• Ad
  • עקיצה בשתי דקות: הגנבים רוצים את הממיר הקטליטי שלך

    עקיצה בשתי דקות: הגנבים רוצים את הממיר הקטליטי שלך

    שערוריית גניבת הממירים בישראל, והדרכים שיכולות לסייע לך להימנע מנזק של הרבה אלפי שקלים.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לפני כשבועיים החנה ר.ל. את הסובארו XV שלו במגרש חניה סמוך לתחנת הרכבת של בנימינה ונסע לתל-אביב. כמה שעות לאחר מכן, כאשר שב למכונית והניע אותה כדי לחזור לביתו, הוא שמע רעש נוראי מן המנוע. בדיקה קצרה העלתה שבזמן העדרו, לאור יום ובשטח ציבורי הומה, פרקו גנבים בני בליעל את הממיר הקטליטי של המכונית והותירו אותה מושבתת למעשה.

     

    עקיצה בשתי דקות: הגנבים רוצים את הממיר הקטליטי שלך

     

    בזמן שר.ל. המתין לגרר, והרבה לפני שנודע לו מה הסכום המטורף שיבואני סובארו דורשים תמורת ממיר חדש, הגיעו לאותו מגרש בעלי רכב נוספים וגילו שגם הם נפלו קורבן לאחת המכות שהופכת נפוצה יותר ויותר בישראל – גניבת ממירים קטליטיים ממכוניות חונות.

    על הסיבות לתופעת גניבות הממירים כתבנו כאן כבר לפני מספר חודשים, אבל לפי פרסומים שונים בעיתונות המקומית בכל הארץ נראה שתופעה זאת מתרחבת בקצב מבהיל, בין השאר בגלל אוזלת ידה של המשטרה.

    מעשית, לגנבים הרבה יותר קל ומשתלם לגנוב ממיר קטליטי מאשר מכונית שלמה: במקום להסתבך עם הצורך להתגבר על מנגנוני הגנה ועם מערכות איתור, ועם הסיכון ומשך הזמן הארוך יחסית של נהיגה במכונית גנובה – פירוק ממיר אורך בסך הכל דקות ספורות, וב"מכה" אחת יכול גנב לגנוב מספר גדול יחסית של ממירים.

    משטרת ישראל פרסמה לאחרונה בכמה הזדמנויות הודעות לעיתונות אודות תפיסות של גנבי ממירים. אלא שהיקף התופעה בישראל מוכיח שלא מדובר בעבודה סדורה, מה גם שאף הודעה של המשטרה לא תיארה עד כה מאסר של מי שקונים את אותה סחורה יקרה ומתיכים את המתכות היקרות שבתוכה. כאנקדוטה, אגב, ייתכן שהסיפור של ר.ל. פותח צוהר גם אל "העבודה" המשטרתית בנושא זה.

     

     

    כאשר ר.ל. הגיע עם מכוניתו למוסך סיפר לו בעל המוסך את מה שכולנו מבינים כעת: מדובר במכת מדינה. באותה נשימה הוא סיפר סיפור הרבה יותר מעצבן. לדבריו, אחד הלקוחות שלו הוא שוטר במשטרת ישראל, וגם הוא נפל קורבן לגניבת ממיר ממכוניתו הפרטית. אותו שוטר – כך סיפר בעל המוסך, ביקש הצעת מחיר לממיר חדש, אבל כאשר הוא התקשר אליו למוחרת כדי לתת לו את ההצעה – השוטר סיפר לו ש"הבעיה נפתרה". לדברי השוטר (כך המוסכניק), באותו ערב הוא הציב יחד עם חבריו השוטרים מארב על המגרש שממנו נגנב הממיר, והם תפסו חבורת גנבי ממירים. "השוטר "הסתדר" לבד", סיפר המוסכניק לר.ל.

    קשה אמנם לאמת את הסיפור הזה, אבל הוא מעיד על עובדה פשוטה: אם משטרת ישראל תשים לה למטרה לתפוס גנבי ממירים היא יכולה לפתור את הבעיה במידה ניכרת. עד שזה יקרה, אם בכלל, נראה שכל בעל רכב צריך לדאוג לעצמו, וכתבה זאת נועדה לפרט בפניכם את כל הדרכים הידועות לשמור על הממיר הקטליטי ברכב שלכם.

    אגב, אך אתמול (ד') עצרה המשטרה שלושה תושבי מזרח ירושלים כשברשותם עשרות ממירים קטליטיים. בהודעת המשטרה נכתב ש"בעת פעילות שגרתית שבצעו אתמול שוטרי תחנת זבולון השוטרים עצרו נהג רכב שדיבר בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, והבחינו בעשרות ממירים קטליטיים שהיו מונחים בתא המטען של הרכב. בתוך כך, השוטרים עצרו את נהג הרכב ושני הנוסעים שהיו עמו, כולם תושבי מזרח ירושלים בשנות ה-20 וה-40 לחייהם בחשד להחזקתם. בכוונת המשטרה לבקש הבוקר להאריך את מעצרם של החשודים בבית משפט השלום בקריות".

