• Ad
  • המדריך לפענוח מספר השלדה ברכב שלך: גלו את כל מה שאפשר לדעת
    מספר השלדה הוא תעודת הזהות של הרכב שלכם ושל רכב שאתם שוקלים לקנות. כך תוכלו לדעת כל דבר על הרכב – מרגע הלידה שלו ומקום הייצור ועד לאיתור ריקולים ומניעת זיופים וגניבות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בכל רכב שיוצר בעולם מאז שנת 1981 מוטבע מספר זיהוי (VIN) בן 17 ספרות ואותיות שייחודי רק לו, וכולל מידע רב אודות יצרן הרכב, המפרט הטכני, שנת הדגם ומקום הייצור.

    רבים מאיתנו מכירים את מספר הזיהוי הזה כ"מספר שלדה" – אבל מי שמכירים אותו יותר לעומק יודעים שמדובר בצופן שכולל נתונים שמאפשרים להבחין, למשל, בין שנות דגם של רכב ובין יבוא רשמי למקביל, ומאפשרים לגלות תקלות סדרתיות אפשריות ואפילו גניבות וזיופים.

     

    המדריך לפענוח מספר השלדה ברכב שלך: גלו את כל מה שאפשר לדעת

     

    למרות שתעשיית הרכב בכל העולם משתמשת באותה שיטה – עדיין ישנם הבדלים בין מספרי שלדה שמוטבעים באזורים שונים בעולם – וכדי להבין את השיטה ולהשתמש בה נכון הכנו עבורכם את המדריך שלפניכם.

    למה זה בכלל חשוב לנו?

    מעבר לעובדה שבאמצעות מספר הזיהוי הייחודי של הרכב נוכל לקבל הרבה מאוד מידע לגביו – יש לקוד הזה שימושים חשובים – למשל כאשר רוצים להזמין חלקים לרכב ואז יש לוודא שהם מתאימים באופן ספציפי לאותו רכב.
    שימוש נפוץ נוסף הוא איתור תקלות סדרתיות שלגביהן הוכרז ריקול (קריאה לתיקון), ולאתר זיופים והונאות בשוק היד השנייה.

    איפה נמצא מספר השלדה?

    עבור מי שרוצה לגלות את פרטי הרכב שלו או להשתמש בהם, למשל, כדי להזמין חלקים – המקום שהכי קל למצוא בו את מספר הזיהוי הייחודי לרכב שלנו הוא רישיון הרכב. ה-VIN רשום מצד שמאל, בשורה השישית מלמעלה, תחת הכותרת "מספר שילדה".

    עם זאת – מי שקונה רכב משומש או מייבא רכב ביבוא אישי צריך להשוות בין מספר השילדה שרשום ברישיון הרכב לבין המספרים הפיזיים שמוטבעים במספר מקומות שונים על הרכב עצמו. בדיקה כזאת כדאי לבצע עוד לפני שלוקחים את הרכב לבדיקת קניה כדי להבטיח, למשל, שהרכב לא "הורכב" מחלקי רכב גנובים או כזה שעבר שיקום משמעותי לאחר תאונה קשה.

    המקום שהכי קל למצוא את ה-VIN ברוב המכוניות המודרניות, ובוודאי בדגמים שנמכרים גם בצפון אמריקה, הוא על חלקו הקדמי-עליון של הדשבורד בצד הנהג, מתחת לחלקה התחתון של השמשה הקדמית של הרכב. את ההטבעה הזאת אפשר לראות רק כאשר עומדים מחוץ לרכב ומביטים פנימה מבעד לשמשה. בכל המכוניות יש לפחות שתי הטבעות נוספות של ה-VIN, או יותר, למשל על לוחית מתכת שמוצמדת לחלקה הקדמי של קורה B (עמוד הדלת של הנהג).

