• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע האחרון אישרה חברת פורד, יצרנית הרכב הוותיקה ביותר באמריקה ואחת הגדולות בעולם, שבכוונתה "לארגן מחדש את כוח העבודה השכיר שלה ברחבי העולם", או, במילים פשוטות, לפטר עובדים רבים, ובמקביל גם "לצמצם את המבנה הארגוני ואת הפעילויות העסקיות של החברה וליצור חברה יעילה יותר תוך כדי קיצוץ משרות ניהול".

     

     

    פורד היא יצרנית הרכב שמעסיקה את המספר הגדול ביותר של עובדים בתעשיית הרכב בארה"ב, עם כ-85,000 עובדים שמהם 70,000 עובדים קבועים, ובכל רחבי העולם היא מעסיקה יותר מ-200 אלף עובדים. להערכת חברת הייעוץ מורגן סטנלי הכוונה היא לפטר סדר גודל של כ-20 אלף עובדים.

    הפעם האחרונה שפורד ביצעה שינוי ארגוני משמעותי, אשר כלל פיטורים נרחבים של עובדים, סגירת מפעלים ומכירת מותגי רכב שהיו בבעלותה מחוץ לארה"ב – הייתה בשנים 2006-2007 כאשר החברה יישמה תוכנית התייעלות מאסיבית בעידן שבו שאר יצרניות הרכב האחרות חגגו והתרחבו. מיד לאחר מכן פרץ המשבר הכלכלי הגדול של 2008-2009 שבמהלכו פשטו את הרגל מספר יצרניות רכב, הבולטות בהן הן ג'נרל מוטורס וקרייזלר האמריקניות.
    פורד, כמו כל תעשיית הרכב העולמית, אמנם חוותה קושי רב בתקופת המשבר אבל הייתה היצרנית האמריקנית הגדולה היחידה שלא נזקקה לסיוע ממשלתי, ושרדה אותו בכוחות עצמה.

    בשלב זה אנשי פורד עדיין לא דיווחו לתקשורת או למשקיעים שלהם אודות התוכניות והכוונות המפורטות, לכן מוקדם לקבוע כמה משרות יושפעו באופן מיידי. בין השורות – שלא לייחוס – מושמעת ביקורת אודות מדיניות המכסים של המימשל האמריקני הנוכחי, אשר לטענת רבים בתעשיית הרכב פוגעת במסחר וברווחיות של היצרניות.
    ההודעה אודות קיצוצי המשרות הצפויים נמסרה ביום חמישי האחרון לעובדים, ונאמר בה שהתוכנית היא לחזק את החברה בעיקר באמצעות צמצום התהליכים הביורוקרטיים של ההנהלה "וזיהוי נקודות תורפה בכל תחומי העסקים, החל בתקשורת ובאגף הכלכלי וכלה בתחומי הייצור ומשאבי אנוש".

    מארק טרובי, סגן הנשיא לתקשורת עולמית של פורד, אמר בסוף השבוע שבחברה עדיין שוקדים על התוכניות וטרם גיבשו אותן סופית אבל הוא אישר ש"מצאנו שעלינו "לעצב מחדש" את (מבנה) כוח העבודה העולמי שלנו בצפון אמריקה, באירופה, באסיה ובדרום אמריקה". טרובי הוסיף שהתהליך יבוצע במספר שלבים ויושלם עד למחצית 2019.
    קירסטן רובינסון, סגנית נשיא ומנהלת חטיבת משאבי האנוש של פורד אמרה שמדובר בשינוי מהותי של שיטת העבודה של החברה. "כולנו שמענו את דבריו של מנכ"ל החברה, ג'ים האקט אודות הצורך שלנו להיות קשובים יותר לשוק, חדשניים וזריזים, ובהתאם לכך אנחנו נערכים לבצע מודרניזציה של כוח העבודה ובעיקר של המיומנויות והיכולות שנדרשים ממנו. שיתפנו את כלל העובדים שלנו שאנחנו נמצאים בשלבים מוקדמים של ארגון מחדש של כח העבודה השכיר במטרה לאפשר לנו להיות עסק עם כישורים טובים יותר. התהליך לא נועד לקצוץ את היקף כח האדם כמו להבין את מי צריך, מה נדרש ולאן עלינו לכוון את המשאבים של החברה. התוצאה הסופית תהיה ארגון הרבה יותר פשוט ופחות היררכי", היא אמרה.

    א-פרופו מנכ"ל פורד – ג'ים האקט הגיע לפורד מחוץ לתעשיית הרכב ונודע כמי שהבריא מספר עסקים גדולים בעברו – בין השאר באמצעות פיטורים מאסיביים. האקט, אשר הספיק לעמוד בראש חטיבת שירותי הניידות של פורד לפני שמונה לתפקידו במאי 2017, החליף את מארק פילדס שדווקא גדל בתוך התעשייה ומילא בהצלחה מספר תפקידים מאתגרים בפורד ובמאזדה.
    בתקופתו של פילדס סבלה פורד בעיקר מדשדוש בערך המניה, אבל הטענה המרכזית עם מינויו של האקט הייתה שהוטל עליו להתאים את החברה לעידן שבו עליה להתמקד ב"שירותי ניידות ותחבורה".
    ואכן, לפני מספר חודשים רכשה פורד את קומפלקס הענק של תחנת הרכבת המרכזית של דטרויט, חורבה שעמדה סגורה, מוזנחת ושוממת במשך כשני עשורים, במטרה לבנות בה את משרדי מרכז החדשנות ושירותי הניידות של החברה.

