סך ההוצאה של צרכנים פרטיים ומוסדיים על כלי רכב כמעט ולא השתנה בשלוש השנים האחרונות, ואולי אף עלה למרות ירידה קלה במספר הכולל של כלי רכב שנמסרו אצלנו מאז שנת השיא 2016. כך אפשר להסיק כאשר מנתחים את דוח המסירות של כלי רכב בישראל, כפי שזה מדווח על-ידי איגוד יבואני הרכב.
היום (ד') פורסמו הדוחות החצי שנתיים של האיגוד, אשר לא כוללים את כלי הרכב שיובאו ביבואי אישי, מקביל וזעיר, ומהם עולה שבששת החודשים הראשונים של 2018 נרשמו בישראל 163,097 כלי רכב, ועוד קרוב ל-2,000 מוניות.
לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2017 נמסרו בישראל 168,197 כלי רכב, כלומר שהשנה חלה לכאורה ירידה של כ-3.05% ביחס לשנה שעברה, אבל בהשוואה למחצית הראשונה של 2016, שבה נמסרו אצלנו 165,461 כלי רכב, מדובר בירידה צנועה של 1.4% בלבד.
מה שהרבה יותר מעניין זה שבמחצית הראשונה של 2016 נמסרו בישראל 116,313 מכוניות נוסעים ו-39,465 כלי רכב שמסווגים על ידי האיגוד כ-SUV (אם כי הסיווג של האיגוד לא לגמרי מדויק). לעומת זאת, במחצית הראשונה של 2018 נמסרו אצלנו רק 96,802 מכוניות נוסעים, כלומר צניחה משמעותית של 16.8%, אבל מספר הקרוסאוברים (SUV כאמור) זינק מ-39,465 ל-56,799 יחידות, כלומר תוספת של 43.77% ביחס לנתון החצי שנתי מלפני שנתיים.
מסירות רכב בישראל מחצית ראשונה 2016-2018
2016 | 2017 | 2018 | |
סך הכל | 165,461 | 168,197 | 163,097 |
מכוניות
נוסעים |
116,313 | 113,109 | 96,802 |
קרוסאוברים | 39,465 | 44,615 | 56,799 |
מקור: איגוד יבואני הרכב
המחיר הממוצע של קרוסאובר, גם אחרי "הנחות 0 ק"מ", גבוה – גם במונחי מחיר לצרכן הסופי וגם במחיר שמשולם ליצרניות הרכב, ביחס למחיר של מכונית נוסעים. לכן אפשר לקבוע שבשנתיים האחרונות אמנם חלה ירידה קלה בסך המסירות של כלי רכב, אבל ההוצאה הכוללת של משקי הבית והגופים המוסדיים על רכב חדש לא ירדה וכנראה שאף עלתה. בנוסף, חשוב להזכיר שבשנתיים האחרונות חל זינוק במסירות של כלי רכב – בעיקר יקרים – אשר מיובאים ארצה במסלולים שונים "עוקפי יבואן", ובאופן טבעי אלה ממלאים ביקוש נתון בשוק ולכן נגרעים מסך המסירות של היבואנים הסדירים.
כמו תמיד בשנים האחרונות יונדאי ניצבת איתנה בראשות טבלת המסירות החצי שנתית לאחר שמסרה 25,413 כלי רכב בששת החודשים הראשונים של 2018, וזהו שיפור ביחס למחצית הראשונה של 2017 שבה נמסרו 23,548 כלי רכב, וגם ביחס למחצית הראשונה של 2016 שבה מסרה יונדאי מספר דומה. קיה, כרגיל במקום השני, מסרה 20,859 כלי רכב, ירידה קלה ביחס ל-21,384 של מחצית 2017 אבל נתון כמעט זהה למחצית הראשונה של 2016.
