• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לנד קרוזר מלווה אותנו מזה עשרות שנים, בהן יצר לעצמו מוניטין של רכב מסעות עתיר יכולות, שאינו נתקע או מתקלקל לעולם. האם שומרת גרסת 2014 על גחלת השטח של הקונצרן היפני הענק?

    בעיצומו של מבחן השטח גילינו טנדר עוין תקוע באמצע מסלולנו, בקטע חצצי של נחל נקרות. נדרש חילוץ מידי והאינסטינקט שלי היה לקחת את הלנד קרוזר, ולצאת למבצע גרירה הרואי. לדאבון ליבי, עד שהגעתי לזירת הפשע כבר חולץ הפולש הנוכרי, ולא יכולתי לחזור הביתה עם הילת 'חיל הפרשים' שבא להציל את האימפריה.

    אבל עובדה היא שבאופן אינסטינקטיבי לקחתי למשימת החילוץ את הקרוזר הגמלוני; לא את הריינג' ספורט בעל המנוע האימתני, לא את הצ'רוקי שעל חרטומו חרוט השם Jeep, לא את הדיסקו המתוחכם, גם לא את הפג'רו ששורשיו הקדומים מבטיחים יכולת שטח טובה. היה ברור לי שאם יידרש חילוץ מאתגר, גרירה ארוכה עד לכביש, או טחינה מסיבית של מכלולי מנוע ותמסורת, הלנד קרוזר יעשה את זה טוב יותר מכולם. הוא לא יתחמם, לא יתעייף, לא יחליק ואם יהיה צורך, יגרור את הטנדר הסורר מכאן ועד קמצ'טקה…

    וישמן ישורון ויבעט

    במהלך השנים הלך עיצוב הלנד קרוזר ונעשה מגושם ומסורבל יותר ויותר; הסבכה הקדמית צימחה פרא, הפנסים הקדמיים קיבלו תפיחות פלסטיק משונות, במרכז לוח המחוונים מתנשאת יחידת מזגן-מולטימדיה הנראית כאילו נעקרה מרכב אחר…

    אבל אתם יודעים מה? זה רק עיצוב, וזה רק אני. יהיו רבים שיאהבו את ההצהרה הבוטה של הלנד קרוזר, ואתם יכולים לבקר באולם התצוגה ולהתרשם מהקרוזר החדש בעצמכם. שם תתרשמו לטובה מתא הנוסעים הענק והשימושי; לא רק נפח הובלה יש בקרוזר המחודש, יש גם קפיצת דרך באיכות חומרי הריפוד והדיפון, אבזור מכובד ובמרכזו מערכת מולטי מדיה מתוחכמת ותנוחת נהיגה גבוהה ושלטת, האהובה גם על ג'יפאים עירוניים.

    בזכות האבות המייסדים

    מה שפחות בולט לעין הם המכלולים שמתחת לקליפה. שוחרי הקדמה הטכנולוגית עשויים להתלונן על הארכיטקטורה הארכאית-משהו של הלנד קרוזר, אבל אני דווקא אוהב אותה. בעידן בו מתרחקים יצרנים רבים מעולם השטח, אני שמח מאוד לראות שטויוטה החליטה: לנד קרוזר הוא נוסחה מנצחת, בואו נשאיר אותו כפי שהוא. נשאיר את שלדת הסולם המיושנת, את הסרן האחורי המגושם, בוודאי שאנו לא הולכים לוותר על הילוך 'כוח' המאפשר ללקוחותינו לצלוח מדבריות ופסגות.

    אני משער שהשיקול לא להשתיל בחרטום הקרוזר מנוע וגיר מתוחכמים יותר, נובע בעיקר משיקולים כלכליים; וכך אנו מקבלים לנד קרוזר מתוח-פנים שלא איבד מיכולות השטח שלו, עבר מקצה עידון ושדרוג מרשים בתא הנוסעים, ו…לא הפך לרכב כביש מדהים. לא נורא, מי שרוצה רכב כביש מדהים ייקנה לו ג'יפון מתוחכם ומענג, ויישאר על האספלט.

    במבחן הכביש והשביל

    הקרוזר החדש אינו נושא בשורת ביצועים גדולה; מנוע ה-3.0 ליטר דיזל מספק 190 כ"ס, ותחושה דיזלית מגרגרת ועצלה משהו. במבחן התאוצה הוא נשאר הרחק מאחורי הנציגות הבריטית-אמריקנית, אפילו את הפג'רו הקשיש התקשה הקרוזר להשיג על מסלול ההאצה. לנד קרוזר אינו ארנב רמזורים, אבל הוא מעולם לא רצה להיות כזה. הוא מספק תנועה נעימה ונינוחה, יודע לתפור כביש מהיר ולטפס בכבישי ההרים המתפתלים. זה לא רכב המיועד למי שמחפש זריזות אספלט (או חניה בתל אביב) אבל הוא אינו תובע קורבנות גדולים מדי, אפילו לא על הכביש.

    היו שנים בהן נמכרו כאן לנד קרוזרים כפטריות אחרי הגשם, ורובם לא ירדו מעולם לשטח. היום יכולים אוהבי הפוזה לקנות מבחר גדול של רכבי 'כאילו-שטח', 'קרוסאובר' בטרמינולוגיה העדכנית. זה מוריד מרשימת הלקוחות את אוהבי הפוזה, ומשאיר את הלנד קרוזר לאנשים שבאמת רוצים לרדת לשטח. ברגע שאנו מורידים גלגל מהאספלט, אפשר להבין מדוע זה רכב טוב כל כך. המתלים הרכים מאפשרים נסיעה נינוחה בכל שביל, המכלולים החסונים סופגים הצלבות סרנים וטלטלות דרך, יחס ההעברה הנמוך, 'הילוך הכוח', מכויל כיאות והצמיגים הגדולים פחות חשופים לקריעה.