     

     

    במקביל – ולטענת אנליסטים שונים באחור רב – יוצאת כעת לדרך "תוכנית ההתייעלות" ולפי דיווחים באירופה, גם הפעם, כמו ב-2007, הדגש העיקרי יהיה על אירופה, שם פורד מפסידה לא מעט כסף באופן כמעט היסטורי. לכך, אגב, עשויות להיות השפעות גם על קו המוצרים וכתוצאה מכך על תמהיל הדגמים שנמכרים בישראל.

    בחודש אפריל השנה הצהירו אנשי פורד שהחברה תפסיק לייצר מכוניות נוסעים ותתרכז בבניית קרוסאוברים, טנדרים וכלי רכב מסחריים. הכוונה הזאת מובנת לנוכח הביקושים בשוק אבל גם היא מגיעה באחור, בהתחשב בכך שקרייזלר כבר מיישמת אותה מזה לא מעט זמן.

    מצבה של פורד לא מזהיר גם בשוק האמריקני, שבו – לראשונה מזה למעלה מעשור – המכירות שלה נמוכות מאלה של ג'נרל מוטורס ומותגי פיאט-קרייזלר השונים. מצד שני, פורד מוכרת באמריקה כל שנה כמיליון יחידות ממשפחת הטנדרים F-150, וכרגע מדובר בתרנגולת שמטילה עבורה ביצי זהב. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה במלאת 100 שנים לקומפלקס הייצור של החברה "רוז'" – אמר ביל פורד, יו"ר הנהלת החברה ונינו של המייסד: "אנחנו אפילו לא קרובים למשבר. החברה מרוויחה טוב, ועדיין, אנחנו צריכים לעשות עבודה. אנחנו משקיעים מאוד במוצר, אנחנו משקיעים הרבה בעתיד, ואין משהו שאנחנו רוצים לעשות ואנחנו לא יכולים לעשות אותו".

    האם המהלך של פורד מעיד על משבר בתעשיית הרכב?

    עד כאן להצהרות הרשמיות ומכאן להערכת המשמעויות שלהן. שורה תחתונה ראשונה היא שפורד מתכוונת לצמצם את כח האדם שלה, כלומר שבשעה שתעשיות אחרות שקשורות לרכב ולתחבורה מגייסות עובדים – פורד מצטמצמת.

    התוכנית האסטרטגית של פורד מבוססת ככל הידוע על קיצוץ עלויות בהיקף של כ-25 מיליארד דולר בחומש הקרוב, כ-11 מיליארד מתוכם באמצעות צמצום כח העבודה. כמו יצרניות רכב אחרות גם פורד השקיעה כבר ברכישת חברות מתחום ההי-טק, למשל יותר ממיליארד דולר ברכישת חברת הבינה המלאכותית 'ארגוס', ובמקביל לשינוי בתמהיל הדגמים פורד משקיעה כעת כ-4 מיליארד דולר בפיתוח כלי רכב אוטונומיים וב"שירותי ניידות".

     

     

    ייתכן שמהלך הקיצוצים הנוכחי הוא חלק ידוע מראש של התוכנית האסטרטגית, אבל ייתכן גם שהוא מעיד על ניבוי של אנשי החברה למיתון צפוי בכלכלה או בתעשייה, וצורך להתאים את ההוצאות למיתון כזה, כפי שהיה לפני כעשור.

    תרחיש נוסף, שייתכן שעומד בפני עצמו מאחורי המהלך וייתכן שנוסף לתחזית אודות מיתון צפוי, הוא שפורד, כמו תעשיית הרכב כולה, נערכת לעידן שבו יותר ויותר לקוחות עוברים ממודל של בעלות על רכב למודל של שימוש בו. במילים אחרות, ככל שהזמינות של אמצעי תחבורה יעילים תגדל – למשל תחבורה משתפת כמו 'אובר', 'קאר טו גו' ומאגרי רכב (carpool) – ובמקביל לה תשופר התחבורה הציבורית ואפשרויות השימוש בכלי רכב לניידות אישית – כך יחליטו יותר ויותר בעלי רכב לוותר על השימוש, ולכל הפחות על הבעלות, במכוניות.

    אין מחלוקת על כך שרוב המכוניות בעולם עומדות רוב הזמן, כלומר שלא נעשה בהן שימוש במשך רוב חייהן, וברור גם שאמצעי תוכנה ותקשורת מודרניים יכולים לייעל את השימוש בנכסים האלה. שני הנתונים שאין לגביהן עדיין תשובה ברורה הם ראשית לכל באיזה אופן תשפיע התחבורה המשתפת על סך היקף השימוש במכוניות (יש שטוענים שהיא דווקא תגביר אותו ויחד עם זה את עומסי התנועה) ושנית – האם הדבר יביא לשינוי בהיקף המכירות של כלי רכב חדשים.

    לא מן הנמנע שכאשר האנליסטים של פורד מנתחים את המציאות שצפויה בעוד חמש או עשר שנים הם מזהים מצב שבו יפחת הביקוש למכוניות חדשות. לחילופין, ייתכן שהם מזהים מצב שבו יהיה הרבה יותר משתלם מבחינת פורד, כארגון עסקי, להתמקד במכוניות חכמות ו/או בתחבורה חכמה מאשר בייצור של "ברזלים".

    כך או כך, היערכות לקראת עתיד כזה מחייבת שינויים במבנה הנוכחי של החברה, פיטורים של עובדים שמייצרים "ברזלים" וסגירת אמצעי ייצור של מכוניות, והגדלת יכולות ואמצעי ייצור בתחום התחבורה החכמה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ניתוח: פורד מתייעלת. מה זה אומר לתעשיית הרכב?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.