טויוטה, שלישית, (וגם זה כבר כרגיל) מסרה 16,733 כלי רכב בשישה חודשים לעומת 18,410 במחצית הראשונה של 2017, וזה נתון מעט נמוך גם ביחס ל-17,226 של מחצית ראשונה ב-2016. סקודה, שקיבעה לעצמה מעמד ראוי לציון של יצרנית אירופאית במקום הרביעי בטבלה, מסרה 12,034 כלי רכב במחצית 2018, 12,989 במחצית ראשונה של 2017, ו-12,121 בששת החודשים הראשונים דל 2016, כלומר שאצלה מדובר בגרף די ישר.
מסירות רכב בישראל מחצית ראשונה 2016-2018
המותג | מחצית 2016 | מחצית 2017 | מחצית 2018 |
יונדאי | 23,714 | 23,548 | 25,413 |
קיה | 20,936 | 21,384 | 20,859 |
טויוטה | 17,226 | 18,410 | 16,733 |
סקודה | 12,121 | 12,989 | 12,034 |
ניסאן | 6,903 | 8,203 | 9,050 |
מאזדה | 9,894 | 8,277 | 8,806 |
מיצובישי | 8,824 | 6,839 | 8,278 |
סוזוקי | 5,938 | 8,909 | 7,822 |
רנו | 5,390 | 7,293 | 6,822 |
סיאט | 5,006 | 4,915 | 5,105 |
מקור: איגוד יבואני הרכב
ניסאן מתקדמת בעקביות במעלה טבלת המסירות ועלתה מן המקום ה-7 בשנה שעברה למקום ה-5 במחצית הראשונה של 2018, לאחר שמסרה 9,050 כלי רכב, לעומת 8,203 במחצית 2017 ו-6,903 במחצית 2016. מאזדה שמרה במחצית הראשונה על המקום השישי, המאד מכובד ביחס להיצע הדגמים שלה כיום ולמיצוב שלהם, וזאת לאחר שמסרה 8,806 כלי רכב לעומת 8,277 אשתקד ו-9,894 במחצית הראשונה של 2016.
מיצובישי, אשר הוסיפה השנה למגוון הדגמים שלה שני דגמים בקטגוריות פופולריות, עלתה למקום השביעי ומסרה 8,278 כלי רכב במחצית הראשונה של 2018 לעומת 6,839 אשתקד ו-8,824 ב-2016. השינוי ברווחיות של מיצובישי בולט שבעתיים לאחר שאת נתוני המסירות האלה ממלאים דגמים חדשים ויקרים יחסית כמו ASX ואקליפס קרוס במקום דגמים זולים (ולא מאד מרשימים) כמו אטראז' וספייס סטאר.
במקום השמיני בסיכום המחצית הראשונה של 2018 ניצבת סוזוקי, וזאת התדרדרות של שלושה מקומות, לאחר שמסרה 7,822 כלי רכב בשישה חודשים של 2018 לעומת 8,909 ב-2017 ו-5,938 ב-2016. רנו התדרדרה מקום אחד, מהשמיני לתשיעי, עם 6,822 כלי רכב שמסרה במחצית ראשונה של 2018 לעומת 7,293 אשתקד ו-5,390 ב-2016.
את העשיריה הראשונה של טבלת המסירות בישראל סוגרת סיאט שמסרה 5,105 כלי רכב לעומת 4,915 במחצית הראשונה אשתקד, ולעומת 5,006 בשנת 2016, כלומר שגם כאן נשמרת יציבות (במקביל לעליה מן המיקום ה-11 לעשירי).
את טבלת המסירות בקטגוריית הקרוסאוברים (עפ"י נתוני האיגוד) מובילה קיה שמסרה כבר 11,554 כלים כאלה בחצי שנה לעומת 9,877 אשתקד, ואחריה ממוקמות מיצובישי (6,936), יונדאי (6,046), טויוטה (5,370), ניסאן (4,906), מאזדה (2,975), סובארו (2,236) וסקודה (2,062) ופיג'ו (1,751).