איגוד יבואני הרכב פרסם היום (ב') את סיכום נתוני המסירות של כלל היבואנים שחברים בו, ומהם עולה שבמהלך 2020 חלק ירידה של כ-15.5% במסירת מכוניות חדשות. ביחס לשאר ענפי המשק הישראלי מדובר בלא יותר מאשר "מכה קלה בכנף".
בנוסף ל-214,544 כלי הרכב שיובאו בדרך זאת, ונמסרו ללקוחות פרטיים ולציי רכב, נמסרו במהלך 2020 עוד 2,480 כלי רכב לשוק המוניות. כ-8,000 כלי רכב נוספים – רובם יקרים – יובאו ארצה ושווקו על-ידי יבואנים מקבילים וזעירים.
שנת 2020 לא התאפיינה במהפך כלשהו בטעמי הרוכשים, ובכל זאת בלטו מספר שינויים בתמהיל המכירות והדגמים, חלקם כתוצאה בלתי נמנעת של מגפת קורונה. השוני הבולט ביותר ביחס ל-2019 הוא צניחה דרמטית במכירת מכוניות חדשות לחברות השכרה, כפועל יוצא של הפסקה כמעט מוחלטת של תיירות נכנסת. עם זאת, חברות ההשכרה סיפקו ביקושים לשוק המקומי, ובכלל זה לחברות שנזקקו להתארגנות מהירה בגלל המגפה, ולמי שעזבו את מקום עבודתם והחזירו מכוניות צמודות.
השוק הזה, של מי שעברו ממכוניות צמודות למכוניות בבעלותם, ושל מי שלא יכלו להשתמש בתחבורה ציבורית ונאלצו לעבור או לחזור למכונית בבעלות – פרנס היטב את חברות הליסינג. אלה רכשו מכוניות חדשות כדי להגדיל את היצע המשומשות שלהן, וזאת למרות סיומם, כאמור, של לא מעט חוזי ליסינג מול מי שהחזירו להם מכוניות.
הטבת המס המוגזמת והמיותרת למכוניות היברידיות מתחילה להתפוגג אבל במהלך 2020, כמו בשנתיים הקודמות לה, עדיין הניעה את טויוטה קורולה, יונדאי איוניק ואת קיה נירו אל מקומות עליונים ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל. בכתבה שלפניכם איחדנו בין דגמים רגילים להיברידים בקטגוריות שממוקדות בקהל פרטי, והפרדנו ביניהם בדגמים שמיועדים לשוק המוסדי ואל מי שנהנים מהטבות מס.
יחסי הכוחות בין יבואניות הרכב בישראל השתנו מעט ב-2020 כאשר צ'מפיון מוטורס, יבואנית קבוצת פולקסווגן לישראל, עברה את יוניון מוטורס – יבואנית טויוטה, אל המקום השני בטבלה, וכך נדחקה טלקאר – יבואנית קיה וסאנגיונג, למקום הרביעי (לא מיותר להזכיר שאך לפני שנים אחדות היא החזיקה את המקום השני).
צלילה אל טבלאות הנתונים מגלה שלמרות שמכוניות המיני התייקרו מאד – השוק שלהן עדיין בוער. מי שממשיכה להוביל את טבלת הקטנטנות בפער בלתי ניתן לגישור היא קיה פיקנטו שממנה נמסרו 8036 עותקים. שברולט ספארק, הרחק מאחוריה, מסרה 4178 יחידות, קצת יותר מיונדאי i10 שנחלשה מאד (3749 יחידות) והותירה מרחב רב לפיקנטו. מיצובישי שבה לשווק ב-2020 את ספייס סטאר, וסוף סוף מיטבה אותה מול המתחרות האמיתיות שלה. כך, בקצת יותר מחצי שנה של מכירות, היא מסרה 2881 מכוניות.
מיני | מסירות 2020 |
קיה פיקנטו | 8036 |
שברולט ספארק | 4178 |
יונדאי i10 | 3749 |
מיצובישי ספייס סטאר | 2881 |
מהפכה בשוק הסופר-מיני
אחת הקטגוריות שאוכלת אותה מכל הכיוונים בשנתיים האחרונות היא זו של מכוניות עירוניות גדולות, או 'סופר-מיני', ולקראת סוף 2020 היא עברה מהפך דרמטי עם החלפת כמעט כל הדגמים שמוצעים בה – למעט שתי מובילות הקטגוריה – יונדאי i20 וסיאט איביזה. יונדאי מובילה את פלח השוק הזה בהפרש ניכר עם 6764 יחידות, כמעט כפול מאיביזה שמכרה 3611. טויוטה, שהחליפה השנה את יאריס, הספיקה למכור קרוב ל-1,00 יחידות מהיאריס החדשה ובסך הכל 3047 יחידות (בנזין + היברידי) יחד עם הדגם היוצא.
סופר-מיני | מסירות 2020 |
יונדאי i20 | 6764 |
סיאט איביזה | 3611 |
טויוטה יאריס + היבריד | 3047 |
הקטגוריה שהושפעה יותר מכל מהטבות המס להיברידיות ומן ההתפרצות של מגפת הקרוסאוברים היא המשפחתיות הקומפקטיות, פלח שוק שעדיין מחובר למכונת ההנשמה של הטבות מס לטכנולוגיה עצמה וגם למי שבוחר להשתמש בה (באמצעות מס שווי שימוש). רוב המתמודדות ההיסטוריות בקטגוריה הזאת כמעט ונעלמו והיא כבושה באופן מוחלט על-ידי יונדאי איוניק – ממנה נמסרו 9882 יחידות (לא כולל עוד 29 איוניק חשמליות), מה שהופך אותה לדגם הנמכר ביותר בישראל, וטויוטה קורולה שמסרה 8,158 יחידות. אלא שאם מוסיפים לקורולה גם את גרסת הבנזין, שהוסיפה למספרים שלה עוד 1,206 יחידות, ואת גרסת הסטיישן ששווה עוד 2046 יחידות ועוד 881 יחידות מגרסת ההאצב'ק – היא משאירה את איוניק מאחוריה. וזה עוד לפני שהזכרנו את המכירות באפיק היבוא המקביל שאינו נכלל בדו"ח התוצרים.