    את השבילים בולע הקרוזר באדישות מופגנת, מבודד את נוסעיו מטלטלות ורעידות, כל עוד המהירות סבירה; המתלים קצת רכים מדי לשוחרי מהירות והחרטום הכבד נוטה 'לפמפם', אבל זו לא בעיה עבור הטייל השגרתי והנינוח. הצמיגים השמנמנים מאפשרים להוריד מעט לחץ אוויר, לצורכי עבירות או להשבחת הנוחות. הקרוזר מסוגל לצלוח שטחים קשי עבירות, סוללות אדמה או כורכר, וגם מעברים סלעיים. כאן הוא נהנה ממהלך מצוין של הסרן האחורי, שאינו מאבד אחיזה עם הקרקע. המתלים העצמאיים הקדמיים פחות מרשימים וכאשר הם מאבדים אחיזה, מתעוררת לפעולה בקרת המשיכה האלקטרונית.

    בקרת המשיכה אפקטיבית, אם כי בוודאי לא הטובה ביותר שראינו. זמן התגובה שלה איטי למדי, פעולתה אינה מעודנת ושקטה, בטיפוס וגם בבלימה. במחיר 370-320 אלף שקלים יכולנו לצפות למצוא נעילה רוחבית נשלטת.

    אבל האמת היא שעבור 95% מרוכשי הלנד קרוזר החדש, יכולות השטח שלו מספקות לחלוטין. יתכבדו נא 5% האחרים וישקיעו בצמיגי שטח ומתלים משופרים, ואולי אף בנעילה רוחבית. בזאת יקבלו רכב שטח וכביש בעל סגולות מצוינות, ומוניטין אמינות בלתי מעורער.

    עוד כמה דברים

    אל תטעו: 'לנד קרוזר' הוא לא שם דגם, זוהי סדרה של מספר דגמים. רכב השטח הראשון של טויוטה, שיצא כבר ב-1951, נקרא BJ (והיה מבוסס על ג'יפ וויליס המקורי), וכבר ב-1954 זכה לשם הכל כך מוכר. סדרה 20 (1955) עדיין נראתה כמו ג'יפ, אבל דגם 55 מ-1967 היה הראשון שנראה כמו רכב שטח עכשווי, בערך. ב-1980 הוצג דגם 60, שהיה מעוגל ומעודן בהרבה בהופעה. בינתיים הציגה טויוטה עוד שתי סדרות "קשוחות" יותר: 40 (1965) ו-70 (1984). הקרוזר הראשון שהגיע לכאן היה ה-80 (הוצג ב-1989) ואחריו הציגה טויוטה גם דגמי 100 (ב-1994). וכמובן היה גם 90, שקראו לו פראדו (1996) ועשה כאן קריירה לא רעה. גם המותג לקסוס הוצמד ל-100 (LX470) עם תוספת הידור ראויה. כיום מוצע גם דגם מפואר שנקרא 200 (או LX570). בקיצור: הרבה מאוד דגמים שונים זה מזה במשך עשרות שנים – שם אחד.

    כיום מייצרת טויוטה שלושה דגמים שמכונים לנד קרוזר. הפיצול ההיסטורי חל בשנת 1989 כאשר מתוך סידרת ה-J70 נולדה סידרה 80, שהתפתחה להיות 100 ו-200 מצד אחד, פראדו מצד שני. J70 מיוצר עד היום ביפן ובונצואלה, לאחר שיפורים שונים במהלך השנים, ונחשב לאחד מן הגביעים הקדושים של ג'יפאי העולם.
    200, הגדול יותר מבין שני הקרוזרים האחרים (בסיס גלגלים: 285 ס"מ) מיועד (בעיקר) לשוק האמריקאי. "הקטן" יותר (רק 279 ס"מ) נקרא פראדו, על שם אחת מרמות הגימור של J70 המקורי, הוא מיועד לאירופה ושאר העולם והוא זה שמסתובב כאן.
    הדגם שנבחן הוא מתיחת פנים (2013) לדגם שהוצג ב-2009. העדכונים הם בתחום הקוסמטי (פנסים, יחידות LED, פגוש), פנים הרכב (קונסולה עם מסך מגע "7), שליטה משופרת ברכב בשטח (עם אופציה למצלמות היקפיות ומערכת רדאר לשליטה בשטח). המנוע והתיבה האוטומטית נשארו כשהיו, אבל ממד האורך צמח ב-2 ס"מ (ל-478 ס"מ).

    טויוטה לנד קרוזר ארוך

    סוג רכב: שטח, 5 דלתות
    מנוע: טורבו-דיזל 4 ציל', 3.0 ל'
    הספק/סל"ד: 190 כ"ס/3,400 סל"ד
    מומנט/סל"ד: 42 קג"מ/1,600-2,400 סל"ד
    תיבת הילוכים: אוטומטית-טיפטרוניק, 5 הילוכים
    הנעה: כפולה-קבועה, הילוך כוח, נעילה מרכזית
    בסיס גלגלים: 279 ס"מ
    ממדים (אxרxג):  476x188x184 ס"מ
    מרווח גחון: 21.5 ס"מ
    זווית גישה: 32 מע'
    זווית נטישה: 26 מע'
    0 ל-100 קמ"ש: 11 ש'
    מהירות מרבית: 175 קמ"ש
    מבחן ריסוק Euro NCAP : טרם נערך
    קבוצת זיהום: 15
    מחיר: החל מ- 319,990 שקל

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מבחן דרכים: טויוטה לנד קרוזר 3.0 ליטר דיזל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.