יותר מכוניות מטורקיה ומקוריאה, פחות מאירופה הקלאסית
23,927 מכוניות חדשות עלו על כבישי הארץ בחודש מרץ – עליה של 26% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, בו עלו לכבישים 17,709 מכוניות חדשות. לעומת חודש פברואר השנה – מדובר בעליה של 34% במכירות.
מרץ נחשב לחודש מכירות חזק כמעט בכל השנים מפני שחברות ההשכרה מקבלות בו מספר רב של מכוניות לקראת פסח ותחילת עונת התיירות. מספר המכוניות שנמכרו בו השנה הוא השני בעוצמתו בעשור האחרון: במרץ 2011 עלו על הכבישים 114 מכוניות יותר מאשר השנה.
ברבעון הראשון השנה עלו על הכבישים 72,392 מכוניות חדשות – גידול של 15,143 מכוניות (כ-21% ) לעומת הרבעון הראשון של 2013.
העליה הבולטת במכירות נרשמה אצל מיצובישי, שמכירותיה גדלו מ-941 מכוניות אשתקד ל-3,795 יחידות ברבעון הראשון השנה (גידול של 300%). גם שברולט רשמה גידול מכובד, של 156%, במכירות ברבעון עם 3,795 מכוניות, ואילו מסירותיה של מאזדה עלו ב-82% ל-5,972 מכוניות.
את טבלת המסירות במרץ, וברבעון כולו, מובילה יונדאי עם 3,618, ואחריה, החודש וברבעון, ממוקמת טויוטה שמסרה 2,700 מכוניות. קיה, במקום השלישי, מסרה 2,439 מכוניות במרץ ואחריה ממוקמות מאזדה עם 1,590 מכוניות וסוזוקי עם 1,355 מכוניות.
ברבעון הראשון מסרה יונדאי 9,257 מכוניות, טויוטה 8,074, וקיה 7,051.
המכונית הנמכרת ביותר בשוק הישראלי ברבעון הראשון היא טויוטה קורולה עם 4,528 מכוניות, ובמקום השני ניצבת קיה פיקנטו (שהיתה מלכת הכביש בשנה שעברה) עם 2,969 מכוניות. לאחר תקופה ארוכה שבה מאזדה 3 לשלישיה המובילה עם 2,864 יחידות.
את פלח היוקרתיות ממשיכה להוביל אודי עם 293 מסירות בחודש מרץ ו-1,135 מסירות בכל הרבעון. מרצדס מסרה במרץ 145 מכוניות ובכל הרבעון 641 מכוניות וב.מ.וו מסרה 172 מכוניות במרץ וברבעון כולו 550 מכוניות.
פחות מאירופה, יותר מטורקיה
פילוח נתוני המסירות לפי מקורות היבוא שלהן מגלה שינויים משמעותיים לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, ובעיקר את הצטמקות היבוא מאירופה.
בתקופה המקבילה אשתקד כל מכונית שניה שיובאה ארצה יוצרה באירופה (50.2% ), אך ברבעון הראשון השנה ירד נתח השוק של מכוניות אלה ל-40.7% בלבד. עם זאת, בגלל הגידול בכלל המכירות היה סך היקף היבוא מאירופה גדול מזה של השנה שעברה: 29,482 מכוניות לעומת 28,731 ברבעון המקביל אשתקד.
נתח השוק של מכוניות מתוצרת קוריאה עלה מ-12.7% (7,264 מכוניות) ברבעון הראשון של השנה שעברה ל–19% (13,779 מכוניות השנה), והן הדיחו את היפניות מהמקום השני במכירות. גם היפניות הרויחו מירידת חלקן של האירופאיות, אבל זה הספיק להן בינתיים למקום השלישי בלבד: נתח השוק שלהן השנה עומד על 16.5% (11,926 מכוניות) לעומת 13.7% ברבעון המקביל אשתקד (7,859 מכוניות).
טורקיה, למרות מערכת היחסים הדיפלומטיים העכורה אתה, חיזקה את אחיזתה בשוק הרכב הישראלי: נתח השוק של מכוניות מתוצרת טורקית (בעיקר טויוטה קורולה ויונדאי i10 ) עלה מ-10.1% אשתקד (5,781 מכוניות) ל-13.3% השנה (9,617 מכוניות).
גם נתח השוק של מכוניות מתוצרת הודית גדל: אלה החזיקו בנתח שוק של 2.1% ברבעון המקביל אשתקד (1,186 מכוניות) והשנה מהוות 3.5% מכלל מכירות הרכב בישראל (2,546 מכוניות).
מפסידות נוספות הן האמריקניות, שנתח השוק שלהן ירד מ-1.9% (1,115 מכוניות) אשתקד ל-1.5% (1,120 מכוניות) השנה (בל נשכח שחלק ממכוניות ג'נרל מוטורס, שנתפסים כ"אמריקנים" מיוצרות בקוריאה), והתאילנדיות, שנתח השוק שלהן ירד מ 7.6% (4,333 מכוניות אשתקד- ל-4.5% השנה (3,263 מכוניות). מכוניות מתוצרת מקסיכו מהוות ברבעון הראשון השנה רק 0.9% מהמכירות (660 מכוניות ) לעומת 1.4% (804 מכוניות) אשתקד.