בעלת הבית של פיג'ו-סיטרואן ואופל, קבוצת סטלנטיס, פרסמה אמש (ה') הודעה רשמית על "הרחבת האחריות המיוחדת" על מנועי הדיזל הכושלים בנפח 1.5 ליטר, המכונים בשם המסחרי BlueHDi. מנועים אלה הותקנו בשורה ארוכה של מכוניות מדגמי פיג'ו, סיטרואן, DS, אופל ופיאט.
בהודעת היצרנית נכתב שהיא מאריכה את האחריות ל-10 שנים או עד 241,000 קילומטרים, ושהיא תשיב כספים באופן רטרואקטיבי לבעלי רכב שנאלצו להוציא כסף מכיסם כדי לתקן מנועים אלה. בהודעתה מכירה היצרנית באחריותה לכשל סדרתי ובמילותיה שלה מצהירה שזה קשור "לבעיית שרשרת (התזמון) של גל הזיזים", ומודיעה שהיא הקימה פלטפורמת פיצוי מקוונת וייעודית לצורך זה.
פוטנציאל הנזק: יותר ממיליון כלי רכב
המהלך החדש של סטלנטיס חל על כל כלי הרכב שמצוידים במנוע דיזל 1.5 ליטר BlueHDi (קוד מנוע DV5R) שיוצרו בין אוקטובר 2017 לינואר 2023. מדיווחים באירופה עולה שהיקף הארכת האחריות המוכרזת צפוי להיות כ-636,000 כלי רכב בצרפת לבדה, ועוד כ-117,000 נוספים בבלגיה, ובסך הכל יחול על יותר ממיליון יחידות ברחבי אירופה כולה.
יצרנית הרכב הכריזה ש"במסגרת מדיניות משופרת זו, סטלנטיס תכסה 100% מעלויות החלקים והעבודה למשך עד 10 שנים או 150,000 מיילים, בכפוף לתנאים ספציפיים" ובנוסף לכך "לקוחות שחוו בעבר בעיות בשרשרת גל זיזים יכולים לבקש מאמצע יולי החזר הוצאות נלוות. פלטפורמת "פיצויים" מקוונת ייעודית זמינה ב-https://stellantis-support.com ונגישה גם דרך אתרי האינטרנט של המותגים: סיטרואן, DS Automobiles, ווקסהול, פיאט ופיג'ו".
כסף יוחזר לבעלי רכב שביצעו תיקוני מנועים בין ה-1 בינואר 2023 ל-30 ביוני 2025, "בתנאי שהתחזוקה והאבחון של הרכב בוצעו בהתאם להנחיות המומלצות על ידי המותג המתאים…
כדי להיות זכאי לכיסוי המיוחד, התחזוקה צריכה להתבצע על ידי כל איש מקצוע בתחום הרכב בהתאם להמלצת היצרן. במקרה של בעיה, יש לבצע אבחון ותיקון עם הרשת המורשית. פרטים מלאים על מדיניות התגמול זמינים בפלטפורמה".
איך יודעים אם המנוע הזה מותקן ברכב שלכם?
הדרך הבטוחה ביותר היא לבדוק את קוד המנוע המופיע ברישיון הרכב. אלה הדגמים העיקריים שנמכרו בעולם ובהם הותקן המנוע בין אוקטובר 2017 לינואר 2023:
קוד מנוע (רישיון ישראלי) | קוד יצרן (בינלאומי) | הספק (כ"ס) | דגמים נפוצים בישראל |
YHZ | DV5RC | 130 | פיג'ו 3008/5008, סיטרואן C5 איירקרוס, DS 7 |
YHY | DV5RD | 100-102 | פיג'ו 208/2008, סיטרואן C4/C3 קקטוס |
YHX | DV5RC | 120-130 | פיג'ו 2008, סיטרואן C4/C3 איירקרוס |
YHW | DV5RE | 75 | סיטרואן ברלינגו, פיג'ו פרטנר/ריפטר |
YHS | DV5RCE | 110 | סיטרואן C4/C3 איירקרוס |
YHT | DV5RCF | 102 | פיג'ו 208 |
YHR | DV5RUCd | 102 | פיג'ו אקספרט, סיטרואן ג'אמפי |
YHV | DV5RUC | 120 | פיג'ו אקספרט, סיטרואן ג'אמפי |
הזווית הישראלית: תביעה ייצוגית, הכחשות, ואחריות היצרנית
כפי שכתבנו כאן אך השבוע, בישראל הוגשה תביעה ייצוגית כנגד פיג'ו, סיטרואן והיבואנית שלהן לישראל, חברת לובינסקי. בתביעה נטען לכשל סדרתי במנועים אלה, ושהוא נגרם בגלל קריעת שרשרת התזמון שיוצרה מחומר, או במפרט הנדסי, שלא מתאימים לייעודם.
בתגובה לתביעה שהוגשה בישראל הכחישו יצרניות הרכב והיבואנית את הטענות שנטענו ואף הגישו חוות דעת הנדסית שסותרת אותן. אלא שהמהלך החדש של סטלנטיס מוכיח לכאורה שניסיונות ההכחשה, כפי שהוגשו לבית המשפט בישראל, לא משקפים את המציאות.
