מיזוג האוויר הוא לא מקור גאווה עבור רוב דגמי סובארו שיוצרו בין השנים 2012-2022, ובשלוש תביעות ייצוגיות שהוגשו בישראל כנגד סובארו והיבואנית שלה לארץ נטענות טענות לגבי שלושה כשלים שונים ולא קשורים: במדחס, במאדה ובמעבה. התקלות בשלושת המקרים שונות אבל התוצאה שלהם זהה ולא נעימה: מיזוג האוויר לא מתפקד, החום עולה, והארנק של בעלי הרכב מרזה.
שלוש התביעות הוגשו בשנים 2023 ו-2024 על ידי עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן, ולפני כחודש – ב-27 ביוני – אישרה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, יעל טויסטר ישראלי, הסדר פשרה בפרשה הראשונה מבין השלוש.
הסדר זה הושג עוד לפני שסובארו וסמלת הגישו לבית המשפט את תשובתן לבקשת האישור, וכל זאת לאחר שסובארו החלה לבצע בישראל קמפיין שירות עולמי לכל רכבי פורסטר משנות הדגם 2016-2018 לצורך החלפת יחידת המעבה (Condenser) ביחידה חדשה שבה התקלה הזאת לא אמורה לקרות שוב.
ההסדר חל על כל אחד מתוך כ-4,393 כלי רכב מדגם פורסטר שהיו רשומים בישראל באותם שנתונים, ולדברי סובארו מתוך אלה כבר הוחלפו יחידות מעבה בכ-1,100 כלי רכב. כל שאר כלי הרכב בקבוצה יקבלו הודעות שמזמינות אותם למוסכי היבואנית לצורך החלפת מעבה.
בתביעה נטען שעלות תיקון ממוצעת של התקלה הזאת נעה סביב ה-3,000 שקלים, וכל מי שנאלץ להוציא כספים מכיסו לתיקון או החלפת מעבה יקבל החזר. זה ככל הנראה ההישג העיקרי של התביעה הייצוגית.
חבל שהתקלה הזאת לא טופלה על ידי סובארו בישראל באופן מערכתי עוד לפני הגשת התביעה.
עושים סדר: שלוש תקלות שונות, דגמים שונים
אין ספק ששלוש תקלות שונות בדגמים שונים של סובארו משנתונים שונים גורמות לבלבול של לא מעט בעלי רכב, בעיקר בחום הזה שבו כל מה שמעניין אותם זה שמיזוג האוויר ברכב שלהם יעבוד, ולא משנה איך ולמה.
אז בואו נעשה סדר. התביעה שהגיעה לפני כחודש לקו הסיום שלה נוגעת כאמור רק לדגמי פורסטר משנות הדגם 2016-2018 ורק ליחידת המעבה של המזגן.
תביעה ראשונה מבין שתי אלה שטרם הגיעו להסדר או להכרעה נוגעת למדחס המזגן בדגמי אימפרזה, XV ופורסטר (2012-2022), 'לבורג' (2016-2022) ו-WRX מדגמי 2022-2025. התובעים טוענים שהתקלה במדחס של מיזוג האוויר בדגמים אלה נגרמת בגלל כשל של שסתום בקרת היניקה, המצמד המגנטי ואטמים שונים (בהתאם לדגם ולשנתון הספציפי). התוצאה היא אובדן קירור ו/או "רעשים בלתי נסבלים", ועלויות תיקון של יותר מ-6,000 שקלים.
התובעים דורשים לבצע החלפה יזומה של מדחסים או להאריך את אחריות היצרן ל-10 שנים ולהחזיר כספים ללקוחות שנאלצו להחליף מדחסים.
התביעה האחרת נוגעת לתקלה המסובכת ביותר לתיקון היות שהטענה היא לכשל של מאייד (Evaporator) שמותקן עמוק בתוך לוח המחוונים, ותיקון שלו דורש עבודות נרחבות של פירוק והרכבה.
הטענה היא לכשל בלפחות 45,695 כלי רכב מדגמים ושנתונים שונים, והתביעה היא להארכת אחריות ל-14 שנים או 210,000 קילומטרים (המוקדם מביניהם) והחזר כספים לנפגעים שנאלצו לתקן את התקלה על חשבונם.
סובארו והנציגה שלהם בארץ – חברת סמלת – דוחות את הטענות לפגמים סדרתיים, ובעיקר נצמדות לטענה שכל מה שקורה אחרי תום תקופת האחריות לא מכוסה באחריות של היצרנית לתיקון. בפרשת הפורסטר נטען גם שסובארו החלה לתקן את התקלה, גם בישראל, בלי קשר לתביעה.
דגמים ושנתונים עיקריים |
רכיב תקול |
טענות מרכזיות |
סטטוס / תוצאה |
סובארו פורסטר, שנתונים 2016-2018 | מעבה (Condenser) | פגם סדרתי במעבה. קיים קמפיין שירות עולמי. | אושר הסדר פשרה (יוני 2025). החלפת מעבה והחזר הוצאות |
אימפרזה, XV, פורסטר (2012-2022) | מדחס (Compressor) | כשל סדרתי במדחס (שסתום, מצמד, אטמים). | ההליך מתנהל |
דגמים שונים, היקף מוערך של כ-45,695 כלי רכב (2009-2022) | מאייד (Evaporator) | כשל סדרתי גורם לדליפת גז קירור. | ההליך מתנהל |
בהערת אגב – למערכת TheCar הגיעו תלונות לגבי תקלות מיזוג אוויר גם של בעלי רכב מדגמי 2023 שאמנם מטופלים על חשבון היצרנית במסגרת האחריות, אבל חוששים לגבי העתיד.
נתקלתם בתקלה בסובארו או בכל דגם אחר? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
לא עוצרות: אובדן בלמים פתאומי בוולוו, ריקול גם לקיה ספורטאז'
פורד היא אלופת העולם בקריאות לתיקון. האם זה טוב או רע?