לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה לאחרונה תגובת התובעים בבקשת אישור לתביעה ייצוגית בקשר לאלפי כלי רכב מתוצרת פיג'ו וסיטרואן עם מנועי דיזל מדגם 1.5 Blue HDi, וזאת כשמונה חודשים לאחר שסטלנטיס – בעלת הבית של פיג'ו וסיטרואן – ביצעה באירופה מהלך נדיר וייחודי של "קריאה לתיקון לצורך מחקר".
בקשת האישור לתביעה ייצוגית בישראל הוגשה על-ידי עורך הדין עידן איידן עוד בדצמבר 2022, ונטען בה שבמנועים אלה יש כשל סדרתי שנגרם בגלל התקנת שרשרת תזמון חלשה מידי, שלא עומדת בעומס.
המנועים, שמכונים DV5R, הותקנו החל משנת 2017 בעשרות דגמים פופולריים של פיג'ו, סיטרואן, DS ואופל, וגם בדגמי ווקסהול, טויוטה ופורד. אלא שכבר משנת 2020 החלו להתפרסם באירופה דיווחים של בעלי רכב אודות כשלים של שרשרת התזמון. בעלי רכב מדווחים על כשל של מנועים שביצעו בין 70,000 ל-120,000 קילומטרים בלבד, ועל עלויות תיקון שנעות בין 6,000 ל-8,000 אירו להחלפת מנוע.
הסימפטומים המדווחים הם של רעש שהולך ומתגבר עד לניתוק פתאומי של השרשרת, וזה גורם למפגש קטלני בין בוכנות לשסתומים ולהרס מוחלט של מנועים.
החל משנת 2022 החלו מהנדסי פיג'ו-סיטרואן להחליף על קו הייצור של חלק מן המנועים את השרשרת המקורית – שהחוליות שלה יוצרו בעובי של 7 מילימטרים – בשרשרת עבה יותר עם חוליות בעובי של 8 מילימטרים. מתחילת שנת 2023 זה הפך לסטנדרט בכל המנועים החדשים מסוג זה. אלא שממש כמו בפרשת הכשל הסדרתי במנועי פיורטק – גם עם מנועי הדיזל יצרנית הרכב לא לקחה אחריות מלאה, ולא תיקנה על חשבונה את חלק מן המנועים שכשלו.
אגב, החלפת השרשרת בחלק עמיד יותר היא לא עניין של מה בכך. לצורך זה נדרש תכנון מחדש של ראש המנוע וכן החלפת גלי הזיזים ובית המסבים כדי לפנות מקום פיזי לשרשרת הרחבה יותר. לטענת התובעים, מהלך הנדסי כה מקיף מהווה הודאה דה-פקטו בכך שהתכנון המקורי היה לקוי מיסודו.
במקביל, בעלוני שירות טכניים שדלפו לפורומים באירופה (ולטענת הנתבעות אף פורסמו על-ידן) מתוארים "רעש מתכתי ושבירת שרשרת" והנחיות לאופן החלפת שרשרת עם ערכת ה-8 מילימטרים. ערכה זאת כוללת זוג גלי-זיזים ומותחן, ולצורך ההרכבה שלה נדרש פירוק של ראש המנוע.
מה קורה בתביעה הייצוגית בישראל נגד פיג'ו וסיטרואן?
מעבר לעניין הטכני, שתואר בהרחבה ונתמך בחוות הדעת המקצועית של פרופסור ערן שר וד"ר גדעון גולדווין, אחת הטענות המרכזיות של התובעים היא שיצרנית הרכב מפעילה מדיניות הסתרה מחד ו"אחריות נסתרת" מאידך.
לטענת התובעים, למרות שהיצרנית מודעת לכשל הסדרתי היא לא מודה בכך בפני כלל הלקוחות שנפגעו אך במקביל מעניקה פיצוי חלקי, ולעיתים שרירותי, לחלק מן הלקוחות שנפגעו.
אם המדיניות הזאת מזכירה את ההתנהלות של היצרנית והיבואנית בפרשת הכשל הסדרתי של מערכת האוריאה, ובפרשת הכשל הסדרתי במנועי פיורטק זה סימן שהזיכרון שלכם מצוין. אבל מה שהרבה יותר מעניין בפרשה הזאת – ועשוי לקבוע תקדים חשוב בישראל – זאת דווקא ההתייחסות של הנתבעות לטענת "האחריות הנסתרת", שתובא בהמשך.
