• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

בעמק יזרעאל הסתיים החריש לקראת עונת הגשמים, וגם קטיף הכותנה הולך ומסתיים. טיול השבוע מתחיל בתצפית על העמק וגולש עד לליבו, אל "באלות" הכותנה הענקיות והייחודיות לישראל. משם נמשיך בשביל ארוך לרוחב העמק היפה אשר נושק לנחל קישון

בימים אלה מסתיים קטיף הכותנה בעמק יזרעאל. מכונות הענק, הקטפות, עוד מהלכות ברחבי העמק כמפלצות ענק, שולחות את שיני הברזל שלהן אל ענפי הכותנה הרועדים, מנערות מהן את הפקעות הלבנות וגורפות לבטנן את צמר הגפן. בבטן הקטפת מתהוות חבילות ענק, עגולות ועטופות, והן מוטלות בשדה כביצים אדירות, נותרות בנתיב הנסיעה של הקטפת.

dubi zakai (2)

לאורך העמק כולו ממתינות בימים אלה "באלות" ענק של כותנה להובלתן אל המנפטה. ה'באלות' הענקיות הן פרי תכנון משותף של קיבוץ משמר העמק עם חברת ג'ון דיר, יצרנית הטרקטורים הענקית מארה"ב, והן מייצגות חידוש ומהפך עולמי באיסוף ושינוע של כותנה. הטיול שלנו השבוע מתחיל בתצפית מרהיבה על עמק יזרעאל, שלאחריו נגלוש אל שבילי העמק עצמו.

עמק יזרעאל הוא בקע בשטח של כ-120 קמ"ר אשר משתרע בין הגליל התחתון לבין השומרון והכרמל. העמק נושק לעמק חרוד, ויחד עם עמק בית שאן שממזרח לו הם יוצרים מעבר נוח, כעין פרוזדור, מן הים מזרחה.

מעבר זה, אשר בו סלול כיום כביש 65, לא נעלם מעיניי הקדמונים ושימש כדרך אסטרטגית עוד מתקופת התנ"ך. העמק מוזכר בסיפורה של יעל המדיינית אשר הרגה את סיסרא, רגע לפני שצבאו ניגף במי הנחל שחוצה את העמק – נחל קישון.

בעמק נמצאו מספר אתרים ארכיאולוגים חשובים, הידוע והחשוב בהם הוא תל מגידו, וידועים גם תל יוקנעם, תל תענך ותל יזרעאל. העמק פורה מאד ויישובי האזור מגדלים בו גידולים שונים במשך השנה.

כאמור, בימים אלה מסתיים קטיף הכותנה. שדות רבים כבר נחרשו בחריש עמוק כדי להפוך את האדמה, הרגבים הכבדים פוררו לרגבים קטנים, ומנת הגשם הקטנה טרם נספגה באדמה.

הטיול שלנו מתחיל בנסיעה בשבילי פארק רמת מנשה – פארק קק"ל ששביליו מותאמים לכל רכב. אלה שבילים ארוכים שנמתחים בתוך יערות יפים, ומיד לאחר הגשם הראשון הם מתחילים להתכסות בעלווה רכה ירוקה. מחטי האורנים נשטפו והם מפיצים לאוויר ריח רענן.

אחד השבילים בפארק מוליך אל נקודת תצפית מרהיבה על עמק יזרעאל. זהו אתר ההנצחה שנח על גבעה בליבו של יער הקיבוצים. אתר ההנצחה גבוה ושולט וכך גם משמש כנקודת ציון שנראית כמעט מכל מקום בעמק.

dubi zakai 4

זהו אתר הנצחה לזכר 3,050 הנופלים במלחמות ישראל מבני ההתיישבות הקיבוצית, והוא ממוקם כפסע מן המורדות התלולים שגולשים אל העמק. זהו מבנה אבן בולט, בן שתי קומות, אשר מזכיר את מגדלי המים ואת מגדלי השמירה בימי חומה ומגדל. מדרגות לולניות מטפסות אל ראש המגדל ומשם אפשר לבצע תצפית על האזור.
    למרגלות המבנה מרפסת ענקית ושני קירות ענק נמתחים לצידו, ובמקום הותקנו גם פינות ישיבה.

כך מגיעים: אתר ההנצחה נמצא מעל לקיבוץ משמר העמק, בחלק של פארק רמת מנשה שנקרא 'יער הקיבוצים'. נוסעים על כביש 70 מצומת פורדיס מזרחה, עד לצומת אליקים, פונים מזרחה אל כביש 672 עד לצומת רמת השופט. בכיכר פונים לכביש 6954, לרמת השופט, ולאחר מכן פונים לפי השילוט לכביש היורד דרך היער, (6953), לכיוון צומת משמר העמק.

כק"מ וחצי לפני הצומת פונים ימינה לפי השילוט 'פארק רמות מנשה, אנדרטת נופלי הקיבוצים, מטווח'. נוסעים לאורך סימון שביל אדום אשר מוליך אל גבעת קאת. נוסעים כ-400 מ', פונים שמאלה ומתחילים לעלות בדרך עפר ראשית. כעבור כ-500 מ', בסוף העלייה, פונים ימינה בפנייה השנייה ומיד שוב ימינה. לאחר כ-400 מ' פונים שמאלה. נוסעים כ-150 מ' נוספים ומגיעים לכניסה לאתר. נ.צ 722732/ 212767 האתר תוכנן על ידי האמן סלו שאול, חבר קיבוץ עין גב.

מכאן נחזור אל הכביש שיורד לצומת משמר העמק (6954), כדי להגיע אל שדות עמק יזרעאל בו צפינו זה עתה מלמעלה. בצומת משמר העמק פונים מזרחה, (ימינה), ונוסעים עד הכניסה לקיבוץ. בזהירות רבה חוצים את הכביש, צפונה לדרך עפר. (מתאים לכל רכב בתנאי שלא ירד גשם) ופונים ימינה, לאחר שורת ברושים פונים שמאלה, יורדים עם השביל צפונה אל ליבו של עמק יזרעאל. מרחוק נראית קבוצת ברושים בלב השדות. זהו קברו של הטייס שמסופר עליו בספרו של מאיר שלו 'פונטונלה'. לפני קבוצת הברושים והקבר פונים שמאלה בשביל, ומגיעים אל "באלות" הכותנה הענקיות.

חוזרים לשביל הראשי שמוביל עד לנחל קישון, חוצים על גשר, ופונים ימינה לדרך עפר לגדה הצפונית של הקישון. מכאן מוליך שביל קק"ל יפה, עם בוסתנים ופינות ישיבה, עד למאגר המים הגדול של כפר ברוך, ומשם ממשיכים על דרך כורכר טובה עד למושב היוגב, ממנו נשוב על כביש 66.

• Ad

טיול לשבת: מיערות מנשה אל עמק יזרעאל

רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו.

אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.