• Ad
  • ארגון יצואניות הנפט לא סופר את תוכנית תחליפי הדלקים הישראלית. טוען שגם בעוד 25 שנים מכוניות עדיין יונעו באמצעות בנזין ודיזל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אנשי המינהלת לתחליפי דלק במשרד ראש הממשלה צריכים כנראה להפגין קצת יותר צניעות, או להתחיל לעבוד קשה יותר, לנוכח דו"ח שנתי שפרסם בסוף השבוע שעבר ארגון המדינות המייצאות נפט – אופ"ק, אשר חוזה עתיד ורוד לתעשיית הנפט העולמית ב-25 השנים הקרובות.

    גם ברשות המיסים הישראלית, אשר העלתה בשבוע שעבר את המיסוי על מכוניות חשמליות מ-8% ל-10% צריכים לקרוא בעיון את הדו"ח של אופ"ק, מפני שאם לוקחים אותו כפשוטו עלולים שוחרי איכות הסביבה לחוות מפח נפש רציני.

     

    תדלוק

     

    באופ"ק חוזים שדלק מאובנים (נפט וגז טבעי) יניע 94% מכלי הרכב גם בשנת 2040, ורק 6% ממכוניות הנוסעים ו-5.3% מכלי הרכב המסחריים בעולם יעשו שימוש במערכות הנעה אלטרנטיביות מבלי לשרוף בנזין וסולר.
    "ללא פריצת דרך טכנולוגית", אומרים אנשי אופ"ק, "כלי רכב חשמליים לא צפויים לזכות בנתח שוק משמעותי בעתיד הנראה לעין. מלבד מחיר הרכישה הגבוה (שלהם) ישנם אתגרים רציניים (לכלי רכב חשמליים) במונחים של נוחות, כגון מגבלות טווח נסיעה, וביצועי סוללה גרועים בתנאי מזג אוויר חמים מאוד או קרים".

    ניסאן ליף
    ניסאן ליף

    באופ"ק אולי מלקקים כעת את הפצעים בגלל הצניחה הדרמטית במחיר הנפט בעולם, וגם מכירים בעובדה שבחלק מן הענפים שעד היום המירו נפט לאנרגיה כן חלו פריצות דרך, אבל ככל שהדברים אמורים בסך הביקוש העולמי לנפט הם ממש לא דואגים, היות שהגברת הביקוש לנפט במספר סקטורים תפצה על הירידה בביקוש של הענפים האחרים.

    טעינת ניסאן ליף
    טעינת ניסאן ליף

    על-פי הניתוח של אנשי המקצוע של אופ"ק יספק מגזר התחבורה היבשתית כשליש מן התוספת לביקוש העולמי לנפט בין 2014 ל-2040, והמספר הכולל של מכוניות נוסעים יגדל באותו פרק זמן במדינות ה-OECD ב-125 מיליון יחידות.

    לעומת זאת, ב-25 השנים הקרובות יתווספו כמעט מיליארד (!) כלי רכב נוספים אל כבישי המדינות המתפתחות, וזאת בנוסף ל-47 מיליון כלי רכב מסחריים חדשים במדינות ה-OECD ו-229 מיליון כלים מסחריים במדינות המתפתחות.

    לנתונים של אופ"ק יש את כל הסיבות שבעולם לדכא את כל מי שמאמין שטכנולוגיות הנעה אלטרנטיביות כמו מכוניות חשמליות והנעה באמצעות מימן יצמצמו בעתיד הנראה לעין את הביקוש לנפט, ובתוך כדי כך גם את ההשפעה ההרסנית על הסביבה ואת הדלק (תרתי משמע) שמספקת התעשייה הזאת לטרור העולמי.
    הנחמה היחידה היא שמקורם של הנתונים הללו הוא גוף בעל אינטרס מובהק לשמר את המצב הקיים, ואולי יהיה בהם כדי להאיץ רגולציה שתסייע לפיתוח האלטרנטיבות שאינן תלויות בנפט.

    באופ"ק אמנם לא מתעלמים מן ה"איום" על מעמדם, ובהחלט מתייחסים לכלי רכב חשמליים, אלא שהם טוענים שאלה פשוט לא מספיק יעילים ומתאימים כדי להתחרות בהנעה הקונבנציונלית ששורפת דלק.
    באופ"ק חוזים ש"העלות של טכנולוגיות כגון סוללות למכוניות חשמליות תקטן עוד יותר בעשורים הבאים – ככל הנראה בשיעור של בין 30-50%, ובאותו הזמן גם הביצועים (שלהן) ישתפרו. עם זאת, ללא פריצות דרך גדולות בטכנולוגיית הסוללות הרעיון של מכוניות חשמליות לא יוכל לערער את (מעמדה של ההנעה הקונבנציונלית) בשוק ההמוני, (וזאת) בשל טרדה גדולה מידי לצרכן".

    עתיד ורוד לזהב השחור והמזהם

    "ברמה גלובלית", כותבים אנשי אופ"ק, "הביקוש לנפט צפוי לגדול בכל המגזרים מלבד (בתחום) ייצור החשמל. עם זאת (הירידה בתחום ייצור חשמל תקוזז באמצעות) מגזר התחבורה היבשתית יחד עם מגזרי הפטרוכימיה והתעופה שבהם צפוי גידול בביקושים…
    למעשה, הפטרוכימיה ומגזר התעופה יספקו יחד כשליש (נוסף) של סך הביקוש לנפט, והשליש השלישי יצמח כתוצאה מהגברת הביקוש בתחומי ההובלה הימית, מגורים, מסחר, חקלאות ומגזרי תעשייה שונים.
    בעוד הביקוש לנפט במדינות ה-OECD יורד בכל המגזרים למעט תעופה ופטרוכימיה, הגידול בביקוש צפוי בכל המגזרים, למעט ייצור חשמל, במדינות המתפתחות".

     

    תדלוק 001

     

    אנשי אופ"ק מתייחסים גם לתוכנית המימן העולמית, ובעיקר זו היפנית, כשהם קובעים (או מרגיעים את עצמם) שלא צפויה להם סכנה גם מכיוון זה: "חדירת כלי רכב מונעים באמצעות תאי דלק (הנעה מימנית) תגדל בעשרות השנים הבאות אך תישאר ברמות נמוכות (בגלל) עלויות רכישה גבוהות, היעדר תשתיות תדלוק ועלות גבוהה של גז המימן, (לכן כלי רכב אלה) יהיו יקרים גם יחסית לכלי רכב חשמליים, ויש להם פחות סיכוי להוות פריצת דרך טכנולוגית גלובלית בתקופת התחזית".

     

    טויוטה מיראי
    טויוטה מיראי

    מאידך, "כלי רכב מונעים בגז טבעי יהיו אופציה אטרקטיבית ביותר. עם זאת, פרמיות מחיר גבוהות ותשתית תדלוק חסרה או דלילה ברוב המדינות יגבילו את אימוץ הטכנולוגיה הזו בקנה מידה גדול. התמונה הכוללת לא שונה מידי גם במגזר הרכב המסחרי".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לידיעת המינהלת: 94% מכלי הרכב ישרפו דלק גם ב-2040

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.