• Ad
  • תקלות אופייניות ברכב
    נטייה להזניח תקלות נפוצות כאשר הן "קטנות" תעלה ים כסף אם לא מטפלים בהן לפני שהן מתפתחות לקלקולים יקרים.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    מכוניות בימינו מתאפיינות ברמת אמינות גבוהה מאי פעם בעבר. למשל, מספר המקרים שבהם נתקלים במכונית מושבתת בצד הדרך בגלל תקלה מעולם לא היה קטן יותר. נכון, מידי פעם יש פאשלות של יצרניות רכב עם דגמים שסובלים מתקלות סדרתיות קשות ומשביתות, אבל אלה היוצאים מן הכלל.

     

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

     

    רבים מאיתנו לא פתחו את מכסה המנוע של המכונית מאז שרכשו אותה, ובמקרה הטוב מגיעים למוסך אחת לשנה לצורך טיפול תקופתי. גם אז, במוסך, אנחנו מקווים, אבל לא תמיד מוודאים, שהמכונית שלנו זוכה לטיפול "לפי הספר", ובגדול קשה להאשים אותנו על כך שאנחנו מצפים שמכונית מודרנית תיסע ותיסע בלי בעיות מיוחדות.

    העניין הוא שרכיבים שונים במכונית נוטים להתבלות ואז להגיע לנקודת כשל, וזה קורה לרוב באופן לא צפוי. למעשה, לפי "חוקי מרפי" המכונית תבגוד בנו ברגע הכי פחות מתאים מבחינתנו, ובדרך שתגרום לנו להוצאה הגדולה ביותר.

    כדי להימנע מכך ריכזנו בכתבה זאת עשר תקלות נפוצות שאפשר למנוע עם מעט תשומת לב, ובדגש על תקלות משביתות שההתעלמות מהן תגרום לנו נזק כספי גדול פי כמה מאשר אם נמנע אותן מבעוד מועד. מכנה משותף שיסייע לנו להימנע מכל התקלות האלה הוא תשומת לב לשינויים ב"התנהגות" של המכונית. אפשר להקביל את זה למדידת חום אצל ילד שלא מרגיש טוב: זה סימן אזהרה ששולח אותנו לחפש ולמצוא את מקור הבעיה.

    צריכת הדלק

    לאחר אי אילו חודשי נהיגה במכונית אפשר להעריך את צריכת הדלק שלה במצבים שונים, ולצפות שאם לא שינינו משהו משמעותי בשגרה שלנו – למשל כמה נסיעות ארוכות או דווקא הימנעות מנסיעות ארוכות – צריכת הדלק תהיה די קבועה. המדידה המדויקת ביותר של צריכת דלק היא חלוקת מספר הקילומטרים בין תדלוק אחד לאחר במספר הליטרים שמתדלקים, אבל אם זה קשה אפשר פשוט לאפס את מחשב הדרך במכונית ולעקוב אחר הנתונים שהוא אוסף.

     

     

    כעבור זמן, אם מסתבר שצריכת הדלק מטפסת – אפילו ברמה של 5 או 10 אחוזים, סביר שמשהו גורם למנוע שלנו להיות פחות יעיל. רוב הסיכויים שזה קורה בגלל שיותר קשה לו "לנשום", או מפני שהבערת הדלק פחות יעילה, או בגלל שמשהו מפריע למכונית "להתגלגל" ללא הפרעה.

    מצתים ישנים או מלוכלכים

    ניצוץ לא מספיק חזק במנועי בנזין לא מאפשר למנוע לשרוף כראוי את תערובת הדלק, וזה יגרום בשלב ראשון לעליה בתצרוכת הדלק. ככל שנזניח את ניקוי או החלפת המצתים ייגרם נזק נוסף כתוצאה מהצטברות של פיח בתוך וסביב הצילינדרים, השסתומים ותא השריפה. אפשר לפתור את הבעיה בקלות באמצעות שימוש בתוספי דלק שמפרקים פיח, אבל טיפול יסודי ונכון יותר הוא החלפת מצתים בזמן, ושימוש במצתים איכותיים.

     

    מסנן אוויר סתום

    אנחנו חיים באזור מוכה אבק, ומסנן האוויר ברכב נאבק למנוע ממנו להיכנס למנוע ולגרום נזק. כעבור זמן המסנן נסתם באבק ולכלוך, ומעבר לסכנה שחלק מן האבק יצליח לחדור למנוע – הוא פשוט מונע את זרימת האוויר ו"חונק" את המנוע.
    תופעה ראשונה שבה אנחנו עשויים להרגיש היא עליה בתצרוכת הדלק, ולפעמים נחוש גם בפגיעה בתחושת הכוח של המנוע. בחלק מדגמי הרכב יש גישה קלה יחסית אל מסנן האוויר, וכל שצריך לעשות זה לפתוח מכסה פלסטיק ולהציץ על המסנן. אם גילינו שהמסנן מלוכלך אפשר לנקות אותו (צריך להשתמש באוויר דחוס ולהקפיד להעיף את האבק מבפנים החוצה, כלומר בכיוון ההפוך לכיוון הזרימה הרגיל שלו). במקרה שזה לא מתאפשר – צריך לקנות מסנן מאיכות טובה ולהתקין אותו.

