• Ad
  • יגואר לנד-רובר מציגה: מסך מגע ללא מגע

    ב"הפוך על הפוך" יגואר ממנפת את מגפת קורונה כדי להציג טכנולוגיה שכביכול נלחמת בווירוסים ובחיידקים. יש מצב שרעיון כזה יעבוד טוב יותר בכספומטים מאשר במכוניות.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יגואר לנד-רובר חשפה בסוף השבוע טכנולוגיית "מסך מגע ללא מגע" שאותה פיתחה לטענתה במשותף עם אוניברסיטת קיימברידג', והיא מבטיחה שזה יסייע להשאיר את עיני הנהגים נעוצות על הכביש, ובה בשעה יצמצם התפשטות של וירוסים וחיידקים בעולם, גם אחרי שנתגבר על מגפת קורונה.

     

     

    לא היינו מטריחים אתכם בטכנולוגיה שאולי לא ממש תחולל מהפך בשימוש במכוניות לולא היו לה יישומים מעניינים אחרים שבהם אנחנו עשויים להיפגש בעתיד הקרוב, במיוחד לאחר שאוכלוסיית העולם הפכה מודעת מאד למיקרובים למיניהם וכאשר מאמצים גדולים ומוצדקים מושקעים בחינוך הציבור להיגיינה ולמניעת מחלות.

    אנשי יגואר לנד-רובר טוענים שהם ואנשי אוניברסיטת קיימברידג' השיגו כבר הגנת פטנט לטכנולוגיה שלהם, ומה שיותר מעניין זה שהיא לא מבוססת רק על חיישנים שחשים את קרבת האצבעות שלנו – כאלה אנחנו כבר מכירים במכוניות של קבוצת פולקסווגן, למשל – אלא גם על בינה מלאכותית שלומדת את הכוונות שלנו כדי לאפשר להשאיר את הזכוכית חפה מטביעות אצבע. העניין הוא שכאשר מכונית נמצאת בתנועה לא תמיד קל לכוון אצבע ולפגוע בדיוק בנקודה המתאימה על מסך מגע – וזאת הסיבה שכל המערכות שקיימות כיום – במיוחד אלה שמבוססות על קרבה אבל גם אלה שאינן כאלה – מסיחות את הדעת מן הנהיגה וגורמות ל"הטרפת דעת" כאשר מנסים לבצע פעולה פשוטה שאפשר פשוט לבצע באמצעות כפתור פיזי, כמו למשל להפעיל את מיזוג האוויר או לשנות את מידת הטמפרטורה.

    כל עוד שאי אפשר ממש להתנסות בטכנולוגיה המובטחת של יגואר אנחנו נותרים עם הרושם שיש לנו כאן שתי סוגיות של "הפוך על הפוך". ככל שהדברים נוגעים בתפעול מערכת של מסך מגע במכונית בזמן תנועה, הרושם הוא שאנשי יגואר לנד-רובר מנסים להציג את החיסרון של מערכת כזאת כיתרון, ולטעון טענה מקוממת לפיה היא מגבירה את הבטיחות בשעה שהיא עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה: ככל שנהגים יתעסקו פחות עם מסכי מגע בזמן נהיגה הם יהיו חשופים פחות לטעויות. להגנתם צריך לומר שהם מבטיחים שהמערכת שלהם חוסכת עד כמחצית מן הזמן שנדרש כרגע לביצוע פעולה באמצעות מסך המגע.

     

    מסך המגע ללא מגע בניסויי מעבדה

     

    ה"הפוך על הפוך" האחר היא הטענה, המגוחכת לדעתנו, כאילו שמערכת כזאת יעילה להגשמת טענתו של פרופסור סימון גודסיל, מן המחלקה להנדסה באוניברסיטת קיימברידג', לפיה "אנחנו יודעים שפתוגנים מסוימים מועברים על גבי משטחים וטכנולוגיה זאת יכולה לסייע בהפחתת הסיכון להעברתם בדרך זאת".

