• Ad
  • טיול לשבת: לתפוס את האגם

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

גשמי החורף הראשונים הזרימו מים רבים בנחל שורק אל סכר בית זית ומילאו אגם עונתי למרגלות ירושלים. המראה, אנחנו מבטיחים, נדיר ביופיו

לכאורה זהו שביל רגיל למראה שנמתח מעל המדרונות המיוערים של הרי יהודה, אל תצפית מעל ערוץ נחל שורק. לצד השביל נטוע חורש אורנים צפוף ובין עציו מבצבצים בתי שכונת מוצא הקטנה והשלווה.

השביל מתחיל בשער ברזל פתוח שנבנה לצד העיקול העליון של כביש 'שבע אחיות'. שני עצי ברוש שבעי שנים מנידים שם את צמרותיהם לשלום. למטה, בעמק, נראות קוביות זעירות תלויות במדרון. אלה בתי הישוב בית זית, המקושטים בגגות אדומים.

dubi zakai 200

בתום עשר דקות הליכה משתנה הנוף. בתחילה מתגנב אל התמונה מעין זנב כחול, מצוייר בתחתית העמק. דקת הליכה נוספת והמראה המרהיב נחשף במלואו: אותו זנב כחול מקשקש באגם גדול שנמתח עד לנשיקה רכה עם חורש אורנים בצד אחד ועם בתי הישוב בית זית מצידו האחר.
    רכסים ירוקים גולשים אל העמק וחובקים את האגם שצורתו מזכירה בומרנג ענק, ובמימיו משתקפים בתי מושב בית זית. משתקפת על פני המים גם שיירת עננים לבנים, נעה לאיטה בשמים ומאיירת תמונה פסטורלית שנראית לקוחה מצילומי נוף שוויצרי.

האגם הנעלם שלמרגלות מושב בית זית נוצר כמעט מדי חורף לאחר מנת גשם מכובדת. תושבי המושב נהנים מיופיו של אגם פרטי ממש מתחת לחלונם, והוא נותר איתם עד לסוף האביב, או אז מועברים המים ב"צינורות המקובלים" להשקיית שטחים חקלאיים בסביבה.

יוצר אותו סכר בטון חסון בגובה 18 מטרים שבנוי לאורך כ-100 מטרים, וזהו הסכר הארוך ביותר בארץ. מי האגם, שנעצרים על ידי הסכר, ניגרים לשם מנחל חלילים ומנחל שורק, כמו גם ממספר מעיינות בסביבה, בהם עין מוצא ועין חלילים.

כעת, בעקבות הגשמים האחרונים, האגם מלא כמעט עד שפתו והביקור במקום מומלץ.

dubi zakai 203

כך מגיעים: אל האגם אפשר להגיע בשלוש דרכים. הראשונה היא לנסוע על כביש מס' 1 לכיוון ירושלים, לרדת במחלף הראל, להמשיך דרומה אל מבשרת ציון, ולפנות שמאלה ברמזור הראשון אל כביש 3985, לרחוב 'שבע אחיות'.
    פונים ימינה בעיקול הגדול לפני "ארזה" (שנקרא כיום 'בית הרופא'). בעיקול הראשון, העליון של 'שבע אחיות', פונים ימינה אל שביל קטן שתואר בתחילת הדברים. כאן עוברים מבעד למחסום ברזל פתוח ומשאירים את המכונית. מכאן ממשיכים ברגל.

לגעת בסכר: נוסעים אל צומת כרם, כביש 395. לפני הצומת פונים שמאלה אל כביש קטן שמוליך לבית הספר החקלאי עין כרם.
    מימין, ברווח בשדרת הברושים, מתחיל שביל שמוביל עד לסכר. אי אפשר להגיע ממש עד לסכר עצמו, אבל מכאן מוליך שביל אחר שמטפס על המדרון.

dubi zakai 202

השביל לאורך האגם: כדי לגעת במים יש להיכנס למושב בית זית ולפנות ימינה אחרי הכניסה. מכאן מוליך שביל שאיתו אפשר להגיע עד לשפת האגם (זהירות מהבוץ).

בסביבה: בהמשך כביש שבע אחיות, ממשיכים דרומה מרחק של כ-5.5 ק"מ עד להר חרת. שם נמצא מעיין עין חרת הקסום, ולצידו טראסות אבן ומדרגות שמוליכות אל מעיין עם שקדיות. אם ממשיכים בשביל דרומה אפשר להגיע אל כביש 395 שיורד לצומת כרם.

עוד תוכניות לסופהשבוע באתר הבית של דובי זכאי

• Ad

רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו.

אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.