יצרנית הרכב סובארו דיווחה אתמול באופן רשמי על כך שהמפעל הראשי שלה, והיחיד ביפן, מושבת מזה כשבוע לאחר שבקרת האיכות של המפעל גילתה פגם סדרתי במערכת הגברת ההיגוי החשמלית של רוב הדגמים שמיוצרים שם.
הנהלת המפעל עצרה את כלל הייצור כבר ביום רביעי שעבר, ה-16 בינואר – כולל גם של דגמים שבהם הרכיב הזה לא מותקן, אבל דיווחה על כך באופן רשמי רק לאחר שהדבר פורסם בעיתון היפני החשוב 'אסאהי'. חמור מכך: לפי דיווחים שונים בעולם התגלה הרכיב הפגום כבר ב-13 בינואר, כלומר כשלושה ימים לפני הפסקת הייצור.
מהודעת סובארו עולה שבמשמרת הערב של ה-16 בינואר התגלה פגם במערכת הגברת ההיגוי החשמלית שמותקנת בדגמי 'פורסטר', 'אימפרזה' ו'אימפרזה XV', אשר עלול לגרום לכך שבתוך כדי נהיגה תופסק הגברת ההיגוי וההגה יהפוך מאד נוקשה. לדברי סובארו, ברגע שתקלה כזאת מתרחשת נדלקת נורת אזהרה על לוח המכשירים, ובמצב כזה אין אובדן היגוי ונהג עדיין יכול לשלוט במכוניתו באופן מלא. יחד עם זאת מדובר במצב מסוכן מבחינה בטיחותית בגלל אפקט ההפתעה, אשר עלול לגרום לנהגים מסוימים להיבהל ולגרום לתאונה. אנשי סובארו טוענים שהם עדיין לא יודעים מה גרם לפגם במערכת הגברת ההיגוי החשמלית, ושהם מבצעים חקירה בנושא זה.
בדיקה שבוצעה על-ידי סובארו העלתה שמערכות פגומות כאלה מותקנות במכוניות שמיוצרות ביפן כבר מאז סוף חודש דצמבר האחרון, אבל אף מכונית כזאת – כך הם מבטיחים – לא יוצאה אל מחוץ לגבולות יפן (ובמשתמע: מכוניות כאלה כן הופצו ביפן עצמה).
כנהוג ביפן, ויש לקוות שכיום גם אצל שאר יצרניות הרכב, כאשר מתגלה תקלה על קו הייצור מופסק כלל הייצור כדי לפתור את הבעיה במקור ולא להפיץ אותה הלאה. אלא שבמקרה הזה לא נמצא פתרון לבעיה, היות שככל הנראה היא נובעת מרכיב פגום שיוצר במספרים גדולים על-ידי ספקית משנה של החברה, וכדי להתקין רכיבים תקינים יש להמתין עד שספקית המשנה תייצר אותם. התוצאה, כך על פי הודעתה הרשמית של סובארו, היא השבתת המפעל החשוב ביותר שלה, במחוז גומה (Gunma) שביפן, שבו מיוצרים כמעט שני שלישים מכלי הרכב שסובארו מייצרת. לסובארו יש מפעל ייצור חשוב נוסף, בארצות הברית, וכעת נבדקת השאלה אם הבעיה קיימת גם שם, או לא. מכוניות סובארו שמגיעות לישראל מיוצרות ברובן ביפן.
חשוב להדגיש שהמפעל ביפן מושבת לחלוטין, כלומר שלא מיוצרים בו גם דגמים שבהם לא מותקנת מערכת הגברת ההיגוי התקולה. לדברי היפנים הם מצפים לחדש את הייצור ביום שני הבא, ה-28 בינואר, כלומר כמעט שבועיים לאחר גילוי הרכיב הפגום והפסקת הייצור. הפעם האחרונה שבה חלה הפסקת ייצור משמעותית במפעל של סובארו הייתה לפני 8 שנים, מיד לאחר אסון רעידת האדמה הדרמטית שזכור לנו בעיקר בגלל הכשל בכור הגרעיני בפוקושימה. רעידת האדמה גרמה בשעתו להפסקת הייצור אצל עשרות ספקי משנה של תעשיית הרכב ושיבשה את הייצור ברוב מפעלי הרכבת הרכב ביפן. ההשפעה שלה, באותה תקופה, על השוק הישראלי הייתה משמעותית במיוחד עבור מאזדה וסובארו.
חברת הייעוץ היפנית 'נומורה' מעריכה שהפסד ההכנסות של סובארו כתוצאה מהשבתת המפעל למשך שבועיים תגרום לחברה נזק בהיקף של כ-123 מיליון דולר, וזה מצטרף לבשורות לא טובות אחרות שהחברה מקבלת לאחר שנחקרה בפרשת רמאות במבחני זיהום אוויר, וקריאות לתיקון שהיא נדרשה לבצע ביפן כתוצאה מכך, ועם סטגנציה ואף ירידה במכירות בארה"ב. מאידך, יום לפני הפסקת הייצור הכריזה סובארו על תחזית של גידול בשיעור 1% בהיקף הייצור השנתי שלה ל-2019, עם ייצור של כ-650 אלף כלי רכב ביפן ו-1.03 מיליון בכל מפעליה.