משפחתיות קומפקטיות | מסירות 2020 |
יונדאי איוניק | 9882 |
טויוטה קורולה היבריד סדאן | 8158 |
טויוטה קורולה היבריד סטיישן | 2046 |
טויוטה קורולה בנזין | 1206 |
רנו מגאן גרנד קופה | 4467 |
סקודה אוקטביה | 4162 |
שני דגמים עם מנועי בעירה פנימית שממשיכים להחזיק ראש גבוה מעל למים למרות פגיעתו הרעה של המיסוי הם סקודה אוקטביה – שמסרה 4162 יחידות מן הדגם היוצא שלה (לא כולל דגמי RS), ורנו מגאן ("גראד קופה") שהצליחה להדיח אותה מתואר המשפחתית האירופאית הנמכרת ביותר כשמסרה 4467 מכוניות. מיותר לציין שרוב המסירות בפלח השוק הזה הן לציי רכב ושוק מוסדי.
אש בשדה הקרוסאוברים
הקטגוריות הלוהטות ביותר, כרגיל בשנים האחרונות, הן אלה של קרוסאוברים בכל הגדלים והעיצובים, והשינויים החשובים ב-2020 היו כניסתו – המוצלחת יש לומר – של מתמודד נוסף שנושא את הסמל של יונדאי, וזה כמובן וניו. וניו רחוק אמנם מלערער את מעמדה של סיאט ארונה כמובילת הקטגוריה הזאת, אבל עם 1,205 יחידות הוא עשה יפה לתקופת זמן חלקית בשנת קורונה, בעיקר כאשר זוכרים שבאותו אולם תצוגה נמכרים גם שני הדגמים של יונדאי קונה (בנזין והיברידי), ואסור לשכוח את סקודה קאמיק החדשה יחסית.
המקום הטבעי של טויוטה CH-R הוא חצי קטגוריה גבוה יותר, בין המיני קרוסאוברים לקרוסאוברים הקומפקטיים (אולי סופר-מיני קרוסאוברים…), אבל בכל זאת שיבצנו אותה לכאן בגלל חולשתו היחסית של קיה סלטיס שאמור היה להתמודד מולה. סטוניק של קיה, לעומת זאת, מחזיק מעמד יפה במקום השני בקטגוריה.
מיני קרוסאוברים
|
מסירות 2020 |
סיאט ארונה | 3974 |
טויוטה CH-R | 3766 |
קיה סטוניק | 3465 |
יונדאי קונה + היבריד | 3067 |
סקודה קאמיק | 2509 |
סוזוקי ויטארה | 2196 |
יונדאי וניו | 1205 |
בקטגוריה החשובה ביותר כיום בישראל, של קרוסאוברים בגודל קומפקטי, חל מהפך חשוב ב-2020 כאשר את מקומו של מוביל הקטגוריה בשנים האחרונות – קיה ספורטאז' שלל ממנו טויוטה ראב 4. עם זאת, צריך לשים לב שראב 4 ממוקם בראש הטבלה רק בגלל איחוד דגמי הבנזין וההיבריד, בעוד שלקיה יש איחוד קצת אחר: נירו ההיברידי ממוקם אמנם רביעי אבל כמעט מכפיל את המספר הנאה של ספורטאז'ים.
לא מיותר להזכיר שבמקום החמישי בטבלת הקטגוריה הזאת מופיע מאזדה CX-5, ועל אף שעם 3282 יחידות הוא רחוק מלהטריד את המובילים – זה הדגם הנמכר ביותר של מאזדה בימינו. כמה נמכר? נאמר שהוא מכר כמעט כפול ממאזדה 2 או 3, שני דגמים שפעם הובילו את הקטגוריות שלהם. עובדה זאת מוכיחה שהאסטרטגיה של מאזדה לשדרג את עצמה כלפי מעלה ולהתמקד בדגמים רווחיים בהחלט מתבטאת בטבלת המסירות.
קרוסאוברים קומפקטיים | מסירות 2020 |
טויוטה ראב 4 + היבריד | 5200 |
קיה ספורטאז' | 4924 |
יונדאי טוסון | 4807 |
קיה נירו היבריד | 4585 |
מאזדה CX-5 | 3282 |
ניסאן קשקאי | 3177 |
פיג'ו 3008 | 2875 |
מיצובישי ASX | 2873 |
סקודה קארוק | 2739 |
סיאט אטקה | 1815 |
לסיום, קטגוריית הקרוסאוברים הגדולים, ל-7/8 מושבים, אמנם התעבתה השנה עם סובארו אוולטיס ועם יונדאי סנטה פה חדש (שנחת ממש בסוף השנה), אבל מי שמוסיף להוביל אותה בביטחון רב הוא סקודה קודיאק, שמסר 4956 יחידות. ההפתעה האמיתית, מעבר להיעלמם הכמעט מוחלט של קיה סורנטו ויונדאי סנטה פה – זה שבמקום השני ממוקם מיצובישי אאוטלנדר עם 4241 מסירות, וזה מספר סופר-מכובד עבור אחד הדגמים הוותיקים ביותר בשוק הרכב הישראלי כיום.