    מיקום נפוץ נוסף הוא בתא המנוע, על לוחית מתכת שמוצמדת לחלק הקדמי שנותר חשוף לאחר פתיחת מכסה המנוע, כלומר בקדמת המנוע עצמו. במכוניות שונות עשויה הלוחית הזו להיות מוצמדת לחלקו הקדמי של "קיר האש" – מחיצת המתכת שמפרידה בין תא המנוע לתא הנוסעים.

    במכוניות רבות שמיוצרות באירופה וגם ביפן ובדרום קוריאה מוטבע מספר השלדה גם על רצפת תא הנוסעים תחת השטיח שלרגלי הנהג או הנוסע לצידו, והכי חשוב – בחלק מן המכוניות מוצמדת פיסת מתכת עם מספר ה-VIN גם אל אחת מדפנות תא המטען או מתחת לגלגל החלופי. השוואה בין מספר שמוטבע באחורי הרכב למספר שמוטבע בחזית שלו יכולה להבטיח שלא מדובר ברכב ש"נבנה" משני חלקי רכב לאחר תאונה קשה.

    בכל מקרה, לפני שרוכשים רכב משומש כדאי לאתר את המיקומים האלה ולוודא שהרישום נראה תקין ושהוא זהה בכל מקום וזהה למספר שמופיע ברישיון הרכב.

     

    המדריך לפענוח מספר השלדה ברכב שלך: גלו את כל מה שאפשר לדעת

     

    כך תקראו את מספר השלדה

    את מספר השלדה, שהוא קוד אלפאנומרי ייחודי בן 17 תווים, אנחנו קוראים משמאל לימין. הקוד הזה יכול לכלול את כל הספרות (0-9) ואת כל האותיות הלטיניות הגדולות, למעט שלוש אותיות: Q, I ו-O. זאת במטרה למנוע אפשרות לטעות בין אותיות אלה לבין הספרות 0 ו-1.

    שלושת התווים הראשונים (1-3 – WMI) מזהים את יצרן הרכב (ראו טבלה בסוף כתבה זאת) ולפעמים גם את מדינת הייצור. אפשר לבדוק את המקטע הזה בטבלת הקודים ולדעת באיזה יצרן מדובר. עם זאת – יצרניות רכב מייצרות במקרים רבים במדינות שונות ממדינת המקור שלהן ואז מדינת מפעל ההרכבה לא תהיה זהה לזו של היצרנית.

     

    מדינת יצרן קוד מדינת יצרן קוד
    ארה"ב 1,4,5, F7 עד Z7 אוסטריה VA עד VE
    איטליה ZA עד ZR ברזיל 9F עד 9G, 9A עד 9E
    בלגיה YA עד YE גרמניה W
    דרום אפריקה AA עד AH דרום קוריאה KL עד KR
    הודו MA עד ME ו-MF עד MK הולנד XL עד XR
    הונגריה TR עד TV יפן J
    מקסיקו 3A-3X, 34-39 סין L
    סלובקיה U5 עד U7 ספרד VS עד VW
    פינלנד YF עד YK צ'כיה TJ עד TP
    צרפת VF עד VR, VX עד V2 קנדה 2
    שבדיה YS עד YW, Y3 עד Y5 תאילנד ML עד MR

     

    חמשת התווים הבאים (4-8) כוללים את תיאור הרכב (VDS) בהתאם לקידוד ייחודי לכל יצרנית רכב:

    מידע לדוגמה בתווים אלה (משתנה לפי יצרנית רכב) כולל את:
    • ספרה 4 – סוג המרכב (סדאן, האצ'בק, קרוסאובר)
    • ספרה 5 – סוג המנוע (נפח, סוג דלק, הספק)
    • ספרה 6 – סדרת הרכב (קומפקטי, בינוני, יוקרה)
    • ספרה 7 – מערכות בטיחות ובקרה
    • ספרה 8 – סוג תיבת ההילוכים (ידנית/אוטומטית)

    חשוב להדגיש שבניגוד לשלוש הספרות והאותיות הראשונות (WMI) – למקטע ה-VDS אין תקן גלובלי אחיד וכל יצרנית רכב קובעת קידוד משלה שלא דומה לאלה של יצרניות אחרות. לכן – פענוח של מקטע זה דורש מפענח ספציפי שאותו אפשר למצוא בקלות באתר של יצרנית הרכב.

