• Ad
  • סיטרואן נכנסת אל גוב האריות של שוק הקרוסאוברים המשפחתיים עם C5 איירקרוס. הנשק שלו: הדגשת ערכי המותג החדשים, שהם נוחות ושימושיות. האם זה יספיק כדי לשחזר את ההצלחה של אחיו מבית פיג'ו? יצאנו לבדוק
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    שורה תחתונה תחילה

    סיטרואן C5 איירקרוס עושה עבודה מצוינת כקרוסאובר משפחתי. נוסף לעיצוב ייחודי הוא מצטיין בנוחות, וברמת שימושיות גבוהה. הגרסה הפחות יקרה מעניקה תמורה טובה יותר למחיר.

    עוד ב-TheCar
    סיטרואן C4 קקטוס במבחן דרכים
    פיג'ו 3008 1.2 ליטר טורבו במבחן דרכים
    DS7 קרוסבק במבחן דרכים

     

    מי אתה C5 איירקרוס?

    פיג'ו-סיטרואן עלתה באחור ובהיסוס על העגלה הדוהרת של קטגוריית הקרוסאוברים, אבל כעת היא סוף סוף שם ומוטב מאוחר מאשר לעולם לא. בשנים האחרונות, תחת הנהגת המנכ"ל הנמרץ קרלוס טווראס, ועם כסף חדש שהזרימה דונגפנג – השותפה הסינית, החברה מיצבה מחדש את אסטרטגיית המותגים שלה וקבעה לכל אחד מהם מקום מוגדר תחת השמש. פיג'ו נועדה לייצג אופי קצת ספורטיבי וקצת יוקרתי, ואילו סיטרואן מייצגת אופי פחות מעונב, יותר נינוח, קצת אוונגארדי, וכזה ששם דגש רב על נוחות נסיעה ושימושיות.

    דוגמא טובה לכך מציגה לנו הסדרה הגדולה והמתרחבת של דגמי קרוסאובר קומפקטיים של שני המותגים, אשר בנויה על פלטפורמת EMP2 החדישה והמודולרית. 3008 המקורי, כלי עם עיצוב לא ברור ומכוער, הוחלף ב-3008 חדש ומעוצב למשעי, שהוא – לטעמנו – אחד הכלים היפים בקטגוריה אם לא היפה מכולם. לכלי זה, שזכה בתואר מכונית השנה באירופה, יש גם גרסה מוארכת עם 7 מקומות ישיבה שידועה כ-5008, ועל אותו בסיס מתגלגלים גם DS7 קרוסבק – גרסת פרימיום מהודרת ועמוסת אבזור, וגם אופל גרנדלנד.

    ההצעה של סיטרואן למה שהפכה להיות הקטגוריה הלוהטת ביותר בשוק היא C5 איירקרוס, אשר הוצג בתערוכת ז'נבה 2017 ומתאפיין בעיצוב עגלגל ומקורי, ממדים נדיבים יותר, וגם רמז למה שהמותג הזה ייצג במקור: טכנולוגיה ייחודית. במקרה זה קיבלנו כריות הידראוליות בבולמי הזעזועים, ואלה אמורות לספק נוחות נסיעה משופרת בלי להזדקק למערכת הידרופניאומטית מורכבת ויקרה. משיקולים שאולי נשמעים מובנים יותר בצרפתית החליטו אנשי סיטרואן לשווק את C5 איירקרוס קודם כל בסין, ורק בסוף השנה שעברה הוא הושק בהשקת בכורה אירופאית במרוקו. כעת הגיע סוף סוף הקרוסאובר הקומפקטי של סיטרואן גם אלינו, ועליו להתמודד בקטגוריה גדושה, עמוסה, רוויה ומפוצצת במתחרים ראויים ופופולריים. זקוקים לתזכורת? בבקשה: יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', ניסאן קשקאי, סיאט אטקה, סקודה קארוק, פולקסווגן טיגואן, מאזדה CX-5, טויוטה ראב 4, רנו קדג'אר, פורד קוגה (שהוחלף לאחרונה) וכמובן, כאמור, גם האחים מבית – פיג'ו 3008 ואופל גרנדלנד. בקיצור – חגיגה.

