• Ad
  • ללמוד מהמצרים: תחבורה משתפת של נשים עבור נשים

    סטארט אפ מצרי חדש לוקח את רעיון התחבורה המשתפת כדי לפתור בעיה חברתית ותרבותית במצרים, ועל הדרך גם לתרום לחברה. היעד הבא: ערב הסעודית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מעמדן ומצבן של נשים ברוב המדינות הערביות ובחלק מן המדינות המוסלמיות האחרות דורש שיפור, וזאת כמובן בלשון המעטה, והבעיות שלהן נוגעות לכל תחומי החיים, ובכלל זה גם לתחום התחבורה והניידות. נהיגת נשים, בחלק מן המדינות הערביות והמוסלמיות, נחשבת לבלתי חוקית או לא מקובלת חברתית, וזה סוגר בפני נשים רבות הזדמנויות שונות בשוק העבודה.

     

     

    אם לא די בכך, במדינות ערביות שונות נשים מנועות מלהסתובב ברחוב בשעות או במקומות שונים, וכך נמנעת מהן האפשרות לא רק לחיות בחופש ובבטחון אלא גם להגיע למקומות ולהתפרנס. במצרים, למשל, (ולא רק בה) אישה שמסתובבת לבדה ברחוב חשופה להטרדות והצקות במקרה הקל, ולאונס ורצח במקרים הקשים, כפי שראינו לפני שנים ספורות כאשר התקשורת העולמית סיקרה את "האביב הערבי" ואת שתי ההפיכות השלטוניות. המצב במדינות ערב אמנם הולך ומשתפר: אך לפני כשנה אפשרה ערב הסעודית לנשים לנהוג באופן חוקי (אם כי ברוב המקרים עדיין נדרש שיהיה איתן גבר מלווה במכונית) – ולמרות זאת יש לנשים שם עדיין דרך ארוכה מאד עד לשחרור אמיתי.

    חברת סטארט אפ מצרית צעירה בשם פיונקה (Fyonka) מנסה לצוד מספר ציפורים במכה אחת תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ועכשווית. במהלך פברואר השיקה החברה אפליקציית תחבורה משתפת חדשה אשר פועלת לפי המודל המוכר של 'אובר', 'ליפט' וחברות דומות להן. החידוש הגדול הוא שהאפליקציה הזאת סגורה בפני קהל גברי ומתמקדת אך ורק בנשים משני הצדדים: גם כנהגות וגם כנוסעות. האפליקציה אמורה לייצר לנשים בשתי שורות המושבים סביבת מחיה ועבודה בטוחה, ובתוך כדי כך לאפשר לנשים לנוע בביטחון ממקום למקום תוך שהן מפרנסות נשים אחרות שזקוקות למקום עבודה.

     

     

    פיונקה הושקה בהשקה רכה החל מחודש דצמבר האחרון ובאופן מלא בפברואר, והיא מאפשרת לנשים להשתמש  בשירותי נסיעות משותפות באופן בטוח. מייסדי החברה הם מוסטפא אל-כחולי ועבדאללה חוסיין, שני חברי ילדות שיצאו ללמוד מנהל עסקים בלונדון. לאחר סיום הלימודיהם הם חזרו למולדתם והחליטו לשלב את ההזדמנות העסקית שזיהו יחד עם האפשרות לבצע שינוי חברתי ותרומה לקהילה.

    ״מוסטפא ואנוכי תמיד רצינו לחזור למצרים ולעשות שם משהו שיעצים נשים״, סיפר עבדאללה בראיון לאתר המוסלמי MySalaam. ״במצרים ישנם כ-400 אלף נהגי אפליקציות נסיעה משתפת, אבל רק כ-10 אלפים מתוכם הן נשים. בשעה שהנורמות החברתיות מנסות להתייצב, וכשהטרדות הן דבר שקורה – העצמה נשית בדרך זאת תספק לנוסעות תחושה של בטיחות וביטחון״.

     

     

    בשלב זה מעסיקה החברה הצעירה שישה עובדים (כל הצוות שמתואר באתר האינטרנט של החברה הוא גברי…), והשירות שלה פעיל בינתיים רק ב-11 שכונות בעיר קהיר. אל מאגר נהגות החברה הצטרפו עד עתה 250 נשים שמציעות שירותי הסעה, וזאת בין השאר בגלל, או בזכות, תהליך מיון קפדני מאד. תהליך הגיוס כולל שלושה שלבים:  בדיקת רקע, ראיון אישי, ותכנית אימונים שבמהלכה עוברות הנהגות הדרכה לשימוש באפליקציה ולמתן שירותים ברמה גבוהה. בהמשך מתכננים מנהלי החברה להרחיב את מעגל הנהגות כך שיוכלו לתת שירות בכל רחבי עיר הבירה המצרית, וזה, לדבריהם, צפוי לקרות עוד במהלך השנה הנוכחית.

    המייסדים טוענים שבנוסף לפרנסה הרגילה שהתארגנות כזאת צפויה לייצר עבורם ועבור הנהגות, החברה שמה לה למטרה לתרום להעצמת נשים גם בתחומים נוספים. שיעור מסוים מהכנסות החברה מובטח לתרומה לקהילה באמצעות עמותות שונות. ״עד כה תרמנו לשני פרויקטים״, מספר עבדאללה, ״אחד מהם בתחום לימוד קרוא וכתוב לנשים כפריות״.

    מוקדם להעריך אם הסטארט-אפ המצרי יצליח להתרומם אבל בחברה משדרים אופטימיות ומסמנים את היעד הבא: ״אנחנו רוצים לחדור אל השוק של ערב הסעודית״, הם אומרים, ״מפני שיש שם תנועה חברתית רחבה שנקראת ׳סע עם אישה׳. אנחנו חושבים שזה יחזק את היוזמה שלנו, שמתאימה לתרבות הסעודית״.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.