• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מיום חנוכת תחנת הרכבת בשדרות נהנים עשרות אלפי תושבי הדרום מתחבורה בחינם לכל רחבי הארץ. במשרד התחבורה לא מוכנים לגלות כמה כסף עולה ההטבה הזאת לציבור

    המחאה החברתית הצליחה: שר התחבורה, ישראל כץ, החליט שהנסיעה ברכבת תהיה בחינם, כלומר שהיא תמומן מתקציב הרכבת שמגיע מתקציב המדינה. הבעיה: ההטבה החברתית הזאת מוגבלת רק לעשרות אלפי תושבי העיר שדרות והישובים שבסביבתה.

    בדצמבר שעבר נחנכה בעיר שדרות תחנת רכבת חדשה וממוגנת היטב, לרווחת תושבי העיר אשר סובלים שנים ארוכות מירי תלול מסלול מרצועת עזה.

    עם חנוכת התחנה הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, שעשרות אלפי תושבי שדרות, נתיבות, אופקים ותושבי המועצות האזוריות שדות נגב, שער הנגב, מרחבים, אשכול ובני שמעון, כמו גם סטודנטים במכללת ספיר, יוכלו לנסוע ברכבת בחינם למשך שלושה חודשים.

    לכאורה מדובר במהלך שיווקי מצוין, שמטרתו לשנות את הרגלי השימוש בתחבורה הציבורית ולהכיר לתושבי האזור את שירותי הרכבת.

    למעשה, בדיקת Thecar מגלה שלא מדובר רק בנסיעה בחינם אל תחנת רכבת סמוכה, או אפילו אל תחנה במרכז הארץ, אלא אל כל יעדי הרכבת בכל רחבי ישראל.

    ואכן, בהודעה לעיתונות שפרסם משרד התחבורה כבר ב-31 בדצמבר 2013 נכתב ש"יותר מ-15 אלף מתושבי שדרות והסביבה הנפיקו עד כה רב-קו המאפשר להם לנסוע בחינם ברכבת משדרות", וסביר מאד להניח שמאז כבר הצטרפו אליהם רבים נוספים.

    כעבור שלושה חודשים, בחסות מטח טילים שגרתי, למרבה הצער, מכיוון הרצועה, הנחה שר התחבורה את רכבת ישראל להאריך את תוקף "המבצע" לשלושה חודשים נוספים.
    במשרד התחבורה אמרו אז ש"מטרת ההנחיה היא לחזק את האוכלוסיה ולבסס את שירותי הרכבת", והשר כ"ץ צוטט כמי שאמר: "ביקשתי להאריך את הזמן בו תושבי שדרות ייסעו ללא תשלום בשלושה חודשים נוספים על מנת לחזק אותם בתקופה הקשה בעוד הם עומדים בפני מתקפת טילים ושגרת חייהם משתבשת. אנחנו נמשיך לעודד את התושבים להשתמש בשירותי הרכבת ולהגיע לכל איזורי הארץ ללא תשלום".

    לכאורה, הצהרה זו תקפה כל עוד לא ייכון שלום עם החמאס ששולט ברצועה, או עד שניתן יהיה לשכנע את ארגוני הטרור בדרך אחרת שלא לירות טילים על יישובי הדרום.
    למעשה, אם משתמשים באותו היגיון מגיע לתושבי שדרות הרבה יותר. שר התחבורה יכול, למשל, לוותר לתושבי שדרות על אגרות הרישוי לרכב, להפנות את תקציבי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבניה מחדש של כל ככרות העיר וגני המשחקים, לקצר את התורים למבחני רישוי מעשיים לנהגים חדשים ולהעניק אותם בחינם, וגם לסלול מחדש את כל כבישי הגישה לישובים.

    הארכת תוקף

    תוקף הארכת "המבצע" אמור היה לפוג ביום שני שעבר, אלא שלקראת מועד זה בחר השר כ"ץ להאריך אותו בדרך אחרת: לפני כשבועיים הוא הודיע שמחירי הנסיעה בקו משדרות לתל-אביב גבוהים מידי, וכל עוד שהם לא יוזלו תימשך ההסעה בחינם.

    בהתחשב בכך שמדינת ישראל השקיעה כבר כ-60 מיליון ש"ח בהקמת תחנת הרכבת בשדרות (עפ"י הודעת דובר משרד התחבורה), וכשני מיליארד ש"ח בפרויקט קו הרכבת אשקלון באר-שבע (שתחנת שדרות היא חלק ממנו), מביך לגלות שיותר מחצי שנה לאחר תחילת הפעלת התחנה והקו מגלים אנשי המשרד שמחירי הנסיעה "גבוהים".

