• Ad
  • על מה אתם משלמים כשאתם נוסעים ברכבת?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לדעת שר התחבורה, הנסיעה ברכבת יקרה מדי. אפשר לתלות את האשם בכך שתפעול רכבות הוא עסק יקר, אבל יש סיבה נוספת: ב-2013 הגיעה עלות שכר עובדי vרכבת לשיא – כ-745 מיליון שקלים. ומה מקבלים הנוסעים? סכסוכי עבודה מתוקשרים, שהגיעו השבוע לשיא: הנהלת הרכבת האשימה את הוועד בחבלה מכוונת ברכבות. הנוסעים יכולים להתנחם בכך שלאחרונה החליטה הרכבת לשפר את עמוד הפייסבוק, ותשלם חצי מיליון שקלים לחברה פרטית שתנהל את הרשת החברתית

    הנסיעה ברכבת ישראל יקרה מדי עבור רבים מהנוסעים בתחבורה הציבורית. זו דעתו של שר התחבורה, ישראל כץ, שהבטיח להנהיג רפורמת מחירים שתוזיל את הנסיעה ברכבת, בעיקר עבור תושבי הפריפריה. אלא שהרפורמה המיוחלת לא יושמה, ונוסעי הרכבת ממשיכים לשלם תעריפים גבוהים יחסית לאמצעי תחבורה ציבורית אחרים. אחת הסיבות למחירים הגבוהים היא עלויות התפעול והקמת התשתית של הרכבת, אבל זה הסבר חלקי בלבד.

    על-פי נתונים שפרסם השבוע הממונה על השכר במשרד האוצר, מתברר שהוצאות השכר ברכבת ישראל הגיעו בשנה שעברה לשיא: כ-745 מיליון שקלים, לעומת סכום שמוערך בכ-650 מיליון שקלים ב-2012. יש לציין כי הרכבת סיימה את 2013 ו-2012 בהפסד של 155 מיליון ו-156 מיליון שקלים, בהתאמה. ובסופו של דבר, עלויות השכר ברכבת – כמו כל פעילותה – מסובסדות על-ידי הציבור, בין אם מתקציב המדינה ובין אם באמצעות תעריפי הנסיעה ברכבת.

    יותר משרות, יותר הטבות
    על-פי הדו"ח השנתי של הממונה על השכר, מספר המשרות ברכבת ישראל בשנת 2013 היה גבוה בכ-10% ממספרן ב-2012: כ-2,683 לעומת 2,468. אולם, מלבד הצמיחה במספר המשרות חלה עלייה גם בשכר הברוטו הממוצע ברכבת: כ-19 אלף שקלים אשתקד לעומת מעט פחות מ-18 אלף שקלים בשנת 2012.

    לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), השכר הממוצע במשק למשרת שכיר היה כ-9,000 שקלים בשנת 2013, או פחות ממחצית השכר הממוצע ברכבת ישראל. באופן טבעי, לעלייה בשכר הממוצע ברכבת ישראל התלוותה עלייה בעלות השכר: 23,153 שקלים בממוצע ב-2013 לעומת כ-21,800 שקלים בשנת 2012.

    כדאי גם לזכור כי מלבד שכר נאה, עובדי רכבת ישראל נהנים מהטבות שונות שאינן מקובלות במגזר הפרטי, ונחשבות נדיבות גם בקרב עובדים במגזר הציבורי. למשל, ילדי העובדים זכאים לנסיעה חינם ברכבת, כאשר הגדרת "ילד" בחברה הממשלתית מפתיעה למדי: עד גיל 26. גם שוויו של יום הבראה ברכבת ישראל מפתיע למדי: כ-900 שקלים (נכון ל-2013), לעומת ממוצע של כ-420 שקלים במגזר הציבורי.

    אגב, לפי הדו"ח של הממונה על השכר, ברכבת ישראל היו בשנת 2013 כ-70 משרות של "בעלי תפקידים" – מנהלים בדרגות שונות. שכרם הממוצע של "בעלי התפקידים" היה כ-35 אלף שקלים, כאשר ממוצע עלות העסקתם היה כ-47,500 שקלים.

