מה ההבדל בין מכס על קרוואנים להשכרה לבין מכס על חלקי חילוף לרכב? תשאלו את משרד האוצר ואת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.
מי שבעבר היה לתקופה קצרה שר התחבורה חתם היום (ג') על צו שמאריך בחמש שנים את התוקף של הפחתות גובה המכס על מוצרי חקלאות ותעשייה שונים, והופך מספר פטורים אחרים לקבועים.
בציטוט של סמוטריץ' שמודגש בהודעת משרד האוצר בנושא זה נכתב: "ביטול מכס הוא נכון ככלי במאבק ביוקר המחיה, הוא נכון לפתיחת השוק והגברת התחרות, הוא נכון במדיניות כלכלית ליברלית וזה הכיוון אליו נקדם בע״ה את כלכלת ישראל בשנים הקרובות. זו הבטחה".
אלא שהבטחות כמו חול ואין מה לאכול: הממשלה הקודמת קבעה כבר בפברואר 2022 הוראות שעה שביטלו את המכס על שורת מוצרי תעשיה וחקלאות ובהם רהיטים, תרופות, חומרי בניין, חלקי חילוף לרכב, אופניים, כלי מטבח, שמנים צמחיים, מרבית מיצי פירות, זרעים ועוד. כפי שכתבנו בשעתו, הפחתת המכס כמעט לא משפיעה על מחירי החלקים לצרכן הסופי, ושר האוצר – לו באמת נלחם ביוקר המחיה – יכול היה לתקן את העיוות הזה ולכל הפחות להפוך את "הוראת השעה" הזאת לקבועה. אלא שבמקום לפטור ממכס באופן קבוע את חלקי החילוף לרכב הוא הסתפק בהארכת הוראת השעה בחמש שנים.
לעומת זאת, משרד האוצר החליט לפטור ממכס באופן קבוע את כרוב הניצנים, הבמיה ושמני מאכל שונים, וגם קרוואנים ממונעים להשכרה ואוטובוסים חשמליים.
לקריאה נוספת:
הממשלה תוריד את המכס על חלקי חילוף לרכב, אבל לכם זה לא יועיל