    תו 9: אלגוריתם נגד הונאות

    את הסעיף הזה יאהבו כל חובבי הסודוקו וגם אוהבי תיאוריות הקונספירציה מפני שיש בו שילוב בין אלגוריתם לבין אגדות אורבניות משעשעות.
    נתחיל דווקא באגדות האורבניות שמופצות בכל מיני אתרים שמספרים סיפורים. אז לא – הספרה התשיעית לא מתארת האם מדובר במכונית עם הגה ימני או שמאלי, וגם אין בה שום אינדיקציה למועד הייצור של הרכב או לרמת הבטיחות שלו.

    למען האמת – את הספרה התשיעית חייבים לציין "לפי הספר" רק מי שמוכרים את הדגם בצפון אמריקה או בסין כי רק שם זה נדרש לפי התקנות. בדגמים שלא נמכרים שם מופיעה לעיתים מזומנות ספרת דמה שרק תופסת את המקום וזה לא "פוסל" את ה-VIN בכללותו.

    חובבי סודוקו ישמחו לגלות שהייעוד של הספרה התשיעית הוא אימות של מספר השלדה כולו ומניעת זיופים והונאות, ושהיא מחושבת לפי אלגוריתם מתמטי. אם הספרה לא תואמת את התוצאה של האלגוריתם אז ייתכן שחלה טעות הקלדה (במקרה הטוב) או שהמספר כולו מומצא או מזויף.

    הספרה התשיעית יכולה להיות 0-9 או האות X שמייצגת את המספר 10, וכדי להגיע אליה בחישוב יש להכפיל כל אחד מ-17 הערכים המספריים (כאשר ערך התו התשיעי הוא 0) בערך שמופיע בטבלה בהתאם למיקום שלו.
    כאמור – אם קיים חשד לגבי מספר השלדה, ומדובר בדגם שמשווק גם בארה"ב אפשר להשתמש בספרה התשיעית כדי לבדוק את מהימנות ה-VIN ואם לא אז אפשר להתעלם ממנה.

     

    התו העשירי – חשוב אבל מוגבל

    התו העשירי ב-VIN הוא אחד החשובים ביותר עבורנו מפני שהוא מציין את שנת הדגם, אבל חשוב להדגיש ש"שנת דגם" היא ממש לא "שנת ייצור".

    כך, למשל, רכב יכול להיות מיוצר ברבעון השלישי של שנת 2025 ולקבל את אות שנת הדגם 2026. הסבר מפורט לגבי ההבדלים והדרך לדעת מתי באמת יוצר הרכב, וגם לגבי החשיבות של שנת הדגם, יוצג כאן בנפרד.
    בשלב זה חשוב לדעת שאם הזמנתם רכב חדש, או כאשר בודקים רכב משומש חדש יחסית – כדאי לשים לב לקשר בין "שנת הדגם" לבין מועד הרישום של הרכב בישראל.

    במאגר המידע של משרד התחבורה הישראלי כלול גם מועד הייצור של הרכב, אבל נכון לאמצע שנת 2025 משרד התחבורה מסתיר את המידע הזה מבעלי הרכב ולא כולל אותו ברישיון הרכב. אנחנו, יחד איתכם, ניאבק ונהפוך את המידע הזה לגלוי. עד אז אין מנוס אלא לפנות אל יבואנית הרכב או להכניס את ה-VIN למפענח של ספקי חלקים לרכב (ראו בהמשך) ולקבל שם את מועד הייצור המדויק.

