• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשבוע שעבר, בתערוכת הרכב המסחרי הבינלאומית של האנובר שבגרמניה, הציגה חטיבת המכוניות המסחריות של פולקסווגן את I.D. Buzz Cargo, שהוא, אם תרצו, דגם תצוגה שמייצג את היורש החשמלי ל'טרנספורטר' הוותיק.

     

     

    במקביל להצגת הקונספט הזה בפני עיתונות הרכב הבינלאומית חשפה מחלקת המכוניות של פולקסווגן בוולפסבורג, גרמניה, פרטים רשמיים נוספים אודות פלטפורמת MEB החדשה שלה. זאת פלטפורמה מודולרית ראשונה למכוניות חשמליות שעליה בנויים לא רק הקונספט Buzz Cargo, וכמובן גם המכונית הסדרתית שתתבסס עליו, ולא רק e-tron – הקרוסאובר החשמלי הראשון בתולדות אאודי שנחשף יומיים קודם לכן בסן פרנסיסקו, אלא גם דגם תצוגה נוסף שתציג מחלקת מכוניות הנוסעים של החברה בעוד כשבוע בתערוכת פריז.

    במקביל חשפה פיז'ו שפע של מידע אודות תוכניות ה"חישמול" שלה, קיה פרסמה פרטים רשמיים חדשים אודות הגרסה החשמלית הטהורה של נירו, שתוצג גם היא בתערוכת פריז הקרובה ומכירתה באירופה תחל מיד לאחר מכן, וכל זה קורה ימים ספורים לאחר שב.מ.וו. חשפה פרטים רשמיים מלאים אודות מכונית התצוגה iNext שהיא תציג בפריז.
    אם נוצר רושם שלפתע פתאום נוחת עלינו מבול של כלי רכב חשמליים טהורים זאת לא טעות: באמת מדובר במבול חזק מכרגיל, והוא מתחיל כעת משתי סיבות. ראשית, יצרניות הרכב שמוכרות מכוניות באירופה חייבות להזדרז לשוק עם דגמים חשמליים טהורים כדי לצמצם את ממוצע פליטות המזהמים שלהן. אם הן לא יעשו את זה במהרה, ולכל המאוחר עד לשנת 2021, יוטלו עליהן קנסות לנוכח החמרת התקינה שנקבעה במדינות האיחוד האירופאי. ליצרניות הרכב עדיף להפסיד כסף על כל מכונית חשמלית שהם מוכרים מאשר לשלם קנסות לרגולטור.

    הסיבה השנייה, שממנה נגזר התזמון, קשורה בראשונה: זה הרגע שבו תוכניות הפיתוח השונות של יצרניות הרכב, אשר יצאו לדרך בשנת 2016 – כאשר נודע על קבלת דרישות תקינת זיהום האוויר החדשה – מתגשמות כמוצרים מוגמרים ומוכנים לשיווק. מהיום ועד לשנת 2025 צפויים להגיע אל אולמות התצוגה באירופה לכל הפחות 30 משפחות דגמים חדשות של כל יצרניות הרכב – מאופל ועד פורשה, מרנו ועד למרצדס.

    פתחנו עם I.D. Buzz Cargo, וזה דגם תצוגה אשר פותח במשותף על-ידי מחלקת המסחריות של פולקסווגן ועל ידי מחלקת המכוניות של החברה שמכינה גרסת נוסעים חשמלית שלו, מקבילה ל'קארוול'. דגם תצוגה מוקדם יותר, שנקרא  פשוט I.D. Buzz, הוצג על-ידה כבר בתחילת השנה שעברה, בתערוכת דטרויט.
    לדברי אנשי פולקסווגן מסחריות, הדגם הסדרתי שייוצר על בסיס Buzz Cargo צפוי להגיע לאולמות התצוגה בשנת 2021, ובינתיים, לדבריהם הוא "מציע הצצה אל אמצע העשור הבא, שבו תוצע גם גרסה אוטונומית (ברמה 4) של הרכב הסדרתי.

