• Ad
  • השיטה של סובארו: מתקנת באמריקה ובאירופה ועושקת בעלי רכב בישראל
    יש לכם סובארו משנות הדגם 2015-2024? תבדקו את השמשה הקדמית שלה: בתביעה ייצוגית כנגד סובארו נטען להתפתחות ספונטנית של סדקים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב נטען ששמשות קדמיות בדגמי פורסטר, אאוטבק, אימפרזה, לגאסי (B4) ו-XV משנות הייצור 2017-2024 (החל מ-2015 בחלק מהדגמים) מפתחות סדקים באופן ספונטני בגלל כשל סדרתי.

     

    סדק באמינות: סובארו מחליפה שמשות סדוקות בארה"ב אבל לא בישראל

     

    לטענת התובעים – שמיוצגים על ידי עורך הדין שי דוידוב – הסדקים ותיקון השמשות פוגעים בביצועי המצלמות של מערכות הסיוע לנהג ובכך משבשות את פעילות מערכות הבטיחות האלה. לאחר שמוחלפת שמשה נדרש כיול מחדש של מצלמות מערכות הסיוע לנהג, ויבואנית סובארו – כך נטען – גובה כ-1,000 שקלים תמורת תהליך זה של כיול מחדש.

    לטענת התובעים, באמצעות הפצת עלוני שירות פנימיים וכן בעקבות הליכים משפטיים שהתקיימו בארה"ב – סובארו מתקנת שם על חשבונה תקלות זהות אבל למרות זאת היא לא טרחה לעשות את אותה פעולה גם בישראל. זה גורם לבעלי רכב (ולחברות הביטוח) נזק של אלפים רבים של שקלים. בבקשת האישור נטען שקבוצת הנפגעים הפוטנציאלית בישראל כוללת 36,393 כל רכב מתוצרת סובארו מן הדגמים הבאים: פורסטר (2017-2024), אאוטבק (2015-2024), B4/לגאסי (2015-2024), אימפרזה (2017-2024), ו-XV/קרוסטרק (2017-2024).

    לבקשת האישור מצורפת חוות דעת מקצועית של המהנדס ערן דובדבני שבה הוא טוען שהכשל נובע ממספר גורמים בהם שילוב לא מתאים בין חומרים קרמיים שמשמשים בפס השחור ההיקפי של השמשה לבין חומרים בצבע כסף שמשמשים באזור מפשיר האדים של השמשה, שימוש בזכוכית אקוסטית בעובי לא מספיק, מתח שיורי שנותר בשמשות כתוצאה מתקלה בתהליך הייצור, וכשל תכנוני של פאנל הגשר שמחבר את השמשה הקדמית למרכב – אשר יוצר מגע הדוק מדי עם השמשה ומגביר את הלחץ עליה.

    המהנדס דובדבני טוען שהפגמים האלה יוצרים סדקים פנימיים שמתחילים בדרך כלל במסגרת השחורה ומתפשטים לכיוון מרכז השמשה, ושמדובר בדיוק באותם פגמים שהוכרו על ידי סובארו בהסדרי פשרה אליהם היא הגיעה בארה"ב. המהנדס דובדבני בדק שלוש מכוניות שונות מתוצרת סובארו (של שלושה תובעים ייצוגיים) ומצא שבשלוש המכוניות קיים סדק פנימי שתואם למאפייני סידוק כתוצאה של הפרשי טמפרטורה, ואין המדובר בסדק חיצוני שעשוי היה להיגרם כתוצאה של פגיעת אבן, למשל.

    כאמור – התובעים טוענים שהבעיה של בעלי הרכב חמורה יותר מאשר עצם הצורך בהחלפת שמשה קדמית מפני שמרבית דגמי סובארו מצוידים במערכת בטיחות מתקדמת בשם EyeSight שפועלת באמצעות שתי מצלמות סטריאוסקופיות שמותקנות מאחורי השמשה הזאת. המערכת שולטת בפונקציות בטיחות כמו בלימת חרום אוטונומית, בקרת שיוט מסתגלת, סיוע בשמירת נתיב הנסיעה וזיהוי ומניעת פגיעה בהולכי רגל.

    בהליכים דומים שנוהלו בארה"ב נקבע שכל סדק בשמשה הקדמית עלול להפריע לפעילות תקינה של מערכת הסיוע לנהג וביכולתה לזהות מכשולים או סכנות בדרך.
    המהנדס דובדבני מזכיר שבפסיקה תקדימית של השופט עוז ניר-נאווי בחודש מרץ 2025, בבית המשפט המחוזי מרכז, נקבע שיצרנית רכב (מרצדס באותו מקרה) חייבת לבצע בישראל תיקונים שהיא מבצעת בחו"ל של תקלות בטיחותיות זהות.

     

    השיטה של סובארו: מתקנת באמריקה ובאירופה ועושקת בעלי רכב בישראל

     

    מתעשרים על חשבון הישראלים?

    אחת הטענות המרכזיות והמקוממות בבקשת האישור נוגעת ליחס שונה לכאורה של סובארו כלפי לקוחותיה בארה"ב לעומת לקוחותיה בישראל. מן הבקשה עולה שסובארו נתבעה בארה"ב בנושא זה כבר בשנת 2019 וכבר בשנת 2021 היא הגיעה שם להסדר פשרה עם תובעים ייצוגיים והרחיבה את האחריות לדגמי אאוטבק ולגאסי משנות הדגם 2015-2016 ל-8 שנים ללא הגבלת קילומטראז'. במקביל היא השיבה כספים לבעלי רכב שנפגעו מן הפגם.

