• Ad
  • כצפוי: הונדה משתלטת על ניסאן
    תעשיית הרכב היפנית הפכה היום ל"דו-גושית": הונדה תתמזג עם ניסאן לחברה שתנוהל על-ידי מנהליה הבכירים של הונדה. מיצובישי תחליט על דרכה בהמשך
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עוד מיזוג חשוב אך צפוי בתעשיית הרכב היפנית תחת הלחץ של התעשייה הסינית: מנהלי הונדה וניסאן הכריזו היום (ב') על הקמת ברית חדשה ביניהן שתתחיל לפעול בשנת 2026.
    שתי היצרניות הוותיקות יימחקו מהבורסה בטוקיו ויהפכו לחברות בנות של חברת האחזקות החדשה, ותעשיית הרכב היפנית הפכה היום ל"דו-גושית": גוש טויוטה כולל גם את דייהטסו, סובארו, מאזדה וסוזוקי, ו"גוש הונדה" כולל את ניסאן ואין ספק שמיצובישי תחבור לשם בהמשך.

     

    כצפוי: הונדה משתלטת על ניסאן

     

    מיצובישי מוטורס, שנמצאת עדיין בבעלות חלקית של ניסאן, תודיע עד לסוף ינואר אם גם היא קופצת על העגלה, וזה לא שיש לה יותר מידי ברירות.

    מנכ"לי הונדה, ניסאן ומיצובישי ערכו היום מסיבת עיתונאים משותפת שבה הוכרז המתווה החדש שעליו כתבנו כאן כבר בעבר, וגם ההבטחות שלהם – לגבי זה שיש להן "פוטנציאל להיות חברה מובילה ברמה עולמית בתחום הניידות החדשה", היו צפויות למרות שלא בטוח שהחברות יעמדו בהן.

    במשך עשרות שנים הייתה ניסאן יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן אבל בשנים האחרונות היא מדשדשת לנוכח כשלי ניהול ויחסים מעורערים בתוך הברית שלה עם רנו ומיצובישי. זה אפשר להונדה לעקוף אותה ולהיות יצרנית הרכב היפנית השנייה בגודלה לא רק במכירות אלא גם ברווחים. מנהלי ניסאן מבינים שלנוכח התחרות הגוברת מסין והפיגור של החברה בתחום הרכב החשמלי אין לה יותר מידי ברירות, וגם בהונדה מבינים שמה שהיה לא יהיה: תעשיית הרכב משתנה במהירות ומי שלא יתאים את עצמו למציאות החדשה יישאר רק כהערה על דפי ההיסטוריה.

    שתי החברות מתכננות להדק ולסכם ביניהן את פרטי המתווה עד לחודש יוני הקרוב ולהקים את חברת הרכב המשותפת עד לאוגוסט 2026. בטווחי זמנים כאלה שתיהן יגלו עוד הרבה מאוד הפתעות מן הכיוון הסיני, שכן חברות סיניות פועלות בקצב אחר לחלוטין והרבה יותר מהיר.

    כפי שהערכנו כאן בעבר, הונדה צפויה למנות את רוב הדירקטורים ואת נשיא החברה החדשה בעוד שהיחס הסופי של אחוזי הבעלות בחברה ייקבע בעתיד לפי ערך המניות של החברות שנמחקות. עדיין לא הוחלט מה יהיה השם של החברה החדשה והיכן ימוקם המטה שלה, אבל השם 'סטלנטיס' כבר תפוס.

    צחוק בצד, הונדה וניסאן חייבות לתת גז על פיתוח מהיר של רכב חשמלי, פלטפורמות מתקדמות, אלקטרוניקה ובעיקר הרבה מאוד תוכנה, ואם הן יתחילו לזוז רק בשנת 2026 הן יגלו שיצרניות אחרות כבר עשו שני סיבובים סביב כדור הארץ בתחומים האלה.

     

    הנה זה בא: ההשתלטות של הונדה על ניסאן מעלה הילוך

     

    הנקודה הישראלית

    למיזוג הצפוי בין הונדה לניסאן לא צפויה השפעה גדולה בשוק הישראלי גם מפני שהוא צפוי להתקיים באופן מעשי רק בשלהי שנת 2026 – ועד אז יקרו הרבה דברים – ובעיקר מפני שהונדה מזמן איבדה עניין בשוק שלנו וניסאן מאכילה חלק מן הלקוחות שלה בהרבה קש.