     

    I.D. Buzz

    כמו כל כלי הרכב שבנויים על פלטפורמת MEB החדשה הוא יוצע עם רמות שונות של סוללות – גם מבחינת הטכנולוגיה של תאי הסוללה אבל בעיקר מבחינת מספר התאים (ומכאן גם גודל הסוללה, תכולת האנרגיה שלה, וכתוצאה מכך גם טווח הנסיעה בין טעינות ומחיר הסוללה). רכב כזה, לדברי פולקסווגן, יוכל להגיע לטווחי נסיעה של בין 330 ק"מ ועד ל"יותר מ-500" ק"מ – בהתאם לסוג וגודל הסוללות, וגם משך הטעינה שלו ישתנה בהתאם. באופן רגיל מדובר בכלים שייטענו במהלך הלילה, אבל בטעינה מהירה אפשר לטעון ל-80% את הגרסה הבסיסית תוך 15 דקות ואת הגרסה בעלת הסוללה הגדולה יותר בתוך 30 דקות.

    Buzz Cargo מתוכנן לשאת מטען במשקל מרבי של 800 ק"ג, והחלק המעניין בקונספט הוא שיתוף פעולה עם חברת פיתוח אפליקציות אשר יהפוך, באמצעות קישוריות ו"האינטרנט של הדברים" את הכלי כולו למחסן ממוחשב. הרעיון הוא שהכלי עצמו מקושר אל הלקוחות ואל המטענים שיוטענו בו לחלוקה כך שהוא יקבל וימסור מידע בזמן אמת אודות המיקום שלו ומצב המטען שעבר, עובר ויעבור דרכו. המידות של דגם התצוגה הן: אורך 505 ס"מ, רוחב 197.6 ס"מ, וגובה 196.3 ס"מ, ואורך בסיס הגלגלים שלו הוא 303 ס"מ, אבל היות שזאת מכונית תצוגה אין טעם, בשלב מוקדם זה, להתייחס לרעיונות עיצוביים ואחרים שמובעים באמצעותה.

     

    כן נחמד להזכיר את הדלתות הקדמיות ודלת ההזזה שנפתחות ונסגרות מרחוק בשליטה חשמלית, את זיהוי המשתמשים המורשים באמצעות מפתח דיגיטלי בטלפון החכם, או את הפאנל הסולארי הגדול שמותקן על הגג, ואשר לדברי פולקסווגן מסוגל לייצר מספיק חשמל כדי להאריך את טווח הנסיעה בכ-15 ק"מ בין טעינות. טווח הנסיעה הרגיל, בהתאם לסוללה, אמור להיות בין 330 ל-500 ק"מ.

    העתיד לא חייב להיות מפחיד

    בשונה מיצרניות רכב אחרות, אשר מתאמצות לעצב מכוניות חשמליות באופן שונה, "עתידני" יותר מאשר מכוניות קונבנציונליות בנות ימינו – Buzz Cargo ו- Buzz לוקחות את העיצוב הקלאסי של 'טרנספורטר' וקצת מעגלות אותו, וכך יוצרות אווירת 'רטרו' מוכרת ומרגיעה. מי שלקחה את הרעיון הזה עד לקצה היא פיג'ו, שחשפה בשבוע שעבר את מכונית התצוגה e-Legend אשר מייצגת מכונית ספורט חשמלית מתקדמת, שלעולם לא תיוצר. מעצבי פיג'ו מסבירים שהרעיון המרכזי מאחורי e-Legend הוא להרגיע מעט את החששות של לקוחות מפני מתקפת העתידנות שגלומה במכוניות חשמליות, כמו גם את החשש מאובדן ההנאה שבנהיגה, וזאת באמצעות יצירת תחושה מוכרת ובעיקר נחשקת.