     

    התו ה-11: מפעל הייצור

    גם התו הזה חשוב מאוד והוא חייב להתאים לשלושת המספרים/אותיות הראשונים שמציינים את היצרן, במובן זה שחייב להיות קשר בין מפעל ייצור לבין יצרנית רכב. אם המפעל נמצא לכאורה בסין וליצרנית אין מפעל בסין אז ברור שמשהו לא תקין.

    התו ה-11 חייב להתאים גם לסעיף "תוצר" שמופיע בראש החלק השני של רישיון הרכב הישראלי, בצד ימין, ומשקף את אותן שלוש ספרות (יצרן ומדינת ייצור).
    לכל יצרנית רכב יש זיהוי לכל אחד מן המפעלים שלה, ורכב קוריאני, למשל, יכול להיות מיוצר בקוריאה, בטורקיה, בארה"ב או במרכז אירופה.

     

    תווים 12-17: מספר ייצור סדרתי

    המספר הייחודי של כל רכב מאותה שנה ומאותו מפעל מתחיל מ-000001 ועולה בהדרגה. מספר גבוה מעיד על ייצור מאוחר יותר באותה שנה אבל יצרנית לא חייבת להתחיל הטבעת מספרים דווקא ב-0.

    איך מפענחים את הקוד?

    השיטה הקלה ביותר לקבל את מלוא הנתונים שמוצפנים ב-VIN היא להשתמש במקודד בינלאומי, ורצוי להשתמש במקודד מקורי של יצרן הרכב או של רשות מדינתית במדינת המקור של יצרן הרכב.
    מקודדים הם למעשה מאגרי מידע שבדרך כלל מקושרים למערכת הרישוי (אם המקודד שייך לרשות מדינתית) או לחברות שמספקות שירותים בתשלום (אם המאגר פרטי), ובהתאם ל-VIN הם שולפים את המידע הבסיסי לגבי הרכב. מקודדים כאלה נמצאים במקרים רבים גם בחנויות אינטרנטיות שמוכרות חלקים לרכב.

     

    מדינה שירות מה מקבלים?
    ארה״ב NHTSA VIN Decoder פענוח VIN, מפעל וארץ ייצור, מאפייני רכב
    ארה״ב NHTSA Recalls (VIN) סטטוס ריקולים לפי VIN
    ארה״ב NICB VINCheck גניבה/סלבדג’ דרך חברות ביטוח משתתפות
    בריטניה carveto מידע: סטטוס MOT, תוקף מס, גיל רכב, פליטת CO₂
    בריטניה MOT history (DVSA) היסטוריית מבחני רישוי
    בריטניה vinreport מידע: מפרטים טכניים, DVLA/DVSA, היסטוריית MOT
    צרפת carVertical France מידע בחינם: יצרן, דגם, שנת ייצור, מפרטי ציוד בסיסיים
    גרמניה carVertical Deutschland מידע: אימות אמיתות FIN, יצרן, דגם, שנת ייצור
    גרמניה autoDNA Deutschland מידע: סקירה על זמינות מידע, פרטי רכב בסיסיים
    גרמניה KBA – Rückrufdatenbank מידע/איתור ריקולים (ברמת קמפיין; אימות פרטני אצל היצרן).
    יפן JASPA בדיקת ריקולים
    דרום קוריאה Car Recall Center בדיקת ריקולים לפי מספר רכב
    דרום קוריאה UsedCarKorea מדריך חינמי לפענוח VIN קוריאני
    סין vindecoder מידע: תומך במותגים סיניים, מפרטי רכב בסיסיים
    סין ClearVin China Qingqi תכונות: פענוח VIN חינמי לרכבי Qingqi סיניים

     

    כך תזהו זיוף של רכב או תאונה קשה

    שום דבר לא אמור לטשטש את ה-VIN שמוטבע ברכב במקומות שונים מפני שלעולם הוא לא נמצא במקום שיש בו חיכוך.
    כאשר ניגשים לבדוק רכב משומש לקראת קניה צריך לוודא שכל ציוני ה-VIN ברורים וזהים. אם, למשל, רכב ספג פגיעה חזיתית קשה ייתכן שלוחית ה-VIN שבקדמת תא המנוע התעקמה או אפילו נעקרה ממקומה, וזה סימן מחשיד.

