רנו מתרחקת מכל דבר שקשור בניסאן ומהדקת את הקשרים שלה עם ג'ילי הסינית, והחדשות האחרונות הן מכירת נתח מחברת הבת של רנו בברזיל – Renault do Brasil, לצורך ייצור משותף בקומפלקס על שם איירטון סנה בעיר סאו חוסה דוס פנחאיס שבמדינת פארנה.
לחדשות אלה עשויה להיות משמעות אפילו עבור השוק הישראלי אם הברית החדשה תחליט לייצר מכוניות שיעמדו בדרישות התקינה האירופאית או הצפון אמריקנית.
במפגש משקיעים שנערך לאחרונה לא הצליח מנכ"ל רנו, לוקה דה מאו, להתאפק מלעקוץ את ניסאן כאשר אמר ש: "אני רואה הרבה קווי דמיון באופן שבו (רנו וג'ילי) רואות את עתיד תעשיית הרכב… זה מאוד טבעי. למעשה, אני חייב לומר, זה כנראה טבעי יותר מן ההשקפות השונות של רנו וניסאן לאורך ההיסטוריה". עוד הוסיף דה מאו ואמר ש:"עכשיו רנו נמצאת במערכת יחסים פתוחה ולא תחת נישואים כפויים", ובכך הגדיר מחדש את המחויבות של רנו לניסאן ואת היחסים המתפתחים במהירות עם ג'ילי.
כפי שכתבנו כאן לא מעט, הברית המתגבשת בין רנו לג'ילי עושה טוב לשתי השותפות בעיקר בכך שהיא מאפשרת לרנו לממש "פילים לבנים" שלה – למשל קומפלקס הייצור בברזיל או חברת ייצור הרכב שלה בדרום קוריאה, אשר הוקמה במקור על-ידי תאגיד סאמסונג ונמכרה לרנו לאחר פשיטת רגל. ברית זאת מוכיחה את עצמה כעת במיוחד לנוכח הכאוס שנגרם לתעשיית הרכב בגלל דונלד טראמפ, ובעקבות המהפך הארגוני של רנו, אשר פיצלה את עצמה לשתי חברות נפרדות – "סוס" שמתמקדת בהנעת בעירה ו"אמפר" שמתמקדת בפיתוח רכב חשמלי.
התועלת שג'ילי מפיקה מן העסקה החדשה בברזיל היא אפשרות לייצר מכוניות באופן מיידי בלי להידרש להשקעה בהקמת מפעל חדש, והאפשרות למכור את המכוניות האלה בכל רחבי דרום אמריקה. ככל הידוע, שיתוף הפעולה כולל גם את הפצת המכוניות של ג'ילי באמצעות רשת המפיצים של רנו.
בנוסף – שתי החברות מתכננות לייצא מכוניות מברזיל למזרח התיכון, אם כי בשונה מישראל רוב המדינות במזרח התיכון לא רגישות לנושאי תקינה ואין להן בעיה עם תקינה דרום אמריקנית. אם אנשי ג'ילי ורנו יחליטו להשקיע גם בתקינה צפון אמריקנית או אירופאית הם יוכלו לשלוח מברזיל מכוניות גם לשוק שלנו.
כפי שפרסמנו כאן, רנו מכרה שליש מן הבעלות בחטיבה הדרום קוריאנית שלה לג'ילי וזה יאפשר לסינים לעקוף את האמברגו האמריקני על רכב סיני ולשלוח לאמריקה מכוניות שייוצרו בקוריאה. לא ברור אם ממשל טראמפ יטיל מכסים גם על תוצרת קוריאה כפי שהוא הטיל על קנדה ומקסיקו (כרגע בהשהיה) ועל סין.
בסוף השנה שעברה פורסם שג'ילי מתכננת לייצר בקוריאה ארבעה דגמים של פולסטאר ולייצא אותם משם לארה"ב, אבל אם יוטלו עליה מכסים שישבשו את התחשיב הכלכלי ייתכן שהיא תיאלץ להעביר את הייצור למפעל של וולוו בתוך ארה"ב. במקביל, רנו מכרה לג'ילי את מחצית הבעלות ב"סוס" וג'ילי איחדה לתוך האופרציה הזאת את פעילות מנועי הבעירה האירופאית שלה, שהתבססה במקור על זאת של וולוו.
החברה המשותפת מייצרת כעת מנועי בעירה ב-17 מפעלי מנועים שונים שפרושים ברחבי העולם ומספקת מנועים לתשע יצרניות רכב, בהן רנו, ניסאן ומיצובישי מחד ומאידך לוולוו ששייכת לג'ילי ולפרוטון המלזית, ששייכת בחלקה לג'ילי.
ברנו מדגישים שהם לא מתכוונים לבטל או להפסיק את שיתוף הפעולה עם ניסאן ומיצובישי וגם לא כדאי להם להצהיר כאלה הצהרות מפני שרנו עדיין מחזיקה כמעט בחצי מן הבעלות בניסאן (חלקה בנאמנות).
אבל בשעה שניסאן נמצאת באחת מנקודות השפל הנמוכות ביותר בהיסטוריה שלה, אחרי שנה קטסטרופלית מבחינת הפסדים ותחת איום קיומי של ממש – רנו רשמה בסיכום שנת 2024 את אחת השנים הטובות ביותר שלה מבחינה כלכלית בשנים האחרונות והרוויחה 56 מיליארד אירו.
לקריאה נוספת:
רנו לא תתמזג לתוך סטלנטיס. ואולי כן
רנו, אחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם, נאלצת להיעזר בחברה איטלקית קטנה כדי לפתח מנוע דיזל חדש
פולקסווגן תפתח מכונית חשמלית קטנה וזולה בלי רנו. תשקיע גם בהיברידיות נטענות