     

     

    איזו בחירה טובה יותר לצורך זה הם יכלו לעשות מאשר לקחת את גרסת הקופה הקלאסית של 504 ולהשתמש בקווי הפרופיל שלה, ובמיוחד כאשר באותה נשימה אפשר כבר לציין את יום ההולדת ה-50 של הדגם הזה?
    אז e-Legend – שהיא כאמור מכונית תצוגה שלא תגיע לייצור (אם כי רעיונות מתוכה בהחלט ישולבו בכלי רכב של פיג'ו), נוצרה כדי להוכיח שהמכוניות העתידיות של האריה הצרפתי יהיו מרגשות, ולא משעממות.
    הגמישות של פלטפורמה חשמלית מאפשרת להציב מנוע נפרד לכל אחד מן הסרנים, ייצור כח משותף של יותר מ-81 קג"מ והספק משולב של יותר מ-460 כ"ס, וכל זה מבטיח זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 4 שניות, וטווח נסיעה של כמעט 600 קילומטרים.

     

     

    מעט אחרי פרסום התמונות הרשמיות וההודעה לעיתונות אודות e-Legend חשפה פיג'ו את אסטרטגיית ההנעה האלטרנטיבית שלה – שראויה להתייחסות מפורטת נפרדת. וכך, למרות שכנראה לא ייצא לנו שום דבר ישיר ממכונית הקונספט הזאת – כן כדאי לקחת ממנה את התחושה שהצרפתים מבינים שלמכוניות יש, ותמיד יהיה, ערך אמוציונלי – לפחות עבור בני הדור הנוכחי והיוצא. התקווה היא שהצרפתים יקפידו שלא לאבד את הערך האמוציונלי גם כאשר לקוחות יתחילו לנסוע במכוניות במקום לנהוג בהן.

    שימושי זה הכי, אחי

    בזמן שפיג'ו מפנטזת על העתיד מרימים אנשי קיה יד, ולרגע נדמה שבקצה שלה יש אצבע משולשת לכיוון הצרפתים. מפני שבזמן שבפריז היו עסוקים בהישרדות, בסיאול כבר סיימו להעלות לכביש דור ראשון של מכוניות היברידיות ונטענות, ולהיערך למכוניות חשמליות טהורות.
    נירו, הקרוסאובר ההיברידי המוצלח אך הלא ממש מושך-עיצובית של קיה, יופיע כבר בחודשים הקרובים באולמות התצוגה באירופה גם עם גרסה חשמלית, וכאן אנחנו כבר לא מדברים על מכוניות תצוגה או קונספט אלא על מוצר שעל הגרסה ההיברידית שלו כבר נהגנו, ואלפים ממנה נמכרים בישראל בכל שנה.

     

    נירו החשמלי מוצע בשתי גרסאות של מערכת הנעה וסוללה. הגרסה היקרה מונעת באמצעות מנוע שמספק 204 כ"ס וכ-40 קג"מ של מומנט, ויש לו סוללת ליתיום-פולימר עם תכולת אנרגיה של 64 קילוואט. הגרסה הבסיסית מונעת באמצעות מנוע שמספק 136 כ"ס עם אותה כמות כח (כ-40 קג"מ), והוא ניזון מסוללה עם תכולת אנרגיה של 39.2 קילוואט.
    התצורה החזקה מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 7 שניות, והתצורה הבסיסית בתוך 9.8 שניות. הנתון החשוב יותר אודות הגרסה החזקה הוא שטווח הנסיעה שהקוריאנים מבטיחים הוא עד 485 ק"מ. אנשי קיה נוקבים בנתון הטווח הזה לאחר שכבר קיבלו לגביו אישור תקינה לפי שיטת WLTP החדשה. הם גם מבטיחים – לפי אותה שיטת מדידה – טווח נסיעה מרשים עוד יותר של 615 ק"מ בתנאי נהיגה עירוניים.

