטרים ל-190 סנטימטרים. הרוחב המרבי של הרצפה הוצר ב-15 סנטימטרים. המשקל המרבי של מכוניות 2026 יהיה 768 קילוגרם, כלומר 30 פחות ביחס לדגמי 2022, והמשקל הזה כולל 722 קילוגרם של רכב ונהג ועוד 46 קילוגרם של צמיגים.

    האירודינמיקה שונתה באופן שמפחית את הגרר ב-55%, וזה יתרום תרומה משמעותית למהירות ולחיסכון בדלק אך במקביל מופחת כוח ההצמדה ב-30%, במקביל להפחתת כוחו של הדיפיוזר והשטחת הריצפה כדי לצמצם את "אפקט הקרקע".

    רוחב הצמיגים הקדמיים הוצר ב-2.5 סנטימטרים והאחוריים יהיו צרים ב-3 סנטימטרים. בנוסף – לא יהיו יותר קשתות מעל הגלגלים הקדמיים, כדי "לצופף" את המרווח בין המכוניות על המסלול.

    שיפורים שנועדו להגן על הנהגים כוללים מערך הגנה חדש מפני פגיעות חזיתיות (FIS). זה תוכנן להגן על הנהג מפגיעה משנית כאשר פגיעה חזיתית גורמת לניתוק חלקה הקדמי של המכונית ומותירה את הנהג חשוף. בנוסף שופרה הגנה מפני חדירה מן הצד, ואנשי ה-FIA מבטיחים ששיפור ההגנה הכוללת על הנהגים לא עולה בתוספת משקל למכוניות.

    גם העקרונות האלה, שבהם מושקע המון שכל, ימצאו במוקדם או במאוחר את דרכם למכוניות מייצור סדרתי.

     

    פורמולה 1: התקנות החדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על תעשיית הרכב כולה

     

    לואיס המילטון, אלוף העולם 7 פעמים, ברך על המהלך עצמו אך הביע חשש שמא הפחתת משקל של 30 קילוגרם לא מספיקה והמכוניות החדשות יהיו "איטיות מידי", כדבריו. מבחינת קיימות ותרומה להגנת הסביבה מדובר בצעד בכיוון הנכון, הוא אמר, אבל חשוב לוודא שהמכוניות אכן יעילות, מהירות, ושהן באמת יתרמו לשיפור המירוצים. כאשר התקנות ייכנסו לתוקף, בעונת 2026, המילטון יהיה כבר בעונה השנייה שלו בפרארי, שאליה הוא יעבור ממרצדס בעונה הבאה (2025).

    החלק שמעורר הכי הרבה סימני שאלה בקרב נהגים הוא השליטה הידנית באווירודינמיקה האקטיבית באמצעות שינוי הגרר וכוחות ההצמדה שיוצרות הכנפיים הקדמיות והאחוריות, בעיקר בישורות. בעוד שמערכת הפחתת הגרר הנוכחית (DRS) שנויה במחלוקת מאז שהוצגה בשנת 2011, עדיין אין פרטים מלאים לגבי המערכת החדשה שתצמצם את הגרר בישורות ותשפר את ההיצמדות בתוך פניות. במהלך סוף השבוע הקרוב אמור להתפרסם מידע נוסף והתקנות המלאות יפורסמו לקראת סוף החודש, לאחר שיאושרו על ידי מועצת ה-FIA.

    אלוף העולם המכהן, מקס ורסטאפן, הציע – בצחוק – להוסיף לתקנות גם מכשולים נפוצים ממשחק הווידאו הפופולריים, ובכך כנראה ניסה לומר משהו על עצם ההוספה של עוד דבר שנהג צריך להתעסק איתו בזמן נהיגה.

    "האווירודינמיקה האקטיבית נועדה לעקוף את הבעיה (של הורדת הילוכים) בישורת, אבל אני מניח שהשליטה הידנית פועלת באותו אופן עבור כולם… "אני לא יודע עד כמה זה יהיה יעיל ועדיין לא לגמרי ברור כמה יהיה יעיל מצב ה'בוסט', וכמה איטי מצב הטעינה. יש הרבה דברים שצריך להבין באמת וכנראה שהכל הולך לעבוד טוב אבל זה בהחלט מסובך יותר".

     

    פורמולה 1: התקנות החדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על תעשיית הרכב כולה

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פורמולה 1: תקנות חדשות מבטיחות מירוצים צמודים והשפעה על כל תעשיית הרכב

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.