• Ad
  • פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line
    שנתיים אחרי השקתה בעולם מתייצבת אצלנו פורד פוקוס ברמת אבזור ST-Line ומזכירה לנו שמכונית קומפקטית יכולה לספק כח וריגושים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה

    בתוך עדר הקרוסאוברים כמעט שכחנו את קונספט "מכונית האצ'בק משפחתית מהנה לנהיגה". מזל שפוקוס ST Line מזכירה לנו את הזן של קומפקטיות משפחתיות יעילות ומהנות, ובמקרה הזה גם מציעה חבילה ללא תחרות.

     

    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line
    מי את פורד פוקוס ST Line?

    פוקוס של פורד נחשבה מאז ומעולם למשפחתית קומפקטית פופולרית בישראל, ולפרק זמן קצר – בעזרת ציי הרכב והליסינג, אף הייתה המכונית הנמכרת ביותר אצלנו. זה, כמובן, לא עניין של מה בכך כשמדובר במכונית אירופאית בשוק שמעדיף מכוניות יפניות ודרום קוריאניות. מותר להניח שהעובדה שזאת הייתה גם אחת המשפחתיות הקומפקטיות היותר מהנות לנהיגה לא הייתה אחד מגורמי ההצלחה, פשוט מכיוון שזה לא ממש עניין את רוב הקהל הרלבנטי בישראל.

    פורד נפלה בענק בשוק שלנו בעיקר בגלל שהיצרנית איבדה בנו עניין ולא מעט בגלל תקלות סדרתיות קשות בתיבת ההילוכים הרובוטית, אשר לא טופלו במהירות מספקת. לא קל להתאושש מנפילה כזאת, אבל לאחר מספר שנות בצורת שבה פורד ומגלה עניין בשוק הישראלי, מה שכבר הניב לנו את פוקוס בגרסת אקטיב X, שאותה בחנו לאחרונה. מכונית זאת היא גרסת פסאודו-קרוסאובר מוגבהת עם איפור מתאים  לז'אנר. מספר שבועות לאחר מכן התייצבו אצלנו גם גרסאות הסדאן וההאצ'בק של פוקוס.

    קרוסאוברים טרפו את מכירות הסדאן בכל העולם, וגם בישראל, אבל אותנו, שאוהבים לנהוג ונהנים מנהיגה – מעניינת גרסת ההאצ'בק הרבה יותר. היא מסקרנת במיוחד לנוכח העובדה שאצלנו היא מוצעת רק ברמת אבזור ST Line הספורטיבית, שעוצבה בהשראת חטיבת הספורט של פורד.

     

    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line

    עיצוב, מיצוב

    פורד פוקוס "החדשה" כבר בת שנתיים, ולמרות זאת העיצוב החיצוני שלה נאה ועדכני. בתצורת ההאצ'בק היא לא פורצת דרך כמו הדור הראשון של פוקוס אלא נראית כהמשך מעודן ומלוטש יותר של דור 3, הקודם. זה ניכר בעיקר בחזית עם פנסים בעיצוב משולש שנמתחים לאחור ועם שבכה משושה שבולטת קדימה ומשולבת בתפיחה על מכסה המנוע. יש לה פרופורציות נכונות בזכות בסיס גלגלים ארוך יחסית של 270 ס"מ לעומת אורך כולל של 439 ס"מ. אחרי הכל, רוב הסיכויים שכאשר תראו פוקוס חדשה חולפת אתכם לא תסובבו אחריה את הראש.

    גרסת האבזור ST Line, לעומת זאת, מרשימה קצת יותר בזכות שבכה קדמית במבנה "חלת דבש", פגוש קדמי שבו פעורים כונסי אוויר מודגשים יותר, חצאיות צד מעודנות, וצמד פתחי מפלט בצידו הימני של הפגוש האחורי. חישוקים בקוטר 17 אינטש נראים צנועים מידי בימנו, במיוחד לנוכח העובדה שהמכונית הקודמת התגלגלה על חישוקי 18 אינטש. רכב המבחן צבוע בצבע כחול מדליק שמזוהה עם דגמי ST של פורד, והוא משדרג מאד את המראה הכללי של המכונית. המרכב של גרסת ST Line מונמך בסנטימטר אחד ביחס לפוקוס סטנדרטית, וב-4 סנטימטרים בהשוואה לגרסת 'אקטיב X'. אמנם קשה להבחין בכך בעין בלתי מזויינת אבל זה משדרג כמראה את המראה ואת הפרופורציות, בעיקר מאחור. בסך הכל זאת מכונית נאה ומובחנת מחד אבל בעלת עיצוב רגוע מצד שני, גזה שלא חוטא בוולגריות ובעומס של גימיקים ספורטיביים חסרי תוחלת, כמו של הונדה סיוויק.

