• Ad
  • יונדאי מחזירה לתיקון 82,000 כלי רכב חשמליים ברחבי העולם בגלל סכנת שריפה

    יום אחד בלבד לאחר השקת המכונית החשמלית הטהורה החדשה שלה נאלצת יונדאי לקרוא לתיקון 82,000 כלי רכב חשמליים לאחר 15 שריפות ולנוכח סכנת התלקחות. ניסיון קודם של יונדאי לתקן את התקלה הסדרתית לא הצליח, ואחת המכוניות "המתוקנות" עלתה באש.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יונדאי תחליף את מכלולי הסוללות החשמליות, מתוצרת LG, של כ-82,000 כלי רכב חשמליים מתוצרתה ברחבי העולם – וזאת בגלל סיכון ממשי להתלקחות ושריפה. הקריאה לתיקון, יחד עם ניסיון קודם ומוגבל יותר לטפל בתקלה, צפויים לעלות ליונדאי כ-900 מיליון דולר, ולכן מדובר לא רק בקריאה לתיקון הראשונה מסוגה בעולם להחלפה המונית של סוללות בכלי רכב חשמליים, אלא גם בתיקון הסדרתי היקר ביותר בהיסטוריה של רכב חשמלי בעולם.

     

     

    מעבר לבעיה הספציפית, שתתוקן על-ידי יונדאי, מדובר גם בתקדים עבור כל תעשיית הרכב החשמלי שמתפתחת במהירות, היות שהסוללות מהוות מרכיב מרכזי במכוניות כאלה והוא גם הרכיב הבודד היקר ביותר ברכב. אנליסטים של התעשייה סבורים שהאופן שבו יונדאי תטפל בבעיה, וחלוקת האחריות בינה לבין יצרנית הסוללות – עשוי לסמן לכל התעשייה את כללי ההתנהלות – לכל הפחות עד שתהיה רגולציה מסודרת בנושא זה.

    הקריאה להחלפת מכלולי הסוללות חלה על קרוב ל-76,000 כלי רכב מדגם קונה החשמלית שיוצרו בשנים 2018-2020, ובהם כ-25,000 כלי רכב שנמכרו בדרום קוריאה, וכפי שדיווחנו כאן – כבר נקראו לתיקון מוקדם יותר השנה לאחר חקירה שבוצעה על ידי הרשויות הממשלתיות של דרום קוריאה בעקבות מספר מקרי שריפה בכלי רכב כאלה. שאר המכוניות שבהן יוחלפו סוללות הן הגרסאות החשמליות של 'איוניק', וכן אוטובוסים חשמליים שמיוצרים על-ידי חטיבת Elec City של יונדאי.

    העיתונות הדרום קוריאנית מדווחת על לפחות 15 מקרי שריפה של קונה חשמלית, מהם 11 בקוריאה, שניים בקנדה, אחד בפינלנד ואחד באוסטריה. אחת השריפות התרחשה במכונית שכבר "תוקנה" במסגרת הקריאה הקודמת לתיקון. בנוסף, לפני כעשרה ימים התלקח אוטובוס חשמלי מתוצרת Elec City של יונדאי בעת שנסע על כביש ציבורי. אוטובוס זה, שבו 27 מקומות לנוסעים, יוצר בשנת 2019 ולמרבה המזל איש לא נפגע בו למרות שהאוטובוס עצמו נשרף עד היסוד. לפי הדיווחים בקוריאה – בזמן השריפה האוטובוס היה בנסיעה אל מרכז התפעול של מפעילת האוטובוס, וזאת לאחר השלמת פעולות תחזוקה או בדיקה במפעל של יונדאי. השריפה פרצה על גג האוטובוס, שם מאוחסנת הסוללה החשמלית שלו.

     

     

    אנשי יונדאי הודיעו כבר בעבר לכל בעלי הרכב החשמלי מתוצרתם שלא לטעון את הסוללות אל מעבר ל-90%, ולהימנע מטעינה מהירה שלהן. הניסיון הראשון שלהם לטפל בתופעה כלל, כאמור, עדכון תוכנה אשר, במבחן התוצאה, לא פתר את הבעיה. אגב, יונדאי אמנם לא מכרה הרבה מכוניות חשמליות בישראל – אבל סביר שגם במכוניות הישראליות תידרש החלפה של סוללות. לכן – כל מי שמשתמש במכונית חשמלית מתוצרת יונדאי וקיה בישראל צריך לנקוט בזהירות מונעת ולא להחנות את המכונית שלו בסמוך למבנה או כל דבר שעלול להתלקח יחד איתה.

