• Ad
  • הנה זה בא: פולקסווגן מציגה מכונית חשמלית עממית וקוראים לה פולו
    פולקסווגן מפתיעה ובצמוד למהפכת המחירים המובטחת לרכב חשמלי היא מעלימה את מספרי הדגמים ומחזירה את שמות המותג הקלאסיים שלה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתחילת השבוע הבא, בתערוכת מינכן, תחשוף פולקסווגן את מכונית התצוגה הראשונה בעידן החשמלי השני שלה, זה שאמור להוריד את ההבטחה החשמלית אל רמת מחירים ברת השגה. במקביל למהלך הצפוי היא מציגה גם מהלך מיתוגי מפתיע.

     

    הנה זה בא: פולקסווגן מציגה מכונית חשמלית עממית וקוראים לה פולו

     

    עד עתה נקראים כל הדגמים החשמליים של פולקסווגן בשם ID עם ספרה שמתארת סדרת גודל או תצורת מרכב, ומעתה ניכר ניסיון להמחיש מחדש את המושג "מכונית העם" (Volkswagen): המכונית שכולנו חשבנו שתיקרא ID. 2 – זו שדגם הקונספט שלה נקרא ID.2all – תיקרא 'ID פולו'. כל שאר הדגמים החשמליים החדשים של פולקסווגן יקבלו גם הם את צמד האותיות ID, ובצמוד להן יושבו שמות המותג הידועים והקלאסיים של יצרנית הרכב הגרמנית.

    מה שלא השתנה, וטוב שכך, זאת ההבטחה שהחשמלית הקומפקטית החדשה, שמבחינת ממדיה תתמודד מול מכוניות כמו BYD דולפין, תעלה באירופה פחות מ-25,000 אירו – וזאת כדי לפרוץ את גבולות נישת הרכב החשמלי היקר ולהתמודד ראש בראש מול קטגוריית הסופרמיני הקונבנציונלית.

    תומאס שפר, מנכ"ל חטיבת פולקסווגן, הדגיש ש"ID. פולו היא רק ההתחלה", ובכך מיצב אותה כסנונית ראשונה שמנבאת אסטרטגיה שנועדה להפוך את היצע הדגמים החשמליים של פולקסווגן למוכר, נגיש ובעל משמעות רגשית גדולה יותר עבור לקוחות אירופאים.

    ID פולו תתגלגל לאולמות התצוגה בשנה הבאה ותמצא את עצמה בתחרות לא רק מול פולו הבנזינית ו-BYD דולפין החשמלית – אלא גם מול מספר מתחרות אירופאיות חדשות שמכוונות לאותן רמות מחיר וגודל פיזי. בולטת בהן רנו 5 החשמלית החדשה שגם היא רוכבת על שם מותג אייקוני כדי לעורר סנטימנט. עם זאת, ככל הידוע ל-ID. פולו יהיה יתרון על פניה בכל הקשור לטווח הנסיעה.

    אפשר לשער השערות מפה ועד הודעה חדשה לגבי מה שעומד מאחורי המהלך האסטרטגי המעניין של פולקסווגן וההימור שלנו הוא שזה חושף הבנה של פולקסווגן שכדי להאיץ מעבר לרכב חשמלי לא מספיק להציג חדשנות טכנולוגית, ואפילו לא רק מחיר מפתה – נדרשות גם הפחתת חרדה ואי-ודאות של צרכנים, ולצורך זה נעשה שימוש בהיסטוריה בת 50 השנים של שם המותג 'פולו'.

    הרציונל הרשמי, כפי שהוצג על ידי בכירי החברה תומאס שפר ומרטין סנדר, הוא להפוך את מגוון הדגמים ל"קל יותר להבנה" עם שמות ש"מעוררים רגשות ומעוגנים בחיי היומיום של האנשים". לדבריהם, השם 'פולו' מייצג "איכות, בטיחות ודמוקרטיזציה של חידושים", והמהפך התדמיתי מכוון לא במקרה לשנת ה-50 של הדגם פולו המקורי, בשנת 1975.

    דרך אחרת להבין את המהלך הזה, ואולי גם הסבר לא פחות משכנע למה שעומד מאחוריו, היא לחשוב על האלטרנטיבה: פולקסווגן יכולה לעצב ולמצב את המוצרים שלה כמוצרי הי-טק נוצצים ועמוסי טכנולוגיה וכך לקלוע לרצונות ולמאוויים של צעירים שהם גם המאמצים הטבעיים לטכנולוגיות חדשות. אבל אם פולקסווגן הייתה עושה את זה היא הייתה נופלת למלכודת ונלחמת מלחמה שאין לה סיכוי לנצח בה. יצרניות הרכב הסיניות נמצאות הרחק לפניה בכל מה שקשור לטכנולוגיות מתקדמות – גם בצד האוטומוטיבי וגם במחלקת הבידור – ובעיקר בכל מה שקשור ליכולות ייצור, שליטה בסוללות ועלות הייצור הכוללת.