מכל מקום, התובעים – שטוענים שפוטנציאל הנזק בישראל נוגע ליותר מ-20,000 כלי רכב – דורשים מן היצרניות והיבואנית לפצות את כל הלקוחות שנפגעו. בנוסף הם דורשים שהיצרנית תכריז על קריאה לתיקון מפני שלטענתן כשל של מנוע בתוך כדי נסיעה עלול לגרום לתאונות חמורות.
מנגד, בתשובת היבואנית והיצרניות הן טוענות שלא קיים פגם סדרתי אלא לכל היותר מדובר ב"מקרים פרטניים" שנגרמו עקב שימוש לא נכון או תחזוקה לקויה. הן טוענות שכשל בשרשרת התזמון עלול להיגרם בגלל גורמים שונים כמו הצטברות פיח כתוצאה מאי-טיפול ברכב, הותרת הרכב בהילוך סרק באופן ממושך, אי-החלפת או הוספת שמן במועד הקבוע, שימוש בשמן שאינו מתאים לסוג הרכב ועוד.
הנתבעות מזקקות אמירה מאוד ספציפית מתוך חוות הדעת המטלורגית שהגישו התובעים ומנסות לקבע טענה שמבוססת על המסקנה הזאת כאילו שלא נמצא כשל בחומר שממנו עשויה שרשרת התזמון – ללמדך שאין בכלל כשל סדרתי. תשובה לטענה הזאת מובאת בחוות הדעת המשלימה שהוגשה לאחרונה על-ידי המעבדה המטלורגית, ובה מוסבר שאין קשר בין העובדה שהחומר עצמו תקין לחלוטין לבין שאלת ההתאמה שלו לתפקיד – שהיא עניין הנדסי (ובמשתמע – שהיצרנית בחרה בחומר הלא נכון או ביישום לא מתאים לתפקיד שלו).
הנתבעות טוענות שכשלים נקודתיים במנועי הדיזל עשויים להיגרם בגלל "פרופיל נהיגה ספציפי מובהק" ומדגישות ששלושת התובעים הייצוגיים הם בעלי מוניות. הן מוסיפות ש"הרכבים מושא בקשת האישור אינם סובלים מפגם מובנה ובוודאי שלא מכשל בתכנון המנוע. מנוע Blue HDi, ובכלל זה שרשרת התזמון ושילובה במנוע, יוצר ושולב ברכבי היצרניות לאחר תכנון קפדני ועריכת בדיקות מגוונות מצד היצרניות, בהתאם לסטנדרטים המחמירים הנהוגים בתעשיית הרכב".
אלא שמיד בהמשך הן טוענות ש"לאחר זיהוי ואבחון מקרים של תלונות בגין רעשים משרשרת התזמון וכן אבחון מקרים של שבר בשרשרת התזמון, וכחלק משיפור מתמיד של איכות המוצר נקטו המשיבות בצעדים משולבים שונים לשם מתן מענה מיטבי לשביעות רצון הלקוחות, ובכלל כך פרסמו TSBS, פעלו לשדרוג שרשרת התזמון בתהליך הייצור, פעלו לשדרוג שמן המנוע ונקטו במדיניות כיסוי מורחבת. יובהר, כי אין בצעדים אלו כדי ללמד על פגם מובנה, לא כל שכן על פגם שיטתי בייצור שרשרת התזמון או בתכנון מנוע Blue HDi". עוד מוסיפות הנתבעות ש"בניגוד לטענת המבקשים אין סטנדרט מחייב או מקובל לפיו שרשרת התזמון אמורה להיות תקינה וללא פגם למשך אורך חיי המנוע".
אחריות נסתרת: איפה היא מסתתרת?
לאחת מנקודות המחלוקת המשפטיות החשובות בפרשה הזאת בישראל עשויות להיות השלכות גם על תביעות אחרות ועל מקרים אחרים, ובמקרה הספציפי הזה היא חושפת "חור" ענק בחקיקה הישראלית שלגביו אנחנו מתריעים מזה לא מעט שנים. התובעים, כאמור, טוענים שיצרנית הרכב ונציגתה מתקנות חלק מן המנועים "מתחת לרדאר", כלומר באופן סמוי, ושזאת פרקטיקה פסולה שנקראת "אחריות נסתרת".