    חפשו הבדלים בין המספרים במיקומים השונים, סימני ליטוש, השחזה או הדבקה מחודשת, גופנים או גדלים שונים בחלק ממספר השלדה או מיקום לא טבעי או לא סטנדרטי של הלוחית שעליה מוטבע ה-VIN.

    כלי רכב שיובאו ביבוא אישי עלולים לסחוב איתם היסטוריה לא ידועה מחו"ל, החל מגניבה וכלה במעורבות בתאונה, והסימנים המחשידים יכולים להיותWMI של מפעל שאינו מוכר או נפוץ בשוק הישראלי (למשל מכונית שבד"כ מיובאת מגרמניה אך יוצרה בדרום אפריקה), שנת דגם שלא תואמת את רישום העליה לכביש בישראל, או מפרטים טכניים שונים מהמקובל בארץ. ייתכן שהכל כשר, אבל כדאי לבדוק.

     

    הזמנת חלקי חילוף בדיוק מושלם

    אף פעם אל תזמינו חלקים לרכב – מהארץ או מחו"ל – רק על פי היצרן, הדגם ושנת הייצור. זה מתכון בטוח לתקלות וטעויות.

    בהזמנות בישראל אפשר לרוב להשתמש במספר הרישוי של הרכב מפני שהספקים יודעים להמיר אותו למספר שלדה, אבל בהזמנות מחו"ל חייבים לחפש חלקים או להזמין אותם אך ורק לפי ה-VIN (מספר השלדה). רק כך תוכלו להיות בטוחים שהספק יזהה את המפרט המדויק של הרכב שלכם וישלח לכם חלק נכון.

    רשימת בדיקות לפני בדיקת קניה

    1. צלמו בטלפון את כל לוחיות ה-VIN (שמשה, מנוע, רצפה, תא מטען)
    2. השוו בין המספרים לרישיון הרכב
    3. בדקו שאין עיוותים בספרות/אותיות
    4. במקרה של חשד – בדקו ספרה עשירית (במידת האפשר)

     

    שאלות נפוצות

    ש: מה ההבדל בין מספר שלדה ל-VIN, וביניהם למספר רישוי ומספר מנוע?

    ת: VIN הוא מספר שלדה, ואין הבדל ביניהם. מדובר במספר ייחודי לכל רכב, ולעולם הוא לא משתנה.

    מספר רישוי ניתן לרכב על-ידי רשות רישוי ויכול להשתנות, למשל כאשר הופכים רכב משטרה לרכב "פרטי" או מונית לרכב פרטי. מספר המנוע מזהה אך ורק את יחידת ההנעה ואם מחליפים מנוע מבצעים שינוי שלו ברישיון הרכב.

     

    ש: האם אפשר לאתר את שם בעל הרכב באמצעות מספר השלדה?

    ת: לא. מאגרי המידע כוללים רק מידע על הרכב עצמו והקישור בין רכב לבין הבעלים הרשום שלו – שקיים במאגר הרישוי של משרד התחבורה, לא חשוף בפני הציבור אלא רק בפני רשויות המדינה השונות (משטרה, רשות המיסים וכו').

     

    ש: הכנסתי מספר שלדה למקודד בינלאומי וקיבלתי רכב ישן ולא קשור. למה?

    ת: טבלאות ההמרה הבינלאומיות בנויות עם מחזורים של 30 שנים, ובמקרים רבים עלולים מאגרי המידע – בעיקר אם הם לא מעודכנים – לזהות בטעות רכב חדש כרכב שיוצר לפני 30 שנים (למשל וולוו 850 משנת הדגם 1995 במקום וולוו XC60 משנת 2025.

     

    ש: אני רוצה לגלות את תאריך הייצור המדויק של הרכב ולא רק את שנת הדגם. איך עושים את זה?

