• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יונדאי לא תיתן לך ליפול: ג'נסיס החדשה יודעת היכן ממוקמות מצלמות המהירות, וכאשר תתקרב לקראתן היא תאט את מהירות הנסיעה כדי שלא תיתפס סתם כך, רק בגלל שחלמת או דיברת בטלפון

    כמעט כל נהג ישראלי מכיר בשנתיים האחרונות את הסיטואציה המבאסת הבאה: בעת נסיעה "ישרה ואופקית" על כביש שבו ממוקמת אחת ממצלמות המהירות החדשות מתקבלת שיחת טלפון. היד נשלחת אוטומטית אל הדיבורית, השיחה קולחת, ולפתע נמצאים בקטע הכביש שאחרי מצלמת המהירות.

    זה השלב שבו הלב מתחיל לפעום: האם נהגנו במהירות ה"חוקית"? הרי ברור לנו שלא נהגנו מהר מאד, אבל מה כן הייתה המהירות שלנו? האם קלטנו בזמן את ההתראה של ה"וייז?" האם הגבנו אליה באיזה שהוא אופן? האם שיחת הטלפון האפילה על כל ההתראות? האם הכביש היה פנוי או שמכוניות אחרות ממילא בלמו לפנינו והאטו אותנו?

    האמת פשוטה: לא משנה מה אומר לכם ד"ר יעקב שיינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולא משנה מאיפה הוא מביא את המחקרים שלו – כאשר אנחנו משוחחים בטלפון בעת נהיגה – גם אם אנחנו עושים את זה באופן חוקי ועם דיבורית – דעתנו מוסחת מן המתרחש על הכביש אל שיחת הטלפון, ואנחנו נוהגים פחות טוב. הרבה פחות טוב.

    יצרנית הרכב הראשונה בעולם אשר מרימה את הכפפה שהשליכו עלינו מקדמי מלכודות המהירות היא יונדאי, אשר מנצלת טכנולוגיה פשוטה וקיימת כדי לחסוך ללקוחותיה את דפיקות הלב המיותרות. את ג'נסיס החדשה שלה לא תתפוס אף מצלמה נייחת (בתנאי שמיקומה ידוע), מפני שהיא פשוט תאט לקראתה.

    עצור וסע

    יונדאי, כאמור, לא הציגה שום דבר חדש, אבל העזה במקום שבו שאר יצרניות הרכב היססו: עם ג'נסיס החדשה היא מציגה את הדור האחרון של בקרת שיוט אדפטיבית, ושידוך פשוט למערכת הניווט מאפשר לה לבלום את המכונית באופן עצמאי ולהאט אותה למהירות החוקית לקראת מצלמת מהירות נייחת.

    בקרת שיוט אדפטיבית, כמותה מתקינות יצרניות היוקרה הגרמניות מזה למעלה מעשור, עושה שימוש ברדאר ו/או בראיה ממוחשבת (מצלמת וידאו) כדי לזהות את התנועה שמלפנים ולהתאים אליה את מהירות הנסיעה.

    למשל, אם הנהג קבע את בקרת השיוט במכוניתו על 100 קמ"ש, והוא מתקרב אל מכונית שנוסעת במהירות של 90 קמ"ש, בקרת השיוט תפחית את מהירות הנסיעה עד ל-90 קמ"ש ותשמור על מרחק בטוח מאחורי המכונית שמלפנים כל עוד שהיא שם (או שאחד הנהגים עובר נתיב).

    הדור האחרון של מערכות אדפטיביות מסוגל לבצע בלימות בכלל, כלומר לא רק להוריד את מהירות הנסיעה אלא לבלום את המכונית עד לעצירה מוחלטת, ובלימות חרום בפרט – כלומר להתריע בפני הנהג כאשר המכונית מתקרבת במהירות למכשול, ואף לבלום אותה בלימת חרום במקרה בו הנהג לא מגיב מהר מספיק.

