במסיבת עיתונאים שערכו אתמול (ג') בכירים מחברת פורד במפעל של החברה ברומניה הם הכריזו על העברת הייצור של הקרוס-אובר הקטן של החברה, אקוספורט, מהודו לרומניה.
המשמעות היא שהמיני-קרוס-אובר של פורד, אשר מתחרה בקטגוריה של ניסאן ג'וק, רנו קפצ'ור, הונדה HR-V ואחרים, ויכול להיות מאד מעניין ותחרותי בשוק הישראלי, עושה צעד גדול נוסף בכיוון שלנו בזכות מספר יתרונות של ייצור במזרח אירופה על-פני הודו.
פורד רכשה בשנת 2008 את המפעל ברומניה מידי הנושים של חברת דייהו מוטורס, ולאחר שהשקיעה בו כמיליארד אירו היא החלה לייצר שם את מנוע הטורבו-בנזין הקטן שלה, בנפח 1.0 ליטר, עבור כלי רכב שנמכרים באירופה.
במקביל מיוצר שם המיקרו-מיניוואן B-MAX אשר מבוסס על פלטפורמת הסופר-מיני של החברה (פלטפורמת הפיאסטה), שעליה נבנה גם אקוספורט.
סיבה טובה בפני עצמה, מבחינת פורד, להעביר את ייצור אקוספורט לרומניה היא הירידה בביקושים למיניוואנים בכלל ול-B-MAX בפרט.
בהודעתה לעיתונות מסרה פורד ש"לאחר שהגיעה לסיכום חיובי עם ממשלת רומניה" (ככל הנראה בנוגע להטבות מס שתקבל מן המדינה, שנמצאת במשבר כלכלי ארוך שנים), היא תשקיע בהעברת הייצור מהודו, שכוללת את הכנת המפעל לייצור של 'אקוספורט', כ-200 מיליון אירו.
המפעל הרומני, כך אומרים אנשי פורד, יהיה המפעל היחיד שיספק את אקוספורט לכל מדינות אירופה, למעט רוסיה, והייצור שם יחל כבר בסתיו של השנה הבאה.
אקוספורט, אשר הדור השני שלו, הנוכחי, מיוצר החל משנת 2012 בברזיל, הודו ותאילנד, מיוצר גם ברוסיה עבור השוק המקומי.
שוק בוער
אקוספורט הפך לאחד המוצרים החשובים של פורד באירופה, בין השאר לנוכח זינוק בביקושים לקרוס-אוברים בכלל ובפרט למיני-קרוס-אוברים, כאלה שמבוססים על פלטפורמות סופר-מיני (כמו ניסאן ג'וק ואופל מוקה).
קרוס-אוברים וג'יפונים הם הקטגוריה שבה נרשמה הצמיחה הגדולה ביותר באירופה – עם עליה של 23 אחוזים בשנה שעברה לעומת גידול של 10% בלבד בכל שוק הרכב, ואילו קטגוריית המיני-קרוס-אוברים זינקה בשנה האחרונה ב-44%.
מכירותיו של אקוספורט באירופה זינקו כמעט ב-30% ב-2016 יחסית ל-2015, ובסיכום 2015 נמסרו ממנו 39,846 יחידות במערב אירופה.
בפורד צופים זינוק של 35% נוספים בהיקף המכירות של הקטגוריה הזאת, להיקף מצטבר של 1.5 מיליון יחידות, עד לשנת 2017.
"המכירות של אקוספורט עלו השנה בקרוב ל-30 אחוזים", אמר ג'ים פארלי נשיא ומנכ"ל פורד אירופה, "ובהינתן תחזית להמשך הגידול במכירות של קרוס-אוברים, ובפרט בקטגוריית הקרוס אוברים הקטנים, נמשכת – זה הזמן הנכון להעביר את ייצור האקוספורט לאירופה כדי לנצל את כוח העבודה ומערכי הייצור המעולים שיש לנו כאן".
הצהרה מעניינת נוספת של אנשי פורד נגעה להבטחה "לחפש הזדמנויות לבניית מוצרים נוספים במפעל (הרומני) כדי שיהיה ניתן לנצל באופן מלא את כושר הייצור שלו". בתרגום לעברית הכוונה, ככל הידוע, היא לייצר שם גם את המכונית שתחליף את מכונית המיני של החברה, פורד 'Ka', אשר מיוצרת עבורם כיום בפולין על-ידי פיאט על בסיס פלטפורמה 'פנדה'.
אנשי פורד חזרו גם על הבטחתם להשיק באירופה חמישה קרוס-אוברים חדשים לקטגוריות השונות – הראשון בהם הוא 'אדג" החדש שממנו מקווים אנשי פורד למכור 200 אלף יחידות בשנה באירופה לבדה.
אקוספורט ישראלי
לדלק מוטורס, יבואנית פורד לישראל, יש בשנים האחרונות יחסים מורכבים עם פורד אירופה, אשר בין השאר התבטאו בנסיקה ובהתרסקות של מכירותיה של פוקוס בשלל גרסאותיה, ובאופן דומה (אם כי בקנה מידה אחר) גם עם מונדיאו.
אקוספורט יכול היה להיות מוצר אדיר עבור פורד בישראל, גם מכיוון שעד עתה היא נאלצה להיות מוטת ציי רכב עם משפחות הפוקוס והמונדיאו, ובעיקר מכיוון שמדובר בקטגוריה לוהטת גם אצלנו, ולנוכח עיכוב של קרוב לשנה בתחילת השיווק של המתחרה לבין מאזדה – CX3.
העברת הייצור מהודו לרומניה תחסוך, ראשית לכל, את המכס שמוטל על כלי רכב שלא מיוצרים באירופה ובארה"ב, עלות המשלוח מעט יותר נמוכה, וכנראה שגם סמיכות הייצור למפעל שבו מיוצר המנוע המודרני יותר של הדגם יכולה לסייע (אקוספורט מוצע גם עם מנועי בנזין אטמוספריים בנפחי 1.5, 1.6 ו-2.0 ליטר, ועם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר).
בנוסף, הודו הוא שוק של הגה ימני ושל תקינה אסייאתית, ולעומת זאת המפעל ברומניה מייצר למערב אירופה, מה גם שהוא צפוי לפעול, ודאי ב-2017, בתת-תפוקה יחסית לכושר הייצור המלא שלו.
כל אלה, בנוסף ליכולת המפורסמת של אנשי דלק מוטורס להמר בגדול, ולעובדה שפורד זקוקה נואשות למוצר מצליח בשוק הישראלי – עשויים להסתכם במוצר מאד מעניין לשוק הישראלי החל מן השנה הבאה.