בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד אלפא רומיאו והיבואנית שלה לישראל, חברת סמלת, הוגשה היום (ג') לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד. הטענה היא לכשל סדרתי במנועי 2.0 ליטר טורבו-בנזין שמניעים את דגמי ג'וליה וסטלביו. לטענת התובעים, הכשל גורם ל"שחיקה מוקדמת בצילינדרים וחדירת נוזלי קירור שגורמת לאובדן קומפרסיה ולהשבתת המנוע". התוצאה: נדרשת החלפת מנוע בעלות מוערכת של כ-55,000 ש"ח, וזו בוצעה במקרים שונים זמן קצר בלבד לאחר תום תקופת האחריות.

התובע הייצוגי, שמיוצג על-ידי עורכי הדין דוד מזרחי ורון סולן, מייצג לטענתם כ-2,200 בעלי רכב בישראל. לטענתו, היבואנית והיצרנית היו מודעות לכשל הסדרתי, בין היתר בעקבות פרסום עלוני שירות (TSB) ומתלונות חוזרות ונשנות של לקוחות, אבל בחרו ש"לא ליזום קריאת תיקון, לא להאריך אחריות וגם לא לגלות לציבור את דבר התקלה".
לבקשת האישור מצורפת חוות דעת הנדסית של פרופ' ערן שר וד"ר גדעון גולדוויין והיא מתמקדת בין השאר בנתוני משרד התחבורה שמהם עולה שבשנים 2020-2023 הוחלפו בישראל 5.7% מכלל המנועים מאותו דגם, וזאת לעומת 0.37% מן המנועים המקבילים מתוצרת ב.מ.וו וכ-0.38% מן המנועים המקבילים מתוצרת ג'יפ. מדובר בשיעור החלפת מנועים גבוה פי 15 מאשר אצל המתחרה הגרמנית הישירה, ב.מ.וו.
"מדובר בשיעור כשל החורג בצורה קיצונית מהנורמה בתעשיית הרכב," כותבים המומחים בחוות הדעת שצורפה לתביעה. "הנתונים מצביעים באופן חד-משמעי על כשל סדרתי מובנה במנועים, ולא על תקלות נקודתיות הנובעות משימוש לא סביר." המומחים מצטטים מתוך עלוני השירות דיווחים על אי-סדירות בהצתה (Misfire) במספר צילינדרים, שחיקה מוקדמת בצילינדרים ואובדן קומפרסיה, חדירת נוזל קירור שגורמת להשבתת מנוע, וגם בעיות חשמל, אלקטרוניקה ותוכנה במחשבי הבקרה של הרכב (ECM, PCM, TCM). באחד העלונים נכתב ש"הנושא מצוי בבירור הנדסי מצד היצרן", ובאחר נקבע מפורשות כי "מציאת נוזל קירור בצילינדרים מחייבת החלפת מנוע".

לבקשת האישור מצורפת גם חוות דעת שמאית של השמאי דני גורביץ שקובע שעלות תיקון של 55,000 שקלים ברכב בן 5-6 שנים, שעלולה להגיע ל"מחצית ואף יותר משווי הרכב", הופכת את התיקון לבלתי כדאי. להערכתו – לו היה ניתן גילוי נאות לרוכשים על הסיכון המובנה היה שווי הרכב ביום הרכישה נמוך ב-20-25%.
התובעים טוענים שעלוני השירות שהיצרנית פרסמה החל משנת 2019 מצביעים על כך שהיא ידעה על הפגם עוד כאשר הם חסו תחת אחריות היצרנית.
בקשת האישור מטילה צל על אחד המותגים האהובים על חובבי נהיגה, ועל הגרסה "האיטלקית" והחזקה למנוע ה-2.0 ליטר שפותח במסגרת שיתוף הפעולה בין פיאט לקרייזלר בפרויקט Global Medium Engine, והושק בשנת 2016. מנוע זה מצויד בטכנולוגיית MultiAir שמנהלת את שסתומי היניקה ומספק 200 או 280 כ"ס בהתאם לגרסה.
בבקשת האישור מבקשים התובעים מבית המשפט להורות לנתבעות להאריך את האחריות למנוע ל-14 שנים או 210,000 קילומטרים, לפצות את בעלי הרכב שנאלצו לשפץ או להחליף מנועים ולפצות את כלל הקבוצה בגין ירידת ערך נסתרת.
תשובת הנתבעות תוגש לבית המשפט בתוך מספר חודשים.
נתקלתם בתקלה סדרתית בדגמי אלפא רומיאו או בכל דגם אחר? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com

לקריאה נוספת:
מנוע הדיזל הכושל של פיג'ו-סיטרואן: עכשיו זה סיבך גם את טויוטה בישראל
עוד ריקול לדור השלישי של מנועי פיורטק
שתי תביעות ייצוגיות נגד BYD בשבוע אחד: טענות לתקלות בכריות האוויר ובמיזוג האוויר
