על כך משיבות יצרנית הרכב ונציגתה וטוענות שתי טענות מעניינות, אחת משפטית ואחת ברמה המעשית. מבחינה משפטית – היצרניות והיבואנית טוענות שאין בישראל שום חוק, ואפילו אין אף תקדים משפטי, שאוסר על מדיניות "אחריות נסתרת". לשיטתן – אף חוק בישראל לא מחייב אותן לפרסם את הנהלים הפנימיים שלהן שלפיהם נקבע מי מן הלקוחות יטופל ובאיזה אופן.
במישור המעשי טוענות הנתבעות שהן לא מסתירות את מדיניות האחריות שלהן לתיקון המנועים אלא מפרטות אותה באתר השירות הטכני של יצרניות הרכב. לכן, לטענתן, "כל מוסך שירות אשר הינו בעל רישיון מוסך מומחה לטפל בתוצר מסוג מסוים, כגון פיג'ו וסיטרואן בענייננו – יהא זה מוסך מורשה על-ידי לובינסקי או מוסך אחר שהינו בעל רישיון "מוסך מומחה" לטיפול ברכבי היצרניות – מחויב בהתאם לדין להיות מעודכן בהוראות היצרן, המפורסמות במרשתת".
במאמר מוסגר צריך להסביר את הנתיב העקלקל אך המאוד מעניין שבו בחרו הנתבעות לפסוע.
לשיטתן, מאז שנת 2013 מוגדר בישראל סטטוס של "מוסך מומחה" שאמור להגביר את התחרות בענף הרכב. מוסך כזה לא כפוף כביכול ליבואניות הרכב אבל יש לו מומחיות ייחודית לטיפול בדגמים ובמותגים ספציפיים, ולצורך זה לא רק שיש לו גישה אל מאגרי המידע הטכניים של היצרניות – הוא אפילו מחוייב ללמוד לעומק את מה שמפורסם שם, ולנהוג בדיוק לפי הנחיות היצרן.
השורה התחתונה של הטענה הזאת, כפי שהיא מוצגת לבית המשפט, היא שכל בעלי פיג'ו וסיטרואן בישראל עם מנועי 1.5 דיזל הרלוונטיים היו אמורים לקבל את הטיפול שעליו הכריזה יצרנית הרכב, ובעלי המוסכים הם אלה שהיו "מחוייבים להביא את הוראות היצרן בפני לקוחותיהם, לפי חובותיהם הקבועות בדין".
המעניין הוא שלתשובת התובעות, שהועברה לאחרונה, צורף תצהיר של אורן בן סימון, הבעלים של אחד המוסכים עם המומחיות הכי גבוהה בישראל לטיפול בדגמי פיג'ו וסיטרואן מחוץ לרשת השירות של היבואנית. בתצהיר זה טוען בן סימון שיצרנית הרכב חסמה את הגישה שלו לאתר הטכני שלה, ושכל הפניות שלו אל יצרנית הרכב ואל חברת לובינסקי, היבואנית, לקבל גישה לאתר – לא נענו.
אורן בן סימון טוען שלמיטב ידיעתו נחסמה הגישה לאתר הטכני של יצרנית הרכב לכל המוסכים בישראל שאינם מורשי יבואן, ושעד לאוגוסט 2024 הוא לא ראה באתר הזה אף התייחסות להארכת אחריות כלשהי.
בן סימון מעיד גם על כך שעד היום הוא טיפל "במאות רכבים שבהם הוחלפה שרשרת התזמון", ושהכשל הסדרתי של שרשרת התזמון מתרחש לא רק במוניות אלא גם בכלי רכב בבעלות פרטית שבהם נעשה שימוש רגיל וסביר ובנסועה ממוצעת ואף נמוכה מן הממוצע.
כיצד סטלנטיס מתמודדת עם הכשל באירופה?
במקביל להתדיינות המשפטית בישראל מחזקות ההתפתחויות באירופה בחודשים האחרונים באופן דרמטי את טענות התובעים, ומערערות את קו ההגנה של היצרנית.
בצרפת הוקמה אגודה רשמית של נפגעי התקלה ("Association Victimes Chaîne 1.5 BLUEHDi") ומתגבשת תביעה ייצוגית. בספרד נרשמו יותר מ-8,000 בעלי רכב נפגעים לפלטפורמת תביעות ייצוגיות בשם Afestel ואילו ארגון הצרכנות הצרפתי UFC-Que Choisir הכריז שפרשה זאת "מיישרת קו" עם שערוריות אמינות אחרות של הקונצרן, בהן פרשת פיורטק וכריות האוויר הקטלניות מתוצרת טקאטה.
