• Ad
  • מה הקנס לנהיגה בחוף? בין 2,000 ו-7,000 שקלים

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בית משפט מחוזי קבע כי טווח הקנסות לנהגים שמורשעים בנהיגה בחוף הים נע בין 2,000 ו-5,000 שקלים. אולם, אם החוף נמצא בשטחה של שמורת טבע, מזנק הטווח העליון של הקנסות ל-7,000 שקלים. "בבסיס החוק – הגנה על אינטרסים ציבוריים חשובים, ובהם, בטיחות באי חוף הים והגנה על ערכי טבע", הבהיר בית המשפט

    נהגים, שימו לב: הקנס בגין נהיגה בניגוד לחוק בחוף הים עשוי להגיע עד ל-7,000 שקלים. כך קבע בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שקיבל ערעור שהגישה רשות הגנים הלאומיים ושמורות הטבע, ואישר הסדר טיעון שמחמיר משמעותית את עונשו של נהג שהורשע בנהיגה בחוף הנמצא בשטחה של שמורת טבע.

    בתחילה הוטל על הנהג קנס מינהלי בסך 1,000 שקלים, אולם לאחר שבחר להישפט נגזר עליו בבית משפט השלום באשקלון קנס בסך 1,500 שקלים. רשות הגנים הלאומיים הגישה ערעור על גזר הדין, וטענה כי "הקנס חורג במידה רבה ממתחם הענישה ההולם את העבירה".

    במהלך הדיון בערעור הגיעו הצדדים להסדר טיעון, במסגרתו נדרש הנהג לשלם קנס בסך 4,000 שקלים – פי ארבעה מהקנס המינהלי שהוטל עליו בתחילה. שופט המחוזי גד גדעון אישר את הסדר הטיעון, והבהיר כי מתחם הענישה הראוי לעבירת נהיגה בניגוד לחוק בחוף ים – הנמצא בשמורת טבע – נע בין 3,000 שקלים ו-7,000 שקלים. מתחם הענישה למי שמורשע בנהיגה בחוף שאינו נמצא בשטחה של שמורת טבע נע בין 2,000 שקלים ו-5,000 שקלים.

    השופט גדעון ציין בפסק דינו של הנהג כי בקביעת העונש ההולם יש להתעלם מגובה הקנס המינהלי, שכן מי שבוחר לנהל הליך משפטי מוותר על זכותו לטעון לקיומם של שיקולים מקלים בגזירת הדין. "כאשר בוחר אדם לממש את זכותו לנהל משפט, תחת תשלום קנס מינהלי, יש לגזור עליו את העונש ההולם, בהתעלם מסכום הקנס המינהלי", הסביר השופט. "נאשם הבוחר לממש את זכותו החוקית להישפט לא צריך להיענש על כך, אך משעה שהורשע, אין עומדים לזכותו השיקולים המקלים שבבסיס הקנס המינהלי, לרבות חיסכון בזמן שיפוטי ובמשאבי המדינה, וכן קבלת הדין בשלב מוקדם של ההליך".

    בפסקי דין קודמים שכתב בעניין נהיגה בחוף הים, הבהיר השופט גדעון כי החוק האוסר על הנהיגה בחוף נועד להגן "על אינטרסים ציבוריים חשובים, ובהם, בטיחות באי חוף הים, והגנה על ערכי טבע העלולים להיפגע כתוצאה מנהיגה בשטח חוף הים". באחד מפסקי הדין, אשר גם בו התקבל ערעור שהגישה רשות הגנים הלאומיים נגד קולת העונש שהוטל על נהג, ציין השופט כי "כי ביצוע עבירה בתחומי שמורת טבע, עלול לגרום נזק קשה מן הרגיל לאותם ערכי טבע".

    יש לציין כי העונש המרבי הקבוע בחוק לנהגים שמורשעים בנהיגה בחוף הים הוא 75,300 שקלים, כך שמתחם הענישה שנקבע בבית המשפט המחוזי מגיע לכ-10% בלבד מסך הקנס המרבי. עם זאת, לא ידוע על מקרים שבהם מיצה בית המשפט את הדין עם נהג, והטיל עליו את הקנס המרבי.

    לאחרונה אישרה מליאת הכנסת הצעת חוק של קבוצת ח"כים, לפיה בתי משפט יוכלו להחרים את כלי הרכב של נהגים שיורשעו בנהיגה בחוף הים לתקופה של עד 120 יום, וזאת בנוסף לעונשים הקבועים כיום בחוק (קנס ופסילת רישיון). בדברי ההסבר של הצעת החוק, שאושרה ביולי בקריאה טרומית, מבהירים חברי הכנסת כי "תיקון זה נדרש לאור נתונים של משטרת התנועה והרשות הלאומית למניעת תאונות דרכים, מהם עולה כי במקרים רבים, למרות פסילת רישיון הנהיגה, ממשיכים נהגים שרישיונם נפסל לנהוג, תוך זלזול בוטה בחוק ובחיי אדם".

    על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, האכיפה נגד נהגים בחופי ים אינה מתבצעת בהיקף משמעותי. במבצע אכיפה שנערך במשך 13 סופי שבוע בקיץ של שנת 2012, נרשמו דו"חות לכ-60 נהגים בלבד. יש לזכור כי למדינת ישראל יש רצועת חוף באורך של 306 ק"מ, מהם 19 ק”מ של חופים מוכרזים, כ-161 ק"מ של חופים אסורים לרחצה (למשל, נמלים ובסיסי צה"ל), ועוד כ-125 ק"מ של חופים "ללא סטטוס". בסך הכל, על-פי נתוני משרד הפנים, יש בישראל כ-140 חופים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.