     

    עיצוב, מיצוב

    על אף בסיס דומה, C5 איירקרוס גדול מעט מפיג'ו 3008, וזה מתבטא  באורך כללי של 450 ס"מ ובסיס גלגלים של 273 ס"מ –  תוספת של כ-5 ס"מ בשני הממדים ביחס ל-3008. איירקרוס רחב ב-2 ס"מ (185 ס"מ) וגבוה ב-7 ס"מ (169.5) מ-3008, אבל  הנתונים היבשים לא מספרים את כל הסיפור. בזכות קווי מתאר מעוגלים ותפוחים, ועם בליטות על מכסה המנוע ו"חצאיות" פלסטיק (שריד ל"איירבאמפס" של קקטוס המקורי), C5 נראה שמנמן, אבל לא נפוח מידי. זה כלי עם יציבה גבוהה שמזהה אותו כקרוסאובר בעל נוכחות, אבל הוא לא משדר צעקנות. הוסיפו לכך חזית אופיינית לסיטרואן, שבה מחולקים הפנסים בין שלושה מפלסים ושבכה קדמית עם פסי כרום דקים שמשתלבים בסמל של המותג, ותקבלו כלי שנראה כמו שסיטרואן צריכה להיראות. כך קל להבחין ולהבדיל את C5 איירקרוס מעדר הקרוסאוברים שסביבו, ומה שחשוב יותר – בהתחשב בכך שקרוסאוברים מושכים לקוחות יותר מכל באמצעות עיצוב – זה שאנחנו מקבלים את אחד הכלים העליזים, החביבים והמתוקים יותר בשכונה. מבחינה זאת חייבים להחמיא למעצבי סיטרואן שעשו עבודה מוצלחת מאד.

     


    נוחות, התנהגות

    תחום שבו סיטרואן נדרה לבלוט לטובה ולייחד את עצמה הוא נוחות נסיעה, ועם C5 איירקרוס היא ממלאת את הבטחתה. אפילו חישוקי גלגלים גדולים, בקוטר 19 אינטש, לא פוגמים בכושר הגיהוץ המרשים של המתלים במהירויות נמוכות. היתרון של הבולמים עם הכריות ההידראוליות מתבטא בתחום זה בסינון של מפגעים, שברים וקפלים באספלט עירוני, אך כל זאת עד שמגיעים לבאמפים גבוהים ואכזריים.

    במהירות גבוהה יותר נשמרת רמת הנוחות אבל מפגעים עמוקים וגסים מכריעים את כושר השיכוך, וכעת נוסף גם נדנוד מעיק של המרכב. מפגעים שקרוסאוברים אחרים מתקלים באדישות הופכים כאן לזעזועים יותר מטלטלים, אבל לצד הזכות צריך לומר שהכלי הזה מצטיין בשיכוך רעשים מצוין אשר תורם לתחושת הנוחות והאדישות בתיקול מפגעי הדרך.

    כמובן שאין ארוחות חינם וכדי לקבל נוחות גבוהה מוקרבת השלטה בגלגול הגוף ובהעברות משקל. כאשר נכנסים לפניות מורגשות זוויות גלגול ניכרות אפילו אם לא לוחצים את C5 איירקרוס יותר מידי. רכינת המרכב והצמיגים יאותתו לכם באופן מאד מוחשי שעדיף להרפות מהדוושה הרבה לפני שתגיעו למגבלות האחיזה. הגה קל מידי ומנותק מבהיר שפניו של C5 איירקרוס אינם לשעשועי כביש אלא לנסיעה נינוחה. זה לא שהכלי הזה לא מסוגל לייצר קצב מהיר בפניות, אלא שהוא פשוט לא בעניין.  מחפשים קרוסאובר מתאים יותר לנהיגה ספורטיבית? תבדקו את פיג'ו 3008.

     



    מנוע, ביצועים

    אצלנו מוצע C5 איירקרוס עם מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר שמספק 130 כ"ס, או עם טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר שמספק  180 כ"ס. שניהם מחוברים לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטארית עם שמונה יחסי העברה, ואנחנו בחנו את גרסת הבנזין. גילינו מכונית עם ביצועים מספקים בהחלט עבור נהג משפחתי ממוצע לכל תנאי הדרך, כולל גם לנסיעה בכבישים הרריים עם בנהיגה מכבידה. המנוע חזק יחסית לקטגוריה, אבל הכלי, ששוקל 1.5 טונה, הוא לא בין הקלילים. מומנט נדיב (25.5 קג"מ) זמין עבור הנהג כמעט בכל עת, ומי שטיפה מחבלת במאמץ היא תיבת הילוכים עם תגובות מעט הססניות – בעיקר בעת זינוק מעמידה. לזכות התיבה עומדת פעולה חלקה של העברות הילוכים, בלי השתנקויות גם תחת עומס.