    בדיקת Thecar מגלה שמחיר הנסיעה בקו אוטובוס של חברת 'מטרופולין' (קווים 353 ו-378) משדרות לתל-אביב הוא 18.40 ש"ח או 20.10 ש"ח בקו 379 (המחירים נקבעים על-ידי משרד התחבורה ומפוקחים על-ידו), ומחיר הנסיעה במונית שירות פרטית נע בין 20-25 ש"ח. מחיר הנסיעה ברכבת, אם וכאשר ייגבה, אמור היה להיות 27 ש"ח, או 54 ש"ח לנסיעה הלוך ושוב.

    תושבי הסביבה, שנהנו במשך כחצי שנה מנסיעה בחינם, חתמו על עצומה שקוראת להוריד את מחירי הנסיעה ברכבת, ובעקבותיה הודיע דובר משרד התחבורה ש"השר כץ הבהיר למשרד האוצר כי יש להוזיל את מחיר הנסיעה ברכבת לשדרות בחצי, ואם האוצר לא יאשר זאת הוא יורה להמשיך את הנסיעה חינם לשדרות".
    מכך, אגב, נובע שלשר כ"ץ אין סמכות בלעדית לקבוע את תעריפי הנסיעה, ולא ברור מה מקור הסמכות שלו לאפשר נסיעה בחינם.

    בנוסף, לפני כעשרה ימים פרסם השר כ"ץ הודעה בחשבון הפייסבוק שלו שבה נכתב: "החיפושים ביהודה ושומרון נמשכים ומעזה מתגבר ירי הרקטות. יש להגיב בתקיפות. הוריתי להמשיך את נסיעות החינם ברכבת לתושבי שדרות והסביבה עד להוראה חדשה".

    אין צורך להרחיב אודות הערך האלקטורלי והפוליטי שנוצר לשר כ"ץ מן ההטבה הזו, ובעיקר כאשר היא ממוקדת באיזור הדרום, לא הרחק ממקום מגוריו של כ"ץ (בכפר אחים, אשר לא נהנה מן ההטבה הזאת) ובאחד ממקורות כוחו הפוליטי.

    מיותר גם להרחיב אודות הנזק הכלכלי שנגרם למפעילי התחבורה הציבורית האחרים לנוכח התחרות הלא הוגנת והלא צפויה, וסביר גם שירידה משמעותית בהכנסותיהם תעמיד להם עילת תביעה נזיקית כנגד המדינה.

    כמה זה עולה לנו?

    במשרד התחבורה לא מוכנים לגלות כמה כסף עולה ההטבה של כ"ץ לתקציב המדינה, אבל אם מניחים שכל מי שהתאמצו והפיקו לעצמם את הכרטיסים שמקנים להם נסיעה חינם ברכבת גם מתכוונים להשתמש בהם הרי שמדובר לכל הפחות ב-15 אלף נוסעים (נכון ללפני כחצי שנה).

    אם מניחים שכל אחד מאלה נוסע ארבע פעמים בשבוע לתל-אביב ובחזרה, ועלות הנסיעה הזו היא 54 ש"ח, הרי שבכל שבוע נבצר מתקציב הרכבת 3.24 מיליון ש"ח, או כ-13 מיליון ש"ח בחודש וקרוב ל-80 מיליון ש"ח מתחילת ה"מבצע". לפי חישוב כזה מעניק שר התחבורה לכל אחד מן הנוסעים כ-800 ש"ח בחודש במתנה.

    הסכומים אמנם משוערים בלבד, לנוכח סירוב המשרד לגלות את נתוני האמת, אבל לשם הפרופורציות משרד התחבורה הפסיק את הפרויקט החשוב לגריטת מכוניות ישנות, מזהמות ומסוכנות לאחר שהסתיים תקציב שנתי בסך 5 מיליון ש"ח. תקציב של כ-80 מיליון ש"ח היה מאפשר לגרוט קרוב למחצית סך המכוניות שניתנות לגריטה בישראל.

    שאלנו את דוברת השר כ"ץ, ואת דובר משרד התחבורה מה היא העלות המצטברת עד היום של הסעת תושבי שדרות בחינם בקו הרכבת לעיר, והאם הוקצב תקציב ייעודי לצורך נושא זה עד היום. כמו כן שאלנו האם תוקצב תקציב להמשך התוכנית? תגובתם לא התקבלה עד כה, נשמח לצרפה אם וכאשר תגיע.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    על חשבון הברון כץ: שר התחבורה מסיע ברכבת בחינם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.