    חילופי האשמות

    הנזק הגדול – גם כלכלית וגם תדמיתית – עורר מחלוקת דרמטית בין יונדאי לבין החברה שמייצרת עבורה את הסוללות – חברת LG Energy Solution, שהיא חטיבה של חברת LG Chem. אנשי LG פרסמו הצהרה שבה נכתב שיונדאי "יישמה לא נכון את הצעותיה של LG (בנוגע ל) לוגיקה של מערכת ניהול הסוללה בעת טעינה מהירה, ואין לראות את תאי הסוללה כגורם הישיר לסיכוני השריפה". עם זאת, בהצהרה שפרסם משרד התחבורה הדרום קוריאני נכתב ש"נמצאו ליקויים מסוימים בכמה תאי סוללה אשר יוצרו במפעל של LG Energy בסין".

    אנשי יונדאי טרם פרסמו הצהרה רשמית בנושא זה, ואף סרבו להתייחס לשאלות שהופנו אליהם על-ידי העיתונות הקוריאנית בנוגע להצהרה של LG. הם גם סרבו למסור פרטים אודות הסדר חלוקת עלויות התיקון הכבדות בינם לבין LG. התגובות היחידות שפורסמו מן הכיוון של יונדאי הן שהם "ממתינים לתוצאות בדיקת משרד התחבורה", וגם (הודעת דובר החברה) – ש"העדיפות שלנו היא למנוע סיכונים פוטנציאליים של בטיחות הלקוחות (שלנו), וזאת למרות שהאפשרות לשריפות נמוכה, והנטל הכספי גדול".

     

     

    סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שיונדאי מנהלת משא ומתן עם LG Chem אודות אופן חלוקת העלות הכספית של החלפת הסוללות, ושנציג מטעם LG Chem אמר שהחברה תשתף פעולה באופן מלא עם תהליך ההחזרה וגם עם חקירת משרד התחבורה הקוריאני.

    מה שבטוח זה שמעבר לנזק הכלכלי והתדמיתי העצום – מבחינת יונדאי מדובר בעיתוי אומלל מאד, יום אחד בלבד אחרי השקת החכונית החשמלית הטהורה הראשונה שלהם, איוניק 5. מאז הודעת התיקון צנחו כבר מחירי המניות של יונדאי ושל LG Chem ב-3.89% וב-2.82% בהתאמה.

    אגב, נכון לעכשיו טרם פורסמה כל הודעה מצד חברת קיה, שעושה שימוש בסוללות דומות בדגמי 'נירו' החשמלי שלה.

    LG על הגריל

    הקריאה לתיקון של יונדאי היא הגדולה ביותר מסוגה עד היום בתחום הרכב החשמלי (ומן הסתם תתרחב עוד יותר כאשר גם קיה תקרא לתיקון), אבל היא לא היחידה שקשורה ל-LG.

    בנובמבר האחרון קראה ג'נרל מוטורס לתיקון של כ-51,000 מכוניות חשמליות מדגם 'בולט' שיוצרו בין השנים 2017 עד 2019, וגם בהם הותקנו סוללות חשמליות מתוצרת LG. בעלי המכוניות האלה התבקשו בשעתו שלא לחנות במוסכים וליד בתים, מכיוון שהסוללות האלה עלולות להתלקח גם בזמן שהרכב כבוי וחונה.

     

     

    כמו אצל יונדאי, גם אנשי ג'נרל מוטורס ביצעו עדכון תוכנה אשר בשלב ראשון הגביל את הטעינה המרבית של הסוללות ל-90%, וזאת לאחר חמישה מקרים שבהם התלקחו מכוניות כאלה והתקבלו תלונות נוספות אודות פליטת עשן והתחממות. עם זאת, על אף שמדובר באותה יצרנית סוללות – ג'נרל מוטורס טרם ביצעה החלפה של הסוללות האלה כפי שיונדאי מתחילה לבצע כעת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.