במציאות סטלנטיס הכריזה על הרחבת אחריות לכל מנועי הדיזל מסוג 1.5 BlueHDi שלה שיוצרו בין אוקטובר 2017 לינואר 2023, וממש כפי שנטען בתביעה הייצוגית – היא עצמה מייחסת את התקלות לבעיות שקשורות לשרשרת גל הזיזים.
משך ייצור של חמש שנים מהווה סימן ברור לכך שהליקוי לא נגרם כתוצאה של תקלה נקודתית בסדרת ייצור קטנה אלא בגלל פגם יסודי בתכנון או במפרט של שרשרת התזמון.
כפי שעולה מן התביעה שהוגשה בישראל הכשל הסדרתי נובע מהתנתקות של שרשרת תזמון מפלדה שמחברת בין צמד גלי הזיזים שפותחים וסוגרים את שסתומי המנוע. שרשרת זו יוצרה עם חוליות ברוחב של 7 מילימטרים, והטענה היא שהחוליות האלה רגישות למתיחה מוקדמת, בלאי מוגזם, ובמקרים הגרועים ביותר לשבר. כאשר שרשרת נשברת זה משבש את הסנכרון של גלי הזיזים וגורם במקרים רבים למפגש קטלני בין השסתומים לבוכנות.
ומה לגבי ישראלים שנפגעו ואלה שעלולים להיפגע?
חברת דוד לובינסקי – יבואנית פיג'ו, סיטרואן ואופל לישראל – לא פרסמה אתמול או היום הודעה דומה. המשמעות היא שנכון לרגע זה היצרנית עדיין לא לקחה אחריות על מנועים אלה ועל הלקוחות שלה בישראל, לפחות באופן רשמי ופומבי.
היות שסטלנטיס לא פרסמה בעולם קריאה לתיקון רשמית ("ריקול"), הרי שלכאורה היא לא חייבת ליידע את משרד התחבורה לגבי המשמעויות הבטיחותיות של הכשל – וזה מדגים בפעם המי-יודע-כמה את הטענה שלנו כלפי הפאסיביות של משרד התחבורה הישראלי בהגנה על חיי אזרחי ישראל ועל רכושם.
עם זאת, טענה משפטית שנטענת בהליכים רבים ומבוססת על חוקי הגנת הצרכן גורסת שסטלנטיס חייבת להשוות מהלך שירותי שהיא מבצעת בחו"ל ולבצע אותו גם בישראל. נכון להיום זה עדיין לא בוצע באופן רשמי ופומבי.
נזכיר גם שסטלנטיס עדיין לא השיקה בישראל פלטפורמת פיצויים מקבילה לזו שקיימת באירופה עבור נפגעי פרשת הכשל הסדרתי במנועי הטורבו-בנזין 1.2 ליטר מסדרת "פיורטק", למרות שפלטפורמה זו הושקה בחלק מדינות אירופה החל מתחילת השנה.
שאלות ותשובות: כל מה שבעל רכב חייב לדעת
שאלה | תשובה |
שומע רעשים מהמנוע, מה לעשות? | היו ערניים לרעשי "שקשוק" או "צרצורים" מהמנוע, במיוחד בהתנעה. אם אתם שומעים רעש חריג, פנו מיידית לאבחון במוסך מורשה של היבואן. אל תתעלמו, נזק קטן עלול להפוך לנזק קטסטרופלי למנוע. |
איך מקבלים החזר על תיקון שכבר שולם? | סטלנטיס הקימה פלטפורמה ייעודית בכתובת https://stellantis-support.com. הפלטפורמה תיפתח באמצע יולי, והיא מיועדת לתיקונים שבוצעו מה-1 בינואר 2023 ועד ה-30 ביוני 2025. הכינו מראש קבלות על התיקון ועל התשלום. נכון לעכשיו, לא ברור אם פלטפורמה זו תשרת לקוחות מישראל. |
הרכב שלי מטופל במוסך לא מורשה, אני זכאי? | החוק אוסר על יבואנית לפגוע בתחרות ולהפלות לרעה בעל רכב שטיפל במוסך מורשה משרד התחבורה שאינו מורשה יבואן. בפועל צריך לשים לב לתנאים ולמגבלות שתקבע יצרנית הרכב. |
מהו הכשל במנועים אלה? | התנתקות שרשרת תזמון מפלדה שמחברת בין צמד גלי הזיזים גורמת לפגיעה של שסתומים בבוכנות ולנזק לא הפיך למנוע. |
יש לכם רכב כזה? נתקלתם בתקלה? ספרו לנו!
אנחנו ב-TheCar ממשיכים לעקוב מקרוב אחר התפתחות הפרשה. אם בבעלותכם רכב עם מנוע 1.5 ליטר דיזל מהדגמים המוזכרים, אם נתקלתם בתקלה או שילמתם על תיקון, או אם יש לכם מידע נוסף – כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
ניצחון אדיר לבעלי הרכב: סטלנטיס תחזיר כסף לנפגעי כשל האוריאה
האם יבואנית פיג'ו סיטרואן חוגגת על חשבון הכשל הסדרתי במנועי פיורטק?
איגוד צרכנים צרפתי מזהיר מפני רכישת מכוניות משומשות עם מנועי פיורטק של פיג'ו, סיטרואן ואופל