• Ad
  • סקודה היא יצרנית הרכב הראשונה שמאפשרת התקנת אפליקציה להתרעה מפני נסיעה כנגד כיוון התנועה. ישראל עדיין לא נמצאת על המפה של 'בוש', השותפה הטכנולוגית שלה, ולכן נאלץ להסתפק בינתיים ב'וויז'.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחת לכמה חודשים אנחנו נתקלים בחדשות אודות נהגים שנוהגים כנגד כיוון התנועה, ובמקרים רבים מידי זה מסתיים בתאונה חזיתית שכמעט אי אפשר למנוע. רוב הנהגים שנוהגים כך לא עושים את זה מתוך כוונה, ולכן אכיפה לא ממש יכולה לסייע, אלא בגלל אובדן אוריינטציה שיכול להיגרם בגלל מצב נפשי או בריאותי, או בגלל השפעת סמים או אלכוהול.

    לנהגים ולנוסעים שעלולים להיפגע בגללם זה לא ממש משנה, אבל מה שבהחלט יכול למנוע לגמרי סיכון כזה זאת מערכת טכנולוגית-אוטומטית שתצמצם את הסיכון – וזה בדיוק מה שסקודה מציעה מעתה באירופה ברוב הדגמים שלה.

     

     

    לדברי אנשי חברת 'בוש' הגרמנית, שפיתחו מערכת שנועדה לצמצם את הבעיה הזאת, בגרמניה לבדה משמיעות תחנות הרדיו בכל שנה כ-2,000 התרעות מפני נהגים שנוהגים בכיוון הלא נכון, ולא צריך להיות גאון כדי להבין את הסכנות שכרוכות בכך. נתח הארי של נהגים שמבצעים כניסה שגויה לנתיב נסיעה מזהים את הטעות שלהם במהלך 500 המטרים הראשונים לאחר הכניסה לנתיב, אבל לא תמיד הם מצליחים לסטות הצידה ולמנוע תאונה. הודעה ברדיו, כמעט תמיד, תגיע באחור ולא בהכרח אל הנהגים הרלבנטיים.

    חברת בוש, ספקית החלקים הגדולה ביותר של תעשיית הרכב, הפיצה כבר בשנת 2018 אפליקציה לטלפונים חכמים אשר משדרת באופן קבוע ואנונימי את מיקומם אל שירות ענן ייעודי שמאכן את כיוון הנסיעה ביחס למפת הכבישים המוכרת לו. בכל מקרה שהמערכת הממוחשבת מסיקה שאחד המשתמשים נוסע כנגד כיוון התנועה – למשל אם הוא נכנס לכניסה הלא נכונה במחלף, היא שולחת אליו בתוך שבריר שניה התרעה אור קולית שמתגברת על כל האפליקציות האחרות בטלפון שלו. במקביל נשלחת התרעה דומה גם אל כל מי שמפעיל את האפליקציה הזאת בסביבת הנהג הטועה, ומעדכנת אודות הסכנה שאליה הוא מתקרב.

    שירות הענן של בוש מזהה נכון להיום את כיווני התנועה על רשתות הכבישים של 23 מדינות במערב אירופה, ועד סוף השנה תורחב הפרישה שלו לרוב מדינות העולם הישן. נכון להיום משתמשים באפליקציה של בוש 2.5 מיליון נהגים באופן שוטף, ולמרות שכל אחד מהם יקבל התרעה מיידית אם הוא עצמו טעה ונכנס לכניסה לא נכונה – הסיכוי של כל אחד לקבל מידע אודות נהגים טועים אחרים תלוי בחדירה של האפליקציה ושימוש בה על-ידי מאות מיליוני נהגים. נכון להיום יש ל'בוש' 25 שותפות שמציעות את האפליקציה הזאת ברחבי אירופה, כלומר שפוטנציאל המשתמשים הנוכחי מגיע ל-26 מיליון בעלי טלפונים.

     

     

    צעד ראשון לקראת החזון של בוש הוכרז בחודש שעבר על-ידי סקודה, שהיא כרגע יצרנית הרכב הראשונה בעולם שהטמיעה את האפליקציה הזאת במערכת המולטימדיה המקורית שלה, וליתר דיוק היא מאפשרת לבעלי הרכב להוריד אותה מחנות האפליקציות ולהתקין אותה במכונית. שני היתרונות הגדולים של התקנה מוטמעת כזאת הם ראשית לכל שהיא לא גוזלת משאבים מן הטלפון הנייד ולא "פועלת ברגע" של אפליקציות אחרות, וחשוב מכך: בעת הצורך היא מופיעה במקום הרלבנטי ביותר לנהג – על לוח המכשירים שלו.

    התוצאה היא שכל בעל סקודה שיתקין את האפליקציה במכונית (בינתיים באירופה בלבד) יקבל בעת הצורך התרעה אור קולית, אך זאת בתנאי שיש לו סקודה חדשה יחסית מדגמי סקאלה, קאמיק, קארוק, קודיאק וסופרב. עד סוף השנה תוצע אפשרות כזאת גם באוקטביה, ובעתיד בכל מכונית חדשה שתישא את הסמל של סקודה.

    כאמור, ככל שכלי רכב רבים יותר יחוברו ליישום כזה כך ההתרעה שלו, במקה הצורך, תהיה יותר אפקטיבית מפני שהיא תישלח גם לנהגים שנוהגים בכיוון הנכון, ולא רק לאלה שלא. בוש מקווה לנצל את העובדה שסקודה "שברה את הקרח" והיא מנהלת כעת משא ומתן עם יצרניות רכב אחרות כדי לשכנע אותן לאפשר את התקנת האפליקציה גם אצלן.

     

     

    בחודשים הקרובים מתכננת בוש להרחיב את השימוש באפליקציה גם לארצות הברית ולקנדה, ויהיו לה גם תכונות נוספות כמו התרעה מפני כלי רכב שעצרו בצד הדרך, נתוני תנועה, התרעות מזג אוויר, ואפשרות של נהגים לדווח בעצמם אודות סכנות בדרך. בשונה מאפליקציית 'וויז', שגם היא מספקת נתונים חשובים כאלה לנהגים, את זו של בוש אין צורך להפעיל, היא פועלת ברקע כל הזמן.

    היישום של בוש, כך מבטיחים אנשי סקודה, הוא רק צעד ראשון לקראת השקתן של מערכות תקשורת בין מכוניות ובין מכוניות לתשתיות (V2V / V2X) שיושקו בשנה הבאה ויאפשרו למכוניות מתוצרת סקודה לקבל ולשלוח מידע בזמן אמת למערכות "ערים חכמות" או התרעות לרכבי חירום.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    סקודה תזהיר אותך מפני נהיגה כנגד כיוון התנועה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.