• Ad
  • מרצדס משתלטת על אסטון מרטין בנזיד עדשים

    אחרי שהמניה שלה קרסה ב-94% אסטון מרטין מגייסת 1.7 מיליארד דולר חדשים, ומחלקת למרצדס מניות בשיעור של 10% במסגרת "שותפות טכנולוגית" חדשה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אסטון מרטין, אחד המותגים הנחשקים אך חסרי המזל ביותר בתולדות תעשיית הרכב, עשוי ליפול בעתיד כפרי בשל, ודי בזול, לזרועותיה החסונות של מרצדס, וזאת בעקבות עסקת מימון בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר. שתי החברות הכריזו אתמול על שותפות טכנולוגית חדשה שלטובתה תגדיל מרצדס את שיעור הבעלות שלה באסטון מרטין ל -11.8%, ובהמשך – בתמורה לטכנולוגיה – יגדל בהדרגה שיעור הבעלות "עד ל-20% לכל היותר".

     

     

    ראשית לכל, במקום להתייחס להודעה הרשמית ולפרטיה – כפי שנמסרו באופן פומבי – נכון יותר להבין את מצבה של החברה הבריטית – שכבר עברה אינספור גלגולים ובעלויות – בפרספקטיבה של תעשיית הרכב של 2020-2030.
    אסטון מרטין כמותג הוא ללא ספק אחד הנחשקים ביותר בתעשיית הרכב, בעיקר בזכות זוהר העבר שלו אבל לא מעט בזכות המוצרים המודרניים ובסיס הלקוחות העשיר שלו – תרתי משמע. העניין הוא שיצרנית רכב שייצרה ומכרה בסיכום 2019 פחות מ-6,000 כלי רכב חייבת להישען על טכנולוגיות שמפותחות עבור מאות אלפי מכוניות אחרות, אם לא מיליונים, ומשענת כזאת מציעות כיום רק קבוצות הרכב הגדולות או ענקיות האינטרנט.

    אסטון מרטין פשטה רגל בפעם הראשונה בשנת 1925, ומאז עברה שש פשיטות רגל נוספות. גם הנפקת המניות הקודמת שלה, בשנת 2018, שנועדה לחדש את קו המוצרים ולהרחיב את היקפי הייצור, לא ממש הועילה למי שרכשו את המניות האלה. למרצדס, למשל, היו ערב ההנפקה הזאת 5% בעלות בחברה, שאותם קיבלה תמורת טכנולוגיה של חטיבת AMG שנמסרה לחברה הבריטית, ואלה דוללו ל-2.3% בעקבות ההנפקה. מאז נשחקה המניה של אסטון מרטין ב-94%, לא מעט בגלל ביצועי 2019 ומשבר קורונה. בחודש ינואר השנה השתלט על אסטון מרטין המיליארדר הקנדי לורנס סטרול, אשר עשה את הונו בעסקי האופנה, והוא גם מי שעומד מאחורי המהלך הנוכחי.

    לקריאה נוספת: אסטון מרטין שוב בצרות. האם ג'ילי תושיט יד?

    אסטון מרטין הפסידה כ-290 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2020, לאחר שמסרה רק 1,770 מכוניות, ו-40 מיליון דולר נוספים ברבעון השלישי של 2020, לעומת רווח לפני מס של 56 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בתחילת אוגוסט השנה פיטר סטרול את אנדי פאלמר, מנכ"ל החברה, ומינה במקומו את טוביאס מורס, אשר עמד בראש חטיבת AMG של מרצדס, וכעת, כאמור, הצליח להבטיח לחברה מימון חדש בהיקף גדול. אלא שכסף לבד לא מספיק: בלי טכנולוגיה אוטומוטיבית מתקדמת אין לחברה תקומה, ומכאן נובעת העסקה שעליה הוכרז אתמול.