    דף הנתונים מספר על תאוצה ל-100 קמ"ש תוך 8.2 שניות, וזה נראה קצת אופטימי. עם זאת, אם תלחצו ללא היסוס על הדוושה תוכלו להזניק את C5 איירקרוס בזריזות מרשימה ותצברו קצב במהירות. מה שקצת מטשטש את הסנסציה זה, כאמור,  בידוד הרעשים המצוין, גם של המנוע וגם של הכביש. אוושת רוח חודרת לתא הנוסעים במהירויות גבוהות ממש, והשקט והנינוחות הופכות את הכלי הזה לנעים מאד בעת שיוטים ממושכים. צריכת הדלק הממוצעת במהלך מבחן מאומץ עמדה על 10.5 ק"מ לליטר, שזה אומר 12-13 ק"מ לליטר בתנאים מתונים יותר. זה טוב אבל לא יוצא דופן בקטגוריה.

     



    תא נוסעים, שימושיות

    העיצוב המקורי ניכר גם בתא הנוסעים וגם כאן הוא מתאפיין במוטיבים עגלגלים. יחד עם שילוב צבעים בהיר, ושטח חלונות נרחב, מתקבלת תחושה אווירית ומרווחת. לוח המחוונים הדיגיטלי (ברמת האבזור הבכירה), יחד עם מסך מולטימדיה גדול, נראים מודרניים ועדכניים. הבעיה, כמו ברוב דגמי פיג'ו-סיטרואן, היא תפעול מסורבל ומעיק של רוב המערכות דרך מסך המגע. הצרפתים אמנם התאמצו לתקן קצת את הפדיחה שלהם אבל זה לא יעזור לכם כאשר תיכנסו פנימה ביום קיץ לוהט ותספרו את השניות עד שתוכלו לתפעל את מיזוג האוויר דרך ממשק מעצבן. גם רמת החומרים לא מרשימה מספיק עבור כלי שמחירו – בגרסה היקרה, הוא 180 אלף ש"ח. יותר מידי פלסטיקה קשיחה ופשוטה, ולפעמים נדמה שמישהו התאמץ לשנמך את הכלי הזה ביחס לפיג'ו 3008.

    מעבר לריג'קטים האלה תא הנוסעים הוא מקום נעים לשהות בו. מושבים רכים וכורסתיים מתגלים כנעימים ונוחים לאורך זמן (אם כי לא היינו מתנגדים לקצת יותר תמיכה צידית). השדרה המרכזית הגבוהה מלפנים פוגמת מעט בתחושת המרחב, בעיקר לרגל ימין של הנהג, אבל הבונוס שבה הוא תא אכסון גדול, מקורר, ויעיל במיוחד בקיץ ישראלי כדי לאכסון בקבוקי שתיה.

    היתרון הגדול ביותר של C5 איירקרוס ככלי משפחתי הוא מושב אחורי מרווח, מחולק לשלושה מושבים נפרדים כמו במיניוואנים, עם שפע אפשרויות כיוון מפני שכל מושב נע עצמאית על גבי מסילות נפרדות ואפשר לקבוע בו גם את
    זווית המסעד. רצפה שטוחה לחלוטין וגג גבוה מאפשרים ישיבה זקופה ומרווחת והתוצאה שימושית במיוחד עבור משפחות עם ילדים שמרוסנים להתקני ריסון. שלושה מבוגרים אולי פחות יאהבו את החלוקה הזאת אבל גם הם יהנו ממרחב טוב לכל הכיוונים. ורסטיליות כזאת במושב אחורי מוכרת לנו רק ממיניוואנים (ד"ש ל-C4 פיקאסו) וזה בהחלט קלף חזק. גם תא המטען מרשים בנפחו אפילו כאשר המושבים מוסטים לאחור: 580 ליטרים, ומפתח הטענה רחב. חיסרון יחיד: שפת הטענה גבוהה כפועל יוצא של מרווח גחון גבוה.