    ת: כאמור, הספרה העשירית ב-VIN לא מתארת את מועד הייצור אבל ככל שמדובר בכלי רכב שנרשמו בישראל אפשר למצוא את התאריך הזה בנתוני משרד הרישוי או באתר של יצרן הרכב. במקרים רבים אפשר לקבל את מועד הייצור גם בחנויות אינטרנטיות בחו"ל שמוכרות חלקים לרכב, דרך קטלוגי חלפים רשמיים.

    פיענוח קודי יצרניות הרכב

    יצרן קודי WMI
    פורד ארה"ב 1FA, 1FB, 1FC, 1FD, 1FM, 1FT
    ג'נרל מוטורס ארה"ב 1G1, 1G2, 1G3, 1G4, 1G6, 1GC, 1GT
    הונדה אמריקה 1HG
    קרייזלר ארה"ב 1C3, 1C4
    דודג' ארה"ב 1D4
    ג'יפ ארה"ב 1J4
    טסלה ארה"ב 5YJ
    שברולט קנדה 2G1
    קרייזלר קנדה 2C3
    פורד משאיות ארה"ב 2FZ
    ג'נרל מוורס קנדה 2GZ
    פורד מקסיקו 3FA
    שברולט מקסיקו 3GN
    קדילק מקסיקו 3GY
    טויוטה אמריקה 4T1
    רנו צרפת VF1, VF8
    פיג'ו צרפת VR1
    סיטרואן צרפת VF3
    מרצדס=בנץ גרמניה WDB
    ב.מ.וו גרמניה WBA
    אאודי אירופה WAU
    פורשה גרמניה WP0
    טויוטה יפן JT1, JTD
    הונדה יפן JHM
    מאזדה יפן JM1
    סוזוקי יפן JS2
    יונדאי דרום קוריאה KMH
    קיה דרום קוריאה KNA
    ג'נרל מוטורס קוריאה KL1
    סאיק (SAIC) סין LSG
    גרייטוול סין LVE
    דונגפנג מוטור סין LDC
    קבוצת FAW סין LFP
    וולוו שבדיה YV1, YV4
    סקודה צ'כיה U5Y, TMB
    סקודה סלובקיה TMB
    פולקסווגן סלובקיה TM2
    פולקסווגן אוסטריה UV1
    אופל צרפת VLK
    סיאט ספרד VSS, VSK
    ניסאן ספרד VSN
    לאדה רוסיה XTA
    פיאט איטליה ZFA
    פרארי איטליה ZFF
    מזראטי איטליה ZAM
    אלפא רומיאו איטליה ZAR
    לנד רובר בריטניה SAL
    יגואר בריטניה SAJ
    בנטלי בריטניה SCB
    מקלארן בריטניה SCG
    רולס-רויס בריטניה SCA

     

    תקלות אופייניות ברכב

     

    נתקלתם בבעיה שמפריעה גם לבעלי רכב אחרים? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

     

    לקריאה נוספת:

    האם לטפל ברכב במוסך יבואן או במוסך מורשה? ממש לא מה שחשבתם

    300 אלף קילומטרים? קטן עליהם

    מדריך תחזוקת רכב: טיפול קטן וטיפול גדול

     

    תמונה של גיל מלמד

    גיל מלמד

    עיתונאי רכב מאז שנת 1986, מתמחה בכלי רכב, בטיחות בדרכים, ביורוקרטיה ופוליטיקה של התחבורה. כתיבה עיתונאית (בין השאר) במגזינים 'טורבו' ו'מוטו' ובעיתונים היומיים 'ידיעות אחרונות', 'טלגרף', 'מעריב', 'סופהשבוע', 'ג'רוזלם פוסט' ו'ישראל פוסט'. ממקימי המגזין 'מוטו', עורך ראשי של 'טורבו', ועורך תחום הרכב ב'מעריב'.
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • המדריך למספר השלדה: גלו את כל מה שאפשר לדעת על הרכב שלכם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.