    בסיכום 11 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית העלתה ניסאן על כבישי ישראל פחות מ-3,600 מכוניות והיא מדורגת במקום ה-20 בטבלת המסירות. הונדה מסרה אצלנו רק 384 מכוניות ב-11 חודשים והיא מדורגת במקום ה-47 בטבלה. בשוק רכב עם 75 מותגים כיום, ומותגים נוספים עד לשנת 2026 – לניסאן והונדה לא יהיה קל להתמודד.

    ככל שעסקת המיזוג תצא לפועל לא סביר שיהיו שינויים בייצוג של המותגים השונים בארץ למרות שאי אפשר לפסול לגמרי אפשרות כזאת. לשתי החברות יש עניין לשמר את המותגים עצמם והם יוסיפו לקיים מערכות הפצה ושיווק נפרדות. הקשרים של חברת מאיר במסדרונות הונדה – ככל שהם עדיין טובים – יכולים לסייע לה אם אנשי ניסאן יחליטו לבצע שינוי במערך ההפצה הישראלי אבל בהיסטוריה הישראלית לא קרה שמותג יפני החליף ידיים בניגוד לרצון של הנציג הישראלי. זאת פשוט לא דרכם של יפנים. היו מצבים שבהם זיכיונות של מותגים יפנים החליפו ידיים – למשל דייהטסו עוד בשנות ה-90 וסובארו לאחר שחברת היבוא עברה מהפכים, אבל אף זיכיון לא נלקח בכוח.

     

    גם מנועי ה-1.3 ליטר של ניסאן-רנו-מרצדס בסכנה. היצרניות מנהיגות "אחריות נסתרת"

     

    איך אומרים הונדה בצרפתית?

    בתוך כדי החיבוקים והקידות בין השחקניות היפניות אסור לשכוח שאחת מבעלות המניות הגדולות ביותר בניסאן היא רנו, אשר אמנם נאלצה למכור לא מעט מניות ניסאן אבל עדיין נותרה בעלת דעה בכל העניין. במקור רנו החזיקה ב-43% בניסאן וניסאן החזיקה 15% ברנו אבל רנו העבירה 28% ממניות ניסאן לנאמנות לצורך מכירה כך שהיא מחזיקה בפועל רק ב-15% מניסאן.

    ניסאן, לעומת זאת, מחזיקה בגרעין השליטה במיצובישי וב-34% מן הבעלות בה, אולם היא תמכור את כל האחזקות האלה ולא רק שליש מהן, כפי שתוכנן תחילה.

    אנשי רנו, שמן הסתם עודכנו מבעוד מועד במגעים בין הונדה לניסאן, פרסמה הצהרה לפיה "כבעלת המניות העיקרית של ניסאן קבוצת רנו תשקול את כל האפשרויות בהתבסס על טובת הקבוצה ובעלי העניין שלה. קבוצת רנו ממשיכה להוציא לפועל את האסטרטגיה שלה ולבצע פרויקטים שיוצרים ערך לקבוצה, בהם גם פרויקטים שכבר הושקו במסגרת הברית" (והכוונה כמובן לברית רנו-ניסאן-מיצובישי).
    בהקשר הזה אמר מנכ"ל הונדה במסיבת העיתונאים שגם לאחר פרסום מתווה ההתקשרות בין החברות כל אחת מהן תוכל להמשיך את ההתקשרויות הקיימות שלה – הונדה עם ג'נרל מוטורס וניסאן עם רנו.

     

     

    שלושה יהלומים

    סימן השאלה היחיד במסיבת העיתונאים שנערכה היום הוא מדוע החליטו אנשי מיצובישי לשחק אותה כאילו שכל העניין הזה לא לגמרי נוגע להם. מנכ"ל מיצובישי, טקאו קאטו, אמר שהחברה "תבחן את חברת האחזקות ואולי תצטרף", אבל ברקע בטח נשמעו כחכוחי גרון או הבלעת צחוק מפני שמיצובישי כבר מזמן לא מצליחה להתגלגל בעצמה על הגלגלים שלה.

    "אנחנו רואים בזה מהלך חיובי", סיכם קאטו הזקן, "קשה מאוד להרשות לעצמנו את כל ההשקעה והמשאבים ההנדסיים לבד".

     

     

    לקריאה נוספת:

    הנה זה בא: ההשתלטות של הונדה על ניסאן מעלה הילוך

    האם ברית ניסאן-הונדה מסמנת את תחילת עידן האיחודים והרכישות בתעשיית הרכב היפנית?

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    כצפוי: הונדה משתלטת על ניסאן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.