    מרצדס, מצידה, צריכה עוד מותג רכב לתחזק בערך כמו שביבי צריך את גנץ, ובמיוחד אחרי שהשיקה לא מכבר תוכנית אסטרטגית חדשה שבמרכזה חיזוק המותג החשמלי החדש EQ, פנייה אל שוק היוקרה עם 'מאיבאך' – מותג שמקרטע כבר יותר מעשור – והשקעה במותגי השטח 'G' והספורט 'AMG'.

    מצד שני, נראה שההזדמנות החדשה פשוט טובה מכדי לפספס אותה: המתווה המוצהר לא מחייב אותה להכניס יד לכיס ולבזבז מזומנים, אלא בסך הכל לחלוק טכנולוגיה שהיא ממילא מפתחת עבור עצמה, כזאת שאסטון מרטין הייתה צריכה לשלם תמורתה הרבה כסף בשוק החופשי. יתרה מכך: במקרה המצער שבו אסטון מרטין תמשיך לשרוף כסף ולא תעמוד בתוכניות העסקיות שלה, וערך המניות של מרצדס יקרוס שוב, היא תוכל לקבל כסף מזומן תמורת הטכנולוגיה שלה.

     

     

    בשלב ראשון סטרול הבטיח לאסטון מרטין מימון חדש בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר, ובנוסף לכך גם הזרים – תמורת מניות חדשות – 160 מיליון דולר מן הקונסורציום שלו עצמו ומשתי חברות השקעה פרטיות. סטרול ישמור על מעמדו כבעל המניות הגדול ביותר, לפחות לעת עתה, ולפי התוכנית העסקית שהציג הוא מתכוון שאסטון מרטין תכפיל את המכירות שלה עד לשנת 2025, כלומר שהיא תייצר ותמכור כ-10,000 מכוניות בשנה. במקביל, כאמור, תהיה לה גישה מלאה לטכנולוגיה ההיברידית – ובעתיד גם החשמלית – של מרצדס. בהודעה המשותפת נמסר, בין השאר, שלאסטון מרטין "תהיה גישה לארכיטקטורת הנעה וארכיטקטורה חשמלית עבור כל המוצרים שהיא תשיק עד לשנת 2027".

    המנכ"ל החדש של אסטון מרטין, טוביאס מורס, צוטט כשאמר ש"דגמי אסטון הראשונים שבהם ייעשה שימוש בטכנולוגיה שכלולה בעסקה זאת יושקו בסוף השנה הבאה", ומכך אנחנו למדים שלא מדובר במחטף אלא בתוכנית שנהגתה כבר במשך תקופה לא קצרה. מכל מקום, התוכנית העסקית הנוכחית של אסטון מרטין מעריכה שעם מכירת 10,000 מכוניות בשנת 2025 היא תגיע להכנסות של כשני מיליארד דולר ולרווחים מרשימים של כחצי מיליארד דולר לפני מס.

    ומה יקרה אם גם הפעם זה לא יעבוד? ובכן, בשלב הראשון, תמורת ה-10% הראשונים, מרצדס תעביר לאסטון מרטין טכנולוגיה בשווי של כ-372 מיליון דולר, ובהמשך תגדיל, כאמור, את חלקה ל-20%. היות שלאסטון מרטין לא צפויות הכנסות מפיתוח עצמי של טכנולוגיה, אלא לכל היותר הוצאות על השתתפות צפויה במירוצי פורמולה E החל ממחצית העשור הנוכחי, די ברור שהיא תיאלץ להסתמך יותר ויותר על מרצדס כשותפה טכנולוגית. מכאן, ככל שהחברה הבריטית תצליח יותר – כפי שכולנו מקווים – כך היא תהיה אטרקטיבית יותר עבור מרצדס.

    אגב, אנקדוטה צדדית אך רלבנטית היא שסטרול הקנדי הוא אחד הבעלים של קבוצת הפורמולה 1 רייסינג פויינט שעושה שימוש במנועים של מרצדס, והבן שלו, לאנס, הוא אחד משלושת הנהגים של הקבוצה ב-2020.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.