ממש כפי שנטען בישראל, גם בעולם נמנעת יצרנית הרכב מלהכריז על קריאה חוזרת בטיחותית רשמית, ותחת זאת היא מבצעת "פעולות שירות" ו"קמפיינים" מקומיים. בפורטוגל, למשל, דווח על קמפיין שהחל בספטמבר 2024 עם קוד פנימי 'MTT' להחלפת השרשרת.
גם מדיניות הפיצוי שמדווחת באירופה מחזקת את הטענה ל"אחריות נסתרת": היצרנית העניקה כיסוי מלא של עלות התיקון לכלי רכב בני פחות מ-5 שנים ועם פחות מ-150,000 קילומטרים אך זאת בתנאי מחמיר לפיו הרכב טופל לאורך כל חייו אך ורק ברשת המוסכים המורשית. בעלי רכב רבים שטיפלו במוסכים עצמאיים נדחו על הסף, גם אם עמדו בכל הוראות התחזוקה.
בסוף 2023 ובתחילת 2024 פרסמה יצרנית הרכב הנחיה למעבר לשימוש בשמן מנוע חדש וספציפי, והבהירה ששימוש בשמן במפרט אחר עלול לבטל את האחריות על שרשרת התזמון. מהלך זה סותר לכאורה את טענתה בבית המשפט בישראל, לפיה הלקוחות הם אלו שבחרו ב"שמן לא מתאים" ומעיד לכאורה שהתכנון ההנדסי המקורי היה לקוי.
מפרסום במגזין הרכב הצרפתי החשוב L’argus (נוסד בשנת 1927) עולה שבאוקטובר 2024 ביצעה היצרנית את אחת הקריאות לתיקון החריגות ביותר בענף הרכב בשנים האחרונות. 761,807 בעלי רכב זומנו באופן התנדבותי (להבדיל מקריאת תיקון מנדטורית) במטרה להקליט את החתימה האקוסטית (רעש) של גלי הזיזים ששרשרת התזמון המקורית (7 מילימטרים) מחברת ביניהם. בסופו של דבר טופלו רק 3,000 כלי הרכב הראשונים שהגיעו.
בהמשך, ובתגובה לאלפי תלונות, התארגנות נהגים בקבוצות מחאה, והגשת תביעות ייצוגיות – יצרנית הרכב הרחיבה את "הכיסוי המורחב" שלה.
על פי דיווחים בעיתונות האירופאית, בינואר 2025 עודכנה המדיניות והיצרנית מכסה כעת את עלות התיקון (חלקי או מלא, בהתאם לגיל הרכב והקילומטראז') לרכבים בני עד 7 שנים או עד 180,000 ק"מ.
שאלות נפוצות על הכשל במנועי 1.5 BlueHDi
שאלה: איך מזהים את התקלה במנוע ומהם סימני האזהרה?
ארגון הצרכנים הצרפתי החשוב UFC-Que Choisir, מזהיר את הנהגים ובעלי הרכב עם מנועי 1.5 Blue HDi לשים לב ל"רעשי גירוד" או "צליל של צרצר", ובמקומות נוספים נטען שסימן האזהרה הראשון לפני כשל סופני של המנוע הוא רעש מתכתי חריג של "נקישות" או "רשרוש", במיוחד בהתנעה קרה.
עם הזמן, כך נטען, השרשרת נמתחת וזה גורם לאובדן כוח, רעידות, וצריכת שמן מוגברת, והשלב האחרון הוא קריעת שרשרת שגורם לכיבוי פתאומי של המנוע, לעיתים תוך כדי נסיעה, ולנזק הרסני ויקר: בוכנות פוגעות בשסתומים ועלות התיקון יכולה להגיע לסכומים גבוהים מאוד, ובמקרים רבים נדרשת החלפה מלאה של המנוע. כאמור – נכון להיום יצרנית הרכב האריכה את האחריות בחו"ל, וייתכן שהיא מבצעת את אותה מדיניות גם בישראל – אבל אם זה קורה זה נעשה "מתחת לרדאר" ולא באופן פומבי ורשמי.
שאלה: באילו דגמים בדיוק מותקן מנוע DV5R?
הדרך הפשוטה לגלות אם המנוע שלכם כלול בקבוצה היא לבדוק את רישיון הרכב, תחת הסעיף "דגם מנוע" (שורה שמינית מלמעלה, מצד שמאל).
