• Ad
  • משרד התחבורה במלחמה: מדריך מתעדכן לבעלי רכב, לתחבורה ציבורית ולטיסות בינלאומיות
    מלחמה היא לא עניין גדול עבור משרד התחבורה, שבו כאוס הוא ממילא ברירת המחדל. סניפי משרד הרישוי סגורים אבל מבחני נהיגה מתקיימים כרגיל, תחבורה ציבורית מופעלת במתכונת מצומצמת, ולטיסות סדירות במחיר גבוה קוראים "טיסות חילוץ"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עדכון אחרון: 19/11/23

     

    משרד התחבורה הישראלי, כמו חלק מבין משרדי הממשלה האחרים, מתפקד בימים קשים אלה כמעט כרגיל, כלומר בקושי. כמו בתחומים אחרים גם בתחום התחבורה ייאלץ כל מי שזקוק לשירותים ממשלתיים לסמוך על עצמו ולהסתדר לבד, וככל שכן אפשר לקבל שירות יש להתעדכן בזמן אמת אודות זמני קבלת קהל מצומצמים ומשתנים.

    אל כתבת מדריך זאת ריכזנו את כל המידע שמשרד התחבורה פרסם עד כה באופן פומבי, ובהמשך נעשה מאמץ לעדכן אותה ככל שנדע מכם על שינויים נוספים. מדריך זה מסודר על פי שירותי רכב ורישוי, תחבורה ציבורית ותעופה.

     

    משרד התחבורה במלחמה: מדריך מתעדכן לבעלי רכב, לתחבורה ציבורית ולטיסות בינלאומיות

     

    פעולות מיוחדות למען תושבים מפונים

    אגף הרישוי של משרד התחבורה מפעיל לשכת שירות ניידת, בתוך משאית ייעודית, וזו מוצבת מידי פעם בסמוך לבתי המלון שאליהם פונו אזרחים מיישובי העוטף וצפון הארץ. היות שלא מפורסם על כך מידע מראש כדאי להתעדכן באופן יומי באתר האינטרנט של משרד התחבורה. שירותי המשרד, למשל הנפקת מסמכים במקום כאלה שאבדו במהלך המלחמה או הפינוי, מונפקים עבור המפונים ללא עלות – כך הובטח.

    משרד התחבורה מפרסם מידע ייעודי למפונים מן הדרום ומן הצפון. 

     

    אגפי הרכב והרישוי

    לכל מי שזקוק לשירותי אגף הרישוי מומלץ תמיד להסתמך ככל שאפשר על שירותים דיגיטליים, ככל שאלה קיימים, ובמיוחד בתקופה הנוכחית שבה לא מתקיימת קבלת קהל ברבים מסניפי אגף הרישוי ברחבי הארץ. אגף הריש/וי פותח לסירוגין את קבלת הקהל בסניפים שונים וסוגר אותם באחרים ולכן חשוב להתעדכן מבעוד מועד באתר האינטרנט של משרד התחבורה או להתקשר בטלפון לסניף שאליו רוצים להגיע.

    נכון להיום מתקיימת קבלת קהל בשעות מסוימות בטבריה, עפולה, כרמיאל, צפת, אילת, דימונה, רהט, פתח תקווה, רמת גן, אריאל ואשדוד, ובסניפים נוספים מתקיימת רק פעילות באמצעות הטלפון. משום מה, גם במספר ערים שלא נמצאות תחת איום טילים משמעותי לא מתקיימת עדיין קבלת קהל, ובסניפים רבים ניתן שירות בימים שבהם אמורה הייתה להיות קבלת קהל אחרי הצהריים רק באמצעות שיחה טלפונית חוזרת מקו שמספרו חסוי.

    כאמור – חשוב לשים לב שמשרד התחבורה משנה מידי שבוע את המועדים שבהם סניפים שונים פתוחים או סגורים ולכן רצוי להתעדכן באתר.