     



    בטיחות

    מפרט הבטיחות כולל, כסטנדרט בכל הגרסאות, 6 כריות אוויר, מערכת בלימת חירום אוטונומית, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, התרעה מפני תנועה בשטחים מתים, תאורת אור גבוה אדפטיבית, מערכת לזיהוי תמרורים ומערכת התרעה על עירנות הנהג. ברמת הגימור הבכירה נוספות מערכת בקרת שיוט אדפטיבית ויכולת שמירה על נתיב הנסיעה, ואלה פועלת בשילוב בקרת השיוט. זהו אחד המפרטים הטובים ביותר בקטגוריה, לכן כל כך חבל שנעדרת ממנו בקרת שיוט אדפיטיבית כבר בגרסאות הבסיס. מאידך, גם בגרסה המאובזרת לא אהבתי את אופי הזחילה בפקקים של בקרת השיוט האדפטיבית: הבלימות אגרסיביות מידי גם במהירויות נמוכות של קמ"שים בודדים.

    במבחני הריסוק של EuroNCAP קיבל C5 איירקרוס חמישה כוכבים עם ציונים טובים, אבל לא מהגבוהים בקבוצה: 87% בהגנה על מבוגרים ו-86% בהגנה על ילדים.

     


    אבזור ותמחור

    C5 איירקרוס מוצע בשתי רמות אבזור כשהבסיסית נקראת Feel וכוללת את כל האבזור המקובל כיום: מערכת מולטימדיה עם מצלמת חניה, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, חיישני גשם ותאורה, חיישני חניה מקוריים מלפנים ומאחור, בלם יד חשמלי וחישוקים קלים בקוטר 17 אינטש. המחיר: 149 אלף ש"ח אטרקטיביים למדי לגרסת הדיזל ו-160 אלף ש"ח סבירים לגרסת הבנזין. מחירים אלה נמוכים בכמה אלפי שקלים מפיג'ו 3008 ברמות אבזור מקבילות עם מנועים זהים.

    ברמת הגימור הבכירה, Shine Pack נוספים לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה, מושבי נוחות משודרגים עם ריפוד חלקי דמוי עור, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, זיגוג כפול לחלונות הקדמיים, מערכת חניה עצמאית, פנסי LED קדמיים, גג פנורמי חשמלי וחישוקים קלים בקוטר 19 אינטש. תמורת רמה זאת נדרשת תוספת מחיר לא מבוטלת של 16 אלף ש"ח לגרסת הדיזל ו-20 אלף ש"ח לגרסת הבנזין. זה מציב את איירקרוס בתחרות קשה מול גרסאות הטורבו המאובזרות של יונדאי טוסון וקיה ספורטאז', וגם מול הגרסאות המהודרות של מאזדה CX5 וטויוטה ראב 4 החדש.


    שורה תחתונה

    סיטרואן C5 איירקרוס מקיים את הבטחותיו בכל הנוגע לנוחות ושימושיות. רמת שיכוך הזעזועים שלו מרשימה כמעט בכל תנאי הדרך ויחד עם בידוד רעשים מצויין הוא מספק איכות נסיעה גבוהה ונינוחה. זה כלי מרווח מאד ועם תא מטען גדול, כמו גם עם שורת מושבים שניה מרווחת וורסטילית – לכן הוא מאד שימושי, וזה בהחלט קלף חזק בקטגוריה הצפופה הזאת עבור מי שהתברך בשלושה ילדים.

    בשונה מפיג'ו 3008 – הכלי הזה לא מתיימר לאתגר את הנהג אלא נועד למי שמעדיף לנהוג רגוע, וגם זה מתאים יותר לאופי של רוכש הקרוסאובר הממוצע. החיסרון הספיציפי והעיקרי של C5 איירקרוס נמצא דווקא בגרסה המאובזרת, וזה תג מחיר של 180 אלף ש"ח. במחיר כזה עליו להתמודד מול גרסאות מאובזרות של מתחרות שמספקות רמת איכות והתנהגות גבוהות יותר, לכן אנחנו מעדיפים את גרסת הבסיס נטולת הגדג'טים שמציעה חבילה מרשימה ומעניינת, עיצוב יחודי ונבדל, ומחיר אטרקטיבי.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    סיטרואן C5 איירקרוס במבחן דרכים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.