כוכבות פרנקפורט 2015: טויוטה פריוס דור רביעי

פריוס לא תהיה עוד עוף מוזר במשפחת טויוטה, להיפך: הדור הרביעי שלה בנוי על פלטפורמה מודולרית חדישה שעליה ייבנו רוב הדגמים העתידיים של טויוטה – החל מ'אוריס' ומעלה
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

עדכון אחרון: 13 ספטמבר

'פריוס', אחד הסמלים החשובים של טויוטה והדגם שבישר את המהפכה ההיברידית אצל יצרנית הרכב הגדולה בעולם, עובר את מה שבטויוטה מכנים "קפיצת המדרגה הגדולה ביותר בתולדות הדגם".

בהופעה מיוחדת בלאס וגאס, ערב תערוכת פרנקפורט שבה ייחשף הדור הרביעי של המכונית באופן פומבי לפני קהל של יותר ממיליון מבקרים, חשפה טויוטה את המכונית בפני כ-350 עיתונאים ומובילי דעה.
פרטים מלאים ונתונים טכניים של המכונית ייחשפו אמנם רק השבוע, בתערוכה, אבל ממילא את הבשורה החשובה ביותר של המכונית הזאת אי אפשר יהיה לראות בעין או בדפי הנתונים.

 

PRIUS_11_Sept2015

 

כמעט עשרים שנים חלפו כבר מאז הציגה טויוטה את הקונספט ההיברידי שלה ו-18 שנים מאז החלו מכירות הדור הראשון של המכונית ביפן, ובמהלך תקופה זאת – תוך שהיא מטמיעה את הטכנולוגיה ההיברידית גם בדגמים סדרתיים – הפכה פריוס עצמה למכונית פחות ופחות "אקצנטרית" ויותר דומה לדגם סדרתי רגיל.

הדור הרביעי של פריוס הוא הדגם הראשון של החברה אשר מבוסס על פלטפורמה מודולרית כלל-עולמית חדשה שזכתה לראשי התיבות TNGA, ומוגדרת על-ידי אנשי טויוטה כ"סט מודולרי של רכיבים" אשר יאפשרו פיתוח מהיר יותר של דגמים חדשים, כמו גם חיסכון בעלויות הפיתוח והייצור, ושיפור ביצועי ההתנהגות והבטיחות של כל קו המוצרים בזכות חסכון במשקל והגברת קשיחות המרכבים.

פלטפורמת TNGA, די בדומה לפלטפורמתMQB של קבוצת פולקסוואגן, היא אחד הנדברים המרכזיים של כל תוכניות הפיתוח העתידיות של טויוטה, ולדברי אנשי החברה היא תהווה בסיס לכמחצית מדגמיה ברחבי העולם.
למעשה, כל המכוניות בגודל קומפקטי (אוריס, קורולה) ועד למשפחתיות הגדולות (אוונסיס, קאמרי) – וכל הנגזרות שלהן ('ורסו', RAV-4 וכו') יתבססו בדור הבא שלהן על פלטפורמת TNGA – לכן החשיבות הגדולה ביותר של פריוס דור רביעי היא היותה סנונית ראשונה לפלטפורמה הגלובלית.

 

PRIUS_25_Sept2015

 

ברמה הטכנית מדובר בפלטפורמה שמרכז הכובד שלה נמוך יותר ואת המתלה האחורי מסוג קורת פיתול מחליף מתלה מסוג עצמות עצה כפולות. המתלה הקדמי, לעומת זאת, כמו רוב המכוניות בעולם, יישאר מסוג מקפרסון.

מבחינה ויזואלית מדובר במכונית חדישה, כמעט נועזת, עם לא מעט אזכורים ל'מיראי' – המכונית המימנית הסדרתית הראשונה בעולם שאותה השיקה טויוטה בסוף השנה שעברה.
פריוס החדשה קיבלה פנסי LED צרים ודרמטיים, עם פרצוף שנראה ספק כועס ספק עם עצירות, והפגוש הקדמי עוטף את החזית באופן שיוצר כנראה זרימה אירודינמית משופרת.
הפרופיל – בזכות זווית הנחיתה של הגג, קורה אחורית מושחרת שיוצרת תחושה של "גג מרחף" וזוית הנסיקה של הכנף האחורית – נראה ראשית לכל עדין וקליל יחסית לשלושת הדורות הקודמים, ויותר מכל הוא משדר תחושה דינמית, צעירה ומודרנית.

