• Ad
  • כך חולפת תהילת עולם: סיטרואן יורדת ממתלים פניאומטיים

    עלויות הייצור הכריעו את אחד הסמלים המפורסמים של סיטרואן, והיא לא תייצר יותר מתלים הידרו-פניאומטיים. לא ברור האם הייצור לטובת רולס-רוייס יימשך
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    דגם ה-C5 הנוכחי של סיטרואן יהיה האחרון להשתמש בטכנולוגיית המתלים ההידרו-פניאומטית המפורסמת של סיטרואן, וזאת בשל השאיפה לצמצם את עלויות הפיתוח והייצור.
    כך עולה מדו"ח פנימי אשר הודלף בסוף השבוע על-ידי מקורות בחברה, ולא זכה לאישור או תגובה רשמית של דובר סיטרואן.

    המתלים ההידרו-פניאומטיים, שהוצגו כבר בשנת 1955 על-ידי סיטרואן באחת המכוניות הנודעות (והיפות) בתולדות תעשיית הרכב – DS – הקדימו כמעט בשלושה עשורים את "כריות-האוויר" שבהן עושים שימוש כיום כמה יצרני פרימיום (ויצרני משאיות) – והציעו רמה גבוהה במיוחד של נוחות נסיעה.

    בשילוב עם העיצוב העתידני, לשעתו, של "המלכותית", ה-DS, ויחד עם בלמי דיסק ומערכת היגוי שגם הם קיבלו חיזוק הידראולי, נוצרה סביבה הילה כמעט מסתורית שהדגישה את הייחוד הטכנולוגי ואת החשיבה הלא קונבנציונלית של סיטרואן כיצרן רכב (אז עדיין בבעלות מישלין, טרם רכישתו בידי פיז'ו).

    DS נודעה כמכונית מיוחדת ונחשקת בשל מספר סיבות, אבל מה שהביא לה את הפרסום הרב ביותר בהקשר של המתלים הפניאומטיים היה ניסיון ההתנקשות בגנרל שארל דה גול, ממנו חמקה מכונית השרד הנשיאותית בנסיעה עם שני צמיגים מפונצ'רים.

    Citroen DS 003

    הרעיון הטכנולוגי במתלים הידרו-פניאומטיים מבוסס על גז חנקן דחוס בתוך מערכת סגורה עם משאבה מרכזית וארבעה מכלי גז לארבעת המתלים. זאת שומרת על המכונית במצב כמעט אופקי ברוב מצבי הנסיעה, "מנתקת" את המרכב מתלאות הדרך, ויוצרת תחושת נסיעה כמעט "מרחפת". בנוסף אפשר גם לקבע את המרכב בגובה רב יותר מעל הדרך, באמצעות הגבהת המתלים ולטובת נסיעה בדרכים משובשות מאד.

    סיטרואן שימרה את הטכנולוגיה הזאת בחלק מן הדגמים שלה, למשל עם GS ו-CX, וגם עם XM ,BX ו'קסאנטיה', וכך הייתה ליצרן העממי היחיד בעולם שהציע מערכת כזאת. אלא שהתבססות על פלטפורמות משותפות לה ולפיז'ו לא איפשרה יותר מידי חופש, ובשנים האחרונות מוצעת המערכת רק ב-C5 (ונקראת, בדור הנוכחי שלה, 'הידרואקטיב 3 ').

    למרבה האירוניה, סיטרואן נפרדת מחלק כל-כך מהותי ב-DNA שלה דווקא בשעה שהיא משקיעה מאמצים והון ביצירת מותג פרימיום – DS – שאמור להיות מבודל עיצובית וטכנולוגית ממוצרי פיז'ו וסיטרואן.

    אגב, סיטרואן מייצרת את המתלים הפניאומטיים שלה גם עבור רולס-רוייס (בעוד שהיא עצמה כבר עברה להשתמש במערכת אחרת, מתוצרת חברת בוש, לדגמי DS שלה), ולא ברור מה יעלה בגורל שיתוף הפעולה הזה.

    במהלך השנים ידעה המערכת ההידרו-פניאומטית גם תקלות לא מועטות שלא הוסיפו כבוד למותג ולא שיפרו את תחושת האמינות המכאנית שלו, אבל כיום היא נמצאת בסוף דרכה בעיקר מכיוון שהיא יקרה ומסובכת לייצור ומפני שישנם פתרונות יעילים יותר כדי להגיע לאותן תוצאות.

    Citroen DS 001

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.