     

    עקיצה בשתי דקות: הגנבים רוצים את הממיר הקטליטי שלך

     

    לפני כשבועיים פרסמה משטרת ישראל הודעה לפיה "בפעילות יחידת השיטור העירוני ירושלים אתמול בצפון העיר, הבחין צוות השיטור ברכב שעורר חשדו ועל כן ביקש לבצע את בדיקתו. בתא מטען הרכב אותרו 25 ממירים קטליטיים שבעל הרכב (20, בית חנינה) לא ידע לתת הסבר אודותיהם. הוא עוכב לחקירה במשטרה יחד עם רכבו". במילים אחרות, כל הכבוד למשטרה על המעצרים, אבל קל להבין שמעורב בהם יותר מזל מאשר תכנון מראש.

     

    עקיצה בשתי דקות: הגנבים רוצים את הממיר הקטליטי שלך

     

    כסף קל

    מה שיגרום לכם הוצאה כספית ניכרת ועגמת נפש הוא "כסף קל" עבור הגנבים: הממיר הקטליטי הוא רכיב קטן יחסית שמותקן ברוב המקרים מתחת לרכב, בין שני חלקים של צינור המפלט. פירוק של ממיר כרוך בסך הכל בזחילה אל מתחת למכונית ופתיחת מספר ברגים, "תהליך" שאורך כשתי דקות. במקרים יותר מסובכים יכולים הגנבים לנסר את שני חלקי צינור המפלט, וזה יאריך את משך הגניבה במספר דקות בודדות. ישנם גנבים שעושים לעצמם חיים קלים ולוקחים איתם לעבודה "ג'ק" הידראולי. כך הם מגביהים את המכונית ומאפשרים לעצמם גישה נוחה יותר.

    מכוניות היברידיות, בעיקר ותיקות יותר כמו טויוטה פריוס, נמצאות בסיכון מוגבר לגניבה מפני שהממירים שלהן מכילים יותר מתכות יקרות מאשר בממירים אחרים. טנדרים וג'יפים מהווים קבוצת סיכון נוספת פשוט מכיוון שהגישה אל הממיר קלה ונוחה יותר, וישנם גם דגמים ספציפיים של מכוניות – למשל סובארו אימפרזה ו-XV, שנחשבים לקורבנות קלים מכיוון שפירוק הממיר שלהם קל יותר.

     

     

     

    קיימות דרכים שונות להילחם בפשע הזה, ונראה שהטובה מכולן היא "לכלוא" את הממיר בתוך מתקן פיזי שמקשה על הפירוק שלו. טויוטה, למשל, מודעת למצוקה של לקוחותיה ולכן אימצה מתקן כזה לחלק מן הדגמים שלה, ולאחרונה אף הוזילה את המחיר שלו ללקוחותיה בבריטניה. המתקן של טויוטה תוכנן ומיוצר תחת השם המסחרי 'Catloc', והחברה שפיתחה אותו מציעה התקנים שמותאמים למספר דגמים שונים שאפשר לקנות במכירה מקוונת ולשלח לישראל. פתרון Catloc של טויוטה מתאים לכ-45 דגמים שונים שלה ועולה – בבריטניה – בין 200 ל-250 ליש"ט, לפני עלויות המשלוח לישראל.

     

     

    פתרון דומה, שנקרא CatClamp, מיוצר על-ידי חברה אמריקנית מאוהיו ונראה כמו מסבך כבלים על שני מהדקים שמחוברים אל צינור המפלט. מערכת זאת מתאימה לממירים בגדלים שונים, ואפשר להתקין אותה לבד בפעולה שאמורה לארוך לכל היותר שעה אחת. המחירים, בארה"ב, נעים בין 450 ל-1,600 שקלים לפני משלוח לארץ.

     

    עקיצה בשתי דקות: הגנבים רוצים את הממיר הקטליטי שלך

     

    אפשרות אחרת, שדורשת מעט כישרון וגישה אל רתכת, היא לרתך רצועת מתכת בין שני חלקי צינור המפלט ועל הממיר, ולרתך במקביל את ברגי החיבור של הממיר. גנב שמצויד בדיסק יכול אמנם לנסר את המפלט במקומות מרוחקים יותר, אבל לא כל גנב מצויד בדיסק, ובכל מקרה מדובר בפעולת גניבה מרעישה יותר.

    אמצעי זהירות

    כדי לצמצם את הסיכון עדיף להשתדל לחנות את הרכב במקום שיקשה את הגישה לגנבים, למשל בחניה סגורה ומאובטחת. למי שמחנה את מכוניתו בחניה פרטית, או קבועה, מומלץ להתקין בסמוך אליה מצלמת אבטחה. בימינו מדובר במערכות לא יקרות, ומעבר להרתעה הן יכולות לספק תיעוד שיכול לסייע גם בקשר למצבים בעייתיים אחרים.

    אפשר לחרוט על הממיר את מספרי הרישוי והשלדה של המכונית, וגם אם זה לא ימנע את הגניבה עצמה זה יכול לעזור בזיהוי שלו במקרה הנדיר שבו משטרת ישראל כן תצליח לשים יד על הגנבים.

     

     

    מכירים דרכים נוספות שיכולות למנוע גניבת ממירים קטליטיים? יש לכם רעיונות שיעודדו את משטרת ישראל לסייע לנו? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.