    מה שאין לסיניות ולא יהיה להן בעשורים הקרובים זאת מורשת, ואם מבינים שממילא עברנו כבר את שלב "האימוץ המוקדם" של רכב חשמלי – כלומר שהמסה הבאה של לקוחות נמצאת בקרב קהל יותר שמרן, אולי אפילו מהוסס – אז זה הזמן לשלוף את היתרון היחסי ולהציג לראווה את הגב של קבוצת רכב גדולה, מורשת ייצור ותיקה ובסיס יציב.

    אגב, מבחינת קבוצת פולקסווגן זאת גם הזדמנות מצוינת למנף מחדש את מגוון המותגים שלה – אאודי, סקודה, סיאט וקופרה – ולבנות ביניהם נושאים חדשים לבידול. בעידן שבו ממילא כולם עושים שימוש בפלטפורמות וברכיבים זהים – פולקסווגן יכולה (וצריכה) להמציא את עצמה מחדש כמותג ותיק, שלא לומר "ישן", ולהשאיר את זירת החדשנות לקופרה וסיאט מצד אחד, ולאאודי מנגד.

    בסביבת תחרות שמוצפת בעשרות שמות מותג סינים חדשים ולא מוכרים, הדבר הכי טיפשי מבחינת פולקסווגן הוא להתכחש למסורת ולהמציא עוד כמה שמות חסרי משמעות במקום לחבק בשתי ידיים את המורשת שלה.
    כאמור, בחירה בשם ID. Polo היא תיקון שיבוצע מעתה בכל החזיתות ואנשיה אישרו שהיא "תעביר שמות מבוססים נוספים לפורטפוליו החשמלי". הספקולציות בתעשיית הרכב מדברות על כך ש-ID.3 הבאה תיקרא ID. Golf, ו-ID.4 תהפוך ל-ID. Tiguan.

    במקביל לגרסאות החשמליות יוסיפו שמות המותג המוכרים להימכר בגרסאות בנזיניות כל עוד שמנוע הבעירה לא יוצא מחוץ לחוק (וכרגע נראה שגזר דין המוות שלו נדחה שוב ושוב). אף על פי שהחברה הבטיחה עתיד חשמלי עם יעד של 80% מכלל המכירות שלה באירופה, היא לא הבטיחה לקיים וכידוע – כל תוכנית היא בסיס לשינויים. פולקסווגן וכל יריבותיה יוסיפו למכור במקביל את כל סוגי מערכות ההנעה כל זמן שיהיה לזה ביקוש ושהרגולציה תאפשר את זה.

     

    הנה זה בא: פולקסווגן מציגה מכונית חשמלית עממית וקוראים לה פולו

     

    המסע מ-ID. Life ועד ל-ID פולו

    קבוצת פולקסווגן היא קבוצת הרכב הוותיקה הראשונה שנענתה לאתגר החשמלי והתחייבה אליו בכל מאודה – אם מתעלמים מן הניסיונות החלוציים של רנו-ניסאן ושל ב.מ.וו שהתחילו לפניה אך היססו, ביצעו פניית פרסה ואחרו את הרכבת הסינית.

    פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן הייתה הפלטפורמה החשמלית-ייעודית הראשונה של יצרנית רכב ותיקה, אלא שגם קברניטי פולקסווגן לא עמדו בקצב של היצרניות הסיניות – וזאת על אף שבאותה תקופה הם אלה שהובילו את המכירות (של רכב בנזיני) בשוק הסיני העצום.

    ID. 3 נכנסה לייצור בסוף שנת 2019 ושנתיים לאחר מכן נחשף הקונספט ID. Life שייצג במידה רבה את הצעד הבא – מכונית סופרמיני חשמלית. אלא שפולקסווגן התמקדה בהשקת דגמים גדולים ויקרים, וכאשר משווים בין החזון המקורי של ID. Life לבין מכונית התצוגה שתוצג בשבוע הבא – קל להבין את מה שקרה בעולם הרכב החשמלי בחמש השנים האחרונות.

    קונספט ID. Life כלל פיצ'רים הי-טקיים כמו מקרן קולנוע פנימי, שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים ועיצוב שהציג נתק מוחלט מן ההיסטוריה של המותג, ובשלב הבא, כאשר הוא הפך לקונספט ID.2all שהוצג בשנת 2023, אנשי פולקסווגן כבר דיברו במושגים כמו "יציבות, חביבות והתרגשות" והתמקדו במה שבאמת חשוב: מחיר שווה לכל נפש ועיצוב שימושי ו"מרגיע" שכלל, למשל, את הקורה האחורית (קורה C) האייקונית של הדור הראשון של פולקסווגן גולף.