    כרגיל, חלק משירותי הרישוי ניתנים באמצעות מוקד טלפוני ובאמצעות משלוח הודעות באתר האינטרנט של משרד התחבורה אבל לגבי שני ערוצים אלה הצטברו אצלנו תלונות רבות גם בימי שגרה לכן לא בטוח אם זה יהיה יעיל. עם זאת, כרגע אין יותר מידי ברירות. במוקד הטלפוני ייתכנו זמני המתנה ארוכים מכרגיל.

    השיטה שיכולה להיות יעילה ביותר ולכן עדיף לנסות אותה היא הזמנת תור פיזי רגיל לכל אחד מסניפי אגף הרישוי מתוך ידיעה שהכוונה היא לא להגיע לסניף. במשרד התחבורה מבטיחים שמי שיזמין תור כזה יקבל במועד התור שיחת טלפון ממספר חסוי. במקרה כזה – אם אכן תקבלו מענה מאדם שעובד בסניף פיזי של האגף – מצבכם הרבה יותר טוב מאשר בשיחה עם המוקד הטלפוני הרגיל. זאת מפני שתשובות של עובד אגף הרישוי צפויות להיות הרבה יותר מבוססות ואפקטיביות מתשובותיו של עובד במוקד טלפוני.

    למי שמתכוון לנסות את השיטה (ונשמח אם נקבל משוב אודות היעילות שלה לכתובת המייל שבסוף כתבה זאת) – חשוב לשים לב לכך שמערכת הזימון האוטומטית אמורה לשלוח תזכורת לתור הפיזי 24 שעות לפני המועד שהוזמן. נא לא להתבלבל: הסניפים הפיזיים סגורים לקבלת קהל לכן יש להתעלם מן התזכורת (למעט בסניפי אילת ודימונה) ולא להגיע אליהם. בסניף דימונה אין קבלת קהל בימי שלישי אחר הצהריים עד להודעה חדשה.

     

    תוקף רישיונות רכב ונהיגה

    תוקפם של כל רישיונות הרכב והנהיגה שפג החל ב-7 באוקטובר ואמור לפוג עד ל-6 בנובמבר הוארך באופן אוטומטי ב-60 ימים. לגבי רישיונות רכב מילא לא הייתה בעיה – אפשר לשלם את אגרת הרישיון כרגיל באמצעות אתר האינטרנט הממשלתי ולהציג את הקבלה בצמוד לרישיון הקודם.

    לגבי רישיונות רכב, שהחידוש שלהם תלוי בביצוע מוצלח של מבחן רישוי שנתי – זה פותר את הבעיה של כל מי שלא יכול להגיע למכון רישוי בין אם מפני שהמכונים בסביבתו סגורים ובין אם מפני שהוא עצמו מנוע מלהגיע.

    לעומת זאת, משרד התחבורה מבצע "דחית ענישה" לנהגים שרישיון הנהיגה שלהם נשלל זמנית – בדרך כלל בעקבות ביצוע עבירות תנועה: נהגים שרישיון הנהיגה שלהם הותלה בתקופה שבין 1 באוקטובר השנה ועד ל-6 בינואר 2024, על דעת מנהלי משרד התחבורה ההתליה הזאת נדחתה עד ל-1 באפריל 2024 והיא תחודש לאחר מכן.

    ההיגיון מאחורי ההחלטה הזאת לא ברור ונראה שהוא נובע משיקולי נוחות ביורוקרטית בלבד. הרבה יותר פשוט לקבוע שנהגים שרישיונם הותלה אך חייבים לבצע נהיגה ספציפית שמוצדקת לצורכי חירום – לא ייענשו.
    שיטה דומה הונהגה גם לגבי נהגים חדשים. אם נהג חדש נתפס בביצוע עבירה שבגינה הוא חייב לעבור מבחן נהיגה מעשי כתנאי לחידוש רישיון – הוא יוכל לבצע מבחן כזה בתוך 30 ימים מתום תקופת ההארכה.