    פרופסור גודסיל היקר, אנשי יגואר לנד-רובר מכובדים, בחייאת: בזמן שאני נוהג במכונית שבה אני יכול שלא לגעת במסך המגע שלה, האם יש שם גמד שמחזיק עבורי את ההגה? פותח בשבילי את הדלת? מאותת למעני במאותתים באמצעות בינה מלאכותית כאשר אני חושב לעבור נתיב? מתניע? מחליף הילוכים? האם מבין כל המשטחים שבהם אני נוגע בזמן שאני נוהג במכונית דווקא מסך המגע יביא עלי וירוס? כנראה שלא.

    תורם או פורם?

    אנשי יגואר לנד-רובר טוענים שמחקרים שבוצעו במעבדה ובניסויי שטח מצאו שטכנולוגיית ה"מגע ללא מגע" שלהם יכולה, כאמור, "להפחית את המאמץ ואת משך האינטראקציה של הנהג עם המסך בעד 50%, וגם להגביל את התפשטות החיידקים והנגיפים". לדבריהם, נהיגה על דרכים משובשות גורמת לרעידות אשר מקשות על בחירת "הכפתור" הנכון על מסך המגע וכך נאלצים נהגים להסיח את דעתם ולכן להגדיל את הסיכון לתאונה. לדבריהם, "הטכנולוגיה עושה שימוש בבינה מלאכותית כדי לקבוע לאיזה כפתור מכוון הנהג (או, מה הפעולה שהוא מתכוון לבצע) וכך היא מקצרת את משך האינטראקציה שדרושה לצורך זה".

    החיישנים שבהם נעשה שימוש מבוססים על ראיה מלאכותית ועל "תדרי רדיו שנפוצים יותר ויותר באלקטרוניקה צרכנית" והאלגוריתמים של הבינה המלאכותית משלבים את המידע שמתקבל מהם עם מידע אגור כמו פרופיל משתמש, תכנון ממשק המשתמש ותנאים סביבתיים כדי להסיק לאן הנהג מכוון את האצבע שלו, כלומר להבין בזמן אמת מה הפעולה שהוא רוצה לבצע.

    כל דגמי יגואר ולנד-רובר צפויים ליהנות מן הטכנולוגיה החדשה, בראש ובראשונה דגמים שנתפשים כמובילי טכנולוגיה כמו יגואר I-Pace החשמלית, ודגמי היוקרה של ריינג' רובר. שאלת מיליון הליש"ט היא אם טכנולוגיית מסכי מגע – עם או ללא בינה מלאכותית – עדיפה בסופו של דבר על שימוש בבוררים פיזיים, כלומר מה יוצר פחות הסחת דעת בעת נהיגה.

     

     

    לגבי מניעת מחלות והעברת זיהומים, נדמה שמסך המגע במכונית הוא לא בדיוק מקור ההדבקה שצריך לחשוש מפניו – מה גם שהרבה יותר פשוט וקל להסיר את החשש הזה באמצעות העברה מהירה של מגבון חיטוי. לעומת זאת, במהלך היום יוצא שכולנו משתמשים בהרבה מאד מסכי מגע אחרים, למשל בכספומטים, בעמדות שירות עצמי בסופרמרקט, במכונות להנפקת כרטיסים למיניהן (למשל בתחבורה ציבורית, בשדות תעופה ובקולנוע), ובמכונות להסדרת תורים. כל אלה חשופות להרבה יותר משתמשים, וסכנת ההדבקה באמצעותן הרבה יותר מוחשית וברורה מאשר באמצעות מסך המגע במכונית שלנו. טכנולוגיה כזאת, בהנחה שהיא עובדת היטב, יכולה לסייע ברבה יותר במסכי מגע כאלה מאשר במכוניות של יגואר ולנד-רובר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.