• Ad
  • טיול לסופ"ש: צפון ירוק

    מתוך המושבה המנומנמת מטולה יש שתי תצפיות נוף מרהיבות לכיוון לבנון ומזרחה, לחרמון
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כאשר מביטים ממצפור 'הר הצפייה' אל קו הגבול שבין ישראל ללבנון נדמה שלמרגלותינו פרוש שטיח שמלאכת האריגה שלו הופסקה באמצע. המצפור, שנקרא על שמו של הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו), ממוקם על המדרון המזרחי של ההר, בקצה המושבה מטולה, וממנו נשקפים גם הר החרמון, עמק החולה, ובתי העיירה הצפונית.

     

     

    במבט צפונה, לכיוון לבנון, מבחינים בשטחים החקלאיים הירוקים והמוריקים שבתחום ישראל, יופי שנגדע באחת על קו הגבול, ולאחריו – שממה. לא עץ, לא שיח, רק שטח אדמה חשוף, אשר מקל על תושבי מטולה להצביע ולהבהיר לנו היכן בדיוק עובר הגבול.

     

    אל נקודת תצפית צפונית זאת, שעל הר צפייה, טיפסנו עם הרכב החבוט של חיימק'ה הוד, חקלאי חרוץ בן המושבה, שמספר לי שתושבי לבנון מכירים בעובדה שאדמות עמק עיון שייכות לנו מימים ימימה. ממשלת לבנון, לדבריו, לא מאפשרת לחקלאים לנטוע בשטח הזה אלא להסתפק בגידולים חד שנתיים.

    כאן, בקצה הציפורן של האצבע הגלילית משמשת נקודת התצפית כמקום שליו שממנו נעים להציץ צפונה אל השכנים הלבנונים. ביום צח נראים מצידו השני של הגבול הכפרים כלא ודיר מימס, אשר מוקפים בשממת טרשים. בתי ג'בל בלד א-שקיף נראים זעירים כשהם מלחכים את גוש הסלע הענק של מבצר הבופור ואילו הכפר הגדול – קליעה – נאחז על מדרונות תלולים.

     

    הר צפייה נישא לגובה 615 מטרים, כמאה מטרים מעל למטולה שבנויה למרגלותיו וטובלת בירוק, נדמית לפנינה אירופאית בלב הלבנט. סביב הישוב ועד לגדר הגבול נטועה רצועה צפופה של מטעי תפוחים, נקטרינות ואפרסקים. בעונת הקטיף הסואנת מגיחים טרקטורים עמלים ורעשניים מן הכבישים הצרים שמוליכים לגדר, כשהם גוררים אחריהם שורת עגלות גדושות פרי טרי בדרכם אל בית האריזה הגדול.

     

    על המדרונות התלולים שמצידו הלבנוני של הגבול מתרוממות בשנים האחרונות חווילות פאר ענקיות, וחיימק'ה מספר לנו שעשירי סעודיה קובעים כאן, דווקא כאן, את ביתם. כמה מן הוילות המרשימות נושקות ממש לצד הגבול ומן הצד שלנו, כרגיל, הדיעות חלוקות: יש מי שמודאגים מן ההתפתחות הזאת בעוד שאחרים – תושבי מטולה בתוכם, דווקא רואים בכך סימן חיובי ומעודד.

    כך מגיעים: אל נקודת התצפית בהר צפייה. נוסעים צפונה על כביש 90 וממשיכים עד שהוא הופך לרחוב עירוני בשם 'מעלה ארז'. עוברים את הכניסה למטולה וממשיכים צפונה, דרך שתי כיכרות והלאה אל רחוב 'מעלה הצפייה', עד לקצה רחוב נורית, שם ממוקמת התצפית צפונה. כדי לדלג אל מצפה דדו, שבו התצפית מקורה ומסודרת וצופה מזרחה, אל ערוץ נחל עיון, עולים דרך רחוב 'מעלה הצפייה', לפי השילוט למצפור.
    בחלקו התחתון של רחוב נורית נטוע 'גן השישה' – פינת הנצחה קטנה ומטופחת שצופה אל הבופור, מבצר אמתני שעל כיבושו במלחמת לבנון הראשונה נפלו שישה חיילים ומפקדים בסיירת גולני.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.