    נהג חדש שלא חייב במבחן בתום התקופה שבה הוא מוגדר כ'נהג חדש', ותקופת היותו 'נהג חדש' פוקעת בתוך תקופת ההארכה, לא ייחשב כ'נהג חדש' בתקופה ההארכה.
    נהגים בני יותר מ-60 או 70 שנדרשים לעבור בדיקות רפואיות כתנאי לחידוש רישיון נהיגה – בהתאם לדרגות הרישיון שלהם – יוכלו לבצע בדיקות כאלה תוך 30 ימים מתום תקופת ההארכה.

     

    מבחני רישוי לרכב (טסט שנתי)

    מכוני רישוי באזור הדרום ובסמוך לגבול הצפון סגורים עד להודעה חדשה, ושאר מכוני הרישוי ברחבי הארץ פתוחים בכפוף להנחיות פיקוד העורף. חשוב להתקשר ולברר ישירות מול המכון שאליו מתכוונים להגיע מה שעות הפתיחה. מי שלא יכול או לא מרגיש נוח לבצע מבחן שנתי בעת הזאת יכול להמתין, תוקף רישיונות הרכב הוארך אוטומטית – בשלב הזה בחודש אחד.

    כרגיל, אין חובה לשאת רישיון נהיגה ורישיון רכב בעת נהיגה – בתנאי שהם בתוקף או שטרם חלף חודש ממועד החידוש שלהם – אבל חלה חובה לשאת תעודה מזהה רשמית של מדינת ישראל כמו תעודת זהות או תעודת חייל/קצין בסדיר או במילואים, וזאת לצורך זיהוי.

     

    משרד התחבורה במלחמה: מדריך מתעדכן לבעלי רכב, לתחבורה ציבורית ולטיסות בינלאומיות

     

    לימוד נהיגה ומבחנים מעשיים

    בכל הישובים שממוקמים בטווח של 80 קילומטרים או פחות מרצועת עזה לא מתקיימים מבחני תיאוריה או מבחני נהיגה מעשיים. שני סוגי המבחנים כן מתקיימים בשאר רחבי הארץ – למעט בקרבת גבול הצפון. בכל מקרה יש להתעדכן מראש באתר התיאוריה ואצל מורי הנהיגה.

    מורי נהיגה רבים לא חשים בנוח לקחת אחריות על התלמידים שלהם בימים שבהם נורים מטחי טילים על ישראל. במקרה של אזעקה באזור שבו מבוצע שיעור נהיגה או מבחן מעשי חיבים הנהג והמורה או הבוחן לעצור את הרכב באופן בטוח, לצאת ממנו ולתפוס מחסה.

    יוסי נזרי, מנהל אגף הרישוי, פנה אל מורי הנהיגה והודיע להם שהמשרד חזר למתכונת מורחבת של מבחני נהיגה למרות שהוא, נזרי, "ער למתיחות בין האוכלוסיות השונות ומטבע הדברים יהיו ניסיונות לחיכוכים… אבקשכם להימנע מתקריות מיותרות ולשמור על שיח והתנהגות הולמת בפרט בימים אלה… הודעות על ביטול מבחני נהיגה מתקבלות מידי ערב בהתאם להנחיות פיקוד העורף, מורה שלא קיבל הודעת ביטול – המבחנים מתקיימים כרגיל". במילים אחרות, מורה או תלמיד שלא חשים בנוח לקיים מבחן מעשי בימים מתוחים כאלה צריכים לקיים אותם למרות זאת.