    נזכיר למי ששכח שהתגובות לפני שנתיים היו נלהבות ורבים ציינו שהרכב נראה סוף סוף "כמו פולקסווגן אמיתית" – מה שהוכיח שלקוחות מעוניינים בעתיד שמרגיש כמו התפתחות טבעית של המותג.
    דגם הייצור של ה-ID. פולו יכלול מאפייני עיצוב כמו פס תאורה מלא לרוחב החזית, פנסים קדמיים צרים ואלגנטיים וידיות דלתות אחוריות מוסתרות, ועיצוב הפנים נשלט על ידי מסך מרכזי גדול אבל יכלול (תודה לאל) "איזון חכם יותר בין מסכים דיגיטליים לכפתורים פיזיים".

    המכונית בנויה על פלטפורמת MEB Entry החדשה שתוכננה מראש כדי להתאים לכלי רכב חשמליים קטנים שעלות הייצור שלהם נמוכה, וזאת המכונית הראשונה שעושה שימוש בפלטפורמה הזאת (אחריה יגיעו סקודה Epiq וקופרה Raval). אחד ההבדלים החשובים בין פלטפורמת MEB Entry לבין פלטפורמת MEB הגדולה יותר הוא מעבר להנעה קדמית שנחשבת לפשוטה וזולה יותר לתכנון וייצור, ואולי גם מאפשרת ניצול טוב יותר של המרחב במכונית קטנה – בין השאר בגזרת תא המטען .

    הגרסה הבסיסית תונע באמצעו מנוע חשמלי קדמי שיספק 226 כוחות סוס ויאיץ אותה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-7 שניות, ואל מהירות מרבית של 160 קמ"ש.

    כפי הנראה יוצעו שתי אפשרויות לסוללה: חבילה בסיסית עם תכולת אנרגיה של 38 קוט"ש וחבילה גדולה יותר עם קיבולת של 56 קוט"ש. הסוללה הגדולה צפויה לספק טווח נסיעה של עד 450 ק"מ (WLTP) ושתי הסוללות הן מסוג LFP (ליתיום ברזל פוספט). מערכת ניהול הסוללה תאפשר טעינה מהירה (DC) בהספק של עד 125 קילוואט, כלומר שהסוללה הקטנה תיטען מ-10% ל-80% תוך כ-20 דקות.

    הממדים של ID. פולו דומים לפולו הנוכחית (אורך: 405 ס"מ) אבל בסיס הגלגלים ארוך משמעותית (260 ס"מ) וקרוב לזה של הגולף, בשעה שנפח תא המטען פשוט מרשים: 490 ליטרים ו-1,330 ליטר עם קיפול המושבים.

     

    הנה זה בא: פולקסווגן מציגה מכונית חשמלית עממית וקוראים לה פולו

    יותר חשמל, יותר שרירים

    בפולקסווגן מנסים לרצות גם את חובבי הנהיגה ומאשרים באופן רשמי שתהיה גם 'גרסת ביצועים' שתשמר את המותג GTI, ושהדגם הסדרתי ID. Polo GTI יושק בסוף השנה הבאה. על אף שגם ל-GTI יהיו מנוע קדמי והנעה קדמית זה יהיה מנוע חזק יותר שיספק ככל הנראה עד 280 כוחות סוס ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך כ-6 שניות.

    העיצוב החיצוני יקבל "טיפול ספורטיבי" שכולל פגושים בעיצוב שונה, חישוקי סגסוגת גדולים יותר, ספוילר אחורי בולט ודיפיוזר אגרסיבי. אנשי פולקסווגן הדגישו שה-GTI תציע "דינמיות יוצאת דופן והרבה הנאה מנהיגה", אבל ימים יגידו.

    מה שכן, יש לא מעט ספקולציות על גרסאות עוד יותר חזקות כמו Clubsport עם הספק של סביב 320 כוחות סוס ואפילו על גרסת ID. Polo R עם עד 400 כוחות סוס, אבל עוד חזון למועד.
    בכל מקרה – ההתחייבות של פולקסווגן ל-ID. Polo GTI פונה אל חסידי המותג עם הבטחה שהחזרה לשורשים ושימור המסורת לא מוגבלים רק למיתוג מחדש של שמות הדגמים החשמליים.

    ייצור המכונית הסדרתית יתבצע במפעלי הקבוצה בספרד.

     

    הנה זה בא: פולקסווגן מציגה מכונית חשמלית עממית וקוראים לה פולו

     

    לקריאה נוספת:

    את מכונית הקופה החשמלית המהממת הזאת פולקסווגן שכחה במגירה

    פולקסווגן מקדימה את ההשקה של רכב ראשון מוגדר-תוכנה

    סין לא תנצח את פולקסווגן. היא תציל אותה

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.