    90 אלף יורו בחודש
    והנה עוד פרט מעניין הנוגע להסכמי עבודה ברכבת: בשנה שעברה זכתה חברה פרטית במכרז לתחזוקת קרונועים. בתמורה להסכמת העובדים להעברת תחזוקת הקרונועים לחברה הפרטית, קיבלו עובדי הרכבת תוספות שכר ומענקים של עד 15,000 שקלים. ומה התמורה שמקבלים נוסעי הרכבת?

    בהנהלת הרכבת האשימו השבוע את ועד עובדי הרכבת בחבלה מכוונת במנועי הקרונועים, בעוד שוועד העובדים מאשים את ההנהלה בכך שהפרטת תחזוקת הקרונועים נכשלה וכתוצאה מכך מושבתות רכבות נוסעים למשך זמן רב. גם שר התחבורה התייחס לנושא, ואמר לפני כשבועיים כי "הרעיון היה לאפשר לגוף פרטי להשביח את עבודת התחזוקה… וזה לא קרה… ואני מאוד מודאג מבחינת המשמעויות לבטיחות".

    משחקי האשמה בין ההנהלה, העובדים והחברה הפרטית שמתחזקת את הקרונועים, עולים הרבה מאוד כסף, שמגיע מהקופה הציבורית: הציבור הוא זה שמשלם עבור השכר של ההנהלה והעובדים, וגם עבור עבודות התחזוקה שמבצעת החברה הפרטית.

    ואם זה לא מספיק, לאחרונה אף שכרה רכבת ישראל את שירותיה של חברת ייעוץ פרטית, שתפקח על עבודות התחזוקה שמבצעת החברה הפרטית שמתחזקת את הקרונועים. מבולבלים? אל תהיו. מתברר שלא חסר כסף במדינת ישראל, רק צריך לדעת היכן לחפש אותו: חברת הייעוץ תקבל כמה מאות אלפי יורו עבור עבודה שצפויה להימשך כארבעה חודשים.

    והנה אנקדוטה קטנה לסיום: לאחרונה החליטה רכבת ישראל כי היא זקוקה לניהול מקצועי של עמוד הפייסבוק שלה. לצורך כך נשכרו שירותיה של חברת פרטית, שמתמחה בפעילות ברשתות חברתיות. ומה יהיה שכרה של החברה? לפי הרכבת, תמורת ניהול עמוד פייסבוק במשך תקופה של 12 חודשים, תקבל החברה הפרטית סכום של 508 אלף שקלים (ובמלים: כחצי מיליון שקלים). נוסעי הרכבת יוכלו להתנחם בכך שבפעם הבאה שהם ירצו להתלונן על שירות לקוי, הם יוכלו לעשות כן בקלות וביעילות באמצעות עמוד הפייסבוק המקצועי של רכבת ישראל.

    "חיזוק המקצועיות בתחזוקה"
    מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי עליית תקציב השכר נובעת ממימוש הסכם שכר שנחתם בין הממשלה ועובדי הרכבת בדצמבר 2012 ופיתוח מואץ. "פיתוח זה מביא לצורך בעובדים נוספים וחברת הרכבת קולטת בכל שנה כ-250 מועסקים חדשים", מסבירים היום (ה') ברכבת.

    בעניין ההתקשרות עם חברת הייעוץ שמפקחת על תחזוקת הקרונועים, מציינים בחברה כי "הרכבת שכרה חברת ייעוץ מדנמרק במטרה לבצע בקרת איכות לתחזוקת הקרונועים, לצד חיזוק המקצועיות בתחזוקה וביצוע משימות שעובדי הרכבת היו אמורים לבצע ונמנעים מכך". על-פי הרכבת, חברת הייעוץ מקבלת שכר של כ-90 אלף יורו מדי חודש.

    על השכר שמקבלת החברה שמנהלת את עמוק הפייסבוק של רכבת ישראל, אומרים ברכבת כי "על מנת לספק את השירות הטוב ביותר, התקשרה רכבת ישראל עם חברה המתמחה בתחום זה, כנהוג בחברות רבות במשק".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.