    עם הדור החדש של ג'נסיס, אשר הוצג לא מכבר בקוריאה ועושה כעת את דרכו להשקה בארה"ב ובאירופה, מציגה יונדאי מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימת חרום מובנית, והיא אפילו מקדמת אותה באמצעות סרטון תדמית מושקע.

    https://youtu.be/qfR0FuzRekU

    שומרת רישיונות נהיגה

    התכונה הייחודית למערכת הזו, שטרם הוצגה על-ידי אף יצרנית רכב אחרת, היא האטה אוטומטית לקראת כל נקודה שאותה מזהה מערכת הניווט ככזו שבה מותקנת מצלמת מהירות.

    אבל זה לא הכל: יונדאי גם ערוכה לקראת החוכמולוגיה העתידית של מי שלוטשים עיניים לרישיון הנהיגה ולארנק שלנו – מצלמות "מהירות ממוצעת" אשר מחשבות את מהירות הנסיעה של מכונית בין שתי מצלמות מהירות.

    כל עוד שהנתונים שמוזנים אל מערכת הניווט של ג'נסיס מעודכנים, ויש לה את מפת מצלמות המהירות ומיקומי מצלמות המהירות הממוצעת, ג'נסיס תעשה את מה שהיא עושה לפני כל מכשול אחר: תתריע בפניך על הסכנה הקרבה (לרישיון שלך).

    כ-800 מטרים לפני המלכודת יקבל הנהג התראה קולית, מערכת הניווט תציג את המהירות המותרת באותו קטע כביש, ואם הנהג לא יגיב בזמן תיכנס לפעולה מערכת בלימת החרום והמכונית תאט. אם המערכת חישבה שהמהירות הממוצעת של המכונית תכניס אותה לצרות לקראת המצלמה הבאה – היא תאט אותה מספיק זמן מראש לקראת המצלמה כך שקטע הדרך האחרון יהיה איטי מספיק כדי שלא להיתפס.

    אנשי יונדאי לא כללו את התכונה הנהדרת הזו בפרסומים הראשונים שלהם אודות ג'נסיס בכלל ובפרט באלה שתיארו את מערכת בלימת החרום שלהם, לכן ייתכן שחשבו עליה רק ברגע האחרון או שהיססו אם לפרסם אותה. ככל שידוע היא תתווסף בשווקים שונים רק לאחר השקת המכונית.

    בכל מקרה, מערכת כזאת אמנם יכולה לסייע כנגד מלכודות ידועות, אבל כמובן שאינה מספקת הגנה מלאה מפני מלכודות מזדמנות או מכשירי אכיפה ניידים אחרים. הדור הבא של מערכות כאלה – שישלבו בין מערכות בלימה אינטגרליות של המכונית עצמה לבין מסדי נתונים חיצוניים, יתבססו מן הסתם על מערכות 'אנדרואיד אוטו' ו'אפל פליי', ועל אפליקציות סמארטפוניות ייעודיות להגנה מפני מלכודות מהירות, כמותן קיימות רבות ושונות.

    אבל השילוב האולטימטיבי – הרמה להנחתה למפתחי האפליקציות – יהיה עם גלאי מכשירי אכיפה ("גלאי רדאר") דוגמת 'ולנטיין 1', 'אסקורט', 'פספורט' ודומיהם – שיהיו מסוגלים לחולל בלימת חרום מהירה מזו לה מסוגל גם הנהג העירני ביותר (ברגע שבו יתגברו על התראות השווא שלהם…).

    השאלה היחידה שנותרה פתוחה בינתיים היא מדוע אף יצרן רכב אחר לא חשב עד עתה על הפתרון הפשוט והמועיל הזה, ומי יהיה היצרן הבא שיצטרף אל יונדאי, יצרנית הרכב הראשונה שהתגייסה להצלת הנהגים המעופפים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מצלמות מהירות לא יתפסו את יונדאי ג'נסיס

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.