בשבועות הקרובים תפסיק יצרנית הרכב 'סטלנטיס' לייצר את מנועי 'פיורטק' התלת-צילינדריים מן הדור השני, לפחות באירופה. כך דווחו מספר כלי תקשורת בצרפת.
מנועי הדור השני – שפותחו במקור על-ידי פיג'ו–סיטרואן – יוצרו עד כה במקביל למנוע הדור השלישי של אותו מנוע, שבו הוחלפה רצועת התזמון הטבולה – שעשויה מחומר פולימרי – בשרשרת מתכת. החלפת שיטת התזמון מונעת את הכשל המובנה בשיטת הרצועה הרטובה: התפוררות שלה שגורמת לשורת נזקים וסיכונים בטיחותיים.

יצרנית הרכב הסבה את מערכת התזמון של המנוע הזה לקראת הופעת הדור השלישי שלו שאותו היא מייצרת מאז שנת 2023 (במקביל, כאמור, להמשך ייצור הדור השני). לכל הפחות מאז חודש ספטמבר 2024 היא גם מעלימה בהדרגה את השימוש במותג 'פיורטק' בכל הפרסומים הרשמיים שלה אשר מתייחסים לדור השלישי. בהתאם למותגים שונים במדינות שונות מופיעים במקום המותג 'פיורטק' בעיקר המותג 'T-Gen3' או כינויים כמו 'Hybrid 100' ו-'Hybrid 1.2' או EB2 Génération 3.
יצרנית הרכב עדיין עושה שימוש במותג 'פיורטק' כאשר היא מתייחסת לשני הדורות הראשונים של המנוע, למשל בפלטפורמות הפיצויים שהיא הקימה במדינות שונות באירופה כדי לפצות חלק מבעלי הרכב שמנועים שלהם נפגעו או נהרסו בגלל כשלים שונים. כדוגמה, בפרסום רשמי של סטלנטיס היא מציינת את המותג הקודם כ"previous generations of the PureTech 1.0 and 1.2 engines", וזאת בהקשר לפלטפורמת הפיצוי לבעלי רכב שסובלים מצריכת שמן חריגה ובלייה מוקדמת של רצועת התזמון.
כפי שפרסמנו כאן, לדעתנו מנועי פיורטק הם המנועים המודרנים הכושלים ביותר שאנחנו מכירים, ודאי ככל שהדברים נוגעים למגוון ולמספר התקלות שהתגלו בהם. נכון להיום פועלות באירופה מספר קבוצות שמייצגות יחד עשרות אלפי נפגעים שדורשים פיצויים מיצרנית הרכב. בין התקלות הנפוצות שמוכרות לנו: התפוררות רצועת תזמון וזיהום השמן בחלקיקי רצועה, היתפסות של טבעות בוכנה ("רינגים"), צריכת שמן מוגזמת כתוצאה של כשל בטבעות הבוכנה, דילול שמן המנוע כתוצאה של חדירת אדי דלק מן הצילינדרים לשמן, הצטברות פיח על השסתומים ובראש המנוע, הרס של מגדשי טורבו, נזקים למערכת תזמון השסתומים המשתנה, הרס של ממירים קטליטיים ועוד.
המעבר של סטלנטיס לדור שלישי לא פתר את כל הבעיות ולא סיים את הסאגה: מומחים שונים מדגישים שנדרש זמן כדי להכריע אם הדור החדש חף מכשלים סדרתיים. מה שידוע בוודאות זה שבינתיים צבר הדור השלישי מספר ריקולים נרחבים ולא מעט חוות דעת שליליות, כמו גם דיווחים וטענות של בעלי רכב אודות תקלות ובעיות.

נורה אדומה גם במערכת ההיברידית
מנוע ה־1.2 ליטר ממשפחת EB ששווק בעבר תחת המותג 'פיורטק' וממותג כיום כ- 'T-Gen3' משמש כיום את יצרנית הרכב בעיקר בשילוב עם מערכת היברידית, והיצרנית מצהירה ש"ההיבריד 48V משתמש במנוע בנזין חדש בנפח 1.2 שפותח במיוחד עבורו, עם 40% רכיבים חדשים". אלא שהשילוב הזה הניב בשנה האחרונה באירופה סדרת דיווחים שליליים אודות תפקוד של חלק מן הרכיבים. בין השאר, בעלי רכב מדווחים על השהיה בזינוק (הזמן שעובר מרגע הלחיצה על הדוושה ועד לתחילת התנועה) אשר מגיעה במקרים קיצוניים עד 5 שניות.
טענה אחרת היא על רעש מנוע: בעלי רכב טוענים שהמנוע התלת-צילינדרי נשמע רועש יותר בדגמים ההיברידיים החדשים בהשוואה לגרסאות הבנזין הישנות. יש טענות גם לגבי תצרוכת דלק גבוהה במציאות: בעוד שהיצרן מצהיר על תצרוכת דלק של 5.1 ליטר ל-100 ק"מ משתמשים שונים מדווחים על צריכה של 6.9 ליטר ל-100 ק"מ בנסיעה משולבת, וזה פער של כ-35%.
גם תיבת ההילוכים החדשה, פרי פיתוח של חברת Punch Powertrain הבלגית, סופגת ביקורת על חוסר עידון. משתמשים מדווחים שהתיבה "מושכת" הילוכים תחת עומס ולא מגיבה במהירות הנדרשת בעת ניסיונות עקיפה. מכיוון שמדובר בתיבה חדשה יחסית ישנם אנשי מקצוע שמביעים דאגה לגבי אמינותה לטווח ארוך, במיוחד לאור העובדה שזאת פעם ראשונה שהחברה הבלגית מייצרת תיבות מסוג זה עבור סטלנטיס.