     

    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line

    עיצוב פנים, שימושיות

    אין משהו יוצא דופן בעיצוב הפנים של פוקוס דור 4: הכל סטנדרטי למדי ולא מתחכם, ובנוי עם חומרים מאיכות טובה ברובה. איכות זאת לא מתעלה לרמות הגבוהות של פולקסווגן גולף. מסך המולטימדיה ממוקם במיקום נוח אבל במחיר של פתחי מיזוג מרכזיים נמוכים מידי, והתפעול שלו נוח למרות גרפיקה מיושנת. הנדסת האנוש טובה, והתלונות היחידות הן על ריבוי מתגים על גלגל ההגה, ועל צורך להתרגל לבורר הילוכים רוטורי וגימיקי. זה עשוי להפריע במיוחד למעטים שרגילים לנהוג עם תיבת הילוכים ידנית ומחפשים משהו מוחשי יותר כדי להחזיק בו.

    רמת האבזור ST Line משדרגת מעט את עיצוב הפנים עם מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, גלגל הגה בשרני יותר, וקטום בתחתיתו, שאותו נוח ונעים ללפות. יש גם גימור דמוי סיבי פחמן ללוח המכשירים ומושבים ספורטיביים עם תמיכה צידית משופרת, ולמרות שאלה לא נראים ספורטיבים הם נוחים לנסיעות ארוכות. אגב, למעט בספי הדלתות לא תמצאו אזכור לחבילת ה-ST Line.

    פוקוס האצ'בק היא מכונית מרווחת מאד לארבעה נוסעים בוגרים, עם אופציה סבירה לנוסע שלישי מאחור. נוסע כזה יהנה מרצפה כמעט שטוחה, אבל כמו חבריו למושב יסבול מהיעדרם של פיתחי מיזוג אחוריים. תא המטען לא מרשים במיוחד: 341 ליטר בלבד, אבל הוא עמוק ומפתח הטעינה שלו רחב.

     

    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line

    התנהגות, נוחות

    פוקוס נחשבה מאז ומעולם למובילת סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות בתחום היכולות הדינמיות. שימוש חלוצי במתלה אחורי רב חיבורי היה אחת הסיבות לכך, והיא ממשיכה במסורת הזאת גם בדור הרביעי. עם זאת, משיקולי חיסכון מוצע הסידור הזה רק בגרסאות החזקות. למרבה הצער, אצלנו מוצע מתלה רב חיבורי רק בגרסת אקטיב X. דווקא ההאצ'בק ST Line, שנחזית כבעלת אופי ספורטיבי, מתגלגלת עם מתלה קורת מתח פשוט, וזה פשוט חבל.

    פוקוס ST Line מספקת לנהג ביטחון, כפועל יוצא של פעולת מתלים מוצקה ומדויקת שמרסנת היטב את תנודות המרכב תחת עומס, אחיזה גבוהה שנובעת משלדה טובה, ומצמיגי קונטיננטל ספורט קונקט 5 דביקים שכמותם מקובל למצוא במכוניות ספורטיביות חזקות באופן משמעותי.

    לפוקוס יש, בנוסף, היגוי חד עם Turn In נחוש אשר מעודד את הנהג לדחוף את חרטומה לתוך פניות, אלא שההיגוי משדר תחושה קלה מידי גם במצב הנהיגה הספורטיבי שמקשיח אותו מעט. אפשר לומר שההיגוי שומר על "ריחוק חברתי", וחבל שכך. כאשר לוחצים על המצערת מוקדם ביציאה מפניה מרגישים לחימת הגה קלה, ועם זאת קשה להגיע למצב של הרחבת קו. קל לשמור על קווים נכונים בפניות והשלדה הצייתנית משתפת פעולה עם פקודות ההיגוי. בפניות שבהן האספלט לא סלול טוב אפשר לחוש שהאחוריים עובדים קשה כדי לשמור על הקו, ונראה שמתלה רב חיבורי היה מתמודד טוב יותר עם המשימה.

    על אף שהמתלים קשיחים הם מספקים רמת נוחות טובה על רוב סוגי האספלט, עם ספיגה טובה ושיכוך החזרה מהיר. בתוך העיר הם מתקשים להתמודד עם המהמורות הקטנות, וזאת למרות שהצמיגים אינם בחתך נמוך מידי. גם במעבר על 'באמפים' מורגשת תחושת קשיחות, אם כי המתלים לא חובטים או מתרסקים, ופעולתם שקטה. זאת בהחלט פשרה מוצלחת בין התנהגות לנוחות.

     

    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line

    מנוע, ביצועים

    פוקוס האצ'בק מוצעת אצלנו עם המנוע החזק ביותר בהיצע, למעט זה של גרסת ST הספורטיבית. מנוע הטורבו-בנזין התלת צילינדרי בנפח 1.5 ליטר מספק 182 כוחות סוס, ולא מיותר להזכיר שאך לפני עשור היה אפשר למצוא הספקים כאלה רק בקומפקטיות הספורטיביות (לפוקוס ST דור ראשון היו רק 170 כ"ס).