שאלה: מה העלות המוערכת של החלפת מנוע או תיקון שרשרת תזמון?
תשובה: יש לבדוק את היקף הנזק שנגרם למנוע. ייתכן שניתן לתקן אותו או שנדרשת החלפה. מומלץ לקבל הצעת מחיר אחת במוסך מורשה יבואן והצעת מחיר נוספת במוסך מורשה משרד התחבורה שאינו מורשה יבואן.
שאלה: אני עומד לקנות מכונית עם מנוע 1.5 Blue HDi. איך אדע אם השרשרת הוחלפה?
תשובה: אפשר לבדוק בהיסטוריית הטיפולים של הרכב במוסך מורשה אם בוצעו קמפיין שירות או החלפה יזומה. בכלי רכב שיוצרו מפברואר 2023 הותקנה שרשרת מחוזקת.
שאלה: האם התקלה בשרשרת התזמון הופכת את הנסיעה ברכב למסוכנת?
תשובה: התובעים טוענים שכשל פתאומי של המנוע במהלך נסיעה עלול להוביל לאובדן שליטה. היצרנית והיבואנית טוענים שזאת טענה מופרכת.
רשימת כלי רכב שנמכרו בישראל עם מנוע הדיזל 1.5 ליטר BlueHDi
• הערה חשובה: לא בכל רכב מהדגמים המצוינים ברשימה זו מותקן מנוע זה. דגמים רבים שווקו בארץ גם עם מנועי בנזין או דיזל אחרים. הדרך הבטוחה ביותר לדעת היא לבדוק ברישיון הרכב תחת סעיף "דגם מנוע".
רשימה זאת מתייחסת לדגמים ששווקו בישראל החל מסוף 2017 ועד לתחילת 2023, אם כי בחלק מן הדגמים בוצע שדרוג שרשרת במועד מוקדם יותר. לעומת זאת, סביר שחלק מן המכוניות שנמכרו בישראל במהלך 2023 יוצרו לפני ינואר 2023 – מועד שבו היצרן עבר באופן גורף לשרשרת התזמון המחוזקת.
פיג'ו 208: בדור השני של הדגם.
פיג'ו 2008: בדור הראשון (בסוף דרכו) ובעיקר בדור השני.
פיג'ו 308: בדור השני של הדגם.
פיג'ו 3008: אחד הדגמים הפופולריים ביותר עם מנוע זה.
פיג'ו 5008: נפוץ למדי עם מנוע זה.
סיטרואן C3 בדור השלישי
סיטרואן C3 איירקרוס
סיטרואן C4: כולל C4 קקטוס (בסוף דרכו) ו-C4 החדשה.
סיטרואן C5 איירקרוס.
סיטרואן ברלינגו.
אופל קומבו.
אופל גרנדלנד.
כיצד ניתן להשתמש ברשימה זאת?
לבעלי רכב: אם הרכב שלכם עם מנוע דיזל משנתונים אלה ומופיע ברשימה מומלץ להיות ערניים לרעשים מתכתיים, בעיקר בהתנעה קרה. בכל מקרה מומלץ להקפיד על הנחיות התחזוקה של יצרנית הרכב.
לרוכשי רכב משומש: אם אתם שוקלים לרכוש רכב מרשימה זאת בצעו בדיקה של היסטוריית הטיפולים ובדיקה ספציפית למערכת התזמון במוסך מומחה. אם הרכב עבר קמפיין שירות או החלפה של השרשרת לגרסה המחוזקת (8 מ"מ) סביר שהוא לא חשוף לכשל.
לובינסקי בחרה שלא להגיב לכתבה זאת.
גילוי נאות: חברת דוד לובינסקי הגישה כנגד הח"מ תביעת לשון הרע בעקבות פרסום כתבה בנושא מנוע 'פיורטק'.
נתקלתם בבעיה עם מנוע 1.5 Blue HDi או בכל תקלה סדרתית אחרת? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
כשל ההיגוי בסוזוקי בלנו 2016-2021: נרקמת פשרה בסודי סודות
האם לטפל ברכב במוסך יבואן או במוסך מורשה? ממש לא מה שחשבתם
איגוד צרכנים צרפתי מזהיר מפני רכישת מכוניות משומשות עם מנועי פיורטק של פיג'ו, סיטרואן ואופל