• Ad
  • עוד פדיחה: כך הצליח משרד התחבורה לטעות ולהטעות בחישוב נקודות

    משרד התחבורה קיבל משימה פשוטה: לחשב את מספר הנקודות שנזקפו לחובת נהגים בגין ביצוע עבירות תנועה. אלא שהמשימה הפשוטה הובילה עד מהרה לכך שמספר הנקודות חושב באופן לקוי, ומכאן קצרה הדרך להטעיית נהגים. חלם זה ממש כאן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    טעות, התעלמות והטעייה: כך גרמו מחדלי משרד התחבורה לטרטור נהגים ובזבוז כספים. 49 חברי כנסת אישרו אתמול (ב') הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה לבטל את החובה לציין את מספר הנקודות שנזקפו לחובת נהגים בטופס חידוש רישיון הנהיגה. אולם, לא ברור אם כל אותם חברי כנסת ידעו על מה בעצם הם מצביעים ולמה משרד התחבורה מקדם את הצעת החוק, שתעבור כעת לוועדת הכלכלה להכנה לקריאות שנייה ושלישית.

    הצעת החוק נועדה לתקן ליקויים תמוהים ואף בלתי סבירים בהתנהלות משרד התחבורה. על-פי חוק שנכנס לתוקף בתחילת השנה, ממאי 2015 החל אגף הרישוי לציין בטופס חידוש רישיון הנהיגה את מספר הנקודות שנזקפו לחובת נהגים בגין ביצוע עבירות תנועה. על-פי נוהל של המשרד, נהגים שנרשמו לחובתם נקודות יכולים לקבל בעמדות שירות אוטומטיות את פירוט העבירות שביצעו, ובכלל זאת את מועד ביצוע העבירות ואמצעי התיקון שהם נדרשים לנקוט – למשל, ביצוע קורס "נהיגה נכונה".

    אלא שחישוב הנקודות היה שגוי: חלק מהנהגים גילו שנזקפו לחובתם מספר רב של נקודות, אך כאשר ביקשו פירוט התברר שחלק מהנקודות כלל אינן רלוונטיות שכן הן לא תקפות. שר התחבורה, ישראל כץ, הודה אתמול כי "החישוב שמבוצע ברשות הרישוי לעניין מספרן הכולל של הנקודות התקפות שנרשמו לחובת הנהג אינו מבוצע בדרך הנכונה, וכתוצאה מכך הנתון שמצוין בטפסי חידוש רישיון הנהיגה אינו משקף נכונה את מספר הנקודות התקפות".

    בראשית היה תדפיס, לקוי כמובן
    הליקוי באופן חישוב הנקודות גרם למשרד התחבורה לקדם את התיקון לפקודת התעבורה, שנועד לבטל את החובה שהוטלה על אגף הרישוי לציין את מספר הנקודות בטופס חידוש הרישיון. אלא שזהו רק חלק מהמחדל, שכן מתברר כי בכירים במשרד התחבורה התריעו בפני אגף הרישוי על אופן החישוב הלקוי עוד לפני שנכנס החוק לתוקף, אך בקשתם לתקן את הליקוי נדחתה.

    ראשית המחדל בפניות של נהגים לקבלת תדפיס שכולל את סיכום נקודות החובה שנזקפו לחובתם. "מתלוננים טענו כי ביקשו מאגף הרישוי להפיק להם תדפיס מידע לגבי מצב הנקודות הרשומות לחובתם, ובתדפיס שנשלח אליהם הופיעו נקודות 'תקפות'", נקבע בדו"ח של משרד התחבורה, "עם זאת, כשביררו את העניין, התברר כי אלה הן נקודות 'היסטוריות' ולא תקפות, שכן תקופת צבירתן הסתיימה ולא בוצעה במהלכה עבירה נוספת".שר התחבורה 4

    אותם נהגים שפנו וניסו לברר מדוע מופיעות נקודות "היסטוריות" בחישוב שמפיק אגף הרישוי, זכו לתשובה בלתי סבירה שנראית כמו נלקחה מהספר "מלכוד 22": לפי דו"ח של משרד התחבורה, באגף הרישוי הסבירו למתלוננים כי "נקודות אלה לא יימחקו ממאגר המידע, עד אשר יירשמו לחובת הנהג נקודות חדשות בגין עבירת תנועה, אם יבצע כזו".

    בעקבות תלונות שהגישו נהגים, שרבות מהן התקבלו לפני שנכנס לתוקף החוק שמחייב את ציון מספר הנקודות בטופס חידוש הרישיון, פנו בכירים במשרד התחבורה לאגף הרישוי "בבקשה לשקול עריכת שינוי בתדפיס המופק לאזרחים, כך שיהיה ברור יותר לנהגים". אולם, מתברר שבאגף הרישוי לא ממש הבינו מה הבעיה בהתנהלותם, שכן הבקשה לשנות את חישוב הנקודות נענתה בשלילה.

    תראו לנו את הכסף, ותחזירו אותו מיד
    כאמור, החל ממאי 2015 החמיר אגף הרישוי את המצב כאשר אותו ליקוי פגם באופן חישוב הנקודות שנכלל בטופס חידוש הרישיון. לפי הדו"ח של משרד התחבורה, מה שקרה בעקבות זאת היה זהה למה שקרה קודם לכן, כאשר נהגים קיבלו תדפיסים שגויים: "מתלוננים רבים (טוענים) כי בשל רישום הנקודות בטופס הרישיון הזמני שלהם כ'תקפות', הם ניגשו ל'רישיומט' (עמדה אוטומטית, ש.ה) לשם קבלת פירוט, וגילו כי מדובר בנקודות 'היסטוריות'".

    וזה לא נגמר בכך, שכן קבלת תדפיס בעמדה אוטומטית כרוכה בתשלום אגרה, וכעת יש נהגים שדורשים ממשרד התחבורה להשיב להם לאלתר את סכום הכסף ששילמו בגין הפקת התדפיס. "מתלוננים אלה טענו כי הוטעו בידי המשרד", נקבע בדו"ח של משרד התחבורה, "ודרשו את החזר התשלום ששילמו בגין הפקת המידע, המיותר מבחינתם".

    יש לציין שבמשרד התחבורה הבהירו רק לאחרונה שהם מבקשים לבטל את חובת ציון מספר הנקודות בטופס חידוש הרישיון כדי למנוע הטעיה של נהגים, ובכך אפשר למצוא חיזוק לטענה שמעלים אותם נהגים שמלינים על הטעייתם. לא מן הנמנע שבעקבות ההטעיה, יבחרו כעת נהגים להגיש תביעה ייצוגית נגד משרד התחבורה, וכמובן שמי שיישא בסופו של דבר בעלות תיקון הליקויים יהיו, כרגיל, כלל האזרחים.

    אגב, ליקוי נוסף בהתנהלות משרד התחבורה הוביל לגביית חיובי יתר של נהגים, אלא שהפעם על-ידי חברות הביטוח. מתברר שנהגים התלוננו על כך שחברות ביטוח גובות מהם תשלומים עודפים בגלל שנזקפה לחובתם פסילת רישיון, כאשר בפועל הפסילה בוטלה או שנרשמה בטעות ולא נמחקה. "שלילות רישיון שבוטלו במשרד התחבורה אינן נמחקות, ובקובץ המועבר לחברות הביטוח לא מצוין שמדובר בשלילה שבוטלה", נקבע בדו"ח של המשרד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.