     

     

    בלמים חורקים

    מערכת בלמי הדיסק במכונית בנויה מדיסק שמסתובב יחד עם הגלגל, ו"קאליפר" שלוחץ כלפיו רפידות בלימה כדי לעצור את הסיבוב שלו. צלילי חריקה מכיוון הבלמים אינם סימן טוב וזה מעיד על מספר אפשרויות – החל משימוש ברפידות לא איכותיות, דרך האפשרות שהרפידות נשחקו לרמה שדורשת את ההחלפה שלהן, ועד לעיוות או שחיקה של הדיסקים עצמם או פגם בקפיצים שמחזירים את הרפידות למקומן.

     

     

    כאשר נוצר חוסר דיוק במערכת הבלמים מתבצעת, למעשה, בלימה חלקית גם כאשר לא לוחצים על הבלמים. זה גוזל אנרגיה, מגביר את תצרוכת הדלק וגורם להתחממות ובלאי נוסף של רפידות ודיסקים. כאשר נשמעים צלילים לא רגילים מכיוון הבלמים (אלא אם הם הוחלפו זה עתה), או אם הם לא נבדקו במשך תקופה ארוכה – חשוב לפרק את הגלגלים (לבד או במוסך) ולבדוק את מצב הרפידות והבלמים. בהתאם לצורך יש לתקן או להחליף אותם.

    מצבר חלש

    פרסמנו כאן מדריך מפורט לתחזוקת מצבר, לכן אין טעם לחזור עליו למעט ציון העובדה שמצברים לא תמיד "מתים" בבת אחת. כמה התנעות קשות, בעיקר אחרי פרקי זמן שבהם המכונית עמדה ללא שימוש, עשויות להעיד על מצבר נחלש, וזה הזמן לבדוק בן כמה הוא. מצבר פגום עלול לגרום לנזק למערכת החשמל או לאתחול או להכנסה למצב "ביטחון" של מחשבי ניהול מנוע / תיבת הילוכים, וזה ידרוש מאיצתנו להגיע למוסך.

    לכן – אם המצבר כבר "עשה את שלו" עדיף להחליף אותו לפני שהוא יתקע אותנו. אם המצבר חדש יחסית – חשוב לבדוק במוסך את רמת הטעינה, כלומר את מצב האלטרנטור.

     

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

     

    מנוע מגמגם

    מנוע עלול לכבות כשהוא במצב סרק, או לגמגם כאשר לוחצים בעדינות על דוושת התאוצה (או להיפך – לגמגם דווקא כאשר לוחצים עליה בעוצמה). זה יכול לקרות רק במצבים מסוימים – למשל כאשר המנוע קר או חם במיוחד, או כל הזמן.

    אסור להתעלם מתופעה כזאת מפני שהיא מעידה על בעיה אפשרית במערכת הדלק או ההצתה. זאת עלולה להיות סתימה של מסנן דלק, תקלה במשאבת הדלק או בעיה באחד או יותר מן המזרקים. פתרון ראשון יכול להיות שימוש בתוסף דלק ייעודי לניקוי מערכת הדלק, אבל אם זה לא פותר את הבעיה צריך להיכנס למוסך ולטפל באופן יסודי יותר.

    לחץ אויר בצמיגים

    צריכת דלק גבוהה מהרגיל נגרמת לפעמים כאשר לחץ האוויר בצמיגים נמוך מידי, ויחד איתה נגרם גם בלאי גבוה ומיותר לצמיגים עצמם. חמור מכך: אם לחץ האוויר נמוך מידי הצמיגים "עובדים" יותר קשה ומתחממים יותר מידי – וזה עלול לגרום לפיצוץ צמיג שיוביל לתאונה. אחת לשבועיים חשוב לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים ולמלא למידה המומלצת על-ידי יצרנית הרכב.

     

    תקלות אופייניות ברכב

     

    רעידות בהגה

    המשוב שאנחנו מקבלים מן הכביש דרך ההגה חייב להיות ישיר ומדויק, ואין מקום ל"חופשים" או לרעידות. כל חוסר דיוק בתחושת היגוי מעיד על בעיה שעלולה להתפתח לתקלה יקרה ואפילו לגרום לתאונה.