    המנוע גמיש מאד, עם רצועת כוח רחבה (24.5 קג"מ בין 1,600 ל-4,500 סל"ד), והוא מטפס בשמחה לסל"ד גבוה כאשר דוחקים בו ועושה את זה באופן חלק, וללא החיספוס האופייני למנועים תלת-צילינדריים. הוא מייצר מספיק כוח לכל עקיפה מזדמנת, והשילוב שלו עם תיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית עם שמונה יחסי העברה עובד מצויין ברוב המצבים. פוקוס משדרת תחוושה זריזה ומייצרת קצב מהיר, והיא  עושה את זה באופן נינוח עם תיבת הילוכים שפשוט מתרוצצת בקלילות בין יחסי ההעברה. זאת מכונית מאד נעימה לשיוט, בזכות בידוד טוב של רעשי כביש ורוח.

    בנהיגה ספורטיבית תובענית מתגלה מגבלת הביצועים. תיבת ההילוכים לא משתפת פעולה בנהיגה אגרסיבית מבחינה זאת שהיא לא מאפשרת למשוך ולהחזיק הילוכים קרוב לקו האדום (גם במצב "ידני"), ומאידך התגובות שלה להורדת הילוך איטיות מידי (למשל כאשר מנסים להוריד 2-3 הילוכים בבת אחת). זאת ככל הנראה הסיבה היחידה להתגעגע לתיבה כפולת מצמדים.

    מנוע תלת צילינדרי עם מנגנון ניתוק צילינדר לטובת חיסכון בדלק לא מבטיח חיסכון בדלק. עובדה: במהלך המבחן צרכה המכונית בנזין בקצב של 10 ק"מ לליטר, ובנהיגה מתונה, בשיוט נינוח, חילצנו כ-13-14 ק"מ לליטר. בסדר, אבל לא להיט.


    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line

     

    בטיחות

    אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עירנות לנהג ותאורת אור גבוה אדפטיבית. זאת לא חבילת הבטיחות המובילה בקטגוריה אבל חסרים בה רק התרעה מפני תנועה בשטחים מתים ומפני תנועה חוצה מאחור.

    פוקוס החדשה נבחנה פעמים במבחני הריסוק של EuroNCAP, וזאת לטובת בחינת מקצה השיפורים שהיא עברה אשר בו היא קיבלה חמישה כוכבי בטיחות עם ציון גבוה של 96% בהגנה על מבוגרים. בהגנה על ילדים בכיסאות בטיחות היא קיבלה 87% ובהגנה על הולכי רגל היא קיבלה 72%. הציון לתפקוד מערכות הבטיחות: 75%.

     



     

     

    אבזור ותמחור

    רמת האבזור ST Line זהה לרמת "טיטניום", הגבוהה ביותר בהיצע הנוכחי, ובנוסף לתוספות הקוסמטיות היא כוללת גם מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע, מצלמת חניה, תאימות לממשקי גוגל ואפל, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם ואורות, בלם יד חשמלי, מפתח חכם עם כפתור הנעה, משטח טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, תאורת LED מלאה בחזית וחישוקים קלים בקוטר 17 אינטש.

    כדי לנסות ולהחזיר את פוקוס לתודעה בחרו יבואני פורד לתמחר אותה במחיר אטקרטיבי, יחסית לקטגוריה, של 130 אלף ש"ח (126 אלף ש"ח בתקופת ההשקה), וזה מחיר נמוך מכל גרסאות הבסיס של דגמי ההאצ'בק המשפחתיים המקבילים (למעט סיאט לאון 1.5 שמוצעת  במכירת חיסול של סוף חיי הדגם). לפוקוס יתרון בביצועים וברמת האבזור על פני המתחרות, והיא לא יקרה בהרבה מהגרסאות החזקות והמאובזרות של מכוניות סופרמיני כמו אופל קורסה GS Line או רנו קליאו החדשה. הקהל אמנם שונה, אבל פוקוס פחות יקרה מרוב הקרוסאוברים הקטנים והמפונפנים למראה. למעשה אין לה כמעט מתחרות ברף המחיר הזה, למעט גרסת 'אקטיב X' שלה עצמה.

     

     

    פורד, פורד פוקוס, פורד פוקוס האצ'בק, פורד פוקוס ST Line

    שורה תחתונה באמת

    רכישת משפחתית האצ'בק בימינו היא ללא ספק הליכה נגד הזרם ואמירה של מי שלא נסחף בשקר החן של רכבי הקרוסאובר המוגבהים. רוב הלקוחות שבוחרים במכונית כזאת עושים את זה מכיוון שהם אוהבים לנהוג ומחפשים את היכולת הדינמית ואת חווית הנהיגה. בסעיפים האלה, וגם בסעיף התמורה למחיר, יש לפוקוס ST Line הרבה מה להציע.

    פוקוס ממלאת את תפקידה כמכונית משפחתית באופן יעיל, יש לה מנוע חזק ונחוש עם ביצועים מצוינים, ומכלולי שלדה שמספקים התנהגות ברמה גבוהה, מה שיסחוט לא מעט חיוכים של נהגים על כבישים מפותלים. הוסיפו לכל אלה רמת אבזור גבוהה ומחיר נמוך מכל מתחרה פוטנציאלי ותקבלו מכונית שאין לה, בפועל, אף מתחרה נכון לרגע זה.

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    פורד פוקוס האצ'בק ST Line במבחן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.