• Ad
  • את מכונית הקופה החשמלית המהממת הזאת פולקסווגן שכחה במגירה
    דובר מחלקת העיצוב של פולקסווגן פרסם סקיצות של מכונית ספורטיבית שהייתה יכולה לשנות את מה שאנחנו חושבים על החשמליות של היצרנית הגרמנית, אם היא רק הייתה יוצאת לאור
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שטפאן רהאק (Štěpán Řehák), דובר מחלקת העיצוב של פולקסווגן, הצית לפני ימים אחדים סערה של ממש בקרב אוהבי רכב וחובבי היסטוריה כאשר פרסם שרטוטים של "מכונית הקופה החשמלית שלא הייתה", אבל זאת שיכלה לשנות את כל מה שאנחנו חושבים על המכוניות החשמליות של החברה.

     

    את מכונית הקופה החשמלית המהממת הזאת פולקסווגן שכחה במגירה

     

    מי ששרבט את הסקיצות הנהדרות האלה, בשנת 2017, הוא מעצב צעיר בשם טיבור יוהאש (Tibor Juhasz)  שדמיין מכונית ספורט חשמלית עם שתי דלתות, נמוכה ושרירית, שיכלה להתבסס על פלטפורמת MEB של פולקסווגן. הימים היו ימים דרמטיים עבור קבוצת פולקסווגן, אשר עדיין הייתה בהלם בעקבות "פרשת דיזלגייט" שחוללה את אחד המשברים הגדולים והיקרים בתולדותיה, ורוב המאמצים בקבוצה הושקעו בפיתוח מהיר של מכוניות חשמליות.

    על בסיס הפלטפורמה החשמלית החדשה מיהרו הגרמנים לפתח את סדרת ID., והמעצב יוהאש הציע "מכונית הילה" שתצית את הדמיון של אוהבי רכב שהתקשו לקבל את העידן החדש שנכפה עליהם.

    יוהאש שאב השראה מפולקסווגן 'SP2' – אחת המכוניות היפות בהיסטוריה של פולקסווגן, אבל כזאת שכמעט ולא נראתה באירופה ובמערב.

    SP2 נולדה כתוצאה ממדיניות מיסוי שממשלת ברזיל הנהיגה בשנות ה-60 וה-70 עם חסמי יבוא כבדים שנועדו לעודד התפתחות של תעשיית רכב מקומית. כרגיל במקרים כאלה – ההגנות פגעו בתחרות ולכן לא היו חכמות לטווח הארוך, אבל הן מאוד עזרו לפולקסווגן שמינפה את הפלטפורמה של ה'חיפושית' הוותיקה לגבהים בלתי נתפשים. בין השאר נבנתה על שלדת Type 3 הזאת מכונית (שאף יובאה לישראל) בשם 'וריאנט', אבל מה שיותר מעניין זה שכמה וכמה יצרנים מקומיים ניצלו את המדיניות הממשלתית כדי לייצר על בסיס אותה פלטפורמה גרסאות הרבה יותר יפות ומרגשות מן הדגמים המשמימים של פולקסווגן באותה תקופה.

    ההצלחה של כמה מאותן גרסאות מיוחדות דחפה רודולף ליידינג, המנכ"ל של פולקסווגן ברזיל דאז, להתניע בשנת 1970 את "פרויקט X" – יוזמה לפיתוח מכונית הילה שנועדה לשפר את התדמית האפורה של פולקסווגן.

    ליידינג הזמין את האדריכל ומעצב הרכב מרסיו לימה פיאנקסטלי לעצב מכונית ספורט על בסיס ה'ואריאנט', ולצורך זה הוא הפקיד בידיו שלדה קיימת, מנוע בוקסר לא חזק במיוחד בנפח 1.7 ליטרים, ודף נייר חלק שספג את אחד העיצובים המהממים ביותר שנשאו עד אז את סמל VW. מרסיו לימה פיאנקסטלי היה אדריכל, מוזיקאי ובעיקר מעצב רכב שנולד בברזיל בשנת 1936 ולימים התמחה בסדנת העיצוב האיטלקית הנודעת ג'יה.