     

    רישום רכב חדש

    בימים רגילים – יבואני הרכב חייבים לבצע רישוי של רכב לכל המאוחר תוך 12 חודשים ממועד הייצור שלו. במילים אחרות, מכונית שיובאה ארצה והתייבשה במגרש אחסנה מפני שהיבואנית לא הצליחה למכור אותה – חייבת להירשם על שם היבואנית ולאחר מכן אפשר למכור אותה כמכונית משומשת ("יד ראשונה" אפס קילומטרים).
    מטרת התקנה הזאת היא למנוע מצב שבו לקוח קונה מכונית "חדשה" שכבר סובלת מבלאי של צמיגים, מצבר וכיוצ"ב. כעת, לנוכח המצב, משרד התחבורה האריך את התקופה הזאת מ-12 ל-15 חודשים, וזאת ביחס לכלי רכב שיוצרו בין ה-11 באוקטובר 2022 ל-31 בדצמבר 2022.

     

    משרד התחבורה במלחמה: מדריך מתעדכן לבעלי רכב, לתחבורה ציבורית ולטיסות בינלאומיות

     

    תחבורה ציבורית

    היקף השירות של קווי האוטובוס צומצם לנוכח המצב וקיימים שיבושים ושינויים בלוחות הזמנים. נסיעת אוטובוסים בסמוך לגבול הצפוני וליישובי עוטף עזה אסורה ולכן חלק מן הקווים לא פעילים כעת בהנחיית משרד הבטחון, וזאת עד להודעה חדשה.

    באופן מזדמן מופעל שירות הסעות למגויסים לצרכי ביטחון ברחבי הארץ ואפשר להתעדכן לגבי צמצום הקווים ולגבי ההסעות המיוחדות במרכז המידע הארצי לתחבורה ציבורית 8787*.

    • שימו לב: המידע שמפורסם בנכסים הדיגיטליים של משרד התחבורה לא מעודכן ולא כדאי להסתמך עליו, עדיף להתעדכן לגבי קווים ספציפיים ונושאים תפעולים מול מוקדי השירות של מפעילי התחבורה הציבורית:
    אגד 2800* או 03-6948888
    דן 3456* או 03-6394444
    מטרופולין 5900*
    סופרבוס 1-700-700-181 או 08-9205005

     

    טרמפים והסעות למשרתי מילואים וכוחות הביטחון

    ארגונים אזרחיים רבים מפעילים מערך הסעות התנדבותי באמצעות מוקדים וקבוצות ווטצאפ שמחברים בין נהגים מתנדבים לבין מילואימניקים ואנשי כוחות הביטחון. ההתארגנויות האלה מאד יעילות אבל חשוב לשים לב לאמצעי בטיחות אלמנטריים: לא עולים לרכב (או מסיעים נוסע) מבלי לבצע זיהוי פוזיטיבי של המסיע והנוסע באמצעות שיחת וידאו מקדימה בווטצאפ ומשלוח תעודות מזהות. זאת מחשש שמא גורמים עוינים יעשו שימוש לרגע בפלטפורמות האלה.

     

     

    רכבת ישראל

    עד להודעה חדשה לא מופעלים הקווים שבין אשקלון ובאר שבע, וזאת בהנחיית פיקוד העורף. בשאר קווי הרכבת צומצמה הפעילות וחלקם פועל בתדירות נמוכה. אפשר להתעדכן לגבי לוחות הזמנים במרכז המידע של רכבת ישראל בטלפון 5770* או באתר האינטרנט של רכבת ישראל.

    רכבת קלות

    קו הרכבת הקלה החדש בגוש דן, מפתח תקווה לבת ים דרך תל-אביב, פועל במתכונת חלקית: בתחנות תל אביב עוברות רכבות בכל עשר דקות ובשאר התחנות בכל רבע שעה.
    אפשר להתעדכן לגבי זמני הפעילות אצל המפעילים:
    הרכבת הקלה בגוש דן: חברת תבל מטרו 9943*.
    הרכבת הקלה בירושלים: חברת כפיר 2779*.