 

PRIUS_07_Sept2015

 

טויוטה לא פרסמה, כאמור, נתונים מדויקים של המכונית – חזרו לכאן במהלך התערוכה לקבל עדכונים ככל שאלה יפורסמו – אבל היא ארוכה ב-3.8 ס"מ מן הדגם היוצא, רחבה ממנה ב-1 ס"מ ונמוכה ממנה בכ-1.3 ס"מ.
מקום שבו ככל הנראה לא בוצעו שינויים חשובים – לכל הפחות ככל שידוע לנו כרגע – הוא ביחידת ההנעה ההיברידית.

טויוטה אמנם מדווחת על שיפור של 10% בתצרוכת הדלק – שחלקו ודאי נובע מהפחתת משקל המכונית, אבל הקונפיגורציה הבסיסית של מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר וסוללת ניקל-מטאל היבריד נותרה בעינה.
עם זאת, אנשי טויוטה מדווחים על שיפור חשוב בנצילות של מנוע הבנזין בזכות שיא עולמי – כך הם טוענים – של יעילות טרמית אשר עומד לדבריהם על 40%.

 

PRIUS_01_Sept2015

 

עיצוב סביבת הנהג – לפחות לפי התמונות הרשמיות הראשונות – נראה מעט מאכזב למרות שברור שהרעיון העיצובי הכללי היה נכון ומבורך: ליצור סביבה נקיה וברורה ככל האפשר, כזאת שמייצרת מינימום הסחות דעת.
הבעיה, ככל שאפשר לשפוט במבט ראשון, היא שהפלסטיקה נראית יפנית קלאסית, וכך גם העיצוב, וזאת בעידן שבו אפילו יצרניות הרכב הקוריאניות אימצו כבר סטנדרטים אירופאים מפנקים.

בעיה אחת שנותרה במכונית הזאת בוודאות – ואולי נובעת מהתעקשות מיותרת של מהנדסי טויוטה לשמר מסורת (לא מוצלחת ככל שתהיה) – היא בורר ההילוכים ה'קלאסי' של פריוס – מוט קטן שדורש תנועות מורכבות ומיותרות כדי להגיע למצב של בלימת מנוע אודרת אנרגיה (מצב "B").
כאילו כדי להוסיף חטא על פשע ממוקם כעט בורר ההילוכים בלא נוח הזה על הדאש בורד עצמו מול הנהג, ולא לצידו, והרושם הוא שזה יהפוך אותו לעוד פחות שימושי, וחבל (אם כי למען ההגינות חשוב לומר שהדברים נאמרים עוד לפני שנהגנו במכונית).

קפיצת מדרגה

"כל דור של פריוס סיפק שיפורים", אומרים אנשי טויוטה, "אבל את הדגם החדש תכננו במטרה לעשות את הקפיצה הגדולה ביותר בביצועים".
הכוונה, כך הם אומרים, היא שהדגם החדש יהיה אמנם המכונית בעלת מנוע הבנזין החסכונית ביותר (בגודלה) בעולם, אבל לא על חשבון ההנאה מנהיגה וביצועי התאוצה.
אנשי החברה מבטיחים האצה חלקה יותר, תגובות מצערת זריזות יותר, תחושת האצה לינארית ורמת שיכוך רעשים טובה יותר.

השימוש במתלה האחורי מסוג עצמות עצה כפולות, והקטנת הגודל הפיזי של הסוללה, איפשר לטויוטה להגדיל את המרחב הפנימי של המכונית ולהגדיל את נפח תא המטען שלה.

בעוד שבגזרה ההיברידית הסתפקה טויוטה בהתקדמות צנועה יחסית (שיפור מנוע הבנזין והסוללה, כאמור), נראה שכשאנשיה מדברים על כך ש"פריוס נשארת השגרירה הטכנולוגית של טויוטה, חלון ראווה לטכנולוגיות חדשות שמעלות את רמת הבטיחות, הנוחות, הביצועים והנוחות". הם מתכוונים בעיקר להטמעתן של טכנולוגיות סיוע לנהג להימנעות מתאונה.
תחת הכותרת "חבילת החישה של טויוטה" יוצעו – ככל הנראה כבר בגרסאות הבסיס – מערכות כמו בקרת שיוט אקטיבית מבוססת רדאר עם מערכת בלימה אוטונומית, זיהוי הולכי רגל, התראת סטייה מנתיב הנסיעה עם "סייען היגוי" שמרעיד את ההגה, מערכת למניעת סינוור ועוד.

 

 

 

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.