    אם מורגשות רעידות במהירויות ספציפיות, למשל רק בין 90 ל-100 קמ"ש, רוב הסיכויים שהבעיה היא איזון גלגלים, וזאת דוגמא נהדרת לבעיה קטנה שגורמת לאורך זמן לנזק גדול (לצמיגים ולמערכת ההגה והמתלים). אפשר לפתור אותה בזול ובמהירות בביקור בכל "פנצ'ריה" מורשית וביצוע איזון גלגלים, ובאותה הזדמנות נקבל בדיקה מקצועית של מצב הצמיגים.

    ישנם מקרים שבהם צריך לבצע כיוון גלגלים, להבדיל מאיזון גלגלים. כיוון גלגלים מבוצע במה שנהוג לכנות "מכון פרונט", ושם דואגים לזויות ההיגוי של הרכב ומחזירים אותן להגדרות המקוריות של יצרנית הרכב. כיוון גלגלים פגום גורם לבעיות היגוי, וגם לבלאי מוגבר של צמיגים. במקרים קיצוניים עלול כיוון גלגלים פגום להגדיל את הסיכוי לתאונה.

     

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

     

    רעידות בהגה עלולות להעיד על בעיות יותר משמעותיות כמו תקלה במערכת ההיגוי עצמה, חופש בציריה או בתושבות ("בושינגס", יש שמכנים אותן "בוקסות") של המתלים, תקלה במערכת הבלימה, ולפעמים גם על סוף הקדנציה של בולמי הזעזועים או פגם בקפיץ של המתלה. ככל שהרעידות יימשכו ייגרמו נזקים לחלקים נוספים של המתלים ומערכת ההגה, לכן חייבים להתייעץ עם איש מקצוע במוסך ולטפל בהקדם.

    תיבת הילוכים אוטומטית מחליקה

    כל מי שלמד נהיגה במכונית ידנית, או נהג במכונית כזאת, מכיר את התחושה של מעבר בין הילוכים והחלקת מצמד ("קלאטש"). תחושה כזאת כמעט ולא אמורה להיות מורגשת כאשר נוהגים במכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (להבדיל מתיבה רובוטית), ואם היא קיימת זה עלול להעיד על תחילתה של תקלה. אם מבחינים בתחושת "החלקת הילוכים" בתחילת תאוצה או בהעברת ההילכים עצמם (מעין קפיצות או רעידות) במעבר בין הילוכים – חשוב לבדוק ולטפל בזמן. אגב, בכל מקרה מומלץ להחליף את הנוזל ההידראולי בתיבת ההילוכים אחת ל-30,000 קילומטרים.

     

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

     

    פליטת עשן וגזים

    לרובנו יש נטייה להזניח את מערכת הפליטה עד שהרכב ממש "מעשן" או עד שנכשלים במבחן הרישוי השנתי. זה עלול להיות יקר וגם מסוכן. קרע באחד האטמים או נקב בצינור המפלט עלול לאפשר דליפת גזים רעילים לתוך תא הנוסעים – וזה ממש מסוכן, וסתימה של המערכת פוגמת בביצועי המנוע ומגבירה את צריכת הדלק.

    אם מריחים ריחות לא נעימים כאשר המנוע פועל, או כאשר נשמעים רעשים לא מוכרים מכיוון המפלט כדאי להיכנס למוסך שמתמחה במפלטים ולבדוק במה מדובר.

    התחממות מנוע

    תקלה של מערכת הקירור תאפשר למנוע להגיע לטמפרטורות גבוהות מידי, מה שעלול להתבטא בתחילה בתצרוכת דלק מוגברת ובהמשך בהרס מוחלט ויקר של ראש המנוע או של המנוע כולו. חשוב להקפיד ולשים לב למד חום המנוע, לבצע בדיקה שגרתית של מפלס נוזל הקירור.
    תקלות במערכת הקירור עלולות להיות קשורות לנזילה מצינורות המים או מן המקרן ("רדיאטור"), פגם או תקלה בתרמוסטט, או – אם התקלה כבר התפתחה הלאה – בנזילת מים דרך אטם הראש לתוך המנוע.

     

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

     

    "תקלת בונוס": מחסור בשמן

    דליפת שמן ממסנן השמן או דרך טבעות האטימה של הצילינדרים או מכל מקור אחר עלולה להביא את המנוע למצב שבו מפלס השמן נמוך מידי – והדרך מכאן ועד להרס מוחלט של המנוע קצרה מאד. אחת לכמה שבועות חשוב לבדוק את מפלס שמן המנוע, ואם מתגלה שצריך להוסיף כמויות לא סבירות של שמן חשוב לאתר מהר את מקור התקלה. את מפלס השמן בודקים במנוע קר, באמצעות מדיד השמן של המנוע.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    עשר תקלות ברכב שעלולות לעלות לנו ביוקר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.