     

    פולקסווגן SP2 המקורית

     

    לאחר שחזר למולדתו עיצב פיאנקסטלי כמה מן הדגמים האייקונים של פולקסווגן בדרום אמריקה, בהם 'גול' ו'ברזיליה', אבל פסגת היצירה שלו, ללא ספק, הייתה מכונית הספורט בעלת המנוע האחורי SP2 אשר יוצרה בין השנים 1972 עד 1975 ב-10,205 עותקים בלבד.

    "מכונית ספורט" אמיתית היא לא הייתה, בעיקר מפני שאנשי פולקסווגן לא רצו להשקיע בה יותר מידי משאבים, והביצועים הפושרים של המנוע הצנוע שלה, שסיפק רק 75 כוחות סוס, בשילוב משקל כבד יחסית (כ-890 ק"ג), האיצו אותה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך… 16 שניות.

    לא מפתיע, לכן, שראשי התיבות SP, שנועדו במקור להנציח את שמה של העיר סאו פאולו, הפכו די מהר בברזיל לכינוי העוקצני "Sem Potência" ("אין כוח" בפורטוגזית).

     

    פולקסווגן SP2 המקורית

     

    האם וולפסבורג תתבל סוף סוף את המנה?

    הסקיצה המודרנית של טיבור יוהאש לא הביאה לעולם מכונית ספורט מסובבת ראשים, ובפולקסוואגן יכולים כעת רק להסתכל על מה שעשו בשנים האחרונות כמה וכמה יצרניות רכב סיניות ולהצטער על כך.

    אין ספק שלגרמנים היו דברים יותר דחופים לעסוק בהם, והם באמת הביאו לעולם את כל המכוניות והקרוסאוברים של סדרת ID., אבל בואו לא נשכח שהם הבטיחו לנו גרסאות חשמליות מודרניות שיישאו בגאווה את סמלי  GTI ו-R, ובינתיים הם נסמכים על אקספנג כדי למהר לשוק עם דגמים חשמליים נוספים.

    כעת, במיוחד על רקע ההבטחה של מנכ"ל אאודי, גרנוט דלנר, להציג מכונית ספורט חשמלית חדשה שאותה הוא מתאר כ"בונה זהות" וכ-"רגע TT 2.0" עבור המותג – נראה שגם פולקסווגן חייבת לחדש את ימיהן של כרמן ג'יה ושל שירוקו ולהחזיר לחיים יורשת מודרנית, חשמלית, ל-SP2 – אבל עם שני מנועים והמון כוח.

    בשולי הדברים, נראה שמי שהצית את האש והחזיר לחיים את זכרה של SP2 יצטרך למצוא לעצמו בקרוב תפקיד חדש. חובבי רכב לא מעטים כועסים כעת על דובר מחלקת העיצוב של פולקסווגן מפני שבפוסט שבו הוא פרסם את הסקיצות של יוהאש הוא כתב שהקונספט הזה נוצר "בהשראת הרוח של SP2… העיצוב נותן כבוד לסגנון האייקוני של ג'וג'ארו: משטחים נקיים, פרופורציות חזקות וגרפיקה נועזת. רעיון על-זמני, שנלכד בצורתו הטהורה ביותר. כי פשטות היא התחכום האולטימטיבי".

    אז כבודו של ג'יוג'ארו במקומו מונח, אבל אתם כבר יודעים מי עיצב את SP2, וזה לא הוא…

     

     

    עם כל הכבוד לג'יוג'ארו...

     

     

    לקריאה נוספת:

    פולקסווגן מסתערת מחדש על סין עם 30 דגמים חשמליים חדשים

    משקיעה בחשמל ובאוטונומיה: פולקסווגן תשיק בעוד שנתיים דגמים חדשים על פלטפורמה משותפת עם ריביאן

    פולקסווגן ID.3 שמרה על 91% מקיבולת הסוללה אחרי 160,000 קילומטרים

     

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.