    הגרסה הבסיסית והפחות יקרה של נירו החשמלי מספקת טווח נסיעה של מעט יותר מ-300 ק"מ, ובטעינה מהירה מעמדת טעינה בהספק של 100 קילוואט אפשר לטעון את הסוללות האלה ל-80% תוך קצת פחות משעה. הקוריאנים מספקים את נירו באירופה עם אחריות מלאה ל-7 שנים או 150,000 ק"מ וזאת מכסה גם את הסוללה והמנוע החשמלי.

    הבא בתור הוא next

    מי שכבר הוכיחה את עצמה כאחת החלוצות בעולם החשמלי היא ב.מ.וו. שמשווקת את i3 מזה כארבע שנים, וחשפה לאחרונה את iNext- מכונית תצוגה שמייצגת מכונית סדרתית בעלת רמת אוטונומיה גבוהה שתושק אי שם בשנת 2021. מבחינת הממדים והעיצוב הכללי מדובר בקרוסאובר בגודל דומה לזה של X5, אם כי הפלטפורמה החשמלית שלו אפשרה למעצבי הפנים ליצור מרחב פנימי גדול יותר, ולדברי אנשי ב.מ.וו. הוא מציג לראווה בעיקר את תחומי הקישוריות, ההנעה האלטרנטיבית והאוטונומיה.

     

     

    כמו ב-i3, גם ל-i-next אין קורת B בין הדלתות והדלתות האחוריות נפתחות אחורה ("דלתות התאבדות") כדי להקל על הכניסה למושבים האחוריים. אנשי ב.מ.וו. מדברים על "הדור החמישי של מערכות הנעה חשמליות של ב.מ.וו", שאותה – כך הם מבטיחים, נקבל גם בגרסה החשמלית של X3 שתושק בשנת 2020. הם מספרים לנו על טווח נסיעה של כ-600 ק"מ בין טעינות וזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 4 שניות.

    מבחינה עיצובית שמרו הגרמנים על המראה האופייני של השבכה הקדמית, אם כי בזאת ספציפית מסתתרים כמה טריקים קונספטואליים שקשורים בקישוריות ובאוטונומיה, וגם על ארבעת הפנסים המובחנים והנפרדים – שבתוכם יאירו גופי תאורה בטכנולוגיית LED חדישה.

     

     

    מעבר למערכת ההנעה החשמלית, הדגש ב-I-Next הוא על אוטונומיה וקישוריות, אם כי הרושם הוא שהיכולות הטכנולוגיות של ב.מ.וו. (כמו גם של מספר יצרניות רכב אחרות) לספק נהיגה אוטונומית בשנת 2021 יקדימו לא במעט את הרגולציה – ודאי בישראל. במילים אחרות, ייתכן שהמכונית שתתבסס על הקונספט הזה תדע לנהוג את עצמה בעצמה, אבל בישראל לא ירשו לה לעשות את זה.

    גם סיאט מחשמלת

    מאליו ברור שכל מה שמפותח על-ידי קבוצת פולקסווגן נועד לשימושן של כל חטיבות הקבוצה, וגם סיאט וסקודה יציגו מכונית תצוגה על-בסיס פלטפורמת MEB החשמלית. בשתי החטיבות גם מתחייבים להשיק לפחות שני דגמים חשמליים טהורים על בסיס הפלטפורמה הזאת עד לשנת 2020.

    עם זאת, המכונית החשמלית הראשונה של סיאט וסקודה, שתושק כבר בשנה הבאה, לא תתבסס על ה-MEB אלא על דגם סדרתי קיים של החברה – מכונית המיני – סקודה סיטיגו וסיאט Mii אשר מיוצרות בצ'כיה יחד עם פולקסווגן UP.
    הדגם החשמלי הטהור הראשון של סיאט, על בסיס פלטפורמת MEB, יושק בתוך פחות משנה וחצי, ולדברי אנשי החברה הוא יעוצב בעיצוב אמוציונלי שמתאים לסיאט ובה בעת יהיה גם שימושי מאד, לא יקר, יציע מרחב פנימי הולם למשפחה, וטווח הנסיעה שלו יהיה כ-500 ק"מ.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.