    הארכת תוקף הנחות בתעריפי תחב"צ

    סטודנטים שממשיכים את לימודיהם והיו זכאים לתעריף מוזל בתחבורה הציבורית (באמצעות יישומוני רב פס, רב-קו און ליין) מקבלים הארכה ללא צורך בהצגת אישור לימודים עדכני. הזכאות, כך אומרים במשרד התחבורה, הוארכה אוטומטית ללא כל צורך בפעולות נוספות.

    הסעות מחניון הנתיב המהיר

    שירותי ההיסעים מחניון הנתיב המהיר לתל אביב פועל במתכונת מצומצמת: במקום לפי לוח זמנים מופעלים כלי הרכב לפי התפוסה שלהם, כלומר כאשר נמצאים עליהם מספיק נוסעים.
    אפשר להתעדכן במוקד המידע של נתיבי איילון 8541*.

     

    תעופה בינלאומית

    משרד התחבורה לא עוסק בטיסות בינלאומיות מיוחדות והותיר את המלאכה הזאת למשרד החוץ, שם אמור להתבצע איסוף מידע אודות ישראלים ששוהים מחוץ לישראל (מוקד מידע: 02-5303155).

    רבות מחברות התעופה הבינלאומיות ביטלו טיסות שלהן לישראל אולם יש מספר חברות, למשל, אוזבקיסטן, גיאורגיאן, אמירטס, סרי לנקה, אטיחאד, איבריה, קוונטאס, וייטנאם וחברות נוספות שממשיכות לטוס.
    לצד זה – אל-על, ארקיע וישראייר תגברו את מספר הטיסות שלהן ליעדים שונים ואלה מוכתרות כ"טיסות חילוץ" למרות שהנוסעים מתבקשים לשלם מחירים מלאים ובמקרים אחדים אף גבוהים כדי לקנות כרטיסים לטיסות אלה.
    לדף ריכוז מידע אודות פעילות חברות תעופה לישראל

     

    איסור הטסת טיסנים ורחפנים

    חל איסור מוחלט להטיס טיסנים ורחפנים אזרחיים בשטח מדינת ישראל כולה וזאת כדי לצמצם סיכון של זיהוי שגוי ככלי טייס עוין.

     

    גיוס נהגים

    משרד התחבורה מגייס נהגים בעלי רישיונות נהיגה ברכב כבד ורכב ציבורי בהליך מזורז, וזאת לצורך הובלת סחורות ומוצרים חיוניים. המשרד שיגר פניה לנהגים שמחזיקים ברישיון נהיגה לרכב ציבורי, רכב כבד ומפעילי צמ"ה, ומבקש מהם להיות מועסקים בתשלום בחברות פרטיות. במידת הצורך נהגים אלה יעברו הכשרה ייעודית קצרה במגרשים ברחבי הארץ.
    למידע נוסף אפשר ליצור קשר במוקד שירות טלפוני בטלפון 02-6663380.

     

    משרד התחבורה במלחמה: מדריך מתעדכן לבעלי רכב, לתחבורה ציבורית ולטיסות בינלאומיות

     

    קציני בטיחות

    במשרד התחבורה טוענים שהוקם מוקד מידע לקציני בטיחות ובעלי חברות, וזאת במטרה לתת מענה לנושאים שמעסיקים קציני בטיחות, בהם שטחים תפעוליים, ניידות בטיחות ומשקלים וכן בקשר להובלות ומטענים, אך לא בנושאי רישוי. מוקד זה פועל בימים א' עד ה' בין השעות 8:30 עד 16:00 בטלפון 03-9545498 / שלוחות 1-4 – רק בנושאי חירום.
    הטיפול בפניות שוטפות של קציני בטיחות ימשיך להתבצע במשך שעתיים ביום בין השעות 11:00 עד 13:00.

     

    מכירים עדכונים חשובים אחרים? עדכנו אותנו כדי שנספר לכולם: editor.thecar@gmail.com.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    משרד התחבורה במלחמה: מדריך מתעדכן לבעלי רכב, נהגים, לומדי נהיגה, נוסעי תחבורה ציבורית ולטיסות בינלאומיות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.