• Ad
  • האם ענף הצמיגים יכול לעבור מהפך דרמטי כמו תעשיית הרכב כולה? קבלו את "הצמיג הטבעי" שבנוי מחומרים אורגניים ומחקה את הצמיחה של צמחים ובעלי חיים בטבע
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת מישלן הצרפתית, אחת מיצרניות הצמיגים הוותיקות בעולם, חשפה בשבוע שעבר בכנס Movin'On במונטריאול, קנדה, את הקונספט המופרך והמרתק ביותר ל"צמיג העתיד". אם הוא יהפוך למציאות הוא ישנה ללא היכר את תעשיית הצמיגים ובעיקר את ההשפעה המזיקה שלה על איכות הסביבה.

     

     

    "תארו לעצמכם עתיד שבו הצמיג שלכם הוא גם גלגל", כך נפתחת ההודעה הרשמית של מישלן אשר מתארת את הקונספט. "בתוך הצמיג אין לחץ, החספוס שלו נובע מן המבנה שלו, כאילו שהוא נוצר על ידי הטבע… הגלגל עשוי מחומרים ממוחזרים ובסוף חייו – לאחר שהתגלגל לאורך אלפי קילומטים ולמשך כל ימי החיים של הרכב עצמו – הוא ממוחזר לחלוטין".

    ייתכן שמדובר באמת ברעיון מוזר עד כדי כך שלא יהיה אפשר ליישם אותו, אבל באותה מידה כדאי לזכור שאם היינו נפגשים אך לפני 15 שנים עם 'סמארטפון' היה לנו די קשה לעכל רעיון שכיום נראה לנו מובן מאליו. מדוע שלא נזרום אם כך עם מישלן, ונפנטז על עולם שבו אין יותר ג'אנטים – לא מפלדה ולא מסגסוגת – וכלי הרכב מתגלגלים על סוג של… קשה לומר… מעין דיסקית שבנויה ממסבך משונה של סיבים ועטופה ב… סוליה מודפסת ממדפסת תלת מימד…

     

     

    גלגל הקונספט של מישלן, שגם הוא יודפס ככל הנראה במדפסת כלשהי, בנוי ממבנה קל מאד שעוצב ונוצר "בהשראת הטבע", ומחקה מודלים של צמיחה שמאפיינים אורגניזמים חיים – צמחים, בעלי חיים כמו אלמוגים או אף מבנה שלד של יונקים מפותחים, או – להבדיל – תהליכי התפתחות של מינרלים בטבע. הגלגל בנוי מחומרים אורגניים וממוחזרים, וכמו אורגזינמים אמיתיים השלד שלו קל מאד ביחס למשקל שאיתו הוא מסוגל להתמודד.

    בגלגל / צמיג הזה אין אוויר ולכן גם אין בו לחץ אוויר, מכאן שאין סכנה שהוא יתפוצץ תוך כדי נסיעה. הוא עטוף בסוליה שמוחלפת באופן רובוטי ואוטומטי בהתאם לסוג הדרך ומזג האוויר שאליהם נחשפת המכונית. מי שיוצא ממקום מדברי, למשל, כמו זה שמוצג בסרטון ההדמיה החביב שמישלן הפיקה, ורוצה להגיע אל ההרים המושלגים, מזמין עצירה מתוזמנת מראש בנקודה כלשהיא לאורך הדרך ובה הוא עוצר בתוך… מדפסת תלת מימד אשר חורטת מחדש את סוליית דרכי המדבר שלו והופכת אותה מתאימה לכבישים מושלגים.

     

     

    לדברי אנשי מישלן, גם כאן מדובר ברעיון חסכוני מאד היות שבעת העיצוב מחדש של סוליה – בין אם סוליה שחוקה שמחודשת ובין אם בעת התאמת סוליה לתנאים חדשים – מדפסת התלת מימד מוסיפה חומר אך ורק במקומות שבהם חסר חומר, וכך לא מתבזבז דבר.
    החומרים שמהם עשוי הצמיג המהפכני הם כאלה שמתכלים ביולוגית ובהם גומי טבעי, במבוק, נייר, פיסות בדיל, עץ, פסולת אלקטרונית ופסולת פלסטיק, חציר, שבבי צמיגים, מתכות משומשות, בד, קרטון, מולסה ואפילו תפוז.

    הצמיג הזה הוא לא רק "ירוק" וידידותי לסביבה אלא גם מאד "חכם": שימוש בחיישנים מתאימים מאפשר לו לשלוח מידע מן הגלגל והסוליה אל מחשב הרכב, ובאמצעותו להזמין, למשל, את עיצוב הסוליה הבא שיידרש במורד הדרך.

    לדברי אנשי מישלן הצמיג העתידי שלהם ישיג רמת שיכוך גבוהה וייצר מעט מאד רעש, והוא מתמחזר, כאמור, באופן מלא, בין השאר כדי להגשים את החזון של החברה ל"ניידות עתידית על בסיס "כלכלה מעגלית" שמסוגלת להגן על משאבי כדור הארץ על ידי צמצום, שימוש חוזר, חידוש או מיחזור של החומרים שדרושים לייצור המוצרים, והימנעות מגרימת השפעה שלילית על הסביבה".

    "קונספט 'ויז'ן' הוא חלום בהישג יד", אומרים הצרפתים, "משום שהפתרון המהפכני הזה כולל חידושים שכבר נחקרו על ידי צוותי המו"פ של הקבוצה. הפרויקט הושק בסתיו 2016 כאשר ההנחיה לצוות הפיתוח הייתה לדמיין אובייקט שמסמל את הניידות העתידית כשהוא ארוז עם טכנולוגיות מוכרות שמציעות רמה גבוהה במיוחד של ביצועים סביבתיים".

    מוקדם כמובן לדעת אם הרעיון של מישלן ישים, ואם יש בו היגיון כלכלי כאשר הוא מגיע מיצרנית צמיגים שמשנה לעצמה את השוק שבו היא פועלת, אבל אנחנו חיים בתקופה מסעירה שבה מתרחשים שינויים רבים ומהירים, לכן צריך לקוות שגם הרעיון הזה יתגלגל במהירות לפתחנו.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מישלן ממציאה את הגלגל מחדש, וגם את הצמיג

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.