    סובארו גם פרסמה במקביל שני "אשגרי שירות" (TSB) למוסכים המורשים שלה ובהם היא האריכה את האחריות למקרה של סדקים כאלה ל-8 שנים ללא מגבלת מרחק. לקוחות שעומדים בתנאים זכאים להחלפת אחת של שמשה ללא תשלום.

    במילים אחרות, בסובארו מכירים היטב את הכשל הסדרתי מזה לא מעט שנים, והחל משנת 2024 החברה מתקינה בדגמיה השונים שמשות משופרות. בשנה שעברה, כך נטען, סובארו סיכמה על הסדר פשרה נוסף בתביעה שכללה כ-1.4 מיליון כלי רכב נוספים, בהם דגמי פורסטר, אסנט (אבולטיס), אאוטבק ולגאסי משנות הדגם 2019-2022. במסגרת זו סובארו האריכה את האחריות לשמשות הקדמיות ל-8 שנים או 160,000 ק"מ וסיפקה החלפת שמשה אחת בחינם.

    בישראל, לעומת זאת – נראה שליבואנית ו/או ליצרנית מאוד משתלם לגרום ללקוחות לשלם תמורת תיקון הכשל הסדרתי. אחד התובעים הייצוגיים, א.ב, רכש סובארו פורסטר באוגוסט 2024 וכארבעה חודשים לאחר מכן גילה סדק שהתחיל מצד שמאל של השמשה הקדמית והתארך לכ-27 ס"מ. א.ב. טרם החליף את השמשה אך קיבל ממוסך זגגות הצעת מחיר על סך 15,576 שקלים תמורת התקנת שמשה מקורית (כולל כיול), לעומת 5,192 ש"ח לשמשה חליפית.

    תובעת ייצוגית אחרת נאלצה לבצע כיול מצלמות לאחר החלפת שמשה, תהליך שמבוצע במוסכי השירות של סמלת תמורת 1,000 שקלים. חברת הביטוח סרבה לכסות את עלות הכיול בטענה שהוא לא מכוסה בפוליסת הביטוח, גם לא בכיסויי ביטוח לשמשות מקוריות.

    התובעים מבקשים שבית המשפט יורה לסובארו ולסמלת להחליף על חשבונן ובאופן מיידי שמשות פגומות בכל הרכבים הרלוונטיים לשמשות חדשות ומשופרות, להאריך את האחריות לשמשות ל-8 שנים או 160,000 ק"מ – בדומה להסדר בארה"ב, לפצות את חברי הקבוצה על נזקים שנגרמו להם ובכלל זה תמורת החלפת שמשות ועלות הכיול מחדש של מערכת ה-EyeSight, ולפצות אותם תמורת ירידת ערך, עוגמת נפש ואובדן זמן.

     

    תקלות סדרתיות בסובארו XV ואימפרזה

     

    מה לעשות אם גם בסובארו שלכם יש סדק בשמשה?

    בקשת האישור לתובענה ייצוגית נוגעת לרוב דגמי סובארו שנמכרו בישראל בשנות הדגם 2017-2024 ולחלק מן הדגמים שעלו על כבישינו החל משנת 2015.

    אם אתם בעלי מכוניות סובארו מהשנתונים הללו חשוב שתהיו ערניים למצב השמשה הקדמית ברכבכם. במקרים רבים ייתכן שלא תקבלו סימני אזהרה מוקדמים וסדק עלול להופיע בפתאומיות.
    אם גיליתם סדק בשמשה הקדמית שלכם חשוב לתעד אותו – למשל באמצעות צילום ממספר זוויות, ולרשום את המועד ואת הנסיבות שבהן הוא הופיע אם אלה ידועות.

    אם קיים ברכב שלכם סדק כעת או אם נאלצתם בעבר לשלם תמורת תיקון סדק כזה מומלץ לפנות אל יבואנית סובארו, קבוצת סמלת (יפנאוטו), לדווח על המקרה ולדרוש החלפה של השמשה או פיצוי כספי. חשוב לתעד את הפניה ליבואנית ואת התשובה שתקבלו. יש לזכור כי הליכים משפטיים, ובפרט תביעות ייצוגיות, נמשכים זמן רב ולכן נדרשת סבלנות והתעדכנות שוטפת ממקורות מהימנים.

     

    סדק באמינות: סובארו מחליפה שמשות סדוקות בארה"ב אבל לא בישראל

     

    נתקלתם בתקלה סדרתית בסובארו או ברכב מכל תוצרת אחרת? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    יש לכם דאצ'יה עם תיבה רובוטית רועדת? קבלו שני תיקונים בחינם

    תביעה ייצוגית נגד פריסבי: הטעינה של צ'רי לא כל כך מהירה

    יש לכם יונדאי או קיה עם מנוע מתפגר? כך אולי תוכלו להציל אותו

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • סדק באמינות: סובארו מחליפה שמשות סדוקות בארה"ב אבל לא בישראל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.