לפי פרסום של אתר הרכב הוותיק והחשוב L’argus – התיבה הזאת סבלה מ"מחלות ילדות" שאילצו את היצרנית לבצע בה מספר עדכונים. לדברי 'לארגוס' זה התבטא בשלושה תסמינים: הפעלת נורית התראה והודעה "תקלה בתיבת הילוכים" בתצוגת לוח המכשירים, ההילוכים לא מתחברים, והרכב לא זז.
'לארגוס' טוענים שהם נחשפו להודעה פנימית של היצרנית מאוקטובר 2024 שבה מסבירים אנשי המחלקה הטכנית שהם זיהו את האנומליות האלה במנגנון העברת ההילוכים.
מוסכים מתבקשים לבדוק את ציר מנגנון העברת ההילוכים, ואם קיים שם חופש נדרשת בחלק מן המקרים החלפה של תיבת ההילוכים בשלמותה. לחילופין, רוחב המנגנון נבדק באמצעות כלי ייעודי (מה שמזכיר לנו את הכלי שפותח למדידת רוחב הרצועה הטבולה של שני הדורות הראשונים של המנוע). אם ניתן לחבר כלי זה למנגנון – הפתרון של היצרנית הוא חיבור קליפס לחיישן של מפעיל העברת ההילוכים.
בעיה זאת, כך דווח, השפיעה על דגמים שיוצרו עד לסוף אוגוסט 2024 והיא נפתרה במפעל באמצעות שינוי בתהליך הייצור.
נדגיש שכל הדיווחים שמתוארים כאן מגיעים מאירופה ולא מישראל, וככל שידוע לנו כל התקלות שהתגלו עד כה טופלו במסגרת תקופת האחריות של היצרנים השונים. לא ידוע לנו על בעלי רכב ישראלים שלא קיבלו טיפול בתקלות בתקופת האחריות לרכב שלהם.

לא רק פיג'ו, סיטרואן ואופל
מנוע פיורטק המקורי פותח ונבנה על-ידי פיג'ו-סיטרואן והותקן לאחר מכן גם בדגמי אופל ככל שהתהדק שיתוף הפעולה הטכני בין החברות (אופל נרכשה על-ידי פיג'ו סיטרואן). לעומת זאת, הדור השלישי הושק לאחר שפיג'ו-סיטרואן אוחדה עם פיאט-קרייזלר לתאגיד שנקרא סטלנטיס, ומאז הוא מניע שורה ארוכה של דגמים ומותגים נוספים.
כך, למשל, כאשר סטלנטיס נאלצה לבצע ריקול לבדיקת ותיקון כשל בצינור דלק שמזין את המנוע הזה היא זימנה 28 דגמים שונים מתוצרת שבעה מותגים של הקבוצה (פיג'ו, סיטרואן, אופל, DS, פיאט, ג'יפ ואלפא רומיאו) שיוצרו בין השנים 2023-2025.
אם סטלנטיס לא תצליח לפתור את כל התקלות המדווחות, ולא תאריך את האחריות למנועי הדור השלישי, בעלי רכב עלולים להיקלע למצב דומה לזה שבו נמצאים כרגע מאות אלפי בעלי רכב בעולם אבל בהבדל חשוב אחד: הארכת האחריות ל-10 שנים או 180,000 קילומטרים חלה רק על הדורות הקודמים (אך גם זה רק בתנאים מסוימים).
נתקלתם בתקלה סדרתית במנועי פיורטק או בכל דגם רכב אחר? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
הכשלים במנועי פיורטק: ממשלת צרפת פתחה בחקירה. מתרחב ריקול צינור הדלק בדור השלישי של המנוע
מנועי פיורטק: כך כופפו אלפי נהגים בספרד ובצרפת את יצרנית הרכב. ואיפה הישראלים בסיפור הזה?
ארגון נפגעי מנוע פיורטק בספרד הגיש 3,200 תביעות משפטיות נגד יצרנית הרכב
גילוי נאות: חברת דוד לובינסקי הגישה כנגד הח"מ תביעת לשון הרע בעקבות פרסום